Kirjoittaja Aihe: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat  (Luettu 16565 kertaa)

Pip

Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #15 : 21.12.2011, 15:34 »
Pipin lähettämää thaisoppareseptiä aion kokeilla tässä joulun aikana, ehkä joillakin ainesosamuutoksilla koska en usko, että löydän täältä maaseudulta ihan kaikkea - raportti seuraa sitten myöhemmin :)
Tärkeimmät ainesosat ovat juurikin inkivääri ja sitruunaruoho. S-marketeista luulisi ainakin löytyvän, mikäli sellainen on "lähettyvillä". ;)

Koo

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #16 : 21.12.2011, 15:47 »
Inkivääri ja sitruunaruoho merkitty ostoslistaan punaisella tähdellä! S-markettia ei ole kovinkaan lähellä mutta aikas iso K-kauppa on, katsotaan miten käy kun en nyt ehdi pitemmälle ajelemaan!

Niin ja anteeksi, keitto on tietenkin vietnamilainen eikä thai.....

Koo

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #17 : 25.12.2011, 18:36 »
Keitto tehty ja syötykin, osaksi :)

Ainesosat olivat juuri ohjeen mukaiset nagaöljyä lukuunottamatta, sitä ei ollut kaupassa ja toisaalta, olen aika varovainen noiden tulisten lisukkeiden kanssa erään habanerosyöntikisan jäljiltä  ::) Käytin 1 l kanalientä, se oli kuutioista koska en keksinyt muutakaan. Omakeitetty olisi kaiketi parasta mutta sellaista ei ollut käsillä eikä maaseutupuoti muuta tarjonnut. 250 g hyvälaatuista sikanautaa palvelutiskiltä, siitä tuli aika lailla palleroisia, olisi ehkä 200 g riittänyt myös, ainakin jos soppaa ajatteli alkukeitoksi - minulle se muodostui pääruoaksi joten ei haitannut.

Teknisiä hankaluuksia oli, raastinrautani oli aivan liian krouvia mallia ja suurin osa limestä ja inkivääristä jäi raastimeen josta sitä sitten raaputtelin haarukalla. Opetus: tarkista käyttämäsi välineet ja hanki soveliaammat!

Ensivaikutelma keitosta oli, että hyvä tuoksu, epämääräinen ulkonäkö! Annostelin ensin valkoiseen kulhoon mutta siinä se näytti niin valjulta, että vaihdoin tummansiniseen (kaksi vaihtoehtoa mitä kotona on) ja siinä sen ulkonäkö oli jo parempi!

En ole kovinkaan paljoa tutustunut aasialaiseen keittiöön, mitä nyt kiinalaista joskus Englannissa ja Hollannissa syönyt ravintolassa, ja myönnän olevani melko ennakkoluuloinen uusia ruokalajeja kohtaan. Ei muuta kuin lusikka käteen ja maistamaan - ja tämä soppa vei mielen ja kielen mennessään heti!

Kiitos Pip tästä, varmasti teen jatkossakin!

Pip

Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #18 : 25.12.2011, 19:04 »
Koo:

Loistavaa, että onnistui hyvin. Ensimmäistä kertaa sitä tehdessä, siitä muodostui myös pääruoka ja kelpasi se vielä jälkiruokanakin. :D Liemen kun tekee ohjeen mukaan, niin siitä pitäisi tulla melko vaaleata läpinäkyvää keittoa. Nykyään lisään inkivääriä ja sitruunaruohoa ihan normaaleihin keittoihinkin.

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #19 : 25.12.2011, 19:45 »
Missäs on sitten pieni reseptiketju hiukan...arkisemmille kokkaajille? ;D Ei vaiskaan, ne reseptit nypätään päästä silloin kun tarvitaan. Nuo ovat kiinnostavia, kiitoksia :)

submit

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #20 : 25.12.2011, 23:34 »
Tässä vinkki sitruunan raastamiseen, toiminee myös limen ym kanssa:

http://www.yhteishyva-ruoka.fi/ruoanlaitto/kokin_vinkit/sitruunan_raastaminen/fi_FI/sitruunan_raastaminen/


mauje, kyllä ne simppelitkin reseptit sopii samaan ketjuun, kokkeja ja aikatauluja on monenelaisia!

Queena

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #21 : 25.12.2011, 23:37 »
Tässä vinkki sitruunan raastamiseen, toiminee myös limen ym kanssa:

http://www.yhteishyva-ruoka.fi/ruoanlaitto/kokin_vinkit/sitruunan_raastaminen/fi_FI/sitruunan_raastaminen/


mauje, kyllä ne simppelitkin reseptit sopii samaan ketjuun, kokkeja ja aikatauluja on monenelaisia!

joo samaa mieltä. Laita vaan mauje tulemaan reseptejä. Itse ainakin kaipaan helppoja ja nopeita reseptejä, koska useimmiten olen laiska enkä jaksa panostaa juuri lainkaan.

Koo

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #22 : 10.01.2012, 15:36 »
Pipin reseptin mukaista soppaa tehty toisenkin kerran :) Varioin ihan karvan verran.... halusin pikkuisen särmää ja hienonsin keittoon kaksi punaista chilipalkoa - tiedetään tiedetään ettei ne teidän mielestä ole ytyä, mutta minulle riitti aukaisemaan sieraimet kunnolla :) Lisäksi laitoin mukaan yhden punaisen suippopaprikan (syystä että sellainen uiskenteli jääkaapissani vaarallisen lähellä parasta ennen -päivää), en huomannut sen muuttaneen keiton makua mihinkään mutta antoipa edes väriä ja tuli syötyä.

Kysynkin, että jos haluaisin sellaista nagaöljyä hankkia, niin mistä sellaista saa? Olen tutkaillut isojenkin markettien hyllyjä mutta ei ole silmiin osunut - ehkä olen ollut väärillä hyllyillä? Öljyhylly? Maustekastikehylly?

Editoitu koska sitruunanraastolinkki katsottu - näppärää, käytän varmasti!

Pip

Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #23 : 10.01.2012, 16:14 »
Pipin reseptin mukaista soppaa tehty toisenkin kerran :) Varioin ihan karvan verran.... halusin pikkuisen särmää ja hienonsin keittoon kaksi punaista chilipalkoa - tiedetään tiedetään ettei ne teidän mielestä ole ytyä, mutta minulle riitti aukaisemaan sieraimet kunnolla :) Lisäksi laitoin mukaan yhden punaisen suippopaprikan (syystä että sellainen uiskenteli jääkaapissani vaarallisen lähellä parasta ennen -päivää), en huomannut sen muuttaneen keiton makua mihinkään mutta antoipa edes väriä ja tuli syötyä.

Kysynkin, että jos haluaisin sellaista nagaöljyä hankkia, niin mistä sellaista saa? Olen tutkaillut isojenkin markettien hyllyjä mutta ei ole silmiin osunut - ehkä olen ollut väärillä hyllyillä? Öljyhylly? Maustekastikehylly?

Editoitu koska sitruunanraastolinkki katsottu - näppärää, käytän varmasti!
Kiva kuulla, mikäli se resepti toimii. :)

En minäkään ole nagaöljyä mistään löytänyt. Aikoinani sain Tyfyltä ja neurolta muutaman naga morichin, jotka kuivatin puoliksi ja pilkoin todella pieneksi (siis myös siemenet) ja laitoin tyhjään rypsiöljypulloon. Sen jälkeen vaan öljyä pulloon ja odottelua. Viikko pöydän päällä ja tuli ihan riittävän ytyä ruuanlaittoon.

Mr.Vic

Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #24 : 10.01.2012, 17:04 »
Pipin reseptin mukaista soppaa tehty toisenkin kerran :) Varioin ihan karvan verran.... halusin pikkuisen särmää ja hienonsin keittoon kaksi punaista chilipalkoa - tiedetään tiedetään ettei ne teidän mielestä ole ytyä, mutta minulle riitti aukaisemaan sieraimet kunnolla :) Lisäksi laitoin mukaan yhden punaisen suippopaprikan (syystä että sellainen uiskenteli jääkaapissani vaarallisen lähellä parasta ennen -päivää), en huomannut sen muuttaneen keiton makua mihinkään mutta antoipa edes väriä ja tuli syötyä.

Kysynkin, että jos haluaisin sellaista nagaöljyä hankkia, niin mistä sellaista saa? Olen tutkaillut isojenkin markettien hyllyjä mutta ei ole silmiin osunut - ehkä olen ollut väärillä hyllyillä? Öljyhylly? Maustekastikehylly?

Editoitu koska sitruunanraastolinkki katsottu - näppärää, käytän varmasti!
Kiva kuulla, mikäli se resepti toimii. :)

En minäkään ole nagaöljyä mistään löytänyt. Aikoinani sain Tyfyltä ja neurolta muutaman naga morichin, jotka kuivatin puoliksi ja pilkoin todella pieneksi (siis myös siemenet) ja laitoin tyhjään rypsiöljypulloon. Sen jälkeen vaan öljyä pulloon ja odottelua. Viikko pöydän päällä ja tuli ihan riittävän ytyä ruuanlaittoon.

Joo, juuri näin sitä helpoiten saa - itse tekemällä.
Chilejä saa kavereiden kasvatuslaitosten lisäksi myös marketeista - useimmiten esimerkiksi citymarketista.
Ainakin Cellon sittarista löytyy ihan kelvollisia nagoja - silloin kun ei kauempaa jaksa etsiä.

Pip

Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #25 : 10.01.2012, 17:25 »
Pipin reseptin mukaista soppaa tehty toisenkin kerran :) Varioin ihan karvan verran.... halusin pikkuisen särmää ja hienonsin keittoon kaksi punaista chilipalkoa - tiedetään tiedetään ettei ne teidän mielestä ole ytyä, mutta minulle riitti aukaisemaan sieraimet kunnolla :) Lisäksi laitoin mukaan yhden punaisen suippopaprikan (syystä että sellainen uiskenteli jääkaapissani vaarallisen lähellä parasta ennen -päivää), en huomannut sen muuttaneen keiton makua mihinkään mutta antoipa edes väriä ja tuli syötyä.

Kysynkin, että jos haluaisin sellaista nagaöljyä hankkia, niin mistä sellaista saa? Olen tutkaillut isojenkin markettien hyllyjä mutta ei ole silmiin osunut - ehkä olen ollut väärillä hyllyillä? Öljyhylly? Maustekastikehylly?

Editoitu koska sitruunanraastolinkki katsottu - näppärää, käytän varmasti!
Kiva kuulla, mikäli se resepti toimii. :)

En minäkään ole nagaöljyä mistään löytänyt. Aikoinani sain Tyfyltä ja neurolta muutaman naga morichin, jotka kuivatin puoliksi ja pilkoin todella pieneksi (siis myös siemenet) ja laitoin tyhjään rypsiöljypulloon. Sen jälkeen vaan öljyä pulloon ja odottelua. Viikko pöydän päällä ja tuli ihan riittävän ytyä ruuanlaittoon.

Joo, juuri näin sitä helpoiten saa - itse tekemällä.
Chilejä saa kavereiden kasvatuslaitosten lisäksi myös marketeista - useimmiten esimerkiksi citymarketista.
Ainakin Cellon sittarista löytyy ihan kelvollisia nagoja - silloin kun ei kauempaa jaksa etsiä.
Ja ainakin Musta Pekka Käpylä/Ogeli -alueella omaa hyvät valikoimat.

mimoosa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 843
  • TrueVanilla
  • Galleria
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #26 : 10.01.2012, 17:35 »
Mäkin tein tota keittoa. Ei ollut nagaöljyä, mutta maustoin jauhelihan kimcin (ohje tulossa myöhemmin) -liemellä, toimi sekin.
Vaikka muuten aloittelijan sekasyöjän makuun olis vähempikin liha riittänyt.

LaVida

Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #27 : 10.01.2012, 20:53 »
Mä voisin alkaa pitää keittiötunteja, kiinnostaako ketään? :D

Mut hei, minkälaisia reseptejä jengi haluais kuulla. Mitään erityisiä raaka-aineita tai mitään? Muutenhan tää paisuu vähän liikaa.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2012, 10:52 kirjoittanut Leikkisa »

Queena

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #28 : 10.01.2012, 20:58 »
Mä voisin alkaa pitää keittiötunteja, kiinnostaako ketään? :D

Mut hei, minkälaisia reseptejä jengi haluais kuulla. Mitään erityisiä raaka-aineita tai mitään? Muutenhan tää paisuu vähän liikaa.

Itseä ainakin kiinnostaa eksoottiset respeptit paljon- ei haittaa vaikka joutuisi aineita metsästämään. Ja sitten olisihan aika hauskaa jos jollakin on jakaa vaikkapa hyväksi todettuja menukokonaisuuksia alkuruoasta jälkkäriin, ja vaikkapa vielä johonkin teemaan sopivia?
Raaka-aineista en osaa sanoa, itse syön mitä vain kunhan on hyvää.

LaVida

Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #29 : 10.01.2012, 21:01 »
Mä voisin alkaa pitää keittiötunteja, kiinnostaako ketään? :D

Mut hei, minkälaisia reseptejä jengi haluais kuulla. Mitään erityisiä raaka-aineita tai mitään? Muutenhan tää paisuu vähän liikaa.

Itseä ainakin kiinnostaa eksoottiset respeptit paljon- ei haittaa vaikka joutuisi aineita metsästämään. Ja sitten olisihan aika hauskaa jos jollakin on jakaa vaikkapa hyväksi todettuja menukokonaisuuksia alkuruoasta jälkkäriin, ja vaikkapa vielä johonkin teemaan sopivia?
Raaka-aineista en osaa sanoa, itse syön mitä vain kunhan on hyvää.

Mä voisin tuon mun Helsinki Menun paljastaa, siinähän on koko menu, minkä tein joskus kaaaauan sitten kilpailuihin. Eksoottistahan on tehdä kotimaisista raaka-aineista jotain erikoista!