Kirjoittaja Aihe: Hiljaiset jäsenet  (Luettu 39897 kertaa)

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #15 : 14.01.2013, 22:54 »
Jätän nyt huomiotta sattumalta/huvikseen/piloillaan rekkautuneet kokeilijat.
Mutta jos nyt on pääosin tilaa puheliaille nikeille niin miksei hiljaisillekin? Voi hyvinkin olla että foorumilta saa hakemansa kirjoittamatta itse mitään. Epäilemättä on teoriassa kiva jos kaikki ovat tasapäisiä ja -paksuisia, yhtä pervoja ja jakavat muutenkin kovin samanlaiset mielipiteet asioista aina ja kaikessa sekä ovat tasaisen aktiivisia joka päivä, viikko, kuukausi tai muu ajanjakso joka kaikille on yhtä selvä. Vaan mistäs sitten hetken päästä keskusteltaisiin? Säästä?

Osa nähdyistä keskusteluista on ajautunut toisinaan hiukan sivuraiteellekin, joskus hyvälläkin tavalla...joskus hiukan vähemmän hyvällä. Paitsi että erilaiset ajatukset ja näkemykset ovat tarpeellisia, ne myös pitävät keskustelua yllä. On vain niin etteivät kaikki pidä tarpeellisena kirjoitella foorumeille, joku ehkä kainosteleekin tai jotain vastaavaa. Ja täytyy myöntää että muutama ahkera jaksaa sanoa usein sen mitä olisin itsekin ehkä sanonut. Toisinaan onnistun olemaan toistamatta jo sanottua tai kirjoittamatta "komppaan" tai jopa väittämällä olevani "vielä samempaa mieltä" tai peräti "kaikkein sameinta mieltä" (tällä en tarkoita piikitellä ketään muuta, suhtaudun näin ainoastaan omiin kommentteihini). Tai eri mieltä. Usein on hetkiä jolloin katson (kaikkien onneksi) ettei keskustelu kaipaa juuri minun kommenttiani.

Jos nyt toisinaan joitakin joutuu toppuuttelemaan niin en silti pidä tasapuolisena "pakottaa" ketään kirjoittelemaan. Aktiivisuuspakko kirjoittelun muodossa on melko tylyä...itse hyväksyisin aktiivisuudeksi muutamankin kerran vuodessa foorumilla hiljaa hiippailun, oletan että joillakin saattaa olla usein tärkeämmäksi priorisoitua tekemistä vaikka tämä niin mainio saitti onkin. :)

Tällä(kään) kertaa en sitten deletoinutkaan :o

renz

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 48
  • Kaikkea kiinnostavaa... Oliko sinulla jokin idea?
  • Galleria
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #16 : 14.01.2013, 23:38 »
Joo

Hyvin todettu.

Itse kirjoittelen harvoin, mutta luen paljon. Syitä niukkaan kirjoitteluun on monia: töissä joutuu kirjoittamaan paljon - vapaa-ajalla ei näin ollen herkästi innostu, itsekritiikki - pitää olla sisällökästä sanottavaa eikä "kun vähän tuossa pohdiskelin että jos mahdollisesti..." -tyyppisiä juttuja,  en tunne alkuperäistä kirjoittajaa - monesti kiinnostavakin aihe jää kommentoimatta tästä syystä, suuri osa aiheista on jo puitu - en halua yrittää aloittaa uudelleen loppuun mutusteltua juttua, en ole "ammattilainen" - foorumilla ei jaksa talloa verbaalisesti "asiasta varmasti paremmin tietävien tahojen" varpaille, lienen neoluddiitti - naamakkain on yleensä kiinnostavampi jutella...


katy

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #17 : 15.01.2013, 01:39 »
Pyrkimys on täydelliseen hiljaisuuteen,mutta en kykene siihen, vaikka yritän.
Suurin syy kai se,että pääasiassa mätänee omien ajatusten kera.


All_Bound

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #18 : 22.01.2013, 21:48 »
En ole täällä vielä montaa päivää surffaillut. Monesti tulee mieleen kommentoida jotain ja sitten viimehetkellä päätänkin olla julkaisematta.  :-X

Liisa

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #19 : 22.01.2013, 21:55 »
...komppaan edellistä kirjoittajaa. En ole ollut täällä kauaa minäkään ja toistaiseksi olen viihtynyt foorumilla lukemassa loistavia kirjoituksia aiheesta kuin aiheesta... todella verbaalista iloittelua. Anteeksi nyt vain, en halua masentaa huonoa kohtelua saaneita,  mutta "feikit ja pörheltäjät" keskustelu sai todella iloiseksi... Rehellistä ihmettelyä...aikuiset ihmiset tekevät ohareita...
Ehkäpä kohtaan sitten rangaistukseksi pörheltäjän ensi kerralla... jatketaan keskustelua...

Liisa

Juha K

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 334
  • Kissakuiskaaja
  • Galleria
    • "Anarchosyndicalism by Rudolf Rocker"
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #20 : 23.01.2013, 15:28 »
Pitäisin itseäni hyvinkin aktiivisena, vaikka viestejä ei ole tullut kirjoitettua kuin muutama. Muutaman kerran viikossa käyn selaamassa kaikki sinä aikana kirjoitetut viestit, tsekkaan kuvagallerian ja saatan pistäytyä chatissa. Foorumin koen hyvinkin antoisana, vaikka hyvin harvoin itselläni on keskusteluihin mitään lisättävää. Ei tunnu mielekkäältä vastata vain siksi, että on samaa mieltä jonkun kanssa.

Lucrezia

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #21 : 28.02.2013, 14:01 »
Itsekkään en montaa viestiä ole kirjoittanut, mutta jotenkin vaan tykkään lueskella muiden juttuja. Ja kommentoin vaan jos on jotain kommentoitavaa. Ja monesti sitten kirjoitan pätkät mutta luovun lähettämisestä siinä vaiheessa kun pitäisi painaa lähetä nappia. Aina pyrin miettimään onko mitään sellaista sisältöä annettavana joka jotain saattaa jopa kiinostaa..
Oikeasti en ole tuppisuu, mutta joskus tuntuu että foorumeilla tuijotetaan sitä kuinka monta viestiä on kirjoittanut ja kirjoitetaan vaan että laskuri kasvaa.

Niinpä. Ja sitä laskuria voi kasvattaa myös aivan tarpeettomilla tykkään- komppaan- ja iso käsi tälle- viesteillä  ::)

Toki saa tykätä ja komppailla, mutta tuoko sellainen yksinään keskustelun sisältöön mitään uutta? Tykkäilyn lisäksi voisi esittää jonkin omankin ajatuksen asiasta.

Myös ne joka alan erityisasiantuntijat voisivat jättää taivastelunsa aiheen tarpeellisuudesta, keskustelun tasosta (tai sen puutteesta) kirjoittamatta. Onko niin vaikeaa vain ohittaa asioita? Tällä sivustolla on varsin toimiva ylläpito, joka kyllä poistaa, siirtää ja yhdistelee keskusteluja, kun ilmenee tarvetta. Vinkki mieluummin sinne kuin kommentiksi keskusteluketjuun.

Mutta niinhän se menee elävässäkin elämässä, että monet niistä hiljaisista, joilla olisi kiinnostavaa sanottavaa, eivät tuo ajatuksiaan esiin juurikin niiden mollaajien ja jankkaajien takia. Valitettavasti.

Sitä paitsi aktiivisuus tällä tai muillakaan foorumeilla ei välttämättä kerro mitään aktiivisuudesta IRL...Joskus jopa vaikuttaa siltä, että jotkut ovat siellä jossain toteuttamassa niitä juttuja, joista toiset täällä kirjoittelevat  ;)

subgirl78

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #22 : 28.02.2013, 14:23 »
Itsekin aika hiljaisena olen ollut, mitä foorumiin tulee. Mutta usein kyllä tulee luettua näitä ketjuja läpi. Kuten moni yllä onkin kirjoittanut jo niin monta kertaa on ollut niin, että asia mitä haen tai olisin itse vastannut on jo tullut esiin muiden kirjoittamana niin olen kokenut turhaksi alkaa samaa juttua toistamaan. :)

virgo

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #23 : 28.02.2013, 15:08 »
kun on "eläkkeellä" koko scenestä tuskin koskaan luen tätä foorumia
vanha ei vain jaksa jokus saatan eksyä Chattin
kun ei seuraa Foorumia niin harvemmin tulee tarvetta mitään kirjoittaakaan
ehkä mä olen vaan tylsä vanha ukko nykyään...

yleensä kun noita foorumeita putsaillaan niin eiköhän se ainoa kriteeri ole
vimmeisemmän login päiväyksen mukaan se kertoo paljon paremmin kys henkilön aktiivisuudessa
saattaapa olla et on vain joka päivä roikkunuut chatis ja ikinä foorumille kirjoittanut
ei ole oikein pyyhkiä tälläisiä henkilöitä pois

sebastian29

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #24 : 02.03.2013, 22:25 »
Itse en kirjoita täällä niin paljon sen takia että suomenkieleni on aika huono. Ymmärrän ja tiedän että moni ei välittää tästä, mutta silti se kipukynnys on kuitenkin useimiten liian korkea.

Pidän kuitenkin näistä sivuista ja olen tavannut muutaman ihanan henkilön tätä kautta. Iso kiitos siitä ja muutenkin tuntuu että täällä liikkuu järkeviä ja ennen kaikkea aitoja ihmisiä.

empaattinensadisti

Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #25 : 20.09.2015, 11:54 »
Vaikka kinkymaailma olisikin tuttua, osa voi kokea edessään jonkun sortin sisäpiirin tai oudon median joka vetää hiljaiseksi.

Tämä on varmaan kolmas kerta kun yritän seurata tätä forumeiden menoa. Mulla ei ehkä oo riittävästi kokemusta forumeista, että kokisin nämä omakseni. Tai ehkä aikaakaan. Mutta ehdottoman tarpeellinen perillä pysymiseen ja yhteyden kokemiseen.

Nyt kun on hyvä keskustelu käynnissä, niin käytän tilanteen hyväksi ja kysyn, että miksi viestejä ei voi poistaa?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2015, 23:30 kirjoittanut obsoe »

Valoa

Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #26 : 20.09.2015, 16:57 »
Niin, toiset meistä on hiljaisehkoja ujoja sekä netissä että sen ulkopuolella. Näistä ulkopuolelta tulevista paineista ei vain jaksa välittää, koska satunnaiset omat ajatukset ko. aiheesta rasittavat tarpeeksi.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #27 : 20.09.2015, 17:04 »
Nyt kun on hyvä keskustelu käynnissä, niin käytän tilanteen hyväksi ja kysyn, että miksi viestejä ei voi poistaa?

Olen ollut jäsenenä tosi monella eri foorumilla. Mikäli foorumeilla on ollut ominaisuus, että viestin voi poistaa pitkän ajan jälkeen tai viestiä voi muokata loputtomasti, siitä on tullut enemmänkin ongelmia kuin hyötyä.

Yksi klassikko-ongelma on se, että joku aktiivinen kirjoittelija päättää lopettaa foorumikirjoittelun ja siinä samalla käy poistamassa tai tyhjentämässä kaikki vanhat viestinsä. Tämän seurauksena foorumille jää suuri määrä täysin lukukelvottomia ketjuja, kun pahimmillaan ketjujen aloitusviestejä myöten kaikki on "sensuroitu". Ei ole muiden käyttäjien kannalta kivaa, kun on paljon ketjuja joista ei enää tiedä mistä siinä oli tarkoitus keskustella, ja keskustelua on vaikea lukea, kun suuri määrä viestejä uupuu.

Toinen ongelma on trollit, jotka käyvät jälkikäteen muuttamassa viestinsä sisältöä ihan toisenlaiseksi. Aloittavat vaikkapa ketjun "Perustetaan Sotkamoon uusi pakolaisten vastaanottokeskus" ja kun tietty määrä ihmisiä on käynyt kommentoimassa että kyseessä on "hyvä idea", niin ketjun aloittaja käykin muuttamassa aloituksen muotoon "Tapetaan kaikki mamut". Kaikki eivät huomaa aloituksen vaihtoa ajoissa ja niin ketju sitten jää täyteen tahattomia viestejä, jossa kannatetaan jotain negatiivista asiaa.

Tässä mielessä parasta on, että viestiä voi korjata vain muutaman päivän kirjoittamisen jälkeen. Siinä ajassa yleensä ehtii vielä korjaamaan mahdolliset kirjoitusvirheet sekä vialliset nettilinkit, ja ehtii myös lisäämään aiemmin viestistä unohtuneet asiat mukaan. Lisäksi kun tietää, ettei viestiä voi poistaa, ei ehkä niin helposti kirjoittele asioita, joita katuu myöhemmin. Tällä foorumilla voi onneksi pyytää ylläpitoa poistamaan viestit, joita ei enää foorumilla halua nähdä.

Foorumeilla kannattaa ottaa se asenne, että jokaiselle tulee virheitä ja jokaisella on aina oikeus vaihtaa mielipidettään. Se mitä kirjoitat vuonna 2015 ei tarvitse pitää paikkaansa enää vuonna 2020. En itsekään aina ole enää samaa mieltä itseni kanssa, kun luen omia vanhoja viestejäni.

empaattinensadisti

Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #28 : 22.09.2015, 23:22 »
Kiitos. :)
Tämä avasi ongelmatiikkaa.
Taidan nimenomaan käydä korjaamassa muutamat typot tuosta ylhäältä. :D

Nessi

  • Vieras
Vs: Hiljaiset jäsenet
« Vastaus #29 : 22.09.2015, 23:40 »
Itse olen rekisteröityneenä useemmalla foorumilla joista monia seurailen lähes päivittäin, mutta oikeestaan missään en kovin aktiivisesti keskustele. Useimmiten hiljaisuuden syynä on se että joku muu on jo tuonut esiin asiat joita mulla ois sanottavana, enkä koe tarvetta toistaa samaa. Vaihtoehtoisesti mulla ei vaan oo keskusteluun juuri mitään sanottavaa joka antais mitään uutta ku korkeintaan ihmisille jotka henkilökohtasesti tuntee mut, ja tuntuu hölmöltä vaan huudella turhuuksia jonnekin bittiavaruuteen.
Lisäks suunsa avaaminen on yksinkertasesti välillä vaan vähän turhan hurjaa tai ajatusten puiminen järkevään muotoon liian vaivalloista. Joten hiimuilen hiljaa seurailemassa mitä muilla on sanottavana. Nettipersoona ei kuitenkaan kerro kaikkea - livenä on sit taas helppo olla kovastikin äänessä.  ;D