Newbie-nurkka > Artikkelit

Köydet ja niiden hoito

<< < (3/32) > >>

peltikatti:

--- Lainaus käyttäjältä: missfit - 19.04.2013, 21:54 ---... onko kukaan kokeillut pellavaköyttä? ....

--- Lainaus päättyy ---

Virkkasin pellavalangasta köyden. Miellyttävä ja kaunis. (jäi vain liian lyhyeksi)

Mr.Inathu:
Käsittelin uudet narut (juuttia) tuossa jokin aika sitten ja yksi huomio virheestä, jota en enää tule toistamaan...

Polttaessani irtokarvoja sellaisella pienellä kaasutöhöllä, jolla se creme bruleen pintakin käsitellään, lepäsi naru avoimena lattialla, josta sitä vetelin syliini poltettavaksi. Valitettavasti olin kiireinen, enkä imuroinut lattiaa etukäteen (edellisinä viikkoina)...

Erittäin miellyttävä palavan juutin haju sitten korvautui erittäin epämiellyttävällä hajulla, joka muodostui kun käsittelemätön "karvainen" juuttinaru veti lattialta mukaansa villakoiria, joiden ydin tässä tapauksessa oli lähtöisin ihan oikeasta koirasta...

Palava koirankarvapöly...  :o

Onneksi haju ei tarttunut naruihin :)

-Mr.Inathu

Riida:
Kuitulinjalta ostettu juuttiköysi haisee kemialliselle 95 asteen vesipesun jälkeen, mikä eteen? Onko muut pesseet köytensä pesuaineella vai ilman? Luin jostain että raakajuutin pehmennykseen käytetään petrolia tms. mitä voi jäädä köyteen määriä, jotka voivat ärsyttää ihoa.

Ajattelin laittaa uudestaan koneeseen pesuaineen kera varmuuden vuoksi. Lisäksi haluisin köysien haisevan valmiina hyvältä juutilta, eikä epämääräisen myrkyllisiltä.

blandina:

--- Lainaus käyttäjältä: Riida - 06.01.2014, 15:25 ---Kuitulinjalta ostettu juuttiköysi haisee kemialliselle 95 asteen vesipesun jälkeen, mikä eteen? Onko muut pesseet köytensä pesuaineella vai ilman? Luin jostain että raakajuutin pehmennykseen käytetään petrolia tms. mitä voi jäädä köyteen määriä, jotka voivat ärsyttää ihoa.

Ajattelin laittaa uudestaan koneeseen pesuaineen kera varmuuden vuoksi. Lisäksi haluisin köysien haisevan valmiina hyvältä juutilta, eikä epämääräisen myrkyllisiltä.

--- Lainaus päättyy ---

Pientä määrää pesuainetta voi ymmärtääkseni käyttää tuossa. Itse olen keittänyt kuitulinjan juutit kattilassa ja se on tuntunut tepsivän.

Colestramus:
Itse en pidä solmuista köysien päässä, koska välillä se saattaa haitata työskentelyä tiukoissa ja monimutkaisissa sidonnoissa, joten minä teen niin että käytän ompelulankaa, kierrän sen köyden päähän ja poltan käyttämällä kynttilä vahaa sen pään kovaksi, ajaa melkein saman asian, kuin kaupasta ostettavien köysien kohdalla, missä on se pieni metalli pää köysien päissä, näin se myöskään ei ala purkautumaan päästä kovinkaan helposti. Muuten teen aikalailla tuolla kaavalla, plus se kun erikseen käsittelen köysien päät, tuo se lisää tekemistä missä on mukana sellainen keskittymisen fiilis :D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta