Kirjoittaja Aihe: Dips = "mä varaan ton"  (Luettu 39232 kertaa)

pikkusisko

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #105 : 15.10.2018, 17:59 »
On tässä minusta nauru aivan paikallaan :) Minunkin on edelleen hirveän vaikea uskoa, että tämä dibsauskulttuuri olisi todellisuudessa kovinkaan monen ihmisen ongelma. Ja sikäli kun se näille yksittäisille ihmisille on, on syytä suhtautua asian edellyttämällä vakavuudella, eli ei tässä tapauksessa sellaisella ensinkään. Tehdä naurun pehmentämänä mutta yksiselitteisen lujasti selväksi että tällasen draamailun voi heittää pois ihan samointein.

Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Joo kyllä, jolloin alkuperäinen kömmähdys on dibsaajan arvio muista esineinä. Loput sen jälkituotteita...

Kukin on minusta vastuussa omista kömmähdyksistään. Jos ottaa annettuna jonkun päähän pälkähtäneen ajatuksen toisesta ihmisestä varattavana hyödykkeenä, niin kyllä se vain ihan oma erehdys on.

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #106 : 15.10.2018, 19:54 »
Lainaus käyttäjältä: pikkusisko

Kukin on minusta vastuussa omista kömmähdyksistään. Jos ottaa annettuna jonkun päähän pälkähtäneen ajatuksen toisesta ihmisestä varattavana hyödykkeenä, niin kyllä se vain ihan oma erehdys on.

Samaa mieltä. Jos osallistuu koulukiusaamiseen ryhmäpaineessa, niin ihan yhtä lailla siihen omaan käytökseensä on itse syyllinen. Selkärankaa voi osoittaa ottamalla vastuuta omista mokistaan ja oppimalla niistä.

Kinkykundi

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #107 : 15.10.2018, 21:37 »
Niin, edelleen, jos ongelmana on esim. dibsausta uskoneiden matala omanarvontunto/"lapasmaisuus" niin tuskin sitä auttaa mollaava kommentointi. Asian voisi sanoa ystävällisemminkin, ja joo pysyn kukkahattuna ja edelleen toivon perusystävällisyyttä lisää maailmaan.
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.

verdigris

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #108 : 15.10.2018, 21:53 »
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.

Mitä ihmeen kumppania? Tässä nimenomaan on kyse tilanteesta jossa mitään kumppanuutta ei ole olemassa. Vai meinaatko "se on mun kumppani, se vaan ei tiedä sitä vielä"-tyylistä ajattelutapaa?

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #109 : 15.10.2018, 22:12 »
Niin, edelleen, jos ongelmana on esim. dibsausta uskoneiden matala omanarvontunto/"lapasmaisuus" niin tuskin sitä auttaa mollaava kommentointi. Asian voisi sanoa ystävällisemminkin, ja joo pysyn kukkahattuna ja edelleen toivon perusystävällisyyttä lisää maailmaan.
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.
Suurimalle osalle ei ole selvää että ei kaverin ei kumppania ei saisi liehitellä.

Kinkykundi

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #110 : 15.10.2018, 22:14 »
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.

Mitä ihmeen kumppania? Tässä nimenomaan on kyse tilanteesta jossa mitään kumppanuutta ei ole olemassa. Vai meinaatko "se on mun kumppani, se vaan ei tiedä sitä vielä"-tyylistä ajattelutapaa?

No voi sen noinkin ajatella jos haluaa. Kyse on porukan sisäisistä sosiaalisista suhteista. Yksi porukasta varaa jonkun, ja porukan sisäisissä sosiaalisissa suhteissa tämä on jokseenkin sama asia kuin, että varaaja seurustelisi tämän kanssa. Sitten kun varaus vapautuu, apus siirtyy seuraavalle kuka haluaa yrittää (jos siirtyy).

