Newbie-nurkka > Kysy ja vastaa

Tuoreen Domin tukeminen subina

(1/3) > >>

lilac:
Kysymykseni on kaksiosainen:

1. miten tuoretta dominoivaa voi tukea subina?

2. miten omasta turvallisuudestaan voi huolehtia tuoreena dominoivan kanssa?

Mulla on tullut vastaan joko täysin kokemattomia tai tuoreita dominoivia ihmisiä. Itselläni on jonkin verran kokemusta subina olemisesta, mutta on aika hankalaa opettaa dominoivaa kun en itse ole sellaista kokeillut. Olisiko jotain ideoita tai kokemuksia, miten olette tukenut uutta dominoivaa osapuolta?

Toinen kyssäri liittyy oman turvallisuuden takaamiseen uuden dominoivan kanssa, jolla ei välttämättä ole kokemusta vaikka raipan käytöstä ja tekniikasta tai anatomiasta. Pitääkö alkuun vaikka sopia tosi tiukat rajat? Esimerkiksi vaan käsikahleet ja joku läpsyttelyväline?

En ole löytänyt mitään käytännönläheistä kirjallisuutta aiheesta, jos tulee mieleen niin sellaisiakin voi kertoa.

elanor:
Hyviä kysymyksiä  :love:

Mulla ei hirveästi kokemusta varsinaisesti tuosta asetelmasta ole, mutta itse ehkä rohkaisisin opiskelemaan asioita vaikka lukemalla. The New Topping Bookia on paljon kehuttu, en oo ite lukenut sitä enkä Bottoming Bookiakaan. Pitäis kyllä. Redditissä on ilmeisesti jotain ihan hyviäkin keskusteluja aiheesta, ja podcasteja on myös.

Keskustelu on sellanen väline, jolla luulen että missä tahansa asetelmassa voidaan päästä syvemmälle. Eli fantasioiden jakaminen, sen etsiminen, missä ne osuu yhteen, epävarmuuksista puhuminen ja yhdessä miettiminen, millaista tukea vois toiselta haluta. Tai mitkä alistuvan reaktiot eniten nostattaa dominoivuutta dominoivassa. Miten asioita halutaan toteuttaa ja mikä tuntuu nyt luontevalta, mihin voidaan edetä myöhemmin,

Turvallisuuden suhteen lähtisin just siitä, että opettelis yhdessä esim juttu kerrallaan, mitä ja miten voi tehdä ja missä rajat menee. Eipä kokeneempienkaan kanssa kannata lähteä heti täböillä. Lähtisin siitä, että kumpikin opettelee toistaan ja samalla sitä, miten reagoi toiseen. Ja aina välissä puhutaan, että miltä tuntui ja mitä kaivattais lisää. Anatomiajutut ja muut teknisemmät turvallisuusjutut voi opiskella vaikka yhdessä netistä, ei oo yhtään huono subinkin osata ne.

Kaiken kaikkiaan koittaisin asennoitua niin, että ollaan yhdessä etsimässä jotain yhteistä, ikään kuin keksimässä jotain uutta. Ei pelkästään niin, että toinen ei osaa jotain mitä toinen odottaa, ja pitäisi sitten vaan oppia.

Sukkanauhafani:
Kommunikoi ja osallistu. Passiivisuus on itsekkyyttä. Joillekin tietysti se että on täysin passiivinen itse tapahtumissa on osa sitä juttua ja mikäs siinä jos kumpikin siitä pitävät (itselleni totaalinen turnoff). Mutta kommunikaatio ja osallistuminen on sitten sitäkin tärkeämpää aktien ulkopuolella. Kerro mistä pidät, kerro mistä pidit, mikä oli hyvää, kerro mitä haluaisit tehdä, tuo ilmi omat halusi ja tarpeesi. Ei vaatimuksina, vaan enemmän rohkaisevana tukemisena. Fantasioikaa yhdessä tai etsi vaikka jotain videoita mitä lähettää toiselle esimerkkinä asioista mistä pidät.

Jälkimmäiseen en osaa sanoa, kun en harrasta irtosessioita vaan tarvitsen demiseksuaalina tuntea ihmisen tarkemmin ennen seksuaalisuutta. Tällä tavalla turvallisuusasiat tulee ikään kuin selvitettyä itsestään, varoitusmerkit yleensä selviävät ihan vain tuntemalla ihmisen pidempään sekä puhumalla asioista. Myös siis niistä seksuaalisista asioista, enkä tarkoita nyt tuhmien puhumista vaan niistä jutuista puhumista yleisellä tasolla. Ehkä sama toimii myös muissa yhteyksissä?

Demidisclaimerilla sanoisin siis että askel kerrallaan eteneminen kuulostaa hyvältä tavalta suojella paitsi omia rajojaan, myös auttaa toista löytämään mieltymyksiään.

belladonna:
Olen ollut pari kertaa elämässäni "Kouluta oma D:si" -asetelman äärellä. Se voi olla ihan herkullinen ja hauska tilanne kemioiden osuessa sopivasti kohdilleen puolin ja toisin. Toisaalta käsillä voi kyllä myös olla katastroofin ainekset, jos kemiat eivät natsaa ja toisaalta ennen kaikkea jos keltanokka-D ei kanna itse omaa vastuuta oppimistaan. Tässä joitakin ajatuksiani aiheesta:

- Ihmisen voi johdattaa tiedon äärelle, mutta tietoa ei voi kaataa kenenkään päähän. Tullakseen hyväksi D:ksi on opiskeltava ja harjoiteltava melkoisesti. Sitä ei voi kukaan tehdä toisen puolesta. Subi voi ehdottaa tuoreelle D:lle esimerkiksi hyviä alan kirjoja luettavaksi, mutta tuoreen D:n on ihan itse luettava ja sisäistettävä ne. Suosittelen lämpimästi vaikkapa Dossie Eastonin ja Janet Hardyn The New Book of Topping'a (myös äänikirjana Audiblessa...) Sen kun käy ajatuksella läpi, onkin teoriapuolisesti jo aika pitkällä. :-)

- Tee karkkikauppalista. Karkkikauppalistat voivat olla ihan helvetin kiihottavia, mutta myös ihan helvetin informatiivisia ja insipiroivia. Kerro mitä kaikkea jännää sitä voikaan tehdä. Tuore D voi valita listalta ne jutut, jotka hänestä kuulostavat kättelyssä eniten kiinnostavilta. Ja sitten tarvitaankaan enää treeniä. Tätä varten on olemassa:

- Harjoitussessio on erinomainen konsepti, jota olen itse esitellyt useammissa BDSM-suhteissani ja säädöissäni niin kokeneemmille kuin kokemattomammillekin leikkikavereille. Harjoitussessiolla tarkoitan sessiota, jossa harjoitellaan teknisesti erilaisia jänniä aktiviteetteja, jotka kiinnostelevat molempia (tai kaikkia) leikin osapuolia. Harjoitussessiossa ei kuitenkaan ole varsinaisesti "dynamiikka päällä" vaan harjoitustilanne on mahdollisimman tasa-arvoinen. Siispä siinä missä "doming from the bottom" voi olla varsinaisissa sessioissa ei-toivottu asia, harjoitussessiossa bottom/subi voi sovitusti selittää topille/D:lle kuinka temppu tehdään ja miten se saadaan tuntumaan kivoimmalta molemmille osapuolille. Harjoitussessio voi siis käytännössä olla vaikkapa piiskaamisen tai muun impact playn teknistä harjoittelua, bondagen teknistä harjoittelua, fistaamisen teknistä harjoittelua... you name it. Jopa nimittelyä ja muuta degradation kinkin toteuttamista voi testailla harkkasessiossa.

- Harjoitussessio on myös subille oiva tapa varmistaa oma turvallisuutensa kokemattomamman D:n kanssa. Kuivaharjoitelkaa kunnes näet, että uskallat itse ryhtyä harjoituskappaleeksi, neuvo kunnes näet, että ei tarvi enää neuvoa. Itse olen pistänyt subina tuoreen D:n hakkaamaan piiskalla tyynyä ja katsonut vierestä kunnes olen nähnyt, että osumatarkkuus alkaa olla sitä luokkaa, että voin antaa perseeni harjoituskappaleeksi. Kyllä, luit ihan oikein. Doming from the freeking bottom, maybe, mutta oma turvallisuus menee dynamiikan edelle. Dynamiikka päälle sitten, kun toppaavalla osaouolella osaaminen on todistetusti hallussa.

- Mielestäni D:tään kokeneemman subin kannattaa kuvailla D:lleen aiempia hienoja BDSM-kokemuksiaan; sitä mistä on tykännyt ja miksi on siitä tykännyt. Samalla on kuitenkin syytä varoa vertailua ja sitä, ettei uudelle D:lle tule olo, että hänen odotetaan toistavan aiempien Dominoivien ennaltakäsikirjoitettuja temppuja. Itse olen kokenut, että esimerkiksi eroottisten novellien kautta on kätevä kertoa vähän etäännytetysti mikä on ollut kivaa ja voisi olla kivaa jatkossakin.

- D/s-dynamiikasta ja BDSM:n henkisestä puolesta kannattaa puhua paaaaljoooon. Usein tuntuu olevan niin, että BDSM:n vast'ikään vihkiintyneet ovat erityisen kiinnostuneita kaikenlaisista jännittävistä akteista ja leikeistä, kun taas pidempään elämäntapaa harjoittaneet näkevät ehkä enemmän metsän puilta ja kaipaavat tiettyjen sirkustemppujen X ja Y sijaan nimenomaan tiettyä dynamiikkaa. Jotta tässä asiassa ei aiheudu epäsynkkaa, kannattaa avata sitä mikä itselle BDSM:ssä on kaikkein siisteintä. Jos kaipaat dynamiikkaa, kerro unelmiesi dynamiikasta.

- Muista antaa ohjat D:lle ajoissa. Kun harjoitussessiot on harjoiteltu, kirjat luettu ja keskustelut keskusteltu, antaudu. Jos entinen nyyppä-D:si, nyt varsin koulutettu D:si, todella paineli läpi edellä ehdotetun treeniohjelman vuoksesi, hän saattaa vaikka olla alistumisen arvoinen. Jossain kohtaa pitää päästää kontrollista irti ja jos tarkoitus on, että sinä olet subi ja hän on D, se kyllä kannattaa tehdä mahdollisimman aikaisin, heti kun mahdollista. Älä neuvo varsinaisissa sessioissa, älä edes vaikka tuore D tekisi pieniä virheitä, kunhan ne eivät vaaranna turvallisuuttasi. Tarvittaessa käytä turvasanaa. (Muistakaa treenata turvasanan käyttöä harjoitussessioissa.)

- Muista kiittää. Muista kertoa, kuinka paljon arvostat. Palvele, kannusta, ihaile, hoivaa, alistu aktiivisesti.
Hyvä subi tekee D:stä paremman ja paremman pelkästään olemalla hyvä subi.

Jokerina: Aloittelevan D:n kanssa leikkiessä subin on hyvä varautua dom dropin mahdollisuuteen. Se kun pääsee ekoja kertoja kunnolla alistamisen tai esimerkiksi satuttamisen makuun, voi olla henkisesti melko tajunnan räjäyttävä kokemus - ja joskus jälkikäteen hirvittää, että mitä tuli tehtyä ja olenko nyt ihmishirviö. Näihin tilainteisiin auttaa jutteleminen ja after care: läheisyys ja yhteyden rakentaminen. Älä sheimaa. Dom drop ei tee D:stä huonoa D:tä. Päin vastoin Dom drop todistaa, että leikkikaverisi on ajatteleva, tunteva, myötätuntoinen ja kokonainen ihminen, mikä on mm. turvallisuuden kannalta tosi kiva juttu.

Aloittelevan D:n kanssa voi olla ihan hvyä varautua subina myös omiin droppeihin. Kerro D:llesi, että sellainenkin ilmiö on olemassa ja pohtikaa etukäteen, millaista tukea kaipaat, jos droppi iskee. Oman kokoemuksen perusteella sanoisin, että sub drop riski on ehkä vähän korkeampi aloittelevan D:n kanssa, koska myös riski siihen, että sessiossa voi mennä jotain pieleen on aloittelijan kanssa isompi ja ehkä ylipäätään taustalla saattaa olla jotain pientä epävarmuutta puolin ja toisin, mikä altistaa dropeille ylipäätään.

Jokeri 2: Skeneen ja bileisiin hakeutuminen voi olla myös ihan hyvä idea, koska siellä tutustuu muihin, voi saada "vertaistukea", käydä mielenkiintoisia keskusteluja ja nähdä inspiroivia asioita.



Janetar:
Olipa hyvä kirjoitus,  kiitos belladonna.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta