Kirjoittaja Aihe: Kumiallergiasta  (Luettu 10858 kertaa)

anonyymimuumi

  • Vieras
Kumiallergiasta
« : 02.04.2017, 23:32 »
Hei! Olen pitkän ajan lurkkaaja ja tässä on ensimmäinen viestini.

Päätin luoda tällaisen aiheen, koska ihme kylläkin, tällaista ei löydy ollenkaan. Paitsi nyt.

Aihe siis liittyy luonnonkumiallergiaan (lateksiin toisin sanoen), joka perustuu yleensä kumissa esiintyviin eri proteeneihin (vain todella tarkkaan valmistetussa kumissa niitä ei ole, esim. Vytex). Puhutaan myös, että klorinoiminen auttaisi asiaan, mutta ei se kylläkään proteeneita poista, vaan sitoo ne. Datex ei ole myöskään hyvä materiaali kumiallergikolle, koska siinä kuitenkin on kumia.

Kumia voidaan valmistaa muutamalla tavalla kun tehdään asuja/asusteita. Halvin tapa valmistaa on olla pesemättä kumissa esiintyviä proteeneita pois. Tämä on se yleisin tapa ja siksi halpoja brändejä tulisi välttää. Tarkoitin tällä siis itse valmistusvaihetta. Kumia taas valmistetaan harvoissa paikoissa Aasiassa, eli suurin osa materiaalista tulee tietyistä samoista paikoista.

Puhutaan myös, että kova kumi olisi allergikolle parempi asia kuin pehmeä kumi. Kovalla kumilla meinaan esim. auton renkaita tai vaikka Crocseja taikka sen kopioita. Kova kumi taitaa olla "puhtaampaa", eli vähemmän allergeenejä.

Haluan ottaa tämän kumiallergian puheeksi siksi, koska aihe on oikeasti tärkeä. Kumiallergia voi tulla aivan kenelle tahansa, nimittäin siihen yleensä vaikuttaa altistus (toki se voi olla myöskin syntyperäinen). Tämä foorumi on oikea paikka ottaa asia puheeksi, koska BDSM-skenessä kumiasut ovat yleisiä.

Kumiahan on lähes mahdotonta välttää. Sitä on niin monessa paikassa, oikeastaan aivan liian monessa paikassa. Nykyään jopa asfaltissa on noin 40 % kumia, eli saattaa olla kunnon määrä partikkeleja ilmassa kun uutta asfalttia laitetaan. Jos julkisella paikalla täytetään ilmapalloja, niin myös silloin on paljon kumin partikkeleita ilmassa. Kumiallergikon ei pitäisi edes puhaltaa ilmapalloa.

Kumiallergia on allergioista pahimpien joukossa. Tietenkin allergia voi eka olla vain punoitusta ja kutinaa. Kumiallergia pahenee altistuksen myötä, eli jokainen allergiareaktio voi olla toinen toistaan pahempi. Anafylaktinen šokki on allergiareaktion muodoista se kaikista pahin, jonka saatuaan ei ole kovin kauan aikaa toimia; joitakin vaivaisia minuutteja. Tällöin pitäisi olla käytettävissä EpiPen ja soitettava heti 112. Muuten se on menoa, varsinkin jossain syrjäseudulla.

Kumiallergiaan liittyy yleensä myös ristiallergioita (ruoka). Lisää tietoa esim. täältä: http://latexallergyresources.org/cross-reactive-food
Ristiallergiat johtuvat ruoassa (hedelmissä) esiintyvissä samankaltaisten proteenien takia kuin mitä kumissa on. Immuunipuolustus ei pysty erottamaan niitä, vaan hyökkää niitä kohti. Pahimpia ristiallergioita ovat: kastanja, kiivi, avokaado ja banaani. Ristiallergioita on noin 40, mutta yleensä ihminen reagoi vain harvoihin niistä, eli kaikki eivät aiheuta oireita. Riippuu pitkälti ihmisestä.

Monethan tykkää pukea päällensä kumia. Niin minäkin kyllä varmaan tykkäisin, jos uskaltaisin. Kumiallergia on siitä paha myöskin, koska kumi imeytyy ihon läpi elimistöön, vaikkei haavaa olisikaan. Jos on kumiallergia ja menisi pukemaan catsuitin, niin en uskaltaisi ajatella seuraamuksia; käytännössä sama kuin itsemurha?

Mitä seksiin ja seksuaalisuuteen tulee, niin kannattaa tarkkaan valita kondomit, jos on kumiallergikko. Suurin osa kondomeista tehdään nimenomaan kumista. Muovista tehdyt ovat noin tuplasti kalliimpia, mutta terveyskin on kallis asia.

Kumiallergiaan yleensä liittyy myös pulveri. Esim. aina kun otat kertakäyttökäsineet pois (jos kumista tehty), niin ilmaan tulee väkisinkin partikkeleita (pulverin takia) ja hengitysteiden kautta päätyvät elimistöön. Tämä voi laukaista kurkun turpoamisen, kuten minulle tuossa aiemmin taisi käydä. Jouduin soittamaan 112, mutta 2 kpl Heinixiä lopulta pelasti minut. Tuohon reaktioon saattoi kylläkin liittyä useampi asia, mutta pidän kumiallergiata yhtenä todennäköisenä syynä. Täytyy mennä tekemään vielä testit, sittenhän se selviää.

Minulla on ollut fetissi kumiin noin 10 vuotta ja nyt kun piti ensimmäistä kertaa alkaa kumia kokeilemaan, niin pamahti oireet päälle (vaikkei tuo vielä aivan varmaa ole, että johtuiko pelkästään kumista vai oliko monen eri asian summa). Outoa sinänsä, koska en ole allerginen juuri millekään.

Mitenkäs teillä muilla? Aiheuttaako kumi teissä allergiaoireita? Onko teillä ristiallergioita? Oletteko tietoisia riskeistä ja siitä, että kumiallergia tulee altistumisesta?

Mikäli on fettari, niin onneksi kumille on paljon korvaajia (taikka "korvaajia"; eivät tietenkään samaa vastaa).
Esim. PVC (nykyään "PVC" on esim. polyesteri/polyamidi-seos, koska itse PVC on myrkyllistä), sitten löytyy silikoni ja jopa synteettistä lateksia/kumia eli polyuretaani (PU) tai neopreeni. Synteettisessä materiaalissa ei ole allergiaa aiheuttavia proteeneita.
Jotkut tykkäävät myös spandexista/lycrasta. On olemassa myös pukuja, joiden sisäpuoli on spandexia/lycraa, ulkopuoli PVC:tä.

Kannattaa muuten huomioida se, että jos on allerginen kumille, niin sairaalaan mennessä asiasta pitää mainita. Saattaa muuten kuolla leikkauspöydälle, kuten joillekin on tapahtunut esim. Amerikassa (ainakin olen lukenut tällaisista tapauksista).

Kiinnostaisi kyllä tietää, että auttaako homeopatia kumiallergiaan. Luultavasti auttaa. Silloin ei immuunipuolustus lähtisi täydellä voimalla hyökkäämään kumin proteeneita vastaan (jonka takia kumiallergia voi olla hyvin, hyvin fataalinen).

Pitkä viesti, mutta mielestäni todella tärkeä. Jos olet uusi kumille, niin kannattaa aloittaa hyvin pienestä. Parasta olisi käydä ottamassa lateksisarja-testi. Taikka sitten miettiä jotain ihan muuta materiaalia. Tietenkin on hyvä miettiä myös, että meneekö fetissi terveyden edelle.

Viestin ikoni on huutomerkki sen takia, koska haluan tuoda tämän asian mahdollisimman monen tietoon. Asia on tärkeä sen vaarallisuuden takia.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2017, 17:35 kirjoittanut anonyymimuumi »

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2259
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Kumiallergia
« Vastaus #1 : 03.04.2017, 08:00 »
En usko että latex-fettarille pvc riittää korvaajaksi :)

Mutta sitten asiaan: Atoopikkona ja allergikkona huolestutti kovastikin mitä iho sanoo kumin kohdatessaan. Vakavasti kumille allergiset törmäävät myös ehkäisyasioissa ongelmiin, joten sinänsä olin suht luottavaisin mielin kokeilemassa tätä jännittävää materiaalia, koska nuoruudessani kortsujen käyttö ei tuottanut allergisia reaktioita. Sinänsä allergiahan voi puhjeta missä vaiheessa elämää tahansa, mutta koska en esim. Epipeniä ole elämässäni joutunut mukanani kantamaan, uskalsin lähteä latex-workshoppiin.

Kumin haju ja askartelussa käytettävä ruiskuohenne on aika tiukka näin hajusteyliherkälle, mutta hyvin selvisin työpajasta, ihokaan ei sanonut mitään! Toinen jännittävä kerta kumin kera oli viime vuonna messut, koska en ollut aikaisemmin pitänyt montaa tuntia putkeen kumia ihollani. Olin varustautunut vaihtovaatteilla varmuuden vuoksi, mutta ne osoittautuivat onneksi turhiksi, iho ei kiukutellut mitään, hikoili vaan hulluna :D Ja oikeastaan kumin miellyttävä tunne jäi iholleni vielä moneksi tunniksi, ihanaa <3

Tälle ihovammaiselle siis kumi sopi käytävän hyvin, nyt vaan toivotaan ettei moinen allergia koskaan iske! :)

Potulny

Vs: Kumiallergia
« Vastaus #2 : 03.04.2017, 09:55 »
Mulla on luonnonkumi/lateksiallergia, ollut kyllä jo ihan lapsesta saakka eli ei ns. altistuksesta johtuva vaan synnynnäinen. Mulla tää allergia on oikeasti todella paha ja olen oppinut elämään mahdollisimman "kumittomasti". JOskus muinoin tuotti todellakin hyvin suurta ongelmaa ehkäisyasioissa sekä erinäisten apuvälineiden hankinnassa. Ja hoitsuksi lukiessa oli kanssa aika isoja ongelmia. Onneksi nykyään on saatavilla luonnonkumittomia/lateksittomia kondomeja, silikonisia/lasisia jne välineitä niin ei tarvii niiden suhteen enää niin paljoa murehtia. Enemmän itseasiassa tuosta on haittaa ns. normaalissa arjessa kun yllättävän monessa paikassa tuo on vielä lääkäreille ja hoitajille jotenkin vieras asia.
Toki nuo mun muutkin allergiat vaikuttaa elämään aika pakjon, yksi isoimmista tosiaan tuo hajusteallergia ja toinen on nikkeliallergia.

Itselläni ei varsinaista kumifetissiä ole, onhan ne hienoja katsoa muilla mutta itse en kumivaatteisiin varsinaisesti kaipaa. Se olisiko esim PVC kumifettarille sopiva vaihtoehto en uskalla varmaksi sanoa mitään mutta epäilen hyvin vahvasti. Vähän sama kun mulle köysifettarina (juutti/hamppu) koitettais tarjota vaihtoehdoksi joku synteettinen muoviköysi, jää kyllä todella paljon saamatta nautintoa. Toki tääkin on varmaan aika paljon ihmisestä kiinni.

Itse menen terveys ja turvallisuus edellä, aina. Siksi olen monesta kivasta kieltäytynyt koska niihin on jollain tasolla liittynyt riski saada paha allergiakohtaus. Ja itsellä on mahdollisuus altistuksessa jopa kuolla, ja kun koen musta olevan enemmän iloa elävänä niin jätän riskeeraamatta.

Kumistin

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 141
  • "Vetissimiehiä..."
  • Galleria
Vs: Kumiallergia
« Vastaus #3 : 03.04.2017, 12:39 »
Kiitos asiallisesta tekstistä. Itse olen siitepölyille ja joillekkin eläimille aika rajusti allerginen. Ja samalla päätoiminen kumifettari. Olen joskus pohtinut asiaa ja ajatellut, että kumiallergian puhkeaminen olisi kyllä todella huono homma. Hui
Tähän asti olen klorinoinut kaikki asumme ihan mukavuus/käytännön syistä, mutta haluan myös uskoa siihen, että näin mahdollisesti altistuisi vähemmän niille proteiineille  :)

Mitä sitten jos allergia (ja varmaan masennus) puhkeaisi? Itse pidän myös PVC- asuista, koska ne kiiltävät kivasti, joten pitäisi tyytyä toiseksi parhaaseen. Onko mikään valmistaja tajunnut ottaa valikoimiinsa synteettisiä kumiasuja (muita kuin neopreeni) ? Uskon, että jotkut voisi mennä ihan täydestä, koska huvikseni kokeilemani "allergisten kortsut" ovat olleet miellyttäviä.

-M

anonyymimuumi

  • Vieras
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #4 : 04.04.2017, 03:24 »
Hei!

Kiitos viesteistänne. Päivitin jonkin verran alkupostaustani. Nyt se on kuin kunnon artikkeli.

Potulny, onko sulla (muita) ristiallergioita? Katso esim. alkupostauksessa oleva linkki. Se kattaa varmaan kaikki ristiallergiat mitä voi olla.

Terveysalan ihmisistä noin 15 prosentilla on kumiallergia ja määrä on nousemassa. Johtunee kertakäyttökäsineistä.

Silikoniasut näyttäisivät olevan hyvin lähellä kumia, mutta catsuittien osalta hinnat alkavat jostain 900 eurosta. (http://www.femskin.com/catsuits.htm)
Toisaalta luin, että joku oli saanut allergisen reaktion tuollaisesta asusta.

Ihmettelen muuten suuresti, kuinka vähän mainitaan kumiallergioista kun on kumia ostamassa.

PVC:stä tai "PVC:stä" sen verran, että se voi melkein olla mitä tahansa. Polyesteri/polyamidi-seos oli vain esimerkki. Tämä riippuu pitkälti valmistajasta.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2017, 17:00 kirjoittanut anonyymimuumi »

Potulny

Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #5 : 04.04.2017, 07:21 »

Potulny, onko sulla ristiallergioita? Katso esim. alkupostauksessa oleva linkki. Se kattaa varmaan kaikki ristiallergiat mitä voi olla.

Mulla on myös siitepölyallergia joka voi olla ristiallergia luonnonkumi/lateksiallergian kanssa.

Vosu

Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #6 : 04.04.2017, 10:34 »
Mulla on kumiallergia, tosin ei lateksifetissiä. Tavallisen kondomin käytön jälkeen kutisee, punoittaa ja turvottaa pari päivää. Joskus allergia oireilee myös nokkosrokkona, erityisesti joogamatoista saan aina järkyttävän koko kehon nokkosrokon. Ristiallergioista mulla on kiivi, tomaatti ja ananas, tosin nekin oireilee lievänä ja aiheuttaa lähinnä iho-oireita. En ole kuullut tuota että allergia kehittyy altistuksen myötä. Jatkossa pitää ehkä olla varovaisempi, ettei allergia kehity pidemmälle.

anonyymimuumi

  • Vieras
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #7 : 04.04.2017, 17:11 »
Hei!

Päivitin alkupostaustani taas paremmaksi liittyen noihin ristiallergioihin sekä mainitsin kondomeista (suurin osa kyllä varmaan tietää, että lähes kaikki kondomit tehdään kumista). Nyt tuon alkupostauksen pitäisi todella hyvin kattaa itse aihetta.

Ikävää, että noita ristiallergioita yleensä on kumin lisäksi. Saattaa viedä aika paljon elämäniloa pois. Etenkin jos on pystynyt kaikkea syömään ennen kumiallergiaa.

Potulny, onko siitepölyallergia ainut ristiallergiasi vai oletko huomannut myös muitakin?

Postailkaahan te muutkin kokemuksianne liittyen itse aiheeseen. Olen halukas lukemaan teidän kokemuksistanne (ja oireista sekä ristiallergioista).
« Viimeksi muokattu: 05.04.2017, 00:23 kirjoittanut anonyymimuumi »

petemies

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Metsäretkellä
  • Galleria
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #8 : 04.04.2017, 21:34 »
Aikoinaan käytin kumiasujen kanssa talkkia ja jossain vaiheessa havaitsin selkeästi että iho ärsyyntyy, laitoin jopa tuorekelmua pahempiin kohtiin ihon ja latex asun väliin, mutta sitten aloin käyttämään silikoni öljyä iholla ennen latex asun pukemista se muodostaa minun mielestä kalvon ettei latex pääse niin hiertymään ja kontaktiin ihon kanssa, lisäksi se ei lähde oikein hikoillessa pois, pysyy iholla. Minulla se on auttanut sinakin 7 vuotta silikoniöljyä käyttäneenä.

Niin ja ei voi olla mainitsematta sitä erittäin liukasta ja niljakasta fiilistä silikoniöljyssä latex asussa ainakin minusta se tuntuu sanoin kuvaamattoman mukavalta. Zemppiä kaikille joiden iho oireilee

anonyymimuumi

  • Vieras
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #9 : 10.04.2017, 05:07 »
Moi!

Eikö teillä muilla BDSM-baarilaisilla ole kumiallergiaa? Haluaisin lukea vielä muidenkin kokemuksia, jos sellaisia vielä löytyisi.

Ei muuten mikään ihmekään, että kumi saattaa laukaista allergiareaktion. Kumissa on siis aina lisäaineita ja nytten löytyi tällainen: PCP eli Pentachlorophenol. Kyseessä on siis torjunta-aine, jota löytyy myös kumista (varmaan halvasta kumista). Suomessa tuon aineen käyttäminen on kielletty. Suomeksi löytyy tietoa Wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pentakloorifenoli

Veikkaan, että vielä lisää löytyisi tuollaisia aineita, joita kumissa saatetaan käyttää. Luin muuten artikkeleita siitä, että kun terveysalan ihmiset ovat siirtyneet käyttämään pulverittomia kertakäyttökäsineitä (kumista tehtyjä), niin allergiareaktiot ovat pudonneet radikaalisti. Yleensä pulverissa on kaikenlaisia aineita, jotka saattavat allergiareaktion puhkaista.

Kunpa ei itsellä olisi kumiallergiaa, vaan oireeni olisivat olleet ihan muusta. Olisi helpotus.

anonyymimuumi

  • Vieras
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #10 : 13.04.2017, 02:53 »
No voihan hitsi!

Oli tarkoitus kokeilla kumia taas, että olenko oikeasti allerginen kumille. No hitto, olen!

Hommasin tuossa kumisukat kun sain erittäin, erittäin halvalla (ihan laatua piti kyllä olla, Latexan merkkiset). Hyvä testata vähän pienemmällä vaatteella kun ei ole aivan varma, että onko allergiaa vai ei.

Pesin saippuavedellä noita kumisukkia kuten kuuluukin ennen käyttöönottoa, niin siitä pamahti allerginen reaktio päälle. Rintakehä muuttui punaiseksi. 1 kpl Heinixiä onneksi auttoi ja oireet helpotti. Olin muuten tähän varautunut, sillä käytin hengityssuojainta aivan varmuuden vuoksi (vielä ilman venttiiliä). Kumminkin tuli reaktio, eli kumin partikkelit ovat niin pieniä, että menevät filttereidenki läpi.

Voin todeta, että tämä kumiallergia on oikeasti vakava asia. Onneksi itselläni tämä ei kuitenkaan pahimmasta päästä ole. Sinänsä kummallista kuitenkin, kun ei oikein ole muita allergioita. Tietty sitten kumiallergia pitää nykyään olla, eli hyvästit kumifetissilleni. Ei v****a.

Kumivaatteissa oleva pulveri on kyllä pahasta. Juuri se laukaisee nämä reaktiot, koska ne partikkelit pöllähtävät ilmaan niin kovin helposti eikä niitä voi havaita mitenkään.

Mitenköhän saisi elimistön tottumaan kumiin. Ei ole kyllä koskaan ennenkään ollut mitään ongelmaa kumin kanssa. Immuunipuolustukseni on ihan yliampuva nyt. Pitää keksiä jotain siedätyshoitoa tähän, vaikken enää koskaan kumifetissiin palaisikaan.

No niin ja sitten olisiko muilla kerrottavana omia kokemuksiaan? Mielelläni lukisin muiden tapauksista ja jos on mahdollisesti saanut lievitettyä omaa kumiallergiaa jotenkin (esim. homeopatia tai maitohappobakteerit).

Olkaahan varovaisia kumin kanssa!

Kumistin

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 141
  • "Vetissimiehiä..."
  • Galleria
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #11 : 13.04.2017, 14:24 »
olen käynyt siedätyshoitojakson läpi koivujen ja leppien takia. Oireet helpotti pariksi vuodeksi, mutta koira-allergia hävisi kokonaan -ikäänkuin kaupan päällisinä  :) ehkä lapsuuden koirahaaveet toteutuu jokupäivä... keväisin allergiakausi on tosin yhtä hanurista kuin ennenkin, mutta pääsen ilmeisesti syksyllä uudelleen. Josko sitten saisi paremman helpotuksen.

Eli liittynee varmaan juurikin ristiallergioihin. Vaikka kumi ei onneksi tuota mulle ongelmia ja hieman taisin mennä sivuraiteille.
-M

anonyymimuumi

  • Vieras
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #12 : 13.04.2017, 23:40 »
olen käynyt siedätyshoitojakson läpi koivujen ja leppien takia. Oireet helpotti pariksi vuodeksi, mutta koira-allergia hävisi kokonaan -ikäänkuin kaupan päällisinä  :) ehkä lapsuuden koirahaaveet toteutuu jokupäivä... keväisin allergiakausi on tosin yhtä hanurista kuin ennenkin, mutta pääsen ilmeisesti syksyllä uudelleen. Josko sitten saisi paremman helpotuksen.

Eli liittynee varmaan juurikin ristiallergioihin. Vaikka kumi ei onneksi tuota mulle ongelmia ja hieman taisin mennä sivuraiteille.
-M

Hyvin mielenkiintoista, että pääsit samalla myös koira-allergiasta eroon... Kiva juttu! :)

Toivottavasti allergiasi helpottavat.

anonyymimuumi

  • Vieras
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #13 : 15.04.2017, 03:13 »
Harmi, etten pysty muokkaamaan alkuperäistä (siis ensimmäistä) viestiä, joten tässä tulee:

Luonnonkumissa on 57 (!) allergeeniä ja valmistusprosessissa voidaan käyttää 200 (!) erilaista kemikaalia.

Mitä enemmän nettiä selaa, niin sitä pahemmalta näyttää. Luonnonkumiallergian yleistyminen siis. Kovaa vauhtia yleistymässä maailmalla. Luonnonkumia löytyy netistä löytyvien tietojen perusteella ainakin 40 000 erilaisesta tavarasta tai kohteesta. Eli sitä on... kaikkialla.

Kumivaatteiden liottaminen vedessä ja sen jälkeen klorinointi näyttäisi olevan paras keino, mikäli haluaa kumivaatteita käyttää. Silloin allergeenien määrä tippuu aika rajusti ja allergeenit sitoutuvat kiinni itse materiaaliin, eikä niiden pitäisi vapautua. Tällä tavalla valmistetut kumivaatteet pitäisi sopia myös allergisille, mutta ihmisestähän se riippuu. Vaikkei allergiaa olisi, niin siirtyisin käyttämään vain klorinoituja kumivaatteita. Tai "PVC":tä.
Huom! En suosittele ketään tekemään tuota klorinointia, koska se on hyvin, hyvin vaarallista. Kannattaa antaa jonkun firman tehdä se tai tilata valmiiksi klorinoitu vaate.

Tähän loppuun vielä se, että tätä asiaa on mm. Suomessa tutkittu (ja maailmalla siteeraattu):

Suurin osa allergioista johtuu siitä, että ihmiset ovat liian puhtaita. Immuunipuolustus on lepotilassa ja siten pystyy hyökkäämään täydellä voimalla pientäkin "uhkaa" vastaan. Tämän takia voi tulla myös anafylaktinen šokki, joka on (todella) hengenvaarallinen.

Eli ihmisen immuunipuolustus on tottunut siihen, että se joutuu puolustamaan ihmistä koko ajan, eikä olemaan lepotilassa. Maitohappobakteerit auttavat asiaan, koska immuunipuolustus saa tekemistä ja suolistobakteerit pysyvät hyvässä tasapainossa (suolisto on ihmisen toiset aivot - eikä tätä tule vähätellä yhtään).

submit

  • Vieras
Vs: Kumiallergiasta
« Vastaus #14 : 15.04.2017, 07:47 »
Olen atoopikko ja aika monelle asialle allerginen. Onneksi ei ole ainakaan vielä kumiallergiaa eli jonkunlaisella riskillä mennään. Hyvin harvoin pukeudun kumiin ja vasta viime vuosina. Työelämässä kyllä olen käyttänyt vuosikausia lateksikäsineitä leikkaussaliolosuhteissa. Käytin puuterittomia.

Koiranomistaja olen, joten mukavasti on siten tuo siedätys hoidossa kaikelle ulkoa kantautuvalle scheisselle :D