Suzie

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #111 : 15.10.2018, 22:17 »
Niin, edelleen, jos ongelmana on esim. dibsausta uskoneiden matala omanarvontunto/"lapasmaisuus" niin tuskin sitä auttaa mollaava kommentointi. Asian voisi sanoa ystävällisemminkin, ja joo pysyn kukkahattuna ja edelleen toivon perusystävällisyyttä lisää maailmaan.
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.
Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.
Suurimalle osalle ei ole selvää että ei kaverin ei kumppania ei saisi liehitellä.
Joillekin taas tavanomainen miittijutustelu - varsinkin uudelle tulokkaalle - on eri asia kuin liehittely. Poislukien sitten niin tiukat D/s-suhteet, joissa s:n puhutteluun on kohteliasta pyytää lupa. Mutta siitähän nyt ei ollutkaan kyse.

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #112 : 15.10.2018, 22:28 »
Niin, edelleen, jos ongelmana on esim. dibsausta uskoneiden matala omanarvontunto/"lapasmaisuus" niin tuskin sitä auttaa mollaava kommentointi. Asian voisi sanoa ystävällisemminkin, ja joo pysyn kukkahattuna ja edelleen toivon perusystävällisyyttä lisää maailmaan.
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.

Tämä keskustelu ei koske kumppaneita. Your point is invalid.

verdigris

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #113 : 15.10.2018, 22:35 »
Mitä ihmeen kumppania? Tässä nimenomaan on kyse tilanteesta jossa mitään kumppanuutta ei ole olemassa. Vai meinaatko "se on mun kumppani, se vaan ei tiedä sitä vielä"-tyylistä ajattelutapaa?

No voi sen noinkin ajatella jos haluaa. Kyse on porukan sisäisistä sosiaalisista suhteista. Yksi porukasta varaa jonkun, ja porukan sisäisissä sosiaalisissa suhteissa tämä on jokseenkin sama asia kuin, että varaaja seurustelisi tämän kanssa. Sitten kun varaus vapautuu, apus siirtyy seuraavalle kuka haluaa yrittää (jos siirtyy).

Suurimman osan mielestä täällä selvästi koko ajatus varaamisesta on naurettava, joten takuulla se ei ainakaan tarkoita että kyseessä olisi mitenkään sama asia kuin seurustelu. Ja tietysti ajatus siitä, ettei seurustelevan ihmisen kanssa saisi keskustella miitissä on vähintään yhtä älytön. Se ihminen pitää huolen omista rajoistaan jos pitää, ei siihen tarvita mitään esiliinaa.

Kinkykundi

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #114 : 15.10.2018, 22:49 »
Mitä ihmeen kumppania? Tässä nimenomaan on kyse tilanteesta jossa mitään kumppanuutta ei ole olemassa. Vai meinaatko "se on mun kumppani, se vaan ei tiedä sitä vielä"-tyylistä ajattelutapaa?

No voi sen noinkin ajatella jos haluaa. Kyse on porukan sisäisistä sosiaalisista suhteista. Yksi porukasta varaa jonkun, ja porukan sisäisissä sosiaalisissa suhteissa tämä on jokseenkin sama asia kuin, että varaaja seurustelisi tämän kanssa. Sitten kun varaus vapautuu, apus siirtyy seuraavalle kuka haluaa yrittää (jos siirtyy).

Suurimman osan mielestä täällä selvästi koko ajatus varaamisesta on naurettava, joten takuulla se ei ainakaan tarkoita että kyseessä olisi mitenkään sama asia kuin seurustelu. Ja tietysti ajatus siitä, ettei seurustelevan ihmisen kanssa saisi keskustella miitissä on vähintään yhtä älytön. Se ihminen pitää huolen omista rajoistaan jos pitää, ei siihen tarvita mitään esiliinaa.

No, piti sitä kukakin kuinka naurettavana tahansa, sitä nyt vain tapahtuu ja on ihan normaalia käytöstä laumaeläimillä - mukaanlukien ihminen. Se, että onko kirjoituksen mittakaava oikea, on sitten oma juttunsa.

Seurustelu taas on eri asia sikäli, että sitä voi pitää jossain määrin vakiintuneena suhteena. Tässä kun ennen sitä seurustelua joutuu uhraamaan aikaa ja vaivaa sen kumppanin iskemiseen, niin häiriötekijöiden on pysyttävä poissa jaloista.

Kinkykundi

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #115 : 15.10.2018, 22:52 »
Niin, edelleen, jos ongelmana on esim. dibsausta uskoneiden matala omanarvontunto/"lapasmaisuus" niin tuskin sitä auttaa mollaava kommentointi. Asian voisi sanoa ystävällisemminkin, ja joo pysyn kukkahattuna ja edelleen toivon perusystävällisyyttä lisää maailmaan.
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.

Tämä keskustelu ei koske kumppaneita. Your point is invalid.

Koskee. Kyse on olennaisesti siitä, että viiteryhmän sisällä tehdään varaus "tulevasta kumppanista".

Marduk

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #116 : 15.10.2018, 22:59 »
Tulee mieleen yläkouluajoilta tämä, että jokaisella on joku ihastus ja olet sitten kusipää jos kaverisi ihastusta menet kosiskelemaan tietäen että toinen on kiinnostunut ja ilmaissut kiinnostuksensa ensin.

Aikuisten maailmassa kuitenkin on ihan tavallista että useampi ihminen kiinnostuu samasta ihmisestä, ja jokaisen pitäisi ymmärtää että sitä sitten kukakin tykkää kenestä tykkää, eikä yrittää jollain tavalla työntää kapuloita muiden rattaisiin vain koska kokee että ei välttämättä ole tarpeeksi saadakseen tahtoaan läpi ns. reilussa pelissä.

Ymmärrän että ystävän tyttöystävää ei lähestytä esimerkiksi, mutta jos minulle joku tuttu tai pahimmillaan tuntematon tulisi sanomaan että en saa vaikkapa puhua jollekin uudelle tulokkaalle koska hän haluaa tämän, niin varmaan ensin hieman epäuskoisena nauraisin päin naamaa, ja sen jälkeen menisin keskustelemaan tämän uuden tulokkaan kanssa että mitä mieltä hän on tällaisesta varausjärjestelmästä.

Jos aikuiset ihmiset tykkäätte jostakusta, niin menkää puhumaan sille. Älkää yrittäkö myrkyttää ympäristöä tai aiheuttaa turhaa high school draamaa ihan vaan omaa pelkuruuttanne. Jos ette saa suutanne auki niin se on teidän ongelma, muut eivät ole velvoitettuja paapomaan teitä ja suunnittelemaan toimintaansa teidän mielihalujen mukaan.

Jos minä saisin tietää että minuun tutustunut potentiaalinen kumppani olisi omilla sanoillaan ja teoillaan ja varauksillaan aiheuttanut sen että muut välttelevät minua koska tämä queen bee haluaa minut omakseen, niin olisin äärimmäisen loukkaantunut hänen toiminnastaan, ja samalla pettynyt muihin jotka leikkivät mukana. Koen sen inhottavana manipulaationa, enkä näe että siinä olisi mitään hyvää, vaikka kuten sanottua käytös on kenties laumaeläimelle lajityypillistä ja sitä kautta yhtä normaalia kuin vaikkapa ulosteen paiskominen ja reviirikiistat. Joskin kehtaan röyhkeästi odottaa parempaa itseltäni ja ihmisiltä ympärilläni.

Draugo

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #117 : 15.10.2018, 23:00 »
Ottamatta kantaa siihen onko varailu mitenkään järkevää missään ympäristössä niin taidetaan päästä taas siihen kohtaan missä ihmiset ei halua edes miettiä mistä joku toinen puhuu. Tuntuu että taas porukka puhuu ihan eri asioista ja tulkitsee sitten toisten kommentteja sen mukaan.

On täysin eri asia jos joku ilmoittaa suureen ääneen koko miittiporukalle "varaavansa" jonkun uuden tulokkaan vai onko tämä muutaman tasavertaisen kaveruksen keskinäinen mielenkiinnonilmaisu jolla ei pyritä vaikuttamaan kyseisen pienen kaveriporukan ulkopuolelle. Niin kliseistä kuin se onkin niin järkyttävä määrä "romanttisia komedioita" tai muita vastaavia juonia on koostettu tilanteesta jossa kaveriporukan jokainen jäsen yrittää lähestyä tiettyä henkilöä ja tämän seurauksena aiheuttavat vaan kaikille haittaa ja "humoristisia väärinkäsityksiä" ym. Juonet tuskin kovin realistisia ovat, mutta laumadynamiikka hyötyy siitä ettei toisia lauman jäseniä aleta puukottamaan. Eikä kyse välttämättä näin ulkoapäin ajattelevana ole mitenkään omistuksen ilmaisusta vaan juurikin kiinnostuksen että haluaa lähestyä kys. henkilöä seuranhakumielessä. Jos ei aloitteita aleta tekemään niin tuskin kukaan porukasta kovin pitkään tuota "varausta" kunnioittaa jos haluavat itse lähestyä henkilöä.

Jonkinlaisena sosiaalisena erakkona en voi väittää tällaisissa tilanteissa olleeni, mutta jotenkin tuntuu että ihmiset väen vängällä haluavat nähdä kaiken aina mustavalkoisena ja oman pahimman tulkintansa mukaisena jokaisesta tilanteesta.

ofelia

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #118 : 15.10.2018, 23:02 »
Tämän muutaman kuukauden kokemuksen perusteella Oulun miiteissä on ainakin nykyään sen verran tolkkua porukkaa että tuntuu absurdilta ajatuskin että kukaan dipsailua harrastaisi tosissaan, saati että muut lähtisivät siihen mukaan.

Kharon

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 90
  • Puukot löytyy yöpöydän laatikosta
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #119 : 16.10.2018, 00:29 »
Niin, edelleen, jos ongelmana on esim. dibsausta uskoneiden matala omanarvontunto/"lapasmaisuus" niin tuskin sitä auttaa mollaava kommentointi. Asian voisi sanoa ystävällisemminkin, ja joo pysyn kukkahattuna ja edelleen toivon perusystävällisyyttä lisää maailmaan.
Ihan yhtä lailla on todella rumaa kohdella ihmistä "dibsattavana" esineenä. Parasta olisi, jos jatkossa kukaan ei edistäisi tällaisia käytäntöjä ollenkaan. Ystävällisyys olisi kieltämättä hyvä asia.

Eihän tämä asia liity siihen itse kohteeseen mitenkään, vaan kohteen ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin. Suurimmalle osalle ihmisistä on selvää ettei kaverin kumppania liehitellä, mikä tässäkin on lopulta se olennainen asia.

Tämä keskustelu ei koske kumppaneita. Your point is invalid.

Koskee. Kyse on olennaisesti siitä, että viiteryhmän sisällä tehdään varaus "tulevasta kumppanista".

No prkl. Kai se ongelma, mitä tässä nyt niin sanotusti haetaan on se, miten tämmönen käytös näyttäytyy ihmiselle, ryhmään uutena tulevalle ennestään tuntemattomalle ihmiselle, joka "varataan", olkoonkin ryhmän sosiaalisessa dynamiikassa kuinka normaalia käytöstä hyvänsä. Ihan paskaahan tommonen on, jos sen takia ei pysty tutustumaan edes kaverimielessä koko porukkaan.

Muutenkin helvetin ylimielistä käytöstä vaan lyhyen tuttavuuden/tiedon perusteella ilmottaa muille että "mä haluun ton, älkää koskeko". Ja ainahan se voi olla, että tää "tuleva kumppani" ei oo millään tavalla kiinnostunu tästä "varaajasta", tai ylipäätänsä seuranhausta.
Omassa päässäähän varaamisia saa tehä niin miten vaan huvittaa, mutta jos ei ole ennestään minkäänlaista käsitystä siitä, että "varattava" henkilö olis kiinnostunu "varaajasta", niin sitten tollanen varailu on ihan hanurista.