Kirjoittaja Aihe: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset  (Luettu 26114 kertaa)

Misteli

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #45 : 27.11.2011, 00:12 »
Your Type is

ISFP

Introverted 89
Sensing 12
Feeling 88
Perceiving  56

Ei ole tuo paljon muuttunut viime tekemästä. Menee elämä sisäänpäin katsellessa ja niin on hyvä.

Introverttius ei ole juurikaan ujoutta, enemmänkin sitä että itseohjatun psykodraaman puolella ohjelmatarjonta on välillä kiinnostavampaa kuin ulkomaailmassa (suomeksi tätä sanottaisiin varmaankin itsekeskeisyydeksi  :)) ).  Kinkiydessä ilmenee samoin kuin muussakin kokemisessa: unet, visiot, sanat, kuvat tulevat jostain syvältä ilman suoraa yhteyttä ulkoisiin ärsykkeisiin. Äklllinen, ylenmääräinen aisti-stimulaatio (kosketus, kipu...) voi lamauttaa mykäksi kokonaan, sulkea kuoren.

Hiukan ihmetyttää vaa'an kallistuminen Sensing-puolelle, mutta ehkä tässä yhdistelmässä onkin kysymys jonkinlaisesta korostuneen valikoivasta kokemusten metsästyksestä. Jos Suuri Sisäinen Näky häiriintyy näin herkästi "vääränlaisesta" (senhetkiseen sisäiseen moodiin tavalla/toisella sopimattomasta) ulkoisesta toiminnasta, ei voi olla sub/maso/bottom-osapuolena muuta kuin... vaikea :P



cessimaid

Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #46 : 27.11.2011, 00:24 »
ISTJ

I 56%
S 1%
T 1%
J 1%

Eli aika välimallin tyyppi näköjään, paitsi että selvästi sisäänpäinkääntynyt. Eipä paljoa mairittele ;) No mutta uskoo ken haluaa näitä (netti)testejä?

Koo

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #47 : 27.11.2011, 11:07 »
Missä se on kuulutettu, että sisäänpäinkääntyneisyys olisi vika?

narri

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #48 : 27.11.2011, 16:19 »
Missä se on kuulutettu, että sisäänpäinkääntyneisyys olisi vika?

Tätä minäkin olen joskus ihmetellyt. Kysehän pitäisi sinänsä olla luonteenpiirteistä mutta tuntuu että toisia luonteenpiirteitä arvostetaan yleisesti enemmän kuin muita. Erityisesti työelämässä aina kuulutetaan sitä ulospäinsuuntautuneisuutta ja voimakastahtoisuutta, vaikka tosiasiahan on ettei joka työssä noita piirteitä suinkaan tarvi ja se on jopa haitaksi jos on liian monta dominoivaa ihmistä samassa puljussa, erityisesti jos he sattuvat olemaan asioiden hoitamisessa eri linjoilla.

Itse en nyt jaksanut tehdä tuota testiä, mutta mikäli oikein muistan aiemmin ehdystä niin olen

ISTP

Ulospäinsuuntautuneisuus (E) - Sisäänpäinkääntyneisyys (I)
Asiapohjainen hahmottaminen (S) - Intuitiivinen hahmottaminen (N)
Tunnepohjainen päätöksenteko (F) - Järkipohjainen päätöksenteko (T)
Spontaanius (P) - Järjestelmällisyys (J)


joista tuo sisäänpäinkääntyneisyys on vahva piirre, sen sijaan tuo asiapohjainen hahmottaminen, asioiden järkeily ja spontaanius on aika usein kiikun kaakun kääntyisikö toiselle puolelle. Vastaustulos tuntuu riippuvan miten ajattelen asiat ja missä tilanteessa.. Elämäntilanteidenkin mukaan nuo on vaihtuneet aikalailla. Ihmistyyppihän sinänsä ei muutu miksikään mutta kyllä mä saan testeissä eri tuloksia sen mukaan kuvittelenko jossain vaiheessa olevani enemmän sitä kuin enemmän tätä. Mä en oikein osaa ajatella juuri mistään kohdasta mustavalkoisesti vaan lähes joka kerta ajattelen "no sehän riippuu ihan tilanteesta, siitä mihin vertaa itseään ja mitä tälläkin kysymyksellä loppujen lopuksi ajetaan takaa ::)" Jumitun joka kohtaan miettimään "hmm ajattelenko usein ihmiskuntaa ja sen kohtaloa, sinänsähän en usko kohtaloon joten vaikka kuvittelen miten maapallon ihmisille voisi käydä lasketaanko se kohtalon pohtimiseksi jos ei usko moisen käsitteen olevan edes mahdollinen muuta kuin puheissa... miten sitten määritellää 'usein', jos ei ajattele päivittäin onko se sitten "ei usein" vai riittääkö sillon tällön kerran viikossa vai muutamia kertoja vuodessa.. mikä on kenenkin mielestä usein, riittääkö se että ajatukset viittaa vähän sinne päin vai ihan pohtimalla pohtia erilaisia potentiaalisia vaihtoehtoja.." "Kykenenkö olemaan puolueeton ja objektiivinen kun kyseessä ovat läheiset ihmiset, vaikka se pyrkimykseni useimmiten onkin, mutta kykenenkö oikeasti olemaan niin kriittinen vai vaikuttavatko omat tunteeni kuitenkin asioiden tulkintaan enemmän kuin haluan myöntää..."
Ei voi olla niin vaikeeta tehdä testejä  ;D Mä en oikeesti oo monesti millään varma monista kohdista pitäisikö vastata kyllä vai ei kun jumitun noihin määrittelyihin.


Sinänsä minua kiinnostaisi sellainen mahdollisuus, että samalla testillä useampi muu ihminen arvoisi anonyymisti samaa ihmistä - tässä tapauksessa toki itseäni- mielellään valittuna ihmisiä jotka tuntevat eri kautta ja eri tavoin. Sen jälkeen kokoomayhteenveto jota voisi verrata omiin vastauksiin - siitä voisi todennäköisemmin saada oikeamman version siitä millainen sitä todella on. Itsellä kun tuppaa aina olemaan noita harhakuvitelmia "olen järkevästi ajatteleva kriittinen yksilö" vaikka totuus onkin jotain aivan muuta mutta sitä ei vain omassa sokeudessaan tajua.

edit. tein sittenkin testin ja tulos oli tein sittenkin testin jälleen ISTP (tosin eri prosenteilla kuin joskus aiemmin)

Introverted   Sensing   Thinking   Perceiving
Strength of the preferences %
67   50   62   22

distinctively expressed introvert
moderately expressed sensing personality
distinctively expressed thinking personality
slightly expressed perceiving personality

telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #49 : 27.11.2011, 16:48 »
ISFJ
11%, 12%, 69% ja 56%

Masokisti totaalialistuja, mutta kääntöpuolelta vahva pohjalaas-akka. (Vanilja-ex taisi luonnehtia skitsofreniaa sairastavaksi :P)

submit

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #50 : 27.11.2011, 17:05 »
Sadomasokisti/masokisti, seksuaalisesti alistumisesta nauttiva, kokeilunhalusta piiska ym pysyy kädessä (ei dominointihaluja)

ENFJ
Extraverted 11%
Intuitive   38%
Feeling   25%
Judging 22%

Tuntemattoman keskustelun innoittamana testaustulos oli 3/2010:

ENFP (Extraversion, Intuition, Feeling, Perception)
Extraverted (E) 68% Introverted (I) 32%
Intuitive (N) 73% Sensing (S) 27%
Feeling (F) 60% Thinking (T) 40%
Perceiving (P) 68% Judging (J) 32%

Testaisin itseni mieluiten äidinkielellä.

Jään miettimään sitä, miksi tulokseni oli nyt hieman erilainen.




telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #51 : 27.11.2011, 17:41 »
Äidinkielistä testiä minäkin kaipailin, uskoisin virhemarginaalia löytyvän aikalailla  vieraskielisessä versiossa...

my whim is your

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #52 : 27.11.2011, 17:59 »
Testaisin itseni mieluiten äidinkielellä.

tässä kaksi suurinpiirtein samalla periaatteella toimivaa testiä suomeksi:

http://www.netello.fi/viihde/persoonallisuustesti.php

ja

http://www.iltasanomat.fi/persoonallisuustesti/


ensimmäinen antaa vastaukseksi kirjainyhdistelmän, jälkimmäinen ei, mutta analysoitavat asiat ovat samat.


olen INFP tai ENFP. tulos on vaihdellut vuosien aikana sen mukaan, kuinka ihmisseuran perään kulloinkin olen.

Dante79

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 378
  • Don't give up on your dreams. Keep sleeping.
  • Galleria
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #53 : 27.11.2011, 18:11 »
Missä se on kuulutettu, että sisäänpäinkääntyneisyys olisi vika?

En oo koskaan pitänyt introverttinä sitä vikana itsessäni. Mutta ymmärrän ristiriidan kun ekstrovertit ovat kovin riippuvaisia sosiaalisesta vuorovaikutuksesta että saavat "akkunsa ladattua" elämässä. Ja taas introverteille sosiaalinen vuorovaikutus enemmänkin vie aikaa pois siltä ajalta jolloin voisi yksin omassa rauhassa latailla akkujaan. :D Vika on lähinnä aina ollut siinnä että ihmiset eivät hyväksy toinen toistensa erillaisuutta ja tulkitsevat toisiaan väärin omista lähtökohdistaan itsensä kautta.  :P

n4103xxl

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #54 : 27.11.2011, 18:12 »
Ton netellon testin perusteella olen 60% harkitseva, tunnistin kuvauksesta kyllä luonteeni hyvinkin pitkälle :)

narri

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #55 : 27.11.2011, 19:27 »
Testaisin itseni mieluiten äidinkielellä.

tässä kaksi suurinpiirtein samalla periaatteella toimivaa testiä suomeksi:

http://www.netello.fi/viihde/persoonallisuustesti.php

ja

http://www.iltasanomat.fi/persoonallisuustesti/


ensimmäinen antaa vastaukseksi kirjainyhdistelmän, jälkimmäinen ei, mutta analysoitavat asiat ovat samat.


olen INFP tai ENFP. tulos on vaihdellut vuosien aikana sen mukaan, kuinka ihmisseuran perään kulloinkin olen.

Oma koneeni pitää tuota netellon sivustoa kyseenalaisena. Eteen pompsahtaa teksti "Luotettavuus epätyydyttävä, asioinnin turvallisuus huono, tietosuoja huono" kun linkin avaa. Ehkä sieltä ei mitään mainosspämmiä kummempaa kuitenkaan tule?

n4103xxl

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #56 : 27.11.2011, 19:47 »
Mun kone ei kyl herjannu mitään, mut tässä onkin hyvä suojaus kaikkeen mahdolliseen.

Koo

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #57 : 27.11.2011, 19:49 »
Minunkaan koneeni ei herjannut mitään, mutta minusta tuo netellon testi oli hyvin karkeasti yksinkertaistettu versio tuosta aloittajan linkkaamasta  :o

Dunedain

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 132
  • nartun kesyttäjä = onnellisesti naimisissa
  • Galleria
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #58 : 27.11.2011, 22:24 »
Tietty omalla äidinkielellä tulos on aina luotettavampi. Silti, tämä MBTI ei ole mikään "nettitesti", vaan sitä on käytetty laajasti psykologiassa. Ainakin oman tietämäni mukaan se on testatuimpia ja arvostetuimpia tällaisia testejä, jota käytetään paljon esim. yritysmaailmassa.

Toinen asia on, että kaikki persoonallisuustyypit ovat yhtä hyviä. Ei toinen ole parempi kuin toinen, vaan idea on lsiätä itsetuntemusta, jotta tuntisi itsensä paremmin  ja olisi enemmän tyytyväinen itsensä kanssa ja sinut omassa mielessäään. Nykyaikana tulee usein se harhakuvitelma, että pitäisi olla enemmän ulospäinsuuntautunut, jotta olisi hyväksyttävä, kun kaikki muuttuu koko ajan nopaemmamaksi ja on enemmän ja enemmän virikkeitä. Tosiasia on se, että monet palavat loppuun virikkeiden suuren määrän vuoksi. Mutta toisest ovat toisenlaisia ja toisen yhdenlaisia. Tärkein oppi tästä kai meille kaikille voisi olla se, että oppisimme ymmrätämään, että monet muista käyttäyvät luonnostaan erilailla kuin me itse, ja silti he ovat ihan yhtä arvokkaita ihmisiä. Erilaisuuden kunnioittaminen on varmaan meille pervoille vähintään yhtä tärkeä oppi kuin muillekin. Ehkä jopa tärkeämpi. Tämä myös saattaisi auttaa meitä olemaan asettamatta muille totuuksina omia itsellemme tärkeitä käyttäytymismalleja.

Jos puhutaan työyhteisöistä, vstarkohdat usein täydentävät toisiaan, eli erilaisista ihmisistä koostuvat porukat tai tiimit ovat tehokkaimpia, kun vain oppivat työskentelemään yhdessä. Tämä ei tokikaan aina ole välttämättä helppoa, jos persoonallisuudet ovat kovin erilaisia...









candyflip

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #59 : 01.12.2011, 22:06 »
Aiemminkin olen testin tehnyt, ja edelleen oli sama tulos: INFJ. Olen jokseenkin vahvapersoonainen (tosin yleensä kovin kohtelias, ellei toinen provosoi) subi. Vahvat mielipiteet ja arvot, vahvat tulevaisuudenvisiot omassa elämässä, aivan liian itsekriittinen perfektionisti mutta elämänasenne on positiivinen. Luinteestani olen löytänyt lähiaikoina todella voimakkaan halun kehittää ihan kaikkea, etenkin töissä, oli se sitten monimutkainen prosessi tai postin avaaminen. Mutta eihän tätä tarvitse kertoa, tämähän kaikki lukee siellä INFJ:n luonneanalyysissä  ;)

Introverted =22
iNtuitive =50
Feeling =25
Judging =78

Aiemmin, kun luin analyysiä INFJ-persoonasta, tuntui jotenkin hullulta, että joku joka ei ole minua edes tavannut voi tietää musta niin paljon.

Nyt tuntuu hullulta, että meitä on täällä näin monta  :D