Kirjoittaja Aihe: Kun pelkkä pyllistäminen ei riitä... kysy, vastaa ja vinkkaa -ketju subeille  (Luettu 14985 kertaa)

Marimintti

Sain viikonloppuna todella hyvää kasvisruokaa. Kokki tuntui olevan itsekin hämmästynyt. ;D Mietin josko laittaisin jonkinlaisen helppojen kokkausten ketjun tänne, mutta laajensin vähän aihepiiriä.

Millaisia itselle hankalia tehtäviä sinulle on tullut subina vastaan? Onko jotain asioita joihin haluaisit saada vinkkejä? Odotatko kauhulla jonkin asian tekemistä? Millaisia vinkkejä haluaisit antaa?

Rajaan aiheen alistumiseen liittyviin kotitöihin ja dominoivan hemmotteluun jalkahieronnan yms muodossa. Olen kyllä tietoinen että moiset asiat eivät kuulu kaikkien kinkyilyyn lainkaan. Mutta itse ainakin nautin ajoittain siitä että saan vaikka viikonlopun verran 100 % huolenpitoa, hemmottelua ja tietty saan halutessani sitä subiakin kiusata ja rääkätä.

Ketju on tarkoitettu subeille. Toki dominoivatkin voivat kommentoida jotain positiivista, jos tuntuu ketjussa käsiteltävään aiheeseen sopivan.

Tässä ropomäänin ihanan kasvisvuoan resepti suoraan keskusteluketjusta kopioituna:

"Se vihannespupellus oli niin helppo että kuoritaan ja pilkotaan bataatti, puoli tusinaa porkkanaa, pari sipulia, yksi kukkakaali, kaikki sekaisin vuokaan, päälle purkki ruokakermaa, suolaa, pippuria ja puoli-paketti koskenlaskija-juustoa murusina päälle. uuniin 200c reilu tunti kunnes saa vähän väriä, noin puolivälissä paistoaikaa sitä on hyvä vähän sekoitella ettei päällimmäiset kärähdä. ja sitten eikun syömään."

mavain

  • Vieras
Helppoja kasvisruokareseptejä tosiaan kaivattaisiin ihan kotikyökissä valmistettavaksi sekä uunittomalla mökillä (grilli, keittolevy, mikro, takka) valmistettavaksi.

Ropomänille haluaisin esittää reseptistä kysymyksen, että onko ruoka maistuvaa vielä uudelleen lämmitettynä jos ei jaksakaan syödä kaikkea kerralla?

Kiitos

DarkCherub

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 126
  • Pohjoisen pervo
  • Galleria
Tuo on kyllä hyvää vielä lämmitettynäkin.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1873
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Kasvisruoka on hyvää. Poikkeuksena tietysti ne onnettomat yritykset tehdä liharuokien lihattomia vastineita. Kasvismakkara on yhtä fiksu ajatus kun turkistenvastustaja tekoturkissa.

Hernekeitto ilman lihaa on hyvä, vähän enemmän porkkanaa sekaan.

Pataan kiehumaan porkkanaa, lanttua, naurista, pottua ja bataattia. Maustet sekaan ja ihan lopussa kookosmaito.

Kesäkurpitsaa ja tomaatteja vuokaan, päälle neljä juustoa ja uuniin.

kissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 874
  • start with my mind. touch me there first.
  • Galleria
Helppoja kasvisruokareseptejä tosiaan kaivattaisiin ihan kotikyökissä valmistettavaksi sekä uunittomalla mökillä (grilli, keittolevy, mikro, takka) valmistettavaksi.


Kun mä haluun päästä helpolla ja nopeesti, teen pastaa. Mulla on kaks helppoa ja herkullista tapaa tehdä se :)

Soijarouhe"bolognese":

Keitä pari desiä kasvislientä, johon mausteita ihan reilusti. Mä laitan yleensä currya, pippuria, chiliä ja ehkä loraus soijakastiketta (suolatonta). Kun vesi kiehuu, ota pois liedeltä ja heitä veteen soijarouhetta silleen sopivasti, että peittyy just ja just sinne veteen. Anna turvota viisi, kymmenen minuuttia. Sillä aikaa pilko sipuli (nyt tietty uusia sipuleita varsineen), valkosipulia muutama kynsi ja pari porkkanaa pieniksi kuutioiksi. Kuullota kasvikset pannulla ja sekaan soijarouhe. Kääntele, kunnes neste on haihtunut. Lisää tomaattimurskapurkki/tetra ja n. puoli purkkia vettä. (Jos on nokkosia kerätty, niin niitä nyt tähän!) Anna kiehua hiljaa niin kauan, että pasta valmistuu. Mausta (muista ripaus sokeria viemään tomaatin happamuutta pois!) ja syö.

Sitten papupasta. Viimeksi taisin laittaa niitä uusia sipuleita varsineen, valkosipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja kikherneitä. Taas kuullotellaan kasvikset, lisätään pannulle (kaura)kerma, vettä ja kikherneet, mikä tahansa papu käy. Ja jos sattuu olemaan sitä nokkosta!! Maustetaan. Jos haluaa päästä taas oikein helpolla, kasvisliemivalmiste + pippuri, curry ja chili riittää. Toki voi hifistellä ja laittaa kaikkee hienoo :) Tätä jos tekee, kannattaa pasta laittaa kiehumaan jo melko alkuvaiheessa, varsinkin kaurakerma keittyy kokooon aika nopeesti. Tähän voi sit laittaa ihan just niitä kasviksia mitä sattuu kaapista löytymään!

Näistä mä oon saanu yllättynyttä palautetta: "Ai eikö tässä tosiaankaan oo mitään lihaa??!?!"  :D

Bon appetit!

Karhukolmonen

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 172
  • Sallivaa urofiliaa!
  • Galleria
Helppoja kasvisruokareseptejä tosiaan kaivattaisiin ihan kotikyökissä valmistettavaksi sekä uunittomalla mökillä (grilli, keittolevy, mikro, takka) valmistettavaksi.


Kun mä haluun päästä helpolla ja nopeesti, teen pastaa. Mulla on kaks helppoa ja herkullista tapaa tehdä se :)

Soijarouhe"bolognese":

Keitä pari desiä kasvislientä, johon mausteita ihan reilusti. Mä laitan yleensä currya, pippuria, chiliä ja ehkä loraus soijakastiketta (suolatonta). Kun vesi kiehuu, ota pois liedeltä ja heitä veteen soijarouhetta silleen sopivasti, että peittyy just ja just sinne veteen. Anna turvota viisi, kymmenen minuuttia. Sillä aikaa pilko sipuli (nyt tietty uusia sipuleita varsineen), valkosipulia muutama kynsi ja pari porkkanaa pieniksi kuutioiksi. Kuullota kasvikset pannulla ja sekaan soijarouhe. Kääntele, kunnes neste on haihtunut. Lisää tomaattimurskapurkki/tetra ja n. puoli purkkia vettä. (Jos on nokkosia kerätty, niin niitä nyt tähän!) Anna kiehua hiljaa niin kauan, että pasta valmistuu. Mausta (muista ripaus sokeria viemään tomaatin happamuutta pois!) ja syö.

Sitten papupasta. Viimeksi taisin laittaa niitä uusia sipuleita varsineen, valkosipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja kikherneitä. Taas kuullotellaan kasvikset, lisätään pannulle (kaura)kerma, vettä ja kikherneet, mikä tahansa papu käy. Ja jos sattuu olemaan sitä nokkosta!! Maustetaan. Jos haluaa päästä taas oikein helpolla, kasvisliemivalmiste + pippuri, curry ja chili riittää. Toki voi hifistellä ja laittaa kaikkee hienoo :) Tätä jos tekee, kannattaa pasta laittaa kiehumaan jo melko alkuvaiheessa, varsinkin kaurakerma keittyy kokooon aika nopeesti. Tähän voi sit laittaa ihan just niitä kasviksia mitä sattuu kaapista löytymään!

Näistä mä oon saanu yllättynyttä palautetta: "Ai eikö tässä tosiaankaan oo mitään lihaa??!?!"  :D

Bon appetit!

Toinen mikä rokkaa todella hyvin on sieniproteiini. En tiedä, että mistä sitä saa Suomessa mutta koostumus ja täyttävyys on aivan lihan luokkaa.

kissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 874
  • start with my mind. touch me there first.
  • Galleria
Helppoja kasvisruokareseptejä tosiaan kaivattaisiin ihan kotikyökissä valmistettavaksi sekä uunittomalla mökillä (grilli, keittolevy, mikro, takka) valmistettavaksi.


Kun mä haluun päästä helpolla ja nopeesti, teen pastaa. Mulla on kaks helppoa ja herkullista tapaa tehdä se :)

Soijarouhe"bolognese":

Keitä pari desiä kasvislientä, johon mausteita ihan reilusti. Mä laitan yleensä currya, pippuria, chiliä ja ehkä loraus soijakastiketta (suolatonta). Kun vesi kiehuu, ota pois liedeltä ja heitä veteen soijarouhetta silleen sopivasti, että peittyy just ja just sinne veteen. Anna turvota viisi, kymmenen minuuttia. Sillä aikaa pilko sipuli (nyt tietty uusia sipuleita varsineen), valkosipulia muutama kynsi ja pari porkkanaa pieniksi kuutioiksi. Kuullota kasvikset pannulla ja sekaan soijarouhe. Kääntele, kunnes neste on haihtunut. Lisää tomaattimurskapurkki/tetra ja n. puoli purkkia vettä. (Jos on nokkosia kerätty, niin niitä nyt tähän!) Anna kiehua hiljaa niin kauan, että pasta valmistuu. Mausta (muista ripaus sokeria viemään tomaatin happamuutta pois!) ja syö.

Sitten papupasta. Viimeksi taisin laittaa niitä uusia sipuleita varsineen, valkosipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja kikherneitä. Taas kuullotellaan kasvikset, lisätään pannulle (kaura)kerma, vettä ja kikherneet, mikä tahansa papu käy. Ja jos sattuu olemaan sitä nokkosta!! Maustetaan. Jos haluaa päästä taas oikein helpolla, kasvisliemivalmiste + pippuri, curry ja chili riittää. Toki voi hifistellä ja laittaa kaikkee hienoo :) Tätä jos tekee, kannattaa pasta laittaa kiehumaan jo melko alkuvaiheessa, varsinkin kaurakerma keittyy kokooon aika nopeesti. Tähän voi sit laittaa ihan just niitä kasviksia mitä sattuu kaapista löytymään!

Näistä mä oon saanu yllättynyttä palautetta: "Ai eikö tässä tosiaankaan oo mitään lihaa??!?!"  :D

Bon appetit!

Toinen mikä rokkaa todella hyvin on sieniproteiini. En tiedä, että mistä sitä saa Suomessa mutta koostumus ja täyttävyys on aivan lihan luokkaa.

Jos tarkotat quornia, se ei käy vegaaneille. Siinä on kanamunaa. Mutta jos ei oo tällasia vegaaniristejä kannettavana, niin kannattaa kokeilla! :)

Underworld

  • Vieras
Vege-ruokaa tulee paljon kokattua ja resepteissä löytyy. En ala mitään yksittäistä tähän laittamaan, mutta jos joku kaipaa ideoita niin voi laittaa vaikka yksäriä, suureen reseptiketjuun olen jotain laittanutkin

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Kasvisruoka on hirveän yksinkertaista.
Tee ruokaa, mutta jätä liha pois. Simple as that. Proteiini tietysti kannattaa muistaa joten mukaan papuja, linssejä, soijaa, tofua tms.
Ihan oon hengissä selvinnyt terveenä viimeiset 18 vuotta tuolla logiikalla.

Marimintti

Kasvisruoka on hirveän yksinkertaista.
Tee ruokaa, mutta jätä liha pois. Simple as that. Proteiini tietysti kannattaa muistaa joten mukaan papuja, linssejä, soijaa, tofua tms.
Ihan oon hengissä selvinnyt terveenä viimeiset 18 vuotta tuolla logiikalla.
Olen törmännyt ihmisiin, jotka eivät ole koskaan valmistaneet ruokaa itse. Ei siis niin simple tuossa kohtaa:) Mutta arvostan kyllä jos joku edes yrittää. Itseänikään ei tuo ruoanlaitto kiinnosta. Mutta en halua eineksiäkään syödä, niin jotain täytyy yrittää.

Tuo nicholauksen kesäkurpitsa, tomaatti, juusto on kyllä hyvää ja helppoa, jos syö juustoa. Sen juustonkin voisi kai korvata jollain?

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
On myös vegaanista juustoa jos sellaista haluaa käyttää.
Mutta itse en oikein jaksa innostua tuosta että monet itse ei-kasvissyöjät yrittää tehdä kasvisruuasta "maukkaampaa" hukuttamalla kaiken kermaan ja juustoon.

vorona

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 373
  • Kiltti mutta kivulias
  • Galleria
Kasvisruoka on hirveän yksinkertaista.
Tee ruokaa, mutta jätä liha pois. Simple as that. Proteiini tietysti kannattaa muistaa joten mukaan papuja, linssejä, soijaa, tofua tms.
Ihan oon hengissä selvinnyt terveenä viimeiset 18 vuotta tuolla logiikalla.
Olen törmännyt ihmisiin, jotka eivät ole koskaan valmistaneet ruokaa itse. Ei siis niin simple tuossa kohtaa:) Mutta arvostan kyllä jos joku edes yrittää. Itseänikään ei tuo ruoanlaitto kiinnosta. Mutta en halua eineksiäkään syödä, niin jotain täytyy yrittää.

Tuo nicholauksen kesäkurpitsa, tomaatti, juusto on kyllä hyvää ja helppoa, jos syö juustoa. Sen juustonkin voisi kai korvata jollain?


Juusto on ennen kaikkea makutekijä (ja joskus myös rakenne, ei oikein mikään sula uunissa esim. samalla tavalla kun juusto), ja niille on aika vaikee löytää ihan yhtä hyviä vegaanikorviketta. Onhan niitä vege-juustoja kaupassa että semmosta voi kokeilla, mutta ei ne sama asia oo mun mielestä. Muutenkin se on aika huono ratkaisu, imho,  että koittaa korvata jonkun elöinperäisen tuotteen kasvisperäisellä, ite teen mielluummin semmoista kasvisruokaa joka alunperinkin rakentuu niiden kasvisten vahvuuksien varaan: rehujen omiin makuihin ja rakenteisiin siis.


Umami-makuja kannattaa aina kasvisruokiin rakentaa, niistä tulee se sellainen "lihaisa" tuntuma. Tomaattipyre, jotkut sienet (herkkutatti erityisesti), ja tämmöset Vegemite-tahnat tmv. ja soijakastike on ainakin umamin lähteitä. Ja pähkinöillä & siemenillä saa kanssa aikaan aika kivaa rakennetta ja makua, vallankin jos niitä jaksaa paahtaa ja jauhaa/murskata.

Whip_the_canvas

  • Vieras
Malai kofta on ihanaa!

1/3 keitettyä ja raastettua perunaa
1/3 --"-- porkkanaa
1/3 jotain kaapista löytyvää vihannesta, sipulia tms.
1-2dl rouhittua pähkinää ja pilkottuja rusinoita.
2 rkl orientalkaupan valmiista mausteseospurnukasta (tomaattia, chiliä, ja inkivääriä siinä pitäisi olla. Kumina ja kaardemumma on plussaa) tai Garam masala

Sekoita raastetut vihannekset, mausta suolalla ja mausteseoksella ja muovaa niistä "lihapullia", jotka on täytetty pähkinärusina seoksella. Pullat kuuluisi jauhottaa perunajauholla ja paistaa kullanruskeiksi, mutta ovat herkkiä hajoamaan. Seuraksi kermasta ja mausteseoksesta tehty "currykastike".

Netistä löytyy paljon ohjeita, joista osassa on käytetty raejuustoa ja garam masalaa. Mutta tällä perusohjeella menen arkisin. Sen voin antaa hifistelijöille vinkiksi, että tuo maissijauho kannattaa korvata perunajauholla, koska se on halvempaa ja parempaa. Toki jos kaapissa on toista jo valmiiksi, niin sitä sitten.

Ja tosiaan, ihanaa naan leipää seuraksi.

Muoks. pähkinärusina määrää ei kahdelle syöjälle tarvita noin paljoa. Itse teen tätä tyyliin kattila kaupalla.


« Viimeksi muokattu: 28.09.2015, 08:51 kirjoittanut Whip_the_canvas »

Loc

  • Vieras
On se sekasyöjänä silti vielä helpompaa. Kukin toki autuaaksi tavallaan. Kuitenkin kun ei ole pakkoa väistää mitään ruoka-aineita niin miksipä sitä suotta. Toki ravinnon tasainen jakautuminen omaksi eduksi on yksi mille kannattaa uhrata ajatus. Mikä menee suoraan aivoille, mikä miltei täysin lihakseen ja se oman kehon tuntemus. Tuskin koskaan löytyy ihmistä jolla olisi täydellinen ravitsemus. Ei toki estä yrittämästä likelle täydellistä.
 

HeWhoCannotBeNamed

  • Vieras
Sellanen helvetin hyvä vegaaninen pastasoosi/mössö.

Yks  tuubi Tartexia (ihan mikä maku nyt on mieleen)
Kaks pussia pakastepinaattia (tuore on varmaan parempaa mut en tiiä kerta en oo kokeillu)
Yks valkosipulinkynsi (murskattuna)
Desi pähkinärouhetta
mustapippuria
muskottia

Sekoita kattilassa ja anna kuplia sen aikaa kun pasta kiehuu eli joku kymmenen minuuttia. Riittää kahdelle tai ehkä kolmellekin jos ei ole kova nälkä.
Syö ja nauti.
Laita subi tiskaamaan.