Newbie-nurkka > Artikkelit

Sadomasokismin (SM) psykologiaa

(1/7) > >>

ursa:
SADOMASOKISMIN (SM) PSYKOLOGIAA

ARTIKKELIN TAUSTAA

Sadomasokismi (SM) on suurelle yleisölle tuntematonta aluetta ja siihen liittyvä sosiaalisen torjunnan pelko on niin suuri, että harvat meistä myöntävät näitä tuntemuksia julkisesti pelätessään muiden ihmisten reaktioita.  Meni pitkän aikaa ennen kuin itse oikeasti ymmärsin ja opin hyväksymään oman seksuaalisen suuntautumiseni SM:ään.

Olen koonnut tähän artikkeliin tietoa ja tarinaa SM:stä psykologian näkökulmasta. Ajatuksenani oli koota itselleni asiallista tietoa SM:stä.  Nyt se on kaikkien baarilaisten luettavana ja kommentoitavana.

Alun perin lähtökohtana tälle kirjoitukselle oli Charles Moserin ja hänen tutkijakollegoiden  tieteellinen  artikkeli , joka löytyy vuonna 1999 tehdystä julkaisusta. The Psychology of Sadomasochism (S/M). S. Wright, ed., SM Classics, New York, Masquerade Books 1999, p. 47-61.  Artikkelin loppuun on jätetty alkuperäinen lähdeluettelo, josta löytyy lisää aiheeseen liittyvää materiaalia.

SM:N MÄÄRITELMÄ

SM määritellään lyhyesti kiinnostuksena antaa ja / tai vastaanottaa kipua (joko fyysisesti tai psyykkisesti) ja saada siitä seksuaalista stimulaatiota. Tällainen määritelmä ei sellaisenaan riitä kuvaamaan SM:n monimuotoisuutta. S/M:iin kuuluu myös sidonta, aistien rajoittaminen ja stimulointi, erilaisten seksuaalisten fantasioiden ja roolipelien toteuttaminen.  SM:n suuntautuneilla ihmisillä on usein joko hallitseva ja kaikkivoipa ”top” tai alistuva ja totteleva ”sub” rooli. Osalla voi olla vuoroin hallitseva ja alistuva, jolloin rooli vaihtuu ”switch”. SM:n suuntautuneet ihmiset toimivat omasta tahdostaan ja täysin vapaaehtoisesti. Heitä ei oikeasti pakoteta mihinkään, eivätkä he pakota muita SM:ään vastoin tahtoa.

SM:N HISTORIAA

Lukuisista teorioista huolimatta ei vielä tunneta, mikä aiheuttaa tai kehittää henkilön sukupuolisen suuntautumisen SM:ään. Yhtä vähän tiedetään yleensä sukupuolisen suuntautumisen synnystä?

SM on tunnettu läpi ihmiskunnan historian ja se on tunnettu kaikissa kulttuureissa.  SM on ollut ja on osa ihmiselle luonteenomaista seksuaalista käyttäytymistä.  Myös muilla nisäkkäillä on tavattu SM:n verrattavaa seksuaalista toimintaa. Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa löydettiin 24 eri nisäkäslajia, joiden koiraat ja naaraat purevat toisiaan yhdynnän aikana.

SM ei ole sairaus eikä synti.  Ensimmäiset kirjalliset maininnat SM:stä löytyvät vanhoista avioliiton käsikirjoista. Tarkkoja kirjallisia kuvauksia SM:stä löytyy vasta keskiajalta. Vaikka SM on hyvin todennäköisesti tunnettu jo ennen 1500-lukua, niin vasta renessanssin aikaan SM tuli tunnetuksi laajalti eri kulttuureissa.

TUTKITTUA TIETOA SM:STÄ

Tehtyjen tutkimusten perusteella, voidaan sanoa että SM:n suuntautuneita henkilöitä on kaikissa sosiaalisissa luokissa ja väestöryhmissä. SM:ssä on edustettuna myös kaikki muut seksuaaliset suuntaukset.   SM:n harjoittajien määrästä on vaikea
antaa täsmällistä arviota. Riippuen tutkimustavasta ja siinä käytetyistä kysymyksistä SM:n suuntautuneiden ihmisten määrästä on saatu hyvinkin erilaisia tuloksia. Eräässä amerikkalaisessa kyselytutkimuksessa noin 50 % vastanneista ilmoitti seksuaaliseen elämäänsä kuuluvan mm. partnerin pureminen. Toisen tutkimuksen mukaan vain noin 5 % vastanneista ilmoitti saavansa seksuaalista mielihyvää aiheuttaessaan tai vastaanottaessaan kipua. 

Tutkimusten perusteella SM:n harjoittajilla ei ole psyykkisiä sairauksia tai oireita sen enempää kuin muillakaan ihmisillä.  Yksikään tehdyistä tutkimuksista ei osoita tässä suhteessa merkittävää eroa SM-ryhmän ja vertailuryhmien välillä.

SM:ään suuntautuneet ihmiset pystyvät luoman ja ylläpitämään pitkäaikaisia suhteita samoin kuin tutkimuksissa käytetyt vertailuryhmät. SM:n rooli parisuhteissa vaihtelee.  Joillekin pareilla on vain SM:n mukaista seksuaalista kanssakäymistä, toisilla SM on vain osa seksuaalista elämää. Joissakin suhteissa SM- asetelma on käytössä sovittuina aikoina, kun taas toiset yrittävät elää SM-rooliensa mukaisesti koko ajan.  SM:n suuntautuneiden parien antamien vastausten mukaan he eivät pidä omaa suuntautumistaan SM:ään psykologisena ongelmana, eivätkä he halua muuttaa elämäntapaansa.

SM:n FYYSINEN JA PSYYKKINEN LUONNE

SM:ään kuuluvat erilaiset fyysiset ja psyykkiset tavat tuottaa kipua ja nautintoa. Yleensä SM:ään suuntautunut henkilö pitää näiden molempien yhdistämisestä. Jotkut henkilöt saattavat pitää vain tietyn tyyppisestä kivusta SM:ssä esim. fyysisestä kivusta. Joskus seksuaalinen fantasia voi olla hyvinkin tarkkaan rajattu esim. pitkä, vaalea, nahka-asuun ja korkosaappaisiin pukeutunut Dominoiva nainen piiskaa ja antaa käskyjä rauhallisella äänellä.

FYYSINEN SM

Fyysinen SM voidaan jakaa edelleen useisiin alaluokkiin mm. bondage, fyysinen kuritus, voimakas stimulointi, aistien rajoittaminen, ja kehoon kohdistuvat muutokset.

Bondagen tai fyysinen rajoittamisen tapoja tunnetaan useita.  Bondagessa henkilöä pidetään roikkumassa sidottuna yleensä alastomana kokonaan tai osittain.  Henkilö voi olla täysin paikoillaan tai halutessaan voi yrittää paeta.  Bondagen ja fyysisen rajoittamisen tarkoituksena ei ole tuottaa vahinkoa tai vammaa. Samaan ryhmään kuuluvat myös osittainen liikkumisen rajoittaminen eri tavoilla esim. käyttämällä käsirautoja, hihnoja, kahlehtivia vaatteita (esim. korsetit), jne.

Fyysinen kuritus vaihtelee kevyestä läpsimisestä kovaan ruoskimiseen. Fyysinen kuritus voi olla niin lievää, ettei kehoon jää mitään merkkejä. Kohtalaisesta kurituksen jälkeen ihossa on havaittavissa heikkoja jälkiä ja punoitusta, joka häviää muutaman tunnin tai päivän päästä.  Kovassa kurituksessa ja piiskauksessa syntyvät laajat mustelmat, syvät piiskanjäljet ja muut ihovauriot ovat näkyvissä useita päiviä tai jopa viikkoja.
 
Voimakkaaseen stimulointiin kuuluu mm. raapiminen, pureminen, jään käyttö, kuuma steariini jne. Stimulaatiossa syntyy vahvoja tuntemuksia, mutta hyvin vähän tai ei lainkaan kudosvaurioita. Stimulaation vaikutus riippuu käytetyn stimulointitavan lisäksi stimuloinnin kestosta. Esimerkiksi muutama kevyt raapaisu olla varsin miellyttävä kokemus, mutta pitkään jatkuva, voimakas raapiminen voi olla hyvinkin tuskallista. Stimulointiin lasketaan kuuluvaksi myös kaikki ne tavat tai laitteet, joilla aiheutetaan tuntemuksia kehossa. Sähköiskun antaminen märälle iholle tuntuu voimakkaampana kuin kuivalle iholle, kuuman steariinin tiputtaminen iholle korkealta aiheuttaa hyvin erilaisen tuntemuksen kuin steariinin tiputtaminen läheltä.

Aistien rajoittamisen tarkoituksena on lisätä elämyksen vaikuttavuutta ja tehdä olotila epävarmaksi ja haavoittuvaksi. Siteen ollessa silmillä ei voi ennakoida sitä milloin tai mihin seuraava isku tulee.  Aistien rajoittaminen lisää tuntemuksen voimakkuutta ja parantaa vastaanottajan kykyä keskittyä vastaanottamiseen. Muita aisteja rajoittavia välineitä ovat mm- huput, korvatulpat, suukapulat jne..

Kehoon aiheutettuja muutoksia ovat mm. tatuoinnit, lävistykset, polttomerkit, palovammat, jne. Vaikka monet näistä toimista on tarkoitus olla pysyvä, ne eivät useinkaan. Näitä käytetään yleensä, kun halutaan todistaa sitoutumista, kaunistaa kehoa tai tehdä kosmeettisia parannuksia.

Vakavien fyysisten vammojen syntyminen SM-sessioissa on harvinaista. Jos vastaanottava (alistuva) vammautuisi SM-sessiossa vakavasti, niin hän ei olisi hallitsevan henkilön käytettävissä. Lisäksi hallitseva osapuoli voisi saada maineen henkilönä, joka "menee liian pitkälle". Huono maine hallitsevana osapuolena vaikeuttaisi uusien nöyrien ja alistuvien kumppanien löytämistä.  Esimerkiksi SM-yhdistykset järjestävät koulutusta, joissa opetetaan turvallista sessiointia.

PSYYKKINEN SM

Henkistä kipua aiheuttavia tunteita ovat mm. nöyryytys, henkinen murtuminen, epävarmuus, voimattomuus, ahdistus ja pelko. Nämä tunteet ovat luonteeltaan erityyppisiä. SM-alakulttuurissa yleisimmin käytetty psykologisen alistamisen keino on nöyryytys.  Eri henkilöt pitävät eri asioita nöyryyttävinä. Myös SM:ssä mieltymykset vaihtelevat runsaasti.
Psykologisten tunteiden luominen perustuu sekä puheeseen ja siihen yhdistyvään toimintaan. Esimerkiksi hallitseva henkilö voi haukkua alistuvaa osapuolta (esim. "Olet huono arvoton orja"), ja rangaistukseksi alistuvan on tehtävä nöyryyttäviä tai epämiellyttäviä tehtäviä (esim. hallitsevan jalkojen tai kenkien puhdistus). Rangaistuksena hallitseva voi myös jättää alistuvan epämiellyttävään tilanteeseen (esim. yksin ilman rahaa, avaimia, puhelinta ja ajokorttia), jne.

Fyysisen ja psyykkisen kivun tuottamisen ja vastaanottamisen tarkoituksena on korostaa hallitsevan henkilön valtaa ja täydellistä vallan siirtoa alistuvalta hallitsevalle henkilölle. On myös sanottu, että SM:ssä hallitsevan täydellinen valta alistuvaan ja sen aiheuttama seksuaalinen tunne on kaikkein tärkeintä ja kipu on vain väline sen saavuttamiseksi.

SM JA PSYYKKISET ONGELMATILANTEET

SM:n suuntautuneilla henkilöillä, samoin kuin muillakin väestöryhmillä, esiintyy ajoittain psyykkisiä ongelmatilanteita.  Tehtyjen tutkimusten perusteella on tunnistettu joukko psyykkisiä ongelmatilanteita, joihin on osasyynä henkilön seksuaalinen suuntautuminen SM:ään.  Alla on esitetty näistä tunnetuimmat ongelmatilanteet alkaen yleisimmästä ja edeten harvinaisimpaan.

