Kirjoittaja Aihe: varpaankynsien lakkaus ja muu jalkojen hoito  (Luettu 2041 kertaa)

marts

  • Vieras
Otsikon mukaisesti mennään: Miten ja millä lakata varpaankynsiä? kuinka ihmiset hoitavat (tai hoidattavat) jalkojaan?  Mitä kaikkea kuuluu mielestänne kunnolliseen jalkahoitoon?

Pidän itse älyttömästi jalkojen käsittelystä – olenhan jalkafettari – ja olisikin mukava osata tehdä kaikenlaisia hoitotoimenpiteitä ja vieläpä oikein.
Vuosien saatossa olen oppinut kohtuullisen hyväksi jalkahierojaksi, mutta sen lisäksi ei oikein ole tullut tehtyä muuta kuin jalkojen rasvaamista. Tosin ne menevät aikalailla käsi kädessä, koska mielestäni liukkaampia jalkoja on paljon helpompi hieroa.

Itse käytän jalkavoiteena Frantsilan Virkistävää Jalkavoidetta, ja se on kyllä hintansa väärti. Pehmentää, levittyy ja imeytyy hyvin, kaiken lisäksi on vieläpä miellyttävän tuoksuista. Joku on kyllä kommentoinut, että se saisi olla paksumpaa, mutta makunsa kullakin. Haluaisiko joku kuitenkin suositella jotain toista tuotetta?

Hiljattain, kovan vinkumisen jälkeen, olen saanut kohteeni käyttämään varpaankynsissä kynsilakkaa. Ok, asia hyvin, mutta kun lakan levitys sälyttyi hetimmiten vastuulleni, niin sitä lakkaa löytyy nyt muistakin paikoista kuin vain kynsistä. Opinkin pian, ettei lakkaa ole tarkoitus saada ihan reunoja myöten, ja.. Vai onko? Kysymyksiä lakkausta koskien riittää:

Kuinka monta kerrosta lakkaa on hyvä, kolmeko? Vai riittääkö aluslakka ja sitten väri, rohkeneeko joku tekemään vain yhdellä kerroksella? Vai aluslakka, väri, ja sitten pintalakka? Aluslakka – väri – väri? Suojaatteko kynsien likellä olevaa ihoa rasvalla lakkaa vastaan?

Mitä lakkoja (merkkejä) kannattaa käyttää, mitä ei? Mistä tuotteita kannattaa hankkia (edullisia nettikauppoja)? Voinko miehenä hivuttautua naisten reviirille - kosmetiikkahyllyjen väliin - näyttämättä epäilyttävältä?

Kynsien viilaus? Vähän pyöristystä ja that’s it? Kiillotusviila? Mitä tehdä kynsinauhojen kanssa vai tehdäkö mitään?

Siinä varmaan tulisimmat kysymykset. Ihan järkytyin kynsienhoitotuotteiden tarjonnan edessä, ja toivonkin että joku aihepiiriin vihkiytynyt vähän opastaisi edes jonkin osa-alueen suhteen.

Mitä tulee muuhun hoitoon, niin käytättekö jotain kuorivia voiteita, tai viilailetteko kovettumia villisti pois?

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: varpaankynsien lakkaus ja muu jalkojen hoito
« Vastaus #1 : 19.09.2015, 09:22 »
Miten ja millä lakata varpaankynsiä? kuinka ihmiset hoitavat (tai hoidattavat) jalkojaan?  Mitä kaikkea kuuluu mielestänne kunnolliseen jalkahoitoon?

Kunnolliseen jalkahoitoon odotan kuuluvan jalkojen kylvettämisen (itse kylvetän jalkasuolan kera), kovettumien ja kuolleen solukon poiston hohkakivellä ja/tai siihen tarkoitetulla terällä, jalkojen rasvaus/hieronta, kynsinauhojen käsittely kynsinauhaöljyllä ja niiden irrottelu appelsiinipuutikulla, tarvittaessa kynsien ja kynsinauhojen leikkaus/siistiminen kynsisaksin/viilalla ja kynsien lakkaus.

Itse käytän jalkavoiteena Frantsilan Virkistävää Jalkavoidetta, ja se on kyllä hintansa väärti. Pehmentää, levittyy ja imeytyy hyvin, kaiken lisäksi on vieläpä miellyttävän tuoksuista. Joku on kyllä kommentoinut, että se saisi olla paksumpaa, mutta makunsa kullakin. Haluaisiko joku kuitenkin suositella jotain toista tuotetta?

Mulla on itselläni useita jalkavoiteita, oma henk. koht. suosikki Emännän jalkavoide. ;D Omat voiteet kaikki aika keveitä ja helposti imeytyviä, itse mieltynyt enempi sellaisiin. Emännän jalkavoiteessa mentolia niin viilentää ja rentouttaa ihanasti, sopii oikein kivasti työpäivän jälkeen keventämään päivän seistyjä tassuja, tää taitaa olla koostumukseltaan tykyin jopa paksuhko. Suositella voin myös Lumenen Refreshing foot cream Birch & Honey (tää on koostumukseltaan tosi kevyt) ja toinen kepeä, oikein hyvä erityisesti herkälle, on LV:n Täyteläinen jalkavoide (herkkäihoiselle). LV tuoksuton, muissa raikas tuoksu.

Hiljattain, kovan vinkumisen jälkeen, olen saanut kohteeni käyttämään varpaankynsissä kynsilakkaa. Ok, asia hyvin, mutta kun lakan levitys sälyttyi hetimmiten vastuulleni, niin sitä lakkaa löytyy nyt muistakin paikoista kuin vain kynsistä. Opinkin pian, ettei lakkaa ole tarkoitus saada ihan reunoja myöten, ja.. Vai onko? Kysymyksiä lakkausta koskien riittää:
Kuinka monta kerrosta lakkaa on hyvä, kolmeko? Vai riittääkö aluslakka ja sitten väri, rohkeneeko joku tekemään vain yhdellä kerroksella? Vai aluslakka, väri, ja sitten pintalakka? Aluslakka – väri – väri? Suojaatteko kynsien likellä olevaa ihoa rasvalla lakkaa vastaan?


Varpaankynsien lakkauksessa ehdoton apuväline on varpaiden levitin. Omien varpaideni lakkauksesta ei tulisi mitään ilman. Jalkoja hoitaessani rasvaus on aina ennen lakkausta joten lakka ei lipsahtaessaankaan tartu ihoon niin tiukkaan. Itse tykkään että lakka saisi olla koko mahdollisimman paljon koko kynnen leveydeltä, kynnen ylimenevät lakat poistan tarvittaessa lakanapoistoaineeseen kastetulla topsipuikolla. Varpaankynsissä en käytä alus enkä päällyslakkoja, en pidä tarpeellisena sillä lakka pysyy vähemmän kulutuksen takia paremmin kuin sormien kynsissä muutoinkin. Lakan kerrosten määrä riippuu ihan lakasta ja sen koostumuksesta, käsittääkseni useampi ohut kerros (joiden pitää antaa kuivahtaa ennen uuden kerroksen levittämistä) on parempi kuin yhden paksun kerroksen laittaminen.

Mitä lakkoja (merkkejä) kannattaa käyttää, mitä ei? Mistä tuotteita kannattaa hankkia (edullisia nettikauppoja)? Voinko miehenä hivuttautua naisten reviirille - kosmetiikkahyllyjen väliin - näyttämättä epäilyttävältä?

Oma kokemus lakoista on ollut ettei hinnalla ole mitään tekemistä laadun kanssa. Itse en ole esim. Essien ja OPIn lakoista syttynyt vaikka ne tuntuvat monen kynsilakkakonkarin mieleen olevan. Edullinen yllättäjä on Gina Tricotin lakat. Hilelakat ovat poikkeuksetta kestäneet omassa käytössä parhaiten kynsissä. Rohkeasti vain kosmetiikkahyllyille, itse en ainakaan moisesta järkyttyisi! Rohkeasti myös kempparitädiltä apua kysymään! Kicksin neitoset ainakin auttavat enemmän kuin mielellään.

Kynsien viilaus? Vähän pyöristystä ja that’s it? Kiillotusviila? Mitä tehdä kynsinauhojen kanssa vai tehdäkö mitään?

Kiillotus kannattaa jättää jos kynsiin aikoo laittaa lakkaa, oikein hiottuun kynnen pintaan lakka ei tartu niin hyvin ja/tai kuluu nopeasti (tämä käsittely toimii kivasti jos kynsiä ei lakkaa, tosin paremmin sormissa kuin varpaissa). Kynsien muotoiluun viiloista sopii parhaiten lasiviila, poistaa parhaiten kynsistä kaikki terävät säröt ja kulmat. Kynsinauhojen irrotteluun appelsiinipuutikut hellävaraisimpia, aineina käytän Trindin Cuticte removeria ja Cuticle balsamia, joskus molempia (ensin remover).

Mitä tulee muuhun hoitoon, niin käytättekö jotain kuorivia voiteita, tai viilailetteko kovettumia villisti pois?

Tarpeen mukaan muut hoidot, höyläilyt ja hohkakivellä hionta, säännöllinen rasvaus tärkeämpää. Joskus satunnaisesti kuorintakin vallan jees esim. saunan yhteydessä. Joku jalkojen "hiomakone" ja sellaiset kuorintasukat olis kiva koittaa.

Nää on siis ihan tällaisia harrastelijan hyväksi havaitsemia jalkarutiineja, näin hoitelen omat jalkani ja tykkäisin jos joku muu jalkani hoitaisi näin, jonkun kerran olen tuon miehekkeeni jalat myös hoidellut, viimeistellen jallunvärisellä kynsilakalla. ;D Varsinainen jalkafettari en ole, mutta mulle on tärkeää omien jalkojeni hyvinvointi ja helliminen sillä jalkani saavat seisomatyössä ja ahkerassa korkojen käytössä kovaa rääkkiä, "työkalut" joista välttämätön huolehtia. Näyttelen sitäpaitsi mielelläni varpaita kesäisin sandaaleissa joten jalkojen on näytettävä näteiltä. ;)

Angelika

  • Vieras
Vs: varpaankynsien lakkaus ja muu jalkojen hoito
« Vastaus #2 : 19.09.2015, 12:34 »
Lunttu tuossa jo vastailikin kattavasti, vaan lisäänpä minäkin muutamat vinkit.

Ehkä tärkein juttu tuossa jalkojen hoidossa on säännöllinen rasvaus. Kesäisin jalkojen iho on monesti kovemmalla rasituksella, kun ollaan ilman sukkia sandaaleissa. Yöksi on hyvä laittaa paksumpi voide hoitamaan jalkoja, niin ehtii sitten imeytymään hyvin. Itse käytän useimmiten helosania jaloille. En tykkää viilentävistä tai lämmittävistä voiteista tai suihkeista, kun niiden vaikutus on keinotekoinen ja tuntuu itsestäni ikävältä. Mieluummin sitten viileämpi jalkakylpy tai villasukat sen mukaan, mitä jalat kaipaavat.

Lakkauksessa kannattaa keskittyä huolelliseen pohjatyöhön, niin lopputuloskin on huoliteltu. Varpaankynsien pinnan ollessa epätasainen, voi sitä kevyesti viilata. Itse käytän kynsinauhojen työntelyyn ihan metallisia kynsityökaluja, mutta niiden käytössä pitää muistaa varoa, ettei murjo kynnen pintaa liiaksi. Ylimääräiset kynsinauhat voi leikata kätevästi kynsinauhaleikkurilla tai pienillä pihtisaksilla. Käytän myös noita Luntun mainitsemia kynsinauhanirroitusaineita ja balsamia. Samalta valmistajalta löytyy myös hyvä kynsibalsami joka siis levitetään kynnen pinnalle. Kiilloitusviilan käyttö ennen lakkausta tekee kynnen pinnasta hyvin liukuvan ja lakka levittyy kynnelle kauniin tasaisesti, enkä ole huomannut, ettei lakka tuohon tarttuisi. Suosittelen käyttämään aina aluslakkaa, sillä kynnen pinta värjääntyy  herkästi lakoista. Värikerroksia sitten sen mukaan, mitä lakka vaatii, mutta yleensä kaksi kerrosta riittää peittämään. Lakkaus kestää kauniimpana pidempään, kun päälle vielä laittaa värittömän lakan.

En ole myöskään keksinyt mitään syytä satsata kynsilakoissa kalliisiin merkkeihin, kun halpiksilla saan ihan yhtä kauniin lopputuloksen. Itse olen tykästynyt erityisesti Rimmelin lakkoihin. Hilelakat on tosiaan kestäviä, joskin myös ärsyttäviä poistettavia.

Kynnet kannattaa viilata kynnen ulkosyrjiltä keskelle "pyyhkien", ei siis edestakaista hankaamista, joka rikkoo ja irroittaa kynsilevyjä toisistaan. Viilaa pidetään hieman kynnen alapuolella viilattaessa.

marts

  • Vieras
Vs: varpaankynsien lakkaus ja muu jalkojen hoito
« Vastaus #3 : 19.09.2015, 18:03 »
Kiitos kummallekin kattavista vastauksista!  :love:

Teinkin heti verkkokauppatilauksen tietojenne pohjalta: Muutamaa lakkaa, hohkakivi, lasiviila, kuorintavoide ja joitakin erilaisia jalkavoiteita. Niin ja jotain vaahtomuovia varpaiden levittämiseen. Kelpaa taas harrastella.   O:-)

Essien kynsilakat näyttivät olevan vitosen per pullo Yliopistonverkkoapteekissa. Suurin osa kylläkin sellaisia värejä, mitkä ehkä ihan syystäkin ovat alessa.

Täytyy kokeilla jalkojen rasvaamista ennen lakkailua. Viimeksi lakka tarttui tosi ikävästi iholle, enkä sitä saanut kokonaan pois lakanpoistoaineella. Ei ole kiva kun jää niin suttuisen näköiseksi kynnen ympärys. Viilaaminenkaan ei heti ollut kovinkaan luontevaa, mutta hoksasin pian, että tulee vähemmän sanomista kun vetelee alaviistoon, eikä sahaile. Täytyy vielä kokeilla tuota laidoilta keskelle etenemistä.

En tiedä uskaltaudunko kynsinauhoja koskaan sörkkimään, mutta ehkä sitä tulee joskus kokeiltua. Kunhan nyt oppisi ajamaan suhteellisen tarkasti pensselillä. Täytynee vain harjoitella ahkerasti – olisi varmaan menestys, jos järjestäisi bileisiin jalkojenhuoltonurkkauksen, mutta hämyisessä valossa ei kyllä voisi lakkailla (kai kaikilla muutenkin olisi "bilelakat" jo valmiiksi).  :D

En *ehkä* ole aiemmin ymmärtänyt, että kuinka suuri bisnes kosmetiikka-ala onkaan...