Kirjoittaja Aihe: Termistöstä  (Luettu 20915 kertaa)

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Termistöstä
« : 06.06.2011, 01:07 »
Lueskelin taas pitkästä aikaa enemmän aihepiiriin liittyviä tekstejä ja kirjoja (pitänee parista kirjoitella arvosteluntyngät kunhan olen saanut vähän jäsenneltyä paremmin ja kokonaan läpi alusta loppuun, nyt menny vähän selailuksi). Oli kiintoisaa huomata miten hieman eriaikaan kirjoitetuissa teoksissa huomasi selvästi termien merkityksien elävän ja itselle tuli vähän fiilis ettei suomessa tietyillä termeillä ole samoja painotuksia.

Itse törmäsin kiintoisaan ajatteluun switch käsitteestä. Suomessa switch koetaan liittyvän dom/sub sanaparin väliin, monessa tekstissä jenkeissä törmäsin top/bottomin väliin switchin laitettavan.

Lukemistani teksteistä itselle muodostui hieman aiemmasta poikkeava kuva termien merkityksistä muutenkin, olinkin hieman miettinyt miten dom/sub eroaa top/bottom asetelmasta.

Erään määritelmän mukaan Top ja bottom asetelmassa on kyse siitä että Top on tekevä puoli, Bottom vastaanottavapuoli ja kyse on aistiärsykkeistä, ei valta-asetelmasta, vaikka sekin voi kuulua mutta ei suoraan sisälly.
Dom ja sub asetelma taas nähtiin tarkoittavan nimenomaa valta-asetelmaa johon voi kuulua top bottom asettelu tai sitten ei, esim voi olla että dominoiva ei aktiivisesti tee toiselle mitään vaan keskee subin itsensä tehdä itselleen.

Peter Masterson The Control book teoksessaan tiivisti asian mielestäni melko hyvin siihen että Top ja bottomille yhdessä asioiden tekeminen on pääasia ja valtasuhde on siinä tekemisen lomassa, D/s väelle tärkeintä on se valtasema johon keskitytään ja sen  välineinä tai sivussa tulee sitominen, kivuntuottaminen yms muu yhdessätekeminen.

dom ja subin rinnalla termit master/mistress ja slave nähtiin termeinä jotka korvaava dom/sub termit jos on kyse selkeästi sovitusta palveluasetelmasta.

Top ja bottom termejä en suomessa ole kuullut pahemmin käytettävän, vaikka varmasti täälläkin olisivat tarpeen joissain tilanteissa. Tämä  myös muutti hieman suhtautumistani Topping from Bottom asetelmaan, koska suomessa asia helposti nähdään negatiivisena, että alistuva yrittää ohjailla alistavaa, vaikka pitäisi nähdä niin että vastanottaja ei ole alistuva, vaan vain vastaanottava joka nimenomaan käskee tekijää, eli ei ole kyse valtaristiriidasta välttämättä.

Suomessa myös master termiä käytetään dominoivan miehen nimikkeenä, varmaan pitkälti koska meillä domina termi vie niin paljon eri väännöksillään puhekielessä ns. tilaa että helpompi vaan sitä masteria käyttää. Herra ja valtiatar, ja orja ovat suomessakin aika vahvan omistus konnotaation omaavia vaikka domina, master ja sub termejä varmasti käytetään omissuhteissakin olevista.

Miten itse koet nämä termit? Onko joitain termejä joiden merkitystä olet pohtinut, tai asioita joille toimivaa termiä olet pohtinut?

n4103xxl

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #1 : 06.06.2011, 10:16 »
Mua henk.kohtasesti ärsyttää välillä, kun me suomalaiset pyritään vääntämään englanninkielelle jokainen sana ja termi, itse olen ainakin välillä ihan sekasin, mikä mitäkin merkitsee, koska olen jokseenkin suoraviivanen ihminen, enkä aina ymmärrä, miks asioista täytyy tehdä niin monimutkasia. Onko niillä termeillä loppupelissä mitään väliä, Hallitseva ja alistuva käy mulle ainakin ihan hyvin, eriasia sit mikskä Hallitseva itseään haluaa nimitettävän sessiossa.

TragedyForYou

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #2 : 06.06.2011, 10:22 »
Hyviä pohdiskeluja ja itseänikin on mietityttäneet nämä termit.
Varsinkin Top/bottom vs. Dom/sub.  Minulle on ollut hieman epäselvää näiden kahden termiparin erot, mutta oranssilyhdyn pohdinnat kuullostavat varsin järkeenkäyviltä.
Aika hyvin mielestäni Top/bottom kohtaavat yhtälössä missä toinen on sadisti ja toinen masokisti- sadistin olematta silti dominoiva ja masokistin olematta alistuva. Itselleni tuollainen kuvio olisi aika kiehtova kokeiltava, ja tarkemmin ajatellen olen tämän tyyppisessä kuviossa ollutkin. Rakastan kuitenkin tuottaa kipua ja aistimuksia mutten aina niin välittäisi pitää yllä kuria ja järjestystä.
Miten sitten toimisi Top/sub tai Dom/bottom- kuviot? (ja jos ei nyt mietitä ihmisten välistä yleistä kemiaa mikä on jokaisessa tapauksessa se a ja o) Tuntuisi äkkiseltään hieman toimimattomalta kuviolta.

Mr.Inathu

Vs: Termistöstä
« Vastaus #3 : 06.06.2011, 10:53 »
Hyvä keskustelun aloitus Oranssiltalyhdyltä :)
Itse aloitin aikoinaan leikkimisen tietämättä mitään mistään "skenestä" tai "oikeasta terminologiasta", joten virallinen termistö on aina kuulostanut jotenkin kauhean suppeasti kategorioivalta.

Esimerkiksi minulla sessioissa usein alistuva on se, joka myös tekee/joutuu tekemään paljon asioita, mutta ei se tarkoita sitä että alistaja olisi jotenkin vähempiarvoinen. Juuri ja paljonkin päinvastoin ;)

Top/botton taas on minun henkilökohtaisessa terminologiassani Suomessa aina assosioinut bi/gay-suhteisiin, ei niinkään pelkästään kinky-leikkeihin.

Muutenkin oikeastaan ainoastaan termi "kinky", on minulle ollut "riittävän" kattava kuvaamaan kaikenlaista rooleista ja valtakuvioista, fetisheistä, perversioista, fantasioista ja kivusta riippumatonta vapaamielistä ja "valtavirrasta hieman poikkeavaa" seksuaalista käyttäytymistä ja toimintaa... Ja tämä siis vain minun oma henkilökohtainen näkemykseni, ei mikään ohjenuora tai "totuus"  8)

Nettikeskusteluissa pyrin käyttämään kuhunkin yhteisöön vakiintunutta terminologiaa siinä tarkoituksessa, jossa ko. yhteisö sitä käyttää. Tällä hetkellä täällä baarissa käytän vain etukirjaimia D=hallitseva, alistava, dominoiva ja s=alistettava, alistuva.

Helpottaa paljon ajatusten vaihtamista foorumeilla, jos käytössä on jokseenkin vakiintunutta terminologiaa johon viitata, mutta osin juuri aihealueen moninaisuus ja kirjavuus johtaa sitten helposti siihen "tosikinkyilyyn" ja näkemys-/tulkintaerojen korostumiseen, johon aina tasaisin väliajoin foorumilla kuin foorumilla päädytään. Siis vaikkei edes yritettäisi integroitua kansainväliseen terminologian yhdenmukaiseen käyttöön :)

Seuraa täysin arvolatautumaton ajatus, josta ei nyt saisi kauheasti provosoitua:
Seuraisikohan siitä taas kauhea sota, jos sovittaisiin että ns. "virallinen" terminologia olisi vaikka se mitä TM:n kinkywikistä löytyy ja sinne sitten viittaisiin muiltakin suomalaisilta saiteilta....?
Vaatisi tietysti asiasta kiinnostuneilta yhteisön jäseniltä tiettyä aktiivisuutta päivittää wikiä ja keskustella "oikeista" tulkinnoista ehkä useammallakin foorumilla, mutta olisipahan ainakin kontrollifriikeillä jotain tekemistä ja yhteinen sovittu paikka minkä yhteydessä sitä kättä väännetään, ilman että hämmennetään samalla koko Suomen kinky-soppaa...

Ampukaa toki ajatus alas, jos siltä tuntuu. Minä en tuohon soppaan lusikkaani tämän enempää pistä, kun muutenkin yritän vältellä liikoja kategoriointeja ja "sääntöjä", mutta tiedän ja hyväksyn sen että jotkut haluavat olla "akateemisempia" kuin minä... Ja hyvä niin :D

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Termistöstä
« Vastaus #4 : 06.06.2011, 12:23 »
Miten sitten toimisi Top/sub tai Dom/bottom- kuviot? (ja jos ei nyt mietitä ihmisten välistä yleistä kemiaa mikä on jokaisessa tapauksessa se a ja o) Tuntuisi äkkiseltään hieman toimimattomalta kuviolta.

Sanoisin että yhtä toimivalta kuin Sadisti-eimasokisti kuvio, eli hyvin paljon työtä teettävältä muttei mahdottomalta. Tuo varmasti voisi toimia jos kumpikin osapuoli tiedostaisi asian ja silti syystä X päättäisi toimia, mutta jos asiaa ei tiedosteta niin molempien odotukset eroaisivat sen verran paljon että voisi tulla melko jatkuvasti fiilis molemmille tai toiselle että jokin tökkii.

Itsellänikin kyllä alkuvaiheissa vivahti mielessä top-bottom parista juuri homotermistön merkitys kuten Mr.Inathulla, ei vain enää muistunut mieleen kun sen karsiutunut ajattelusta jo tovi sitten :)

Verna

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #5 : 06.06.2011, 21:11 »
Itse törmäsin kiintoisaan ajatteluun switch käsitteestä. Suomessa switch koetaan liittyvän dom/sub sanaparin väliin, monessa tekstissä jenkeissä törmäsin top/bottomin väliin switchin laitettavan.

Lukemistani teksteistä itselle muodostui hieman aiemmasta poikkeava kuva termien merkityksistä muutenkin, olinkin hieman miettinyt miten dom/sub eroaa top/bottom asetelmasta.

Erään määritelmän mukaan Top ja bottom asetelmassa on kyse siitä että Top on tekevä puoli, Bottom vastaanottavapuoli ja kyse on aistiärsykkeistä, ei valta-asetelmasta, vaikka sekin voi kuulua mutta ei suoraan sisälly.
Dom ja sub asetelma taas nähtiin tarkoittavan nimenomaa valta-asetelmaa. (----)  Tämä myös muutti hieman suhtautumistani Topping from Bottom asetelmaan, koska suomessa asia helposti nähdään negatiivisena, että alistuva yrittää ohjailla alistavaa, vaikka pitäisi nähdä niin että vastanottaja ei ole alistuva, vaan vain vastaanottava joka nimenomaan käskee tekijää, eli ei ole kyse valtaristiriidasta välttämättä.

Mulle on koko lailla yhdentekevää, miten termejä käytetään, omassa suhteessa kun ei terminologialla ole merkitystä. Enkä ole aktiivinen keskustelijakaan. Joka tapauksessa ylläoleva oli erittäin tervetullut selvitys, taas loksahti monta asiaa kohdalleen. Kaikkia asioita ei vain itse osaa tai edes ymmärrä yrittää selittää sanallisesti. :) Kiva, kun joku muu viitsii ajatella puolestani! ;)

Simone

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #6 : 06.06.2011, 22:10 »
Oranssilyhty - hyvä aihe ja aloitus!
Kun "tulin skeneen" koitin tosissani ymmärtää mistä ihmiset puhuvat ja mitä ne kaikki sanat ja määreet tarkoittavat, vaikka itse tekeminen ja toimintamallit olivatkin pitkälti omaa ja tuttua jo eletystä elämästä.
Näistä keskusteluista on aina varmasti hyötyä jollekin - jos ei muuta, niin tulee tarkistettua mitä määreitä mistäkin asiasta käyttää ja miten ne mieltää omassa ajatusmaailmassaan.


Nemean

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 257
  • Varjoissa viihtyvä yksilö
  • Galleria
Vs: Termistöstä
« Vastaus #7 : 10.03.2014, 13:32 »
Tässä ketjussa on paljon hyviä pointteja, joista itsellenikin heruisi useampikin keskustelun arvoinen puheenvuoro, mutta näin aluksi pyrin pitämään oman vastineeni varsin ytimekkäänä...
Olen itse pohtinut esim. D/S -suhteessa dominoivan miehen aseman termistöä....
Usein Dominoiva nainenkin on suomalaisessa terminologiassa Domina, miksei mies voisi olla samaa alkuperää mukaillen esimerkiksi Dominus?

submiesjns

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #8 : 10.03.2014, 14:00 »
Joskus miettinnä...tietty termit on hyvä tietää, tieto harvemmin tyhmentää. Toisaalta tekeekö se hommasta turhankin monimutkaista...en osaa sanoa. Itselleni kuiteski on aikahyvin tähän asti riittänyt "sinä, minä, tykkään, en tykkää" :) Yksinkertainen mies ja yksinkertainen käytännönläheinen lähestymistapa...eipä juur muuta ::)

Riverlady

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #9 : 10.03.2014, 15:13 »
Usein Dominoiva nainenkin on suomalaisessa terminologiassa Domina, miksei mies voisi olla samaa alkuperää mukaillen esimerkiksi Dominus?

Muuten mikä ettei, mutta Suomessa Domina on vakiintunut tarkoittamaan naista, joka suorittaa Top-tekoja maksua vastaan. Selvennyksen vuoksi useammin käytetäänkin termiä ammattidomina. Ei-ammatikseen Dominoiva kinkynainen on Domme, mutta sama miespuolisena ei suomessa toisin kuin jenkkikielessä olekaan Dom, vaan Master. Selvennyksen vuoksi ko. miestyypin enemmistöstä käytetäänkin termiä truumaaster tai hamster (huom. pieni alkukirjain) :)

totaaliorja

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #10 : 10.03.2014, 15:25 »
Top ja bottom termejä en suomessa ole kuullut pahemmin käytettävän, vaikka varmasti täälläkin olisivat tarpeen joissain tilanteissa.

Top ja btm termejä käytetään hyvin yleisesti homojen keskuudessa. Top on se joka panee ja bottom on se jota pannaan. Sitten on olemassa myöskin versatileja, jotka tykkää sekä panna että olla pantavana.

Alistamisen tai yleensäkkän BDSM:n kanssa top ja btm tai versa käsitteillä ei ole mitään tekemistä.

Usein bissemiehet sekoittavatkin tuon ja luulevat että jos orja etsii itselleen Masteria, niin he kertovat että ovat toppeja, joten "eikös voitas tavata"  :o

Riverlady

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #11 : 10.03.2014, 16:09 »
Alistamisen tai yleensäkkän BDSM:n kanssa top ja btm tai versa käsitteillä ei ole mitään tekemistä.

Ihan varmasti on topit ja bottomit osa BDSM-sanastoa ("btm"-lyhenne tai "versa" ovat enemmän homotermejä). Kinkypiireissä Top ja bottom, kuten ketjun aloittaja jo ensimmäisenä mainitsi, vaan tarkoittavat laajemminkin tekijää ja tekemisen kohdetta kuin sitä, kuka käyttää ja kenen reikiä.

Bilepiiskaukset kaverien kesken ovat Top/bottomia, koska ei telineisiin jonottaessa ehdi eikä haluakaan vaipua kaverien kesken mielettömiin psykologisiin tiloihin. Piiskan toisessa päässä on Top, toisessa bottom, toki jos piiskaaja on sadisti ja piiskan saaja masokisti, kumpikin saattaa päästä kivoihin kivuntuottamis- tai kipufiiliksiin piiskauksen aikana. Sellaiseen tosi vahvaan palvontaan ja palvottavana olemiseen, lyhyesti sanottuna alistamiseen ja alistumiseen eli D/s:sään, bilepiiskaustilanteet soveltuu huonosti. Top/bottomia ne on. Samoin BDSM:n B:ssä eli bondagessa kun pidetään köysitreenejä, sitoja on Top ja sidottavana olija bottom, englanniksi "rope Top" ja "rope bottom". Valta ei vaihdu, kunhan treenaillaan vaan.   

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Termistöstä
« Vastaus #12 : 10.03.2014, 16:57 »
VAADIN

että sanastoon lisätään suhteellisen harvinainen mutta lähivuosina yleistynyt termi :
'Feikki' joka luonnollisesti tarkoittaa nettipersoonaa joka väittää olevansa nainen, mutta joka ei ole
harrastanut seksiä kanssani!  >:(

 ;D


Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Termistöstä
« Vastaus #13 : 10.03.2014, 17:00 »
Muuten mikä ettei, mutta Suomessa Domina on vakiintunut tarkoittamaan naista, joka suorittaa Top-tekoja maksua vastaan. Selvennyksen vuoksi useammin käytetäänkin termiä ammattidomina. Ei-ammatikseen Dominoiva kinkynainen on Domme, mutta sama miespuolisena ei suomessa toisin kuin jenkkikielessä olekaan Dom, vaan Master. Selvennyksen vuoksi ko. miestyypin enemmistöstä käytetäänkin termiä truumaaster tai hamster (huom. pieni alkukirjain) :)

Itse olen suomessa kyllä kuullut käytettävän ihan Dom termiä miehistä, enemmänkin dominoiva osapuolen lyhenteen omaisesti. Tämä kyllä selittää miksi minua on tökkinyt joidenkin omituinen tapa käyttää master termiä, jonka itse miellän taas enemmän Omistusuhde termeihin englanninkielen juurensa vuoksi.  Vaikka preferoinkin itse suomenkielen Herra termiä 

Riverlady

  • Vieras
Vs: Termistöstä
« Vastaus #14 : 11.03.2014, 19:45 »
Ei-ammatikseen Dominoiva kinkynainen on Domme, mutta sama miespuolisena ei suomessa toisin kuin jenkkikielessä olekaan Dom, vaan Master. Selvennyksen vuoksi ko. miestyypin enemmistöstä käytetäänkin termiä truumaaster tai hamster (huom. pieni alkukirjain) :)

Itse olen suomessa kyllä kuullut käytettävän ihan Dom termiä miehistä, enemmänkin dominoiva osapuolen lyhenteen omaisesti. Tämä kyllä selittää miksi minua on tökkinyt joidenkin omituinen tapa käyttää master termiä, jonka itse miellän taas enemmän Omistusuhde termeihin englanninkielen juurensa vuoksi.  Vaikka preferoinkin itse suomenkielen Herra termiä

Liekö nyt löytynyt murrealue-eroja kinkytermistössä, vai vaihteleeko termistö kinkyporukkakohtaisesti eikä niinkään paikkakunnan mukaan? Väittäisin jutelleeni aika monen pk-seudulla asustavan kinkynaisen kanssa, ja heidän puheissa dominoivan puoleinen mies on poikkeuksetta ollut master + lainauksessa luettelemani pikku lempinimet.