(1) Olenko normaali?
Ylivoimaisesti yleisin ja yleensä ratkaistavissa oleva psyykkinen ongelmatilanne on pelko SM:n vaikutuksesta ihmisen terveyteen ja elämänlaatuun.  SM:n suuntautuneet ihmiset ovat huolissaan siitä, että liiallinen kiinnostus SM:ään johtaa heidät aikaa myöten tilanteeseen, jossa SM muuttuu heille itselle tai muille vaaralliseksi. Pelot ovat yleensä aiheettomia.  Vakavia vammautumisia sattuu SM:ssä todella harvoin. Yleensä keskustelu on paras tapa poistaa pelot.  Turvallisuusasioiden koulutus ja vertaisryhmän tuki on tärkeää näiden pelkojen käsittelyssä.

(2) Miten päästä eroon taipumuksesta SM-seksuaalisuuteen? 
Osa SM:ään suuntautuneista ihmisistä haluaa jossain vaiheessa elämäänsä luopua suuntautumisestaan SM:ään ja vaihtaa arkisempaan seksuaalisuuteen. Valitettavasti sukupuoliseen suuntautumisen muuttaminen on lähes mahdotonta tai ainakin sitä on erittäin vaikeaa muuttaa. Tämän ovat osoittaneet tutkimukset homoseksuaalisesti suuntautuneista ihmisistä, jotka ovat yrittäneet luopua homoseksuaalisuudestaan ja muuttaa seksuaalisen käyttäytymisensä heteroksi. Tällaisissa tapauksissa henkilöä olisi kaikin tavoin autettava hyväksymään SM uutena seksuaalisen käyttäytymisen mallina.  Seksuaalisen suuntautumisen muuttaminen ei ole missään tapauksessa kestävä eikä onnistunut tapa käsitellä asiaa. Lisäksi SM:n hyväksyminen yhteiskunnassa on myös erittäin tärkeä eettinen kysymys.

(3) SM-suhde aiheuttaa ongelmatilanteita parisuhteessa?
Useimmilla ihmisillä on elämänsä aikana ongelmia parisuhteen ja näin on myös SM -pariskunnilla. On tavallista, että SM nähdään ainakin osasyynä ongelmiin, mutta usein taustalla ovat paljon arkisemmat syyt.  Yleensä perinteinen pariterapia on hyödyllinen tällaisissa tilanteissa.
 
SM- pareissa on yleensä toinen hallitseva ja toinen alistuva osapuoli. On myös pariskuntia, joissa molemmat ovat luonteeltaan alistuvia ja sessioissa he ovat vuorotellen hallitsevassa ja alistuvassa asemassa. Ajan myötä riidat valta-asemasta voivat aiheuttaa ongelmia parisuhteeseen.   Suhteellisen vähän on parisuhteita, joissa molemmat osapuolet ovat luonteeltaan hallitsevia. Yleensä hallitsevalla SM-parilla ei ole sessioita kahdestaan vaan niissä on mukana muita alistuvia henkilöitä.

(4) En voi jatkaa tätä kaksoiselämää enää.
On olemassa lukuisia esimerkkejä mm. SM:ään seksuaalisesti suuntautuneiden syrjinnästä, kun heidän seksuaalinen käyttäytyminen on tullut julkiseksi. Henkilöt ovat menettäneet työpaikkansa, perintö-osansa, ystävänsä, lapsensa huoltajuuden, jne.. Tämä on johtanut siihen, että monet ihmiset joutuvat piilottamaan heidän seksuaalisen suuntautumisensa SM:ään. Salanimet, postilokerot ja muut tavat toimia nimettömänä ovat yleisiä. Tämä voi aiheuttaa henkilökohtaista stressiä ja tyytymättömyyttä elämäntilannetta kohtaan.

Silloinkin, kun pelko ”paljastumisesta” ei ole ensisijainen ongelma, niin on vaikeuksia yhdistää SM elämäntapana osaksi arkea. Toiset haluaisivat toteuttaa SM- elämäntapaansa 24 tuntia vuorokaudessa, mutta eivät voi, koska heidän on käytävä arkisessa työssä ja hoidettava muita arkipäivän velvollisuuksia. He eivät voi elää SM-elämäntapa, kuten haluaisivat.  Usein henkilöt pakotetaan käytännössä elämään kaksoiselämää.
Näihin ongelmiin löytyy paras apu vertaisryhmän tuesta. Yhdessä voi löytää luovia ratkaisuja.  Vaihtamalla työtä ja elinympäristöä sellaiseksi että se soveltuu SM-henkilölle kuin arkiset asuinympäristöt ja työpaikat.  Käytännössä vaihtoehtoja on todella vähän tarjolla.

(5) En löydä oikeaa kumppania.
Tämä saattaa olla kaikkein yleisin valituksen aihe SM-yhteisössä.  SM:ään suuntautuneiden ryhmä on suhteellisen pieni. Sopivan kumppanin löytäminen SM-piireistä voi olla todella vaikeaa. Tämän ongelman ratkaisussa on tärkeä rooli SM-yhdistyksellä, tukiryhmillä ja muulla SM-yhteisöllä. Toisaalta, oikean kumppanin löytämisen ongelma on myös hyvin yleinen valtaväestössä.

Joillakin SM:ään suuntautuneilla henkilöillä on yleensä vaikeuksia solmia ihmissuhteita.  kanssa. Neuvonnalla ja koulutuksella olisi hyötyä näissä tapauksissa. Jotkut SM:ään suuntautuneet ihmiset ovat onnistuneet "vetämään mukaansa" kumppaninsa ja saamaan heidät kiinnostumaan SM:stä. Ei tiedetä, että jatkuuko näiden ”mukaanvedettyjen” ihmisten kiinnostus SM:ää kohtaa alkuperäisen suhteen hajotessa, mutta on olemassa viitteitä siitä, että ainakin joissakin tapauksissa näin käy.

(6) Onko kyseessä puhtaasta väkivallasta vai SM:stä?
Vakavimmat ongelmatapaukset tulevat useimmiten esille, kun niitä aletaan käsitellä rikosasiana.  Onko kyseessä ollut puolison pahoinpitely, alaikäisen hyväksikäyttö, raiskaus, seksuaalinen häirintä jne. SM:ään suuntautuneet henkilöt eivät ole kiinnostuneita aloittamaan sessiota, ellei heidän kumppaninsa ole siihen valmis. Tilanne on verrattavissa siihen, että normaalin yhdynnän sijasta olisikin tehtävä kumppanin väkivaltainen raiskaus. Henkilö menettää nopeasti kiinnostuksensa yhdyntään, jos hänen kumppaninsa osoittaa olevansa haluton.  Rikollisten, raiskaajien, sosiopaattien yms. mielestä uhrin reagoinnilla yhdyntään pakottamiseen tai väkivaltaiseen hyökkäykseen on vain heidän kiihottumistaan vähentävä vaikutus tai sillä ei minkäänlaista vaikutusta. SM:ssä dominoivat henkilöt lopettavat tavallisesti kipua tuottavan toiminnan, kun he huomaavat, että se on heidän kumppaninsa tahdon vastaista.

LOPPUYHTEENVETO

SM:ään suuntautuneiden ihmisten psykologiasta on niukasti tutkittua tietoja. Merkittävänä syynä on luotettavien tutkimusmenetelmien puute ja aihealueen vaikeus.

SM:ään suuntautuneilla henkilöillä ei ole osoitettu olevan mitään erityisiä psykiatrisia ongelmia. Heillä ei ole myöskään mitään erityistä normaalia päivittäistä elämää vaikeuttavaa psyykkistä ongelmaa. Ei ole mitään lääketieteellistä perustetta epäillä SM:n suuntautuneen henkilön kykyä huolehtia lapsistaan, adoptoida lapsia, selvitä mistä tahansa työstä, olla luotettava ja kunniallinen kansalainen tai selvitä tässä yhteiskunnassa yhtä hyvin kuin valtaväestönkin edustajat. On eettisesti väärin syrjiä SM:ään suuntautuneita henkilöitä ja pakottaa heidät käytännössä elämään kaksoiselämää.

Alkuperäisen Charles Moserin ja kumppaneiden englanninkielisen artikkelin lähdeluettelo:

Annon, J. (1974/1975). The behavioral treatment of sexual problems (Vol. 1 & 2). Honolulu: Enabling Systems, Inc.

Breslow, N., Evans, L., & Langley, J. (1985). On the prevalence and roles of females in the sadomasochistic subculture: Report of an empirical study. Ar­chives of Sexual Behavior, 14, 303-317.

Breslow, N., Evans, L., & Langley, J. (1986). Comparisons among heterosex­ual, bisexual, and homosexual male sadomasochists. Journal of Homosexual­ity, 13{1), 83-107.

Bullough, V., & Bullough, B. (1977). Sin, sickness, and sanity. New York: Me­ridian Books.

Diagnostic and statistical manual of mental disorders (1980). Washington, D.C.: American Psychiatric Association.

Ellis, H. (1936). Love and pain. In Studies in the psychology of sex (Vol. 1). New York: Random House. (Original work published, 1903)

Ford, C. S., & Beach, F. A. (1951). Patterns of sexual behavior. Scranton, Pennsylvania: Harper & Brothers.

Gebhard, P. (1976). Fetishism and sadomasochism. In M. Weinberg (ed.), Sex research. New York: Oxford University Press.

Gosselin, C, & Wilson, G. (1980). Sexual variations. New York: Simon and Schuster.

Kinsey, A. C, Pomeroy, W. B., Martin, C. E., & Gebhard, P. H. (1953). Sexual behavior in the human female. Philadelphia: W. B. Saunders Company.

Kokkoka (1965). The koka shastra (A. Comfort, Trans.). New York: Stein & Day. (Originally written 1150)

Krafft-Ebing, R. von (1965). Psychopathia sexualis: A medico-forensic study (F. S. Klaf, trans.). New York: Bell Publishing Company, Inc. (Original work published 1886)

Lee, J. (1979). The social organization of risk. Alternative Lifestyles, 2, 69-100.

Levitt, E. E. (1971). Sadomasochism. Sexual Behavior, September, 69-80.

Maslow, A. (1966). Self-esteem (dominance-feeling) and sexuality in women. In M. De Martino (ed.), Sexual behavior and personality characteristics. New York: Grove Press, Inc. Originally published 1963). (The article was origi­nally published in 1942 in Journal of Social Psychology, 16, 259-294.)

McCary, J. (1973). Human sexuality (2nd ed.). New York: Van Nostrand Reinhold Company. (Originally published, 1967)

Miale, J. P. (1986). An initial study of nonclinical practitioners of sexual sado­masochism. Unpublished doctoral dissertation, the Professional School of Psy­chological Studies, San Diego.

Moser, C. (1979). An exploratory-descriptive study of a self-defined SIM (sado­masochistic) sample. Unpublished doctoral dissertation, Institute for Ad­vanced Study of Human Sexuality, San Francisco.

Nefzawi, S. (1964). The perfumed garden (R. Burton, trans.; A. H. Walton, ed.). New York: G. P. Putnam's Sons. (Originally written 1400 A.D.)

Panken, S. (1973). The joy of suffering. New York: Jason Aronson, Inc.

Reik, T. (1976). Masochism in sex and society. (Originally titled Masochism in modern man; M. Beigel and G. Kurth, trans.) New York: Pyramid Books, 1976. (Originally published 1941)

Schad-Somers, S. P. (1982). Sadomasochism. New York: Human Sciences Press, Inc.

Spengler, A. (1977). Manifest sadomasochism of males: Results of an empirical study. Archives of Sexual Behavior, 6, 441-456.

Stekel, W. (1953). Sadism and masochism (2 Vols., L. Brink, trans.). New York: Liveright Publishing Corporation. (Originally published 1929)

Thorpe, L., & Katz, B. (1948). The psychology of abnormal behavior. New York: Ronald Press.
Vatsysayana (1964). Kama sutra. New York: Lancer Books. (Originally written 450 A.D.)

Weinberg, M. S., Williams, C. J., & Moser, C. A. (1984). The social constitu­ents of sadomasochism. Social Problems, 31, 379-389.Weinberg, M. S., Williams, C. J., & Moser, C. A. (1984). The social constitu­ents of sadomasochism. Social Problems, 31, 379-389.

bemad:
  BDSM -aiheisen tiedotuksen kohdalla pitäisi huomioida etunenässä elämänkatsomus- ja filosofiapuoli, eikä keskittyä psykologiaan ja sosiaaliseen rauhoitteluun. SM aktissa tai fantasioissa ei ole periaatteessa mitään sen kummallisempaa, kuin muissakaan seksifantasioissa, mutta se mikä ihmisiä asiassa ärsyttää tai järkyttää on se, että sadomasokistit pelaavat valtakuvioilla uhmaten yleistä moraalia (vrt. poliisi/rosvo, opettaja/oppilasskenaario). Ihmisten yleinen maailmankatsomus ja luottamus perustuu pitkälti siihen, ettei valtaa perversioida. Moraaliset tuomiot tosin eivät usein ole kaveripiiristä tai työyhteisöstä erottamista, vaan sitä että jokapäiväisten asioiden hoito menee vaikeaksi, kun saadaan tietoon, että joku omassa arkiympyröissä onkin moraaliton perverssi. Ihmiset närkästyvät. Usein myöskään sadomasokistit eivät itse ole tietoisia valtaperversioidensa loukkaavuudesta maassa, jossa on lait ja asetukset, ja jossa tuhannet poliisit ja opettajat pyrkivät pitämään yhteiskunnan vakautta yllä. Jos joku ottaa asiakseen - vaikka sitten oman kamarin tai olohuoneensa puolella - ruveta leikkimään piiskaavaa maikkaa tai sadistista poliisia, yhteiskunnan mielipide käskee lopettamaan.

  Kun yleistä moraalia uhmataan perversioilla keskivertokansalaiset eivät siis ymmärrä. Ja tällä viittaan siihen, että BDSM ei kaikista huhuista huolimatta ole kovinkaan yleistä. Eikä sen harjoittaminen ole helppoa, sillä usein suostuvaisen partnerin löytyminen vie aikaa, varsinkin miehelle, joka haluaa alistavan naisen. Suurin osa scenessä esiintyvistä naisista haluaa vain alistua, tai korkeintaan pukeutua kinkysti, joten yleensä subimiehet joutuvat runkkaamaan yksin ja samalla häpeämään perversioitaan, jotka paitsi ovat kiellettyjä normiväestön kannalta, eivät saa vastakaikua myöskään genren sisältä. Sadomasokismin psykologiaa olisi helpompi ymmärtää, jos sadomasokistit hoitaisivat oman tonttinsa, jota olisi sitten mukava mainostaa vaikkapa eduskunnalle. Ihan hyvä kirjoitus sinällään.
 

Zulu:
Itse lääkärinä hiukan huvittaa purkimys selittää  BDSM-juttuja tyyliin:
- mistä johtuvat
- miten ilmenevät
- mitten hoidetaan

Yli 20-vuotisen yleislääkärikokemukseni perusteella voin todeta,  että reilusta potilasmäärästä ( n. 4000-4500/vuosi) huolimatta kukaan ei ole tullut hakemaan apua BDSM:ään liittyviin ongelmiin. Asiaan voi olla 2 selitystä: 1) ongelmia ei ole , 2) ilmiset häpeävät , eivätkä kehtaa hakea apua. Ns. kokenut kliinikon silmä arvioi että kyse on todennäköisesti siitä, ettei ongelmia ole.

ursa:

--- Lainaus käyttäjältä: Zulu - 16.03.2011, 23:36 ---Itse lääkärinä hiukan huvittaa purkimys selittää  BDSM-juttuja tyyliin:
- mistä johtuvat
- miten ilmenevät
- mitten hoidetaan

Yli 20-vuotisen yleislääkärikokemukseni perusteella voin todeta,  että reilusta potilasmäärästä ( n. 4000-4500/vuosi) huolimatta kukaan ei ole tullut hakemaan apua BDSM:ään liittyviin ongelmiin. Asiaan voi olla 2 selitystä: 1) ongelmia ei ole , 2) ilmiset häpeävät , eivätkä kehtaa hakea apua. Ns. kokenut kliinikon silmä arvioi että kyse on todennäköisesti siitä, ettei ongelmia ole.

--- Lainaus päättyy ---

Tämän vahvistavat myös tehdyt tutkimukset. BDSM:ään suuntautuneille ihmisillä ei ole muusta väestöstä poikkeavia psyykkisiä ongelmia. BDSM on elämäntapa  siihen suuntautuneilla ihmisillä ja myös muun yhteiskunnan ja valtaväestön tulisi se sellaisena hyväksyä.

Pandemonia:
*Lukee kuin piru raamattua*


--- Lainaus käyttäjältä: ursa - 16.03.2011, 22:12 ---SADOMASOKISMIN (SM) PSYKOLOGIAA
"SM:ssä henkilöt lopettavat tavallisesti kipua tuottavan toiminnan, kun he huomaavat, ettei heidän kumppaninsa nauti siitä."

--- Lainaus päättyy ---
poiminta tekstistä

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta