Kirjoittaja Aihe: Dips = "mä varaan ton"  (Luettu 39306 kertaa)

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #45 : 14.10.2018, 15:01 »
Tällaisen skenaarion toimivuus perustuu sellaiseen melko epärealistisen tuntuiseen olettamaan että koko maailma (tässä tapauksessa miittikansa ja muut ko. paikassa oleilevat) pyörii juuri minun napani ympärillä ja tanssii pillini mukaan. Oletusarvona miiteissä käsittääkseni on muidenkin samanhenkisten ja vähän erihenkistenkin tapaaminen ja rupattelu siinä määrin kuin kukin kokee sopivaksi. Näihinhän on turha "tuoda" ketään jos ei koe sopivaksi "löytönsä" jutustelua muiden ihmisten kanssa. Jos jokin on kestääkseen ja kehittyäkseen niin se tapahtuu mielestäni ihan riippumatta sivullisista.

Oikeastaan en käsitä tätä kolumnia ollenkaan mutta se lie enemmän oma puutteeni eikä niinkään kolumnin...

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2614
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #46 : 14.10.2018, 15:11 »

Kuullut. Niin. En ole koskaan sua nähnyt Oulun miiteissä tai bileissä, niin miten voit esittää asiat joista et tiedä mitään?


No eikö tuossa aloituksessa Tegami sanonut toimineen juuri noin dipsaamalla? Tegami kuitenkin pyörinee juuri Oulun miiteissä ja hänen kokemuksensa lienevät juuri sieltä Oulun miiteistä. Karwiksen pointti etenkin oli aika osuva, kun Tegami kuitenkin mainitsee aloituksessaan tämän tuntuvan tapahtuvan "vähän väliä". Joten missä tämä vähän väliä tapahtuva varailu tapahtuu, jos ei siellä missä Tegami itse asusteleepi/vaikuttaa? Eikö tämän myötä ole myös aika turvallista olettaa, että tätä esiintyy jossakin määrin usein ja ehkä jopa ongelmaksi asti?

Sinun mielestäsi siis Tegamin sanomisiin ei saa ottaa kantaa, jos ei ole kokenut Oulun skeneä?

Joten ihan syystä täällä monet ovat ihmettelleet, että mikä hiton miittailukulttuuri se tuo on, kun ei ole kokemusta. Majava -miiteissä en ole pyörinyt aikoinaan juurikaan. Siellähän moista on ainakin tapahtunut 5-7v sitten ja tämä siis kavereilta kuultuna.

TEGAMi

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #47 : 14.10.2018, 15:14 »

Kuullut. Niin. En ole koskaan sua nähnyt Oulun miiteissä tai bileissä, niin miten voit esittää asiat joista et tiedä mitään?


No eikö tuossa aloituksessa Tegami sanonut toimineen juuri noin dipsaamalla? Tegami kuitenkin pyörinee juuri Oulun miiteissä ja hänen kokemuksensa lienevät juuri sieltä Oulun miiteistä. Karwiksen pointti etenkin oli aika osuva, kun Tegami kuitenkin mainitsee aloituksessaan tämän tuntuvan tapahtuvan "vähän väliä". Joten missä tämä vähän väliä tapahtuva varailu tapahtuu, jos ei siellä missä Tegami itse asusteleepi/vaikuttaa? Eikö tämän myötä ole myös aika turvallista olettaa, että tätä esiintyy jossakin määrin usein ja ehkä jopa ongelmaksi asti?

Sinun mielestäsi siis Tegamin sanomisiin ei saa ottaa kantaa, jos ei ole kokenut Oulun skeneä?

Joten ihan syystä täällä monet ovat ihmettelleet, että mikä hiton miittailukulttuuri se tuo on, kun ei ole kokemusta. Majava -miiteissä en ole pyörinyt aikoinaan juurikaan. Siellähän moista on ainakin tapahtunut 5-7v sitten ja tämä siis kavereilta kuultuna.
En ole vaikuttanut vain ja ainostaan Oulun alueella. Kuten jo kerroin, että tapahtumaa on ollut myös etelässä. Ei pelkästään Oulussa.

EDIT: 3½ vuotta piireissä pyörineenä tapauksia on korvissani noin 10 kappaleen verran.

UW

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #48 : 14.10.2018, 15:27 »
En ole ilmiötä suoranaisesti havainnut, joskin alitajuntaisesti varmaan jotain tätä sivuavia kelailuita ollut. Useimmissa miiteissä ollut aina satunnainen vieraileva tähti. Vaikea tietää kuka on kenen kanssa nyt ja ollut aiemmin jne. En olisi kyllä edes villeimmissä skenaarioissa voinut kuvitella, että joku tulisi opastamaan kenelle saan puhua  :D en ole myöskään salapoliisin työtä tehnyt, vaikka tietysti viimeistään jälkikäteen luonnostaan kuulee/kysyy:” se oli se ja se oli tää”

En voi sanoa, etteikö seuranhaku olisi ikinä ja millään tasolla mielessä jos miiteissä käy, mutta en itse ajattele parhaana ja luontaisena paikkana tällaiseen tarkoitukseen, korkeintaan muodollisena tutustumisena. Jos ilmassa on mitään teerenpeliä, tyyliin jutun iskemistä kilpaa tarjolla oleville supeille, miesten välistä kädenvääntöä tms niin morjens. (En ole siis havainnutkaan).


Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2614
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #49 : 14.10.2018, 15:35 »
Tällaista olen huomannut etelässä ja kuullut samantyylisiä tarinoita etelästäkin. Joten ei ole vain pikkuisten paikkojen miiteissätapahtuva ilmiö.
Toki voi olla, että nämä miitit ovat juuri tuollaisia alle 40 hengen miittejä, mutta silti.
En halua tätä paikkakunnistaa vaan yleisellä tasolla keskustelua herättää.

Aivan varmasti moista tapahtuu Oulua etelämpänäkin ja on tapahtunut Helsingissäkin Majavassa ainakin alkuaikoina. Ihan yhtä lailla kuin täällä, on myös varmasti muilla paikkakunnilla skene kasvanut ja kehittynyt sitten Baarin perustamisen jolloin ensimmäisiä viikottaisia miittejä (nykyisistä) on taidettu järjestää eri paikkakunnilla.

Ei minunkaan tarkoitus ole mitään paikkakuntaa heittää rekan alle. Se pointti oli, että tämän meidän skenen sirpaleisuus ja tietyssä mielessä pienuus mahdollistaa tuota jossakin tapauksissa. Eihän ongelmana ole järjestöt tai paikkakunnat, vaan yksittäiset henkilöt, jotka käyttävät rooliaan väärin. Oli se sitten hallituspaikka, tapahtumajärjestäjä, "nimihenkilö skenessä" tai muu ison kaveriporukan ympärilleen kerännyt henkilö keneltä moinen voi onnistua ja valtavan isolla egollahan voi yrittää mitä vaan.
Joku satunnainen runkkari, jos dipsailee jotain pienemmässä miitissä niin kuka siitä oikeasti piittaa tai ainakaan niistä henkilöistä, jotka tietävät, että moisen henkilön kanssa siltojen polttaminen ei johda mihinkkän?
 

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2614
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #50 : 14.10.2018, 15:37 »
Niin. Turvallisia oletuksia sitten vain.

Niin, näytäppä mulle viesti missä sanoin, että näin tapahtuu vain ja ainoastaan Oulussa. Tegami ei myöskään kieltänyt, että näin ei olisi käynyt Oulussa.

vila

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #51 : 14.10.2018, 15:38 »
Jos henkilö A ei uskalla edes puhua henkilölle X sen vuoksi, että tämä on jotenkin dibsattu henkilön Y toimesta niin mieleen tulee että henkilö A on joko on tosi auktoriteettiuskovainen tai on hakemassa miiteistä vain seksiseuraa (= tuon jo varattu subiksi, joten ei sitä kannatta lähestyä). Se subinarttukin on kuitenkin ihan ihminen, joka tekee muutaki kuin subeilee.

En tiedä mitä miiteissä tehdään, mutta tunnistan ilmiön vaniljamaailmassa. Esim. minä liityin erääseen yhteisöön vaniljamaailmassa (ei mikään seuranhakuyhteisö) niin tutustuin tietysti ensimmäisenä muihin äänekkäisiin tyyppeihin, ja vasta jälkeenpäin kuulin hiljaisemmilta ja vetäytyvämmiltä että he olisivat halunneet tutustua minuun mutta kun bondasin nopeasti sellaisen tyypin kanssa josta he eivät pitäneet. Minun siis oletettiin olevan "samanhenkinen" kun tämän yhden tyypin, joka olikin ihan kusipää. Onko tässä dibsauksessa kyse samasta asiasta? Eli oletetaan että se subinarttu on jotenkin yhteyksissä siihen Dkulkijaan niin ei sille kannata jutella koska se voi olla samanlainen kuspo kuin se Dkulkijakin?

Tuossa aikuisuuden kynnyksellä ja parikymppisenä pyörin sellaisesta naisporukassa, jossa oli kyllä tuollaista dibsauskulttuuria. Oli kaikenlaisia "varauksia" miehiin (itsekin aloin seurustelemaan miehen kanssa, johon kuulemma ystävälleni oli "varaus" ja asiasta seurasi kauhea haloo) ja tietysti valtahierarkioiden ylläpitämiseksi aina voi antaa "opetuksen" iskemällä se kaverin kumppani. Jälkimmäinen luonnollisesti toi mukaan sen, että "flirttaileppa mun kumppanille niin revin sun pään irti"-ilmiön joka ei myöskään ollut kauhean rakentava. Mutta kaikki tuollainen oli teinidraamaa, jolla ei pitäisi olla mitään jakoa aikuisten maailmassa. Minun ei ole kuitenkaan yhtään vaikea uskoa, etteikö tuollaista voisi tapahtua kinkypiireissä.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #52 : 14.10.2018, 15:40 »
---

Ei minunkaan tarkoitus ole mitään paikkakuntaa heittää rekan alle. Se pointti oli, että tämän meidän skenen sirpaleisuus ja tietyssä mielessä pienuus mahdollistaa tuota jossakin tapauksissa. Eihän ongelmana ole järjestöt tai paikkakunnat, vaan yksittäiset henkilöt, jotka käyttävät rooliaan väärin. Oli se sitten hallituspaikka, tapahtumajärjestäjä, "nimihenkilö skenessä" tai muu ison kaveriporukan ympärilleen kerännyt henkilö keneltä moinen voi onnistua ja valtavan isolla egollahan voi yrittää mitä vaan.
Joku satunnainen runkkari, jos dipsailee jotain pienemmässä miitissä niin kuka siitä oikeasti piittaa tai ainakaan niistä henkilöistä, jotka tietävät, että moisen henkilön kanssa siltojen polttaminen ei johda mihinkkän?
(lihavoinnit minun tekemäni)

Voisikin katsoa sen näennäisen ison egon taakse ja miettiä, että millainen runkkari tarvii olla, että pitää ihmisiä niin esineinä, että niitä dibsaillaan vaikkapa varmuuden vuoksi varastoon pahan päivän varalle. Onhan siinä toki se keskenkasvuisille sopiva juttu, että jos ei oo pokkaa kertoa kaukoihastukselle suoraan, ni hei, ei tartte ku voi varata ja pysyä hiljaa itse kohteen edessä!

Snooch86

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #53 : 14.10.2018, 16:05 »
Entä jos dibsejä ei noudata?

Tapellaanko miiteissä ulkona vai sisällä ja jääkö dibsit voittajalle vai nollaantuuko tilanne jos dippaaja lyödään kanveesiin? :D

Mikäli statusta näillä "dibsaajilla" on riittävästi, niin se voi oikeasti johtaa piireistä ulossulkemiseen. Enkä usko kovin herkästi kenenkään tällaista harrastavan jos ei ole jo jonkinlaista sosiaalista "varallisuutta" minkä voimin tuota tekee. Periaatteessa ilmiötä pystyisi vertaamaan samalla tavalla seksuaaliseen häirintään ja siihen liittyvään vallankäyttöön: pahimpia toistuvia häiriköitä on ne keiden status estää muita ilmiantamasta tai puuttumasta tilanteeseen.

Raduni

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 324
  • isi tässä moi
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #54 : 14.10.2018, 16:15 »
Ai tän takia mulle ei puhuta miiteissä. Kuka teistä on dipsannu mut?

Kinkykundi

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #55 : 14.10.2018, 16:26 »
Siis tapahtuuko tällasta oikeasti? :D Kuulostaa jonkun amerikkalaisen teinidraamasarjan kauden käsikseltä.

Pikemminkin paskalta kolmen kauden teinikomedialta, missä sitten kaikki yrittävät naamaa peitellen vältellä tätä tulokasta, kuka ei ymmärrä yhtään mitään miksi muut näin tekevät. Adam Sandler ja Nicolas Cage sopisivat tosi hyvin pääosiin.

Mutta siis tosiasiassa kyseessä on kuitenkin ihan tavallinen sosiaalipsykologinen ilmiö, missä kaveriporukassa joku "varaa" jonkin kivannäköisen/rikkaan/menestyneen, tai mitä kriteereitä nyt kukakin pitää tärkeinä. Normaaleissa sosiaalisissa tilanteissa "varaus" tapahtuu porukan kesken, mikä kerralla mahtuu yhteen keskusteluun, ja päättyy kun vartin päästä on tullut pakit. Jossain harrastuspiireissä taas samanlainen "varaus" voi tulla siitä kun sana kiertää, että joku porukkaan kuuluva on yrittänyt tulokasta ja päättyy kun sana on taas kiertänyt ettei onnistunutkaan.
Nettiyhteisöiden myötä tämä on saanut ihan uuden ulottuvuuden, koska netissä tapahtuvan tutustumisen myötä voi mennä viikkoja, tai jopa kuukausia, ennen kuin nämä ihmiset tapaavat ja vaikka homma olisi mennyt puihin, voivat muut kuvitella "varauksen" olevan voimassa, jos nämä ihmiset ovat edelleen hyvissä väleissä nettiyhteisössä.

Selvyyden vuoksi en nyt ottanut kantaa onko asia moraalisesti oikein vai ei.

vila

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #56 : 14.10.2018, 16:58 »
Entä jos dibsejä ei noudata?

Tapellaanko miiteissä ulkona vai sisällä ja jääkö dibsit voittajalle vai nollaantuuko tilanne jos dippaaja lyödään kanveesiin? :D

Mikäli statusta näillä "dibsaajilla" on riittävästi, niin se voi oikeasti johtaa piireistä ulossulkemiseen. Enkä usko kovin herkästi kenenkään tällaista harrastavan jos ei ole jo jonkinlaista sosiaalista "varallisuutta" minkä voimin tuota tekee. Periaatteessa ilmiötä pystyisi vertaamaan samalla tavalla seksuaaliseen häirintään ja siihen liittyvään vallankäyttöön: pahimpia toistuvia häiriköitä on ne keiden status estää muita ilmiantamasta tai puuttumasta tilanteeseen.

Onko skene oikeasti niin leikkikenttä, että on olemassa hiekkalaatikon kingejä jotka voivat sulkea ihmiset noin vain ulos? Siis oikeasti nyt ihmiset, noin tehtiin joskus yläasteella :D Vai toimiiko tämä jotenkin niin, että dibsaaja hoveineen luulee että dibsaajalla on joku ensiyön oikeus? Aikuisten ihmisten laumailu on jotenkin wtf :O

Viridian

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #57 : 14.10.2018, 17:08 »
Ihan uusi terminä, mutta vanha ilmiö, tuossa alempanahan Jolinea yritetään estää jo vuonna 1974 sillä perusteella, että Dollyllä on varaus mieheensä ;).

https://www.youtube.com/watch?v=wHirxsBwqno

Kuten jo moni on aiemmin ketjussa todennut, pienissä kaveripiireissä tätä varmasti tapahtuu, siis kiinnostutaan jostakusta ja kerrotaan parhaalle kaverille, että pidätkö sen hetken näppisi kurissa, kun näin kerta tuon ensin, jos ei mulla onnaa niin vapaata riistaa tms. Mutta ajatus, että tämä toimisi miittitasolle asti, on erikoinen ja pitää sanoa, että uskonhan minä, että tapauksia on, mutta uskon sen helpommin, jos miitti on pieni ja vakiintunut.

Mutta jos nyt sitten mennään juurikin siihen esineellistävään käytökseen. Aloittajan esimerkissä varauksen kohde oli sub ja nainen, mutta en näe sen parempana käytöksenä sitä, jos kenet vaan nähdään