Kirjoittaja Aihe: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat  (Luettu 16543 kertaa)

Queena

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #30 : 10.01.2012, 21:05 »
Mä voisin alkaa pitää keittiötunteja, kiinnostaako ketään? :D

Mut hei, minkälaisia reseptejä jengi haluais kuulla. Mitään erityisiä raaka-aineita tai mitään? Muutenhan tää paisuu vähän liikaa.

Itseä ainakin kiinnostaa eksoottiset respeptit paljon- ei haittaa vaikka joutuisi aineita metsästämään. Ja sitten olisihan aika hauskaa jos jollakin on jakaa vaikkapa hyväksi todettuja menukokonaisuuksia alkuruoasta jälkkäriin, ja vaikkapa vielä johonkin teemaan sopivia?
Raaka-aineista en osaa sanoa, itse syön mitä vain kunhan on hyvää.

Mä voisin tuon mun Helsinki Menun paljastaa, siinähän on koko menu, minkä tein joskus kaaaauan sitten kilpailuihin. Eksoottistahan on tehdä kotimaisista raaka-aineista jotain erikoista!


Ooh, kuullostaa aivan ihanalta! Ja joo, kokkikurssikin voisi kiinnostaa- voidaan tulla miehen kanssa opettelemaan taitoja

mimoosa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 843
  • TrueVanilla
  • Galleria
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #31 : 22.11.2014, 21:05 »
1 dl   japanilaista soijalientä


Kuulostaa paljolta /suolaiselta. Minkälaista soijakastiketta tässä tarkoitetaan?

Toisaalta, onhan tuossa yli kilo kaalia, jauhelihaa ym.
Tuo määrä on lisätty noin litraan vettä eli kaalin ja porkkanoiden keitinliemeen. Suolapitoisuus soijakastikkeessa/-liemessä on 14 % eli onhan se sellaisenaa aika suolaista muttei niin suolaista kuin vastaama määrä ihan puhdasta ruokasuolaa. Mä sanoin lientä, kun mielikuvissa kastike on vähän paksumpaa kuin juokseva neste. Tuo on siis ihan perinteistä soijakastiketta,mutta japanilaista. En ole tutustunut soijakastikkeen valmistukseen, mutta kuulemma se valmistetaan soijapavuista käymismenetelmällä :)
Kommentoinpa tänne ettei mene vallan off topic :DD
Soijakastikkeissa on eroa. Seuraavan lainasin kikkomannin sivuilta:

Lainaus
Kiinalaisen soijakastikkeen perusraaka-aineita ovat soijapavut, suola ja vesi. Kiinalaiset soijakastikkeet voidaan jakaa kahteen ryhmään: vaaleisiin ja tummiin soijakastikkeisiin. Tummassa soijakastikkeessa on voimakas maku, joka erottuu voimakkaasti jopa valmiista ruoasta. Suuren suolapitoisuuden vuoksi sen annostelussa tulee olla varovainen: yksikin tippa liikaa ja ruoka maistuu liian suolaiselta. Vaalea kiinalainen soijakastike puolestaan on notkeampaa ja vähemmän mausteista. Kun tumma kastike on suosittu lihan ja kanan marinoinnissa tai pöytämausteena, käytetään vaaleaa kastiketta useimmiten itse ruoanvalmistuksessa.

Japanilainen soijakastike sisältää soijapapujen, suolan ja veden lisäksi lähes aina vehnää, minkä ansiosta se on miedompaa sekä monipuolisempaa käyttää. Ja silti japanilainen soijakastike on maultaan mausteisempi ja aromikas, muttei kuitenkaan liian suolainen. Se antaa ruokiin ja raaka-aineksiin miellyttävän täyteläisen maun, jota kutsutaan myös "umamiksi". Tästä esimerkkinä on luonnollisesti valmistettu Kikkoman-soijakastike. Ainutlaatuisen koostumuksensa ja luonnollisen käymisprosessinsa ansiosta se on keittiön todellinen yleismauste. Tähän kykenee vain harva soijakastike. Kokeile itse ja ylläty!


-katy-

  • Vieras
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #32 : 19.11.2015, 03:07 »
Ei kehtaa tätä laittaa tuonne viralliseen ketjuun.
En hätiköidysti tehnyt asiaa, vaan mietin aika monta viikkoa, että josko kaupan ainoan "sushi-riisin" voisi korvata jollain muulla riisillä. Jasmiini riisiin sitten päädyin. Lisäksi riisiviinietikan korvasin suomi-etikan, veden,intiaanisokerin ja merisuolan seoksella. Unohdin ostaa säilöttyä inkivääriä, niin tuossa sitten kaali-porkkana-sipuli-aurinkokuivattu tomaatti-kurpitsa- puolukka-raaste sivussa .

Ihan hyvin muuten onnistui,vaikka pelotti rikkoa sääntöjä,joita ei ole osannut edes vielä noudattaa  :D

mimoosa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 843
  • TrueVanilla
  • Galleria
Vs: Suuren reseptiketjun kommenttiraidat
« Vastaus #33 : 02.05.2018, 20:07 »
Villiyrttikausi avattu!

Nokkosletut (vegaaninen)

****
Se on kuulkaa kesä nyt! :)
Ihanaa, teen näitä heti kun saan kerättyä noi yrtit!