Kirjoittaja Aihe: Huonosta käytöksestä yksityisviesteilyssä (avautumis alert!)  (Luettu 18544 kertaa)

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
yleensähän(?) aspit on hyviä nimenomaan onlinessä.

ehkä kun puhuu jostaan topicista, tyyliin kirjallisuushistoria, politiikka jne. mutta ei kyllä deittailumielessä. :D

Enpä nyt lähtisi kaikkia aspeja yleistämään samaan joukkoon. Joku voi olla hyvä onlinessa ja joku kasvokkain. Joku jopa kummassakin. Asp ei välttämättä haittaa seuranhaussa mitenkään, oireidensa kanssa voi oppia elämään ja pärjäämään varsin hyvin.

Alkuperäiseen aiheeseen. Yksäreitä tulee, ja on tullut tänne rekkautumisesta alkaen. Joskus jopa häiritsevissä määrin. Niitä tuli silloinkin kun ei ollut yhtään kuviakaan täällä, eikä lisääntynyt kuva- tai viestimäärä ole oikeastaan vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Silläkään en ole havainnut olevan merkitystä onko profiilissa seuranhaku päällä tai ei. Kaikki saamani viestit eivät ole sentään vonkuviestejä, jotkut haluavat vain kehua kuvia tai asiallisesti kysyä jotain. Näihin viesteihin saatan jotain vastatakin. Vonkuviesteihin jätän vastaamatta, tai mainitsen että niinkun profiilissa lukee, en etsi seuraa. Jankkaamisesta tai jatkuvasta asiattomien viestien lähettämisestä päätyy estolistalleni, jossa taitaa tälläkin hetkellä olla lähes kymmenen henkilöä.

tiitii

  • Vieras
Olipas hauska pienen nettipaussin jälkeen kirjautua tänne ja löytää näin pitkä keskustelu aiheesta. :) Kiitos paljon kaikille vastanneille!

En vaan tiennyt että itkeäkö vaiko nauraa, kun yksityisviesteistä löytyi taas iloisesti mm. massapostaus, samalta henkilöltä, joka lähettänyt varmaan jo viisi samanlaista tämän ja entisen (samalla nimimerkillä olevan) profiilin aikana... :D

Uutena ilmiönä tuli nyt tämän viestiketjun aloituksen myötä myös se, että kun siinä sanoin jotain tähän tapaan, että  ei tarvitse mitenkään viralliseen tapaan ottaa kuitenkaan yhteyttä, vaan että leikkimielisyys, tuhmailu yms on enemmän kuin jees", niin nyt on sitten tullut sellaista viestiä, jossa on tavallaan täysin päälleliimattuna huumoria, eikä vaikuta jotenkin ollenkaan kirjoittaneen henkilön muuhun kielenkäyttöön/tyyliin sopivalle. :D No, propsit siitä, että yritystä riittää... Mutta halusin vielä nyt tarkentaa lausumaani, että...

Paras kun on vaan aidosti oma itsensä viestiä lähettäessä, kuitenkin kunnioittavuuden puitteissa.

Ei siis tarvitse vääntää vitsiä tai heittää pikkutuhmaa läppää, jos se ei tule spontaanisti. Vakavuudelle ja asiallisuudelle, ja ihan vaan tavalliselle keskustelulle, on myös omat hetkensä ja jossain tilanteessa saattaa meno yltyä hulvattomaksikin, mutta ei sitä tarvitse vääntämällä vääntää. Spontaanius ja aitous tekevät yleensä aina parhaan vaikutuksen ja ihmiset kyllä huomaavat liian yrittämisen ja epäaitouden. Ja olemalla aidosti oma itsesi löydät myös parhaitsen sinulle aidosti sopivaa seuraa, kulissit kun kaatuvat viimeistään sitten kun aletaan tapailemaan. Ei sitä loputtomiin voi mitään päälleliimattua roolia päällä pitää.

Ai niin ja myös sellaista tämä ärähtävä keskustelunalustukseni sai aikaan, että tuli yhteydenottoja alistuvilta miehiltä. Kuulostin varmaan sen verran täräkälle tätille... :D

Ja samoin tuli sellaisia jo valmiiksi anteeksipyyteleviä viestejä, että tuli ylipäätään uskaltautuneeksi ottaa yhteyttä... Voi liikutus!  :-* Siis ihan rohkeasti saa ottaa yhteyttä, kunhan vaan osoittaa, että on tutustunut profiiliini ja on kunnioittava. Muuten saa olla ihan oma aito itsensä. Ihan kaverimielisessäkin on kiva tutustua samanhenkisiin tyyppeihin.

(Ja pyydän anteeksi sitä, että tällä tavalla näitä tänne otan puheeksi. En kuitenkaan ikinä jaa kenenkään nimimerkkejä enkä keskusteluja. Pakko oli vaan jakaa, kun tää menee jo niin absurdiksi tää homma... :D)

Mut siis, täällä on ehdotettu kaikenlaista, mm: vaihda sukupuolimerkintä mieheksi ja ota itse yhteys kiinnostaviin yksilöihin ja paljasta totuus siinä vaiheessa, tai laita merkintä että "en hae seuraa". No, jos totta puhutaan niin olen kokeillut tässä kahden tiitii-profiilini välillä olla täällä erilaisella profiililla liikenteessä. Se auttoi pikkuisen siihen, että viestit olivat kaikenkaikkiaan kunnioittavampia, mutta en tykännyt siitä, etten saanut olla aidosti omana itsenäni ja vapautuneesti täällä liikenteessä. Ja en saanut yhteydenottoja siltä kohderyhmältä, josta olisin kiinnostunut.

Ja kun siis mielellään nimenomaan otan yhteydenottoja vastaan, kun tässä haku on päällä... Ja myös tutustun ihan kaverimielessäkin skenen tyyppeihin, etenkin jos on samoja kiinnostuksenkohteita muitakin kuin kink-meno.

Eli se on vaan kestettävä nämä lieveilmiöt ja laitettava esto-näppäin viuhumaan yms. Ja monesti helpottaa jo tosiaan sekin, että saa jutella näistä asioista toisten kanssa. Ja nyt lähtikin yhteisö hienosti käymään aiheesta keskustelua.  :love: Harvoin mulla päreet palaa tällä tavoin, mut joskus siitä voi seurata hyvääkin, kuten nyt tämä yhteinen ajatustenjako.

Ps. Ja AS-ystäväni on siis mies. Asiaa on muuten jo tässä ketjussa avattu sen verran, kuin mitä itsekin olisin osannut aiheesta sanoa.

Pps. Olen itse asiassa auttanut useampaakin ihmistä nettideittailussa ja taas olen luvannut auttaa erästä neitoa. On tullut palautetta, että porukka on saanut apua neuvoista ja joku jo ehdotti, että alapa tehdä tätä työksesi. Olisi aika hauska ajatus. Voisi olla jopa jonkin verran kysyntääkin. :) Tosin kokemustahan mulla on vain tuttujen auttamisesta ja silloin on helpompaa, kun osaa poimia heidän vahvuuksiaan yms profiiliin ja muutenkin tukea heidän omaa persoonallista tyyliä. Täysin vieraiden ihmisten kanssa voisi olla hankalampaa. Ja lisäksi koin aika kyseenalaisena, kun autoin erästä miespuolista ystävääni ihan siinä kirjeenvaihdossakin ja sain sen naisen tietämättä lukea heidän yksityistä keskustelua ja autoin sitten laatimaan vastauksia. No, heillä on jo yhteinen tytär tänä päivänä, että toimi näköjään... =p Vaikeahan näistä on tietää, että mikä sen homman saa loppupeleissä toimimaan. Tod näk ois toiminut eniveis, mut sai ainakin tää mies tukea ja itsevarmuutta siinä prosessin alkumetreillä.

Leccare

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 935
  • Orgasmikiduttaja
  • Galleria
Suosittelen suuntaamista miitteihin, joissa näkee ihmisiä kasvokkain. Monesti vonkaaminen on siellä huomattavasti vähäisempää, kun illuusiot murtuvat, eikä niitä saa takaisin edes edullisella viinipullolla.

soull

  • Vieras
Kunnioitus puolin ja toisin pitää olla. Eli vonkauksia ei tarvi jaella, ei Domien eikä subien. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ei se epätoivolla, suuttumalla tai edes loukkaantumalla muutu, tai no muuttuu...vielä vähemmän nimittäin kiinnostaa.

Leccare

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 935
  • Orgasmikiduttaja
  • Galleria
Kunnioitus puolin ja toisin pitää olla. Eli vonkauksia ei tarvi jaella, ei Domien eikä subien. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ei se epätoivolla, suuttumalla tai edes loukkaantumalla muutu, tai no muuttuu...vielä vähemmän nimittäin kiinnostaa.
Viittaatko profiilissassi kasarikauhulla linkin videoon?
https://www.youtube.com/watch?v=sOnqjkJTMaA
vaiko tämän linkin videoon?
https://www.youtube.com/watch?v=tbIEwIwYz-c

soull

  • Vieras
Viittaatko profiilissassi kasarikauhulla linkin videoon?
https://www.youtube.com/watch?v=sOnqjkJTMaA
vaiko tämän linkin videoon?
https://www.youtube.com/watch?v=tbIEwIwYz-c

Hah en oikeastaan kumpaakaan, mutta tuosta jälkimmäisestä saa kyllä painajaisia poikineen. Eka nyt on toki klassikko:)




 edit: lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: 30.08.2014, 07:06 kirjoittanut Glori »

Chmlnidae

  • Vieras
......
Ps. Ja AS-ystäväni on siis mies. Asiaa on muuten jo tässä ketjussa avattu sen verran, kuin mitä itsekin olisin osannut aiheesta sanoa.

Pps. Olen itse asiassa auttanut useampaakin ihmistä nettideittailussa ja taas olen luvannut auttaa erästä neitoa. On tullut palautetta, että porukka on saanut apua neuvoista ja joku jo ehdotti, että alapa tehdä tätä työksesi. Olisi aika hauska ajatus. Voisi olla jopa jonkin verran kysyntääkin. :) Tosin kokemustahan mulla on vain tuttujen auttamisesta ja silloin on helpompaa, kun osaa poimia heidän vahvuuksiaan yms profiiliin ja muutenkin tukea heidän omaa persoonallista tyyliä. Täysin vieraiden ihmisten kanssa voisi olla hankalampaa. Ja lisäksi koin aika kyseenalaisena, kun autoin erästä miespuolista ystävääni ihan siinä kirjeenvaihdossakin ja sain sen naisen tietämättä lukea heidän yksityistä keskustelua ja autoin sitten laatimaan vastauksia. No, heillä on jo yhteinen tytär tänä päivänä, että toimi näköjään... =p Vaikeahan näistä on tietää, että mikä sen homman saa loppupeleissä toimimaan. Tod näk ois toiminut eniveis, mut sai ainakin tää mies tukea ja itsevarmuutta siinä prosessin alkumetreillä.

Kiitos! Juup. -ja heti alkuun pahoittelu suoraan peeässiin menemisestä (minulle se kiinnostavin asia; sorry itsekkyyteni)-

Reagoin vain nyt tuon AS-kortin peliin heittoon. Ja kulmaan jolla se tuli. Halusin tuoda esiin että assit EIVÄT ole mitään vammaisia, autistisia kommunikointifriikkejä. Assius on erilaisuutta. Aivan samalla tavalla kuin esmes homoseksuaalisuus. E R I L A I S U U T T A. Neurologispohjaista erilaisuutta joka ilmenee kommunikointityylissä. Kommunikoinnissa itsessään ei ole mitään ongelmaa. "Ongelma" (huomaa lainausmerkit) on tyylieroissa ja siinä kuinka asiaa tulkitaan: mistä kulmasta katsotaan; assi- vai nentti-. Eli vastavuoroisen vuorovaikutuksen, yhteisen yhteisöllisen ymmärryksen, luomisessa. Ja tulkintahan siis tässä nenttivaltakulttuurissa luonnollisesti tulee....
En mene pidemmälle. Ei ollut topiikin aihe, en vain voinut olla reagoimatta kun luin tuosta viittauksesta luonnon julmuuteen jotenkin alentunutta asennetta: "Jälleen kerran tulee vaan esiin tämä maailman (luonnon) raadollisuus." Allekirjoitan tuon "maailman" jos sillä viitataan kokonaisuuteen joka sisältää ihmisen luoman kulttuurin, luontoa en.
Sinänsä kivaa, ja asiallista, auttaa kafruja, olivat he sitten asseja tai nenttejä. En näe ongelmaa toisen kirjoittamisen näyttämisessä tilanteessa. Sitten olisi ongelma jos ihan omin nokkinesi olisit lukenut. Ihan laillinen "ongelma".

Ja topikin aiheeseen: kyllä tänne aikoinaan, tai no se oli Leikkikehä silloin, oli surkuhupaisaa tulla. Voi sitä yksäreiden määrää. En ota asiallisuuksiin tai asiattomuuksiin kantaa. Ihan selvisin. Huvittavaa vain oli kun jossain vaiheessa vaihdoin nikkiä niin NE SAMAT postit samoilta nikeiltä. Aih, olihan se aika hubaa.
Nykyään olen niin paljon kirjoittanut ettei kovin moni tuntematon yhteyttä ota. Jokunen aina silloin tällöin, jokusen kerran kuukaudessa. Ei mitenkään kohtuutonta. Vastaan jos koen viestin kiinnostavaksi. Aika laiska vastaaja siis taidan olla (ja sorry mut tähän ei ees tuu sorrya tähän seikkaan).

JA pientä lisäystä (aina aina aina...): Olit toki joviaalisti lisännyt, ja minä tylysti jättänyt sen kommentoimatta, että
"Toisaalta samankaltaiset saattavat helpommin ymmärtää tosiaan ja ilmaisuaan ja löytää sitä kautta toisensa." Tottahan tuokin. Eikös kommunikoinnissa juuri se yhteinen ymmärrys ole oleellinen suhteen sujumiselle...
Mutta sellainen lisäys myös että tämä tie voi olla kaksisuuntainen jos ymmärrystä, halua ymmärtää - ei määrätä sitä mikä on "oikea tapa" - löytyy erilaisten neurorakenteiden välille. Tavalle hahmottaa maailmaa toisenlaisilla tavoilla. Minä olen usein auttanut monia ystäviäni, myös muita, ymmärtämään ihmissuhteitaan ja niiden ongelmia. Kulmani vain on toinen. Ehkä juuri siksi hedelmällinen; näen jotakin sellaista mitä toisenlainen ei näe (och vice versa) ja sellaiset ystävät ovat hyvin arvokkaita (tätähän tuossa alla Schizoidin linkkaamassa sanotaan). Ehkä juuri siitä sinun avussasi oli kyse: auttaa ystävänä tajuamaan erilaisuutta, ei taluttaa onnetonta vammaista, tai "sopeuttaa" tähän maailmaan. Sillä sopeuttaminenhan on vain valehtelua, rehelliset ryhtyy vallankumoukseen ja ottaa oman tilansa! ;-D
« Viimeksi muokattu: 30.08.2014, 12:22 kirjoittanut Chmlnidae »

Dante79

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 378
  • Don't give up on your dreams. Keep sleeping.
  • Galleria
assit EIVÄT ole mitään vammaisia, autistisia kommunikointifriikkejä. Assius on erilaisuutta.

Ja paljon positiivista on myös. TheAnMish aikoinaan youtubessa luotteli minusta hyvin joitaan aspekteja :) http://youtu.be/At4Vmo13vJE

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vittuakos siinä inisette, persettähän täältä haetaan.  >:(

 ;D

ps. Ei, en lukenut ketjua.


d20

  • Vieras
Näitä tulee. Tämä foorumi ilmeisesti luovuttaa seksuaalisuuteni sillä tavalla vapaaseen käyttöön että joka ikinen saa suoraan alkaa kyselemään intiimejä kysymyksiä edes esittäytymättä ensin. Usein asialla ovat sellaiset joilla on nolla viestiä kirjoitettuna, eli vonkausprofiili kyseessä.

IndigoZone

  • Vieras
Näin. Olisi kiinnostava kuulla, millaisia ajatuksia tämä teissä herättää? Onko vastaavia kokemuksia? Onko asiaa kenties puitu jossain viestikeju(i)ssa aiemmin?

Huonoja yksäreitä en ole vielä saanut. Aina on mielenkiintoisia ajatuksia ollut taustalla. Näkökulma on tietysti sukupuolirajoittunut, koska olen mies... ja tässä suhteessahan sama epätasapaino vallitsee monen monituisen kertomuksen perusteella myös vaniljapuolella.

Vaikea sanoa mikä ongelmaan voisi olla ratkaisu. En oikein tavoita vonksuviestittelyn ajatusmaailmaa muutenkaan. Siis semmoisen, jossa on aivan sama kuka siellä toisessa päässä on tai mitä se asioista ajattelee, kunhan se olisi valmis tekemään tietyt temput tai täyttää jonkin ulkonäkökriteerin.

tiitii

  • Vieras
Chmlnidae: Olen kuumessa ja ajatus ei nyt juokse parhaalla mahdollisella tavalla, mutta halusin sen verran kommentoida, että ei, en todellakaan pidä asseja mitenkään vammaisina/huonompina tms. Enkä ole sitä mieltä, että keskivertoihmisen elämisen tapa, havainnointikyvyt, kommunikointitavat yms olisi jotenkin parempia tai enemmän oikein. Realiteetti on kuitenkin se, että jos haluaa olla tekemisissä mikäs se termi nyt oli, nenttien (?), kanssa, niin monesti tarvitsee tulla tietyn verran vastaan etenkin uusiin henkilöihin tutustumisvaiheessa. Ihanteellista olisi, jos maailma olisi sellainen, että näin ei asian tarvitsisi olla, mutta mutta...

Tätä asiaa on puitu todella paljon kys. kaverini kanssa ja silmäni ovat todella auenneet näiden vuosien ja keskustelujen aikana tälle asialle. Tajunta on laajentunut näkemään "normaalina" pidetyn ehdollistuneisuuden. Suurin osa nenteistä ei kuitenkaan ole tietoisia siitä, ja elävät pitäen tiettyjä pelisääntöjä oletusarvona. Ja jos tällaisiin ihmisiin haluaa tutustua, niin jotenkin on päästävä sen alkumuurin läpi ja sitten on mahdollista alkaa valottamaan heillekin asiaan liittyvää problematiikkaa.

Haluan vielä lisätä, että arvostan todella paljon kys. ystävääni ja olen tajunnan laajentumisen lisäksi tässä assi-nentti -asiassa saanut todella paljon irti lukuisista käymistämme keskusteluista, jotka ovat niin ikään olleet mieltä nyrjäyttäviä. Ajatteluni rajoja on venytetty ja opetettu näkemään ihan uusia näkökulmia itsestäänselvinä pitämiini asioihin.

Vaikeuksiakin on kuitenkin ollut, kun itselleni esim. ihan jokapäiväisistä & kepeämmistäkin asioista (välillä) keskusteleminen ja toisen taustoista tietäminen luovat läheisyydentunnetta, mutta hän ei taas halua yhtään tällaista. En voi kuitenkaan sanoa, että onko tämä asseilla kuinka yleistä, vai onko vaan joku kys. yksilöön liittyvä piirre. Mutta olen oppinut jo siihen, että en koita enää kinuta häneltä tällaista yhteyttä, vaan keskustellaan sitten mielenkiintoisista asioista maan ja taivaan välillä, asialinjalla. Nauttien älyllisistä sfääreistä. Toisten kavereiden kanssa sitten enemmän niitä muita höpöttelyjä ja tunnepuolen juttuja.

Toivottavasti sain joten kuten edes nyt selvitettyä vähän tätä asiaa, ettei jää mitään vääriä käsityksiä omasta asenteestani asiaa kohtaan. Pyrin olemaan mahdollisimman avarakatseinen ja valmis oppimaan ja käsittämään aina uutta ja laajemmin, mutta inhimillisenä ihmisenä en ole tässäkään asiassa täydellinen. Siksipä minunkin suustani pääsee välillä jokunen sammakkokin loikahtamaan. Tämänkin viestiketjun aikana jo monta kertaa, sen verran vauhdikkaasti usein kirjoitan. Sormet ei usein meinaa pysyä perässä, kun ajatus juoksee niin kovaa vauhtia. Ja välillä iskee vauhtisokeus. Mutta oppia ikä kaikki ja pyydän ymmärrystä arvon foorumtovereilta. :)

Kiitos Chmlnidae kun otit tämän tärkeän asian puheeksi!

Chmlnidae

  • Vieras
Don't worry tiitii:
Halusin vain tuoda asian esiin, ihan siksi että olen luvannut itselleni että puutun omassa ympäristössäni Aspergeriuteen liittyviin häiritseviin kommentteihin tmv.
Tiedän että nenteillä on tarve olla sosiaalisia ja yhteisöllisesti hyväksyttyjä ja siihen saatetaan, jopa vahingossa, käyttää oman statuksen kirkastamiseksi ja korottamiseksi, erilaisuutta hyväksi. Tätä näkee joka päivä laajemminkin ympärillään. Surullista. Kertoo yleisesti heikosta kyvystä sietää toisenlaisuutta. Esimerkiksi Aspergeriin liittyen juuri nenttiomaiset ovat heitä jotka kaipaavat ymmärrystä sosiaalisesti, eivät itse as-ihmiset niinkään. Toisen, läheisen tai perheenjäsenen, vammaiseksi leimaaminen on tietynlaista hyväksyttäväksi tekemistä, samalla oman hännän nostamista, sillä että on "hyvä ihminen" kun huolehtii ja hoitaa. Tämä ilmiö saa minut voimaan pahoin.
Ja olen suht tarkka kielenkäytöstä ja sanojen vaikutuksista. Se mikä oikeasti on luonnon, biologian, lajikehityksen merkitys tässä asiassa on vielä tieteellisesti epäselvää. Mikä on autismin tai aspergeriuden etiologia? Onko niillä (jatkumollisesti autismin kirjo) tekemistä toistensa kanssa, vai eri kategoriaa? Miksi on olemassa ihmisryhmä joka vaeltaa mieluiten rauhassa, pienemmissä ympyröissä tai yksin. Kokee vahvasti empatiaa muttei katso tarpeelliseksi välttämättä osoittaa sympatiaa sen johdosta ellei se ole hmmmm, no; asiallista ja asiaan kuuluvaa tosiseikkojen nojalla (ei, pelkkä hymistely ja lässytys, tai nenttien muovaama käsitys termistä, sori, ei sitä ole jotta/kun kerta ollaan kavereita). Jonka naiset ovat toisenlaisia kuin valtavirran naiset (mikä ihan sinällään voi olla hyvinkin traumatisoivaa). Vastausta etsitään. Joku päivä ehkä löydetään.
En minäkään tykkää puhua tunteista tai tunnetaustoista ihmisiin; keskityn asiakohtiin myös ihmissuhteiden setvimisessä.  Olen vieraalla maalla silloin. Jos joku on minulle tärkeä niin sen tulee ilmetä, myös puheessa, toisella tavalla. Minusta ei saa mitään söpöilysussua sanalliseen lääppimiseen. Äitinäkin olen erilainen. Mutta tämä ei tarkoita ettei tunteita ole, ei edes etteivät ne näy. Kyllä ne näkyvät (usein niin paljon että olen mieluiten yksin niiden kanssa). Ja jopa sanoitan tunteita ja käytän tunnesanastoa. Ja olen fyysinen rakkaudenosoituksissani. 
On myös niin että ympäristöön voi vaikuttaa. Sosiaalisiin konsepteihinkin voi vaikuttaa. Puolin ja toisin. Ja sen "toisin", siis siihen vähemmistön suuntaan, kannalta olisi tärkeää ettei mitään bullshittiä leviteltäisi vain siksi että erilaisuuden kestäminen on niin pelottavaa.
Se ettei koe tarpeelliseksi höpötellä tunneliimaa konsensuaalisesti toisten/toisen selkää rapsutellen ei tarkoita ettei välitä ja myös huolehdi toisista ihmisistä.
Noin yleisesti ottaenhan sosiaalisuus on mitä kiintoisinta. Ihmiset kaikkine kuvioineen ja kommervenkkeineen, mutta itse sosialisointi on sitten ihan toinen juttu. Maailmassa on paljon, paljon, paljon, liian paljon, kaikkea muutakin kiinnostavaa (vampaa).

Kiitos paneutuneesta vastauksesta. Arvostan.

Ps. Ja flunssaa itsekin tässä olen jokusen päivän potenut, se selittäneen jopa tätä tänne kirjoittelua näin aktiivisesti. Ja eiköhän tänne sammakoita(kin) mahdu, niistä voi kehkeytä jopa prinssejä tai prinsessoja, jos nyt sellaisiin haluaa uskoa. Minä kyllä pidän ihan sammakoista. Oikeastaan enemmän.

Querreiro

  • Vieras
"Nyt tulee avautumista/tilitystä, kun on tullut mitta täyteen tiettyjen ihmisten käyttäytymisestä tuolla yksityisviesteilyn puolella. Nimiä en lähde mainitsemaan enkä käytyjä viesteilyjä tähän copy-pasteilemaan, mutta nostan esiin muutamia esiin nousseita ilmiöitä.

1) Jatkuva viestien lähettäminen, vaikka olisi sanonut selkeästi "EI".
2) Haukkumaan ja arvostelemaan käyminen, jos on sanottu "EI".
3) Painostamaan käyminen ja manipulointiyritykset, jos on sanottu "EI". (Yleensä kohdat 2 ja 3 liittyy yhteen. Ensin lytätään maahan ja sitten koitetaan dominoivalla tyylillä saada tahtonsa perille.)
4) Dominaa etsivien ruikuttavat ("byhyhyyy, en ikinä kelpaa kellekään, ota nyt edes säälistä orjaksesi" yms ) viestit, kun on sanottu "EI".

Mainittakoon vielä, että nämä kaikki viestit ovat siis miehiltä. Naisilta on tullut pelkästään asiallisia yhteydenottoja."


Tämän viestiketjun aloittajan edellä kirjoittamaa nyt pohjana näille tuleville ajatuksilleni käytän.

Tuossa toiminnassa mitä viestiketjun aloittaja kuvaa, on toki monin kohdin kyseenalaistettavaa, mutta mielestäni kun erityisesti viestiketjun aloittajan kirjoittamasta puuttuu joitain näkökulmia annettuun otsikointiin, niin ne nyt tässä esille tuon.

Aloitanpa siis nyt vaikka tuosta viestiketjun aloittajan ajatukseen; "Nimiä en lähde mainitsemaan enkä käytyjä viestittelyjä tähän copy-pasteilemaan".
Voin toki olla väärässä, mutta ymmärrykseni mukaan tällä foorumilla yksittäinen kirjoittaja ei edes saa hänelle viestittäneeltä lupaa kysymättä kopioida julkiselle foorumille tekstiä jonka joku on hänelle yksityisviestinä lähettänyt?
Ja samoin käsitykseni mukaan yksittäisellä kirjoittajalla ei myöskään ole oikeutta hänelle yksityisviestin lähettäneen Nickiä julkiselle foorumille tiedoksi saattaa, varsinkaan kyseisen henkilön kirjoittamaa yksityisviestinä itselle kritisoimaan lähtien?

Yksi näkökulma viestiketjun otsikointi huomioiden, joka kuitenkin viestiketjun aloittajan kirjoittamasta puuttui, olisi se, että luetaanko huonoksi käytökseksi yksityisviestittelyssä esim. se, jos keskinäisen viestittelyn aikana (tai henkilöiden kasvotusten kohdatessa) toinen viestittelijä havaitsee toisen kirjoittajan kertoneen itsestään sellaista mikä on vastoin todellisuutta, tämän sitten täällä negatiiviseen sävyyn toiselle yksityisviestillä kertoen?
Ja edelliseen nivoutuen toisena näkökulmana se, että katsotaanko huonoksi käytökseksi yksityisviestittelyssä sellainen, jos antaa negatiivista palautetta yksityisviestinä henkilölle, joka esim. profiilissaan kertoo etsivänsä aktiivisesti seuraa / seurustelukumppania, paljastuen sitten yksityisviestejä vaihtaessa aidosti varatuksi sekä kenties henkilöksi joka mm. on kirjoittanut profiilinsa yhteenvetoon etsivänsä aivan jotain muuta mitä on todellisuudessa etsimässä, vaikkapa liittyen omiin kiinnostusten kohteisiinsa BDSM -kokemuksina, jne.?

Viridian


Aloitanpa siis nyt vaikka tuosta viestiketjun aloittajan ajatukseen; "Nimiä en lähde mainitsemaan enkä käytyjä viestittelyjä tähän copy-pasteilemaan".
Voin toki olla väärässä, mutta ymmärrykseni mukaan tällä foorumilla yksittäinen kirjoittaja ei edes saa hänelle viestittäneeltä lupaa kysymättä kopioida julkiselle foorumille tekstiä jonka joku on hänelle yksityisviestinä lähettänyt?
Ja samoin käsitykseni mukaan yksittäisellä kirjoittajalla ei myöskään ole oikeutta hänelle yksityisviestin lähettäneen Nickiä julkiselle foorumille tiedoksi saattaa, varsinkaan kyseisen henkilön kirjoittamaa yksityisviestinä itselle kritisoimaan lähtien?


http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjesalaisuus

Kirjesalaisuus on useimmissa Euroopan maissa voimassa oleva perusoikeus. Se tarkoittaa, että vain ja ainoastaan kirjeen vastaanottaja saa avata kirjeen ja lukea sen sisältämän viestin. Vastaava salaisuus koskee usein myös esimerkiksi erilaisia sähköisen viestinnän muotoja.

Kirjesalaisuus ei kuitenkaan rajoita sen lähettäjän tai vastaanottajan oikeutta julkaista kirjeen sisältöä.


Eli tämä suomeksi: kun olet lähettänyt yksityisviestin, meillä Suomessa sen myöhempi kohtalo on vastaanottajan käsissä. Hänellä on oikeus paljastaa viestin sisältö ja jopa edelleen lähettää se, mikäli hän ei riko mitään muuta lakia näin tehdessään. Foorumisäännöissä asiasta ei ole säädetty, joten Suomen laki lienee se, minkä mukaan elämme?

Mahdollisia muita asiaan vaikuttavia lakeja voisi olla: Esimerkiksi jos yksityisviesti on teos (nyt runoilemaan...), sen julkaiseminen sanasta sanaan ilman lupaa voi rikkoa tekijänoikeutta... Tai jos yksityisviesti sisältää yksityiselämää loukkaavaa tietoa esimerkiksi lähettäjän terveyden tilasta tms., sitä ei saa paljastaa niiltä osin kuin se loukkaa alkuperäisen kirjoittajan yksityiselämää... Useimmiten yksityisviestit eivät ole teoksia, harvoin sairaskertomuksiakaan, joten suurimmassa osassa tapauksia julkaisua rajoittaa viestin saaneen henkilön oma harkinta. Tai suuttumuksen aste.

Vir, josta on harmillista, että ihmiset sekoittavat vastaanottajan oikeuden olla paljastamatta kirjeen sisältöä sen lähettäjän oikeuteen päättää, kuka sen saa lukea.. jos olisi olemassa ehdoton alkuperäisen kirjoittajan/lähettäjän oikeus viestinsä sisältöön, ei taitaisi olla mailiohjelmissakaan forward nappulaa tarjolla...