Kirjoittaja Aihe: Kohdattu ja kohtaamaton häpeä  (Luettu 1545 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Kohdattu ja kohtaamaton häpeä
« : 10.12.2023, 20:51 »
Kohdattu ja kohtaamaton häpeä


Eikö sua yhtään hävetä?
- oli kysymys frendiltäni viikko sitten. Pidin jatkot. Ihmiset kotonani ihmettelivät piiskaa seinällä, kahleita sängyn päädyssä, shibarikirjallisuutta ja kaikkea muuta. ’Sulla on anaalitappi peilikaapissa!’ -huudahdusta naureskelin eniten. So What.

Ennen olisi hävettänyt enemmän. Nuorempana häpesin asioita joita nyt kohtaan itse avoimemmin. En erityisesti välittänyt puhua piirteistäni kun kiinnostukseni asioihin ilmeni. Tein asiasta kysyttäessä vitsin.

Kohtaamaton häpeä saa ihmisen tekemään erilaisia asioita. Mitä tahansa häpeääkin, sen luonteeseen kuuluu että häpeä piilotetaan. Miettiessäni mitä häpeä minussa on saanut aikaan vuosien varrella tunnistin kätkeneeni ajoittain häpeääni vitsien, auttajan roolin ja läpäisemättömän kuoren taakse, jota mikään sana tai tunne ei läpäise. Häpeäni sai minut toisaalta itsekriittisemmäksi ja toisaalta se sai minut tavoittelemaan enemmän - pyrkimään täydellisyyteen monissa asioissa.

Mutta kohtaamaton häpeä on kuin hoitamaton tauti. Se ei mene pois. Omaan häpeäni kohtaamiseen auttoi kirjoittaminen ja puhuminen - kun lopulta niin pitkälle pääsin.

Ja kun häpeän kohtaa, se menettää sinuun valtaansa kunnes häpeä ei enää hävetä.

—-

Häpeä on bdsm kontekstissa yksi kiinnostavimmista tietämistäni asioista. Toisen reaktiot asioihin joita toteutat, sekä pienet että suuremmat, ovat niitä jotka merkitsevät. En niinkään etsi kipureaktioita, vaan enemmän minua kiinnostaa se mitä toinen ei kehtaa (sanoa, kuulla, nähdä,  tehdä).

Tavallaan erilaisten häpeää aiheuttavien asioiden tutkiminen osana matkaa auttaa ihmisiä kohtaamaan häpeän tunteen ja kenties löytämään tätä kautta teitä myös oman muun häpeän kohtaamiseen.

Suostuminen heikkouden hyväksymiseen on tie itsensä arvostamiseen sellaisena kuin on, kaikkine vajavaisuuksineen ja puutteineen.



-Occam-

Pörri

  • Ketjureaktio
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3121
  • Ihme otus
  • Galleria
Vs: Kohdattu ja kohtaamaton häpeä
« Vastaus #1 : 10.12.2023, 22:44 »
Kiitos tästä. Paljon erilaisten häpeän tunteiden kanssa paininut ja vielä loputtoman tuntuisesti painittavaa edessä. Siksi tää puhutteli harvinaisen paljon..

Kumikana

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 57
  • Center pleasure and joy as resistance.
  • Galleria
Vs: Kohdattu ja kohtaamaton häpeä
« Vastaus #2 : 11.12.2023, 11:48 »
Hieno teksti, kiitos siitä  :love:
Mulle on ollut iso juttu tajuta että häpeä ja nolostuminen on mun isoimpia kinkkejä. Vaikka oon työstänyt häpeän tunnetta muutoinkin, on sen kohtaaminen sessiokontekstissa ollut todella vapauttavaa ja tärkeää.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Kohdattu ja kohtaamaton häpeä
« Vastaus #3 : 14.12.2023, 19:31 »
Kirjassa "Princess Kali: Enough to make you blush: Exploring erotic humiliation" oli ihan käyttökelpoinen jaottelu eri häpeän lajeista, joita kinkyssä hyödyntää. Muistaakseni siis jotakuinkin nolostuminen/nolostuttaminen, esineellistämis-häpäiseminen ja ihmisarvon vieminen.