Kirjoittaja Aihe: Kahdenlaisia subeja?  (Luettu 28236 kertaa)

Radien

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #120 : 12.03.2017, 12:10 »
Itse ajattelen niin, että jos asioita laittaa summittaisiin lokeroihin niin on helpompi hahmottaa maailmaa. Mutta olenkin tylsä luonnontieteilijä. Tokin sitten kun mennään liian monimutkaiseksi (niin kuin se 9 tason subeus) päädytään riitelemään tulkintaeroista. Jos minä tulisin tänne etsimään ensimmäistä kosketustani BDSM-maailmaan niin luultavasti häipyisin heti, koska minulle "koulutan subin mieleiseksi"-hehkutus, "mutta session ulkopuolella olemme tasa-arvoisia"-ajattelu ja yleinen "kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa" on kauhean sekava pallo. Olen vähän kateellinen ihmisille, jotka voivat oikeasti olla ihan mitä vaan eivätkä koe minkäänlaista tarvetta löytää samaistumiskohteita.

Pohja

Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #121 : 18.03.2017, 04:21 »
Itsehän valikoin ihan vaan perinteisellä Rasti ruutuun-menetelmällä itseäni kiinnostavat aktiviteetit, enkä paskaakaan nakkaa. Karkkikauppailu on vittu maailman paras juttu ja elämä liian lyhyt tuhlattavaksi vain muiden halujen täyttämiseen.

momoi36

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #122 : 18.03.2017, 08:55 »
elämä liian lyhyt tuhlattavaksi vain muiden halujen täyttämiseen.

Indeed.  :love:

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #123 : 18.03.2017, 09:14 »
elämä liian lyhyt tuhlattavaksi vain muiden halujen täyttämiseen.

Indeed.  :love:


Elämä on kompromissi.
Kun antaa niin saa enemmän.

Radien

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #124 : 21.03.2017, 19:48 »
Itsehän valikoin ihan vaan perinteisellä Rasti ruutuun-menetelmällä itseäni kiinnostavat aktiviteetit, enkä paskaakaan nakkaa. Karkkikauppailu on vittu maailman paras juttu ja elämä liian lyhyt tuhlattavaksi vain muiden halujen täyttämiseen.

Se on monille toimiva konsepti, mutta ei kaikille. Minulle esim. listat eivät tarkoita yhtään mitään vaan se toinen ihminen. En yksinkertaisesti kykenisi käyttämään toista ihmistä fetissiautomaattina, kun en itsekään halua sellainen olla.

huulipuna

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #125 : 02.04.2017, 13:50 »
Hmm, itse oon kyllä ehdottomasti toi roolisubi ja myöhemmin tässä keskustelussa mainittu fetisisti-bottom. Alistuvassa roolissa oleminen on mulle aina se mun toivoma asia ja fantasia, joka toteutetaan mun mieltymykset huomioonottaen. Brat-taipumuksia löytyy myös aika paljon, musta tuo kivasti lisää maustetta siihen hommaan kun voi vähän pistää vittumaisesti vastaan alistajalle ja sitten palautetaan ruotuun läpsäyksellä naamaan tms. Kuitenkaan en halua alistua seksin ulkopuolella, tuntuis ahdistavalta. Lisäksi en oo koskaan halunnut käyttää turvasanoja koska mulle on henk.koht. syistä tosi tärkeetä et saan sanoa ei ja se oikeesti tarkottaa myös sitä, ja oon vaan pari kertaa antanut toiselle hetkittäin vallan ja kontrollin kokonaan. Sekin on kivaa mut huomaan et mun täytyy prepata siihen itteeni henkisesti ja tutkii tosi paljon omia fiiliksiä et onko ok, siks tollanen "kevyempi roolisubeilu" on mulle paljon kivempaa. :)

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 724
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #126 : 02.04.2017, 22:56 »
Radien laittoi sen verran vaihtoehtoja, että tuli hieman "Dom karkkisubiostoksilla" -olo, hehee!  ;D

Pyrin hahmottamaan tuon Hiz'n(?) asteikon ja täällä esitetyn 9-aukkoisen lokeroinnin eroja. Itseäni häiritsee, että kummassakin on mainintoja sadomasokismista. Ikään kuin subiutta ja masokismia ei voisi käsitellä omina ulottuvuuksina, koska käsitykseni mukaan masokismin määrä ei vaikuta siihen kuinka paljon sub olet vaan millainen kokonaisuus olet S / M -akseli mukaan lukien.

Asteikkojen huono ja hyvä puoli on se, että ne johtavat siihen, että jokin on "tosi" tai "epätosi". Taas lokeroinnissa on kai vain hyväksyttävä se, että harva löytää sen henkisen kotinsa yhden luukun takaa.

Siksi olisin taipuvaisempi hahmottamaan sub-avaruutta moniulotteisten akseleiden kera. Siinä olisi liikkumavaraa niille, jotka eivät mahdu yhteen lokeroon, mutta asteikkoja olisi ulottuvuusakseleiden muodossa enemmän kuin yksi. Kun selailin tässä esitettyjä lokeroita, niin löysin Vapauden ja Palveluhalun ulottuvuudet melko pian. Jokin vielä puuttui. Hieman vastahakoisesti lisäsin siihen Masokistisuuden, mutta se on hyvä näin.

Uskon, että Masokistisuus tuo lisää "tilaa" kuunlilja-tyyppisille subeille. ;) Tämän lisäksi saadaan jokin liuku fyysiselle kanssakäynnille.

Näin ollen sain mahtumaan teidät kaikki yhteen lokeroon! :D Valitkaa paikanne! ;)
Itselleni anastetuin oikeuksin julistan teidän subeiksi.  8)

Tuossa ketjun aloituksessa joku viisasteli, että tottakai on kahdenlaisia subeja; hyviä ja paskoja.  ;D Noh, niin kauan kuin tarkastelen näitä asioita sopivuuksien kautta näin varmasti onkin, mutta auttamattoman sibjektiivisella tasolla.

Minä en ole maailma. Maailma ei ole minä. Minulle epätosi ei ole epätosi muille.
Voiko sanoa minua pakittavasta naisesta, ettei hän pidä seksistä? Nih, kenties hän nauttii siitä jonkun toisen kanssa.  :o

Tässä päästään nyt siihen, että kuka hakee kenet ja ennen kaikkea mihin tarkoitukseen. Parisuhteessa painoarvo voi olla aivan muissa asioissa. Esimerkiksi itse nautin niin ENFP-naisista (sähköä ja dynamiittia ilmassa) kuin INTP-olennoista (mielen stimulointi). Kuten välkyimmät ovat jo ehkä huomanneet, voi minunkin mallissa asettaa "nössösubit" vasempaan etunurkkaan ja hc-tyypit takimmaiseen yläoikeaan. Tiedän kuitenkin, ettei kahden edellämainitun persoonallisuuden kanssa tekisi hc-nurkassa paljoakaan, ei ainakaan parisuhteessa, koska molempien persoonallisuuden parhaimmat puolet astuvat esiin talutushihna hieman löysällä.

Niin ikään suhteessa Masokistisuus-akselin yhteensopivuudella on merkitystä seksielämän mätsäämiseen. Itse olen sen verran vaisu sadisti, että merkittävä epätasapaino tällä janalla olisi vain rasitteeksi.

Luulen, että kolmiulotteisella (Vapaus, Palveluhalukkuus, Masokistisuus) mallillani maailmassa olisi edelleen vain kahdenlaisia subeja; niitä paskoja ja hyviä. Sillä tarkennuksella, että hyviä juuri minulle.

Jen

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 439
  • It's me, no use to act anything else...
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #127 : 03.04.2017, 14:27 »
Selkeästi edellä kirjoittanut on ajattelija ja yrittää nähdä jokaisesta näkökulmasta kaiken...

Minä näen, ettei ole subeja ja Domeja varsinaisesti...

On ihmisiä, joilla on taipumuksia eri asioihin ja jostain oudosta alkukantaisesta tarpeesta johtuen ihmisten on lokeroitava itsensä johonkin, tässä kontekstissa subeihin, dominoiviin, switcheihin, masokisteihiin, sadisteihin, jne.

Lähtökohtaisesti; ihmiset muuttuvat ja kehittyvät, mielipiteet muuttuvat iän karttuessa ja siinä missä lapsena saattoi rakastaa hedelmänalleja niin aikuisena niitä tunkee lähinnä nenään toisten sanomisten tai tekemisten johdosta.

Alkukantainen tarve kuitenkin ajaa meidät lokeroitumaan. D ei missään tapauksessa voi tykätä palvella, s ei puolestaan voi käskyttää. Ainakin tämä mielikuvissa. Jos d haluaa valmistaa hyvän aterian ja tarjoilla sen subilleen hänet kännetään joko daddy-tyyppiseksi tai nössöksi ja sitten jos s kertoo mitä d:stään haluaa hän on karkkikauppasubi. Ei jätetä tilaa kehittyä, kehittyminen on perisynti.

Ei ole kahdenlaisia subeja.
On ihmisiä, joilla on mieltymyksiä. Mieltymyksiä on yhtä monia kuin on ihmisiä. Mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle. On yksilöitä.
Ja jos lokeroidaan, erilaisia subeja on tasan yhtä monta kun näitä subeja on.

Ja taas vain mun mielipide, muut olkoot vapaasti eri mieltä jos haluavat.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #128 : 03.04.2017, 22:21 »
^^
Just noin.

kingrat

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #129 : 03.04.2017, 22:24 »
Olipa kiva jaottelu, pidän lokeroista ❤ 2, 3, 4 ja 5 b on juuri minua

Sittenhän olisit nainen juuri minua varten  :love:  :))

No siis oikeesti tässä vaiheessa elämää ja näiden asioiden kanssa yli 30 vuotta ihmeteltyä on tullut mieleen, että ihan turha lokeroida, jokainen on omansa, ja omansa juuri tässä hetkessä. En minäkään ole lähelläkään sitä lokeroa, johon kenties sovin armon vuonna -80. Eikä ole muuten mammakaan, kaikkea vielä!  :o

Mini-piip

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #130 : 16.04.2017, 15:40 »
En usko, että yhdenkään alistujan "ydintä" voi muuttaa. Oikeanlainen vastapari voi tuoda alistujan oikean ytimen esiin, mutta en oikeasti usko että kuka tahansa voi tehdä kenestä tahansa mitä tahansa - etenkin jos halutaan välttää psyykkisiä vahinkoja. Niitä psyykkisiä vahinkoja ja riittämättömyyden tunteita syntyy juuri siksi, että yritetään tunkea alistujia ihan vääriin lokeroihin.

Minä en pidä tuosta yhdeksän tason listasta, koska se on selkeästi laadittu "paremmuusjärjestykseen". Sen myös alunperin tarkoitettu lesbosuhteisiin, joten se ei ole minusta ihan yksiselitteisesti yleistettävissä homo- ja heterosuhteisiin. Sukupuolirooleilla on merkitystä.

Pidän itse paljon enemmän Master Tanoksen Five point scale of bottoms-määritelmästä. Niille jotka eivät tiedä niin Master Tanos on SlaveRegisterin luoja. Linkistä löytyy alkuperäinen määritelmä, mutta tässä hyvin vapaa suomennos:


1. Fetisisti-bottom

Ennen kuin kukaan suuttuu niin tällä siis tarkoitetaan niitä fettareita, joille fetissi on paljon suurempi ja pakottavampi asia kuin "mieltymys". Jotkut fetisistit haluavat alistua fetissinsä kautta, ja heillä on hyvin vähän kiinnostusta alistua oman fetissifantasiansa ulkopuolella. Osa heistä ei myöskään kaipaa mitään syvällisempää vuorovaikutusta topin kanssa, koska heille on tärkeintä saada oma fetissinsä täytetyksi. Huom. edellinen lause on tietysti karkea yleistys.

2. Masokisti

Masokisti luovuttaa topille auktoriteetin satuttaa, nöyryyttää tai esimerkiksi fyysisesti rajoittaa itseään (esim. bondage). Sessio silti rakentuu tasa-arvolle ja sen selkeänä tavoitteena on molemminpuolinen nautinto.

3. Sessiosubi (Roleplay submissive)

Sessiosubi alistuu roolissa, joka voi kestää parista tunnista useisiin päiviin - se on joka tapauksessa vain väliaikainen tila. Session tarkoituksena on molemminpuolinen nautinto, vaikka sessio onkin luonteeltaan epätasa-arvoinen.

4. Palvelija

Palveluorientoitunutta bottomia voi olla vaikeaa erottaa pitkässä parisuhteessa elävästä sessiosubista. Palvelija palvelee topia puhtaasti palvelemisen ilosta, ei siis alistuakseen. Esimerkiksi palvelija voi haluta pestä topin pyykit. Ei sen vuoksi, että kokisi sen alistavaksi vaan sen vuoksi että topilla olisi puhtaat vaatteet. Hän saa nautintonsa siitä, että voi tuottaa nautintoa toiselle. Sessiot voivat rakentua myös puhtaasti topin nautinnolle. 

5. Orja

Bottom, jolla ei ole oikeuksia suhteessa topiin. (Nyt joku miettii esim. turvasanaa niin se menettää Master/slave-suhteen vanhetessa merkityksensä - jos sellaista on koskaan edes käytetty). Master/slave-suhteen yksi keskeisimmistä elementeistä on topin palveleminen, mutta palvelijan ja orjan ero on omistussuhde. Orja ei voi valita millä tavoin hän Omistajaansa palvelee, eikä hän myöskään voi kieltäytyä palvelemasta horjuttamatta omistussuhteen perustaa. Sessioiden päätarkoitus on topin nautinto, orja saa nautintonsa jos se hänelle suodaan.

Orjat voidaan jakaa kahteen kategoriaan:

5A. Ulkoisesti orjuutetut
- Käytetään ulkoisia kiristyskeinoja esim. "jos et tee näin niin lähetän nämä valokuvat äidillesi", orjaa pidetään häkissä Omistajan poissaollessa tai hänet lukitaan pysyvästi tavalla tai toisella. 

5B. Sisäisesti orjuutetut 
- Orjuus perustuu voimakkaaseen tunnesiteeseen topia kohtaan. Tunneside pyritään rakentamaan niin voimakkaaksi, ettei orja voi lähteä. Luonnollisesti tällaiset suhteet rakennetaan hiljalleen vuosien saatossa, koska manipulointi ei pidemmän päälle toimi.

Hmm... Ooon selkeesti 3 ja ehkä joskus vähän 4. Ainakin päälisinpuolin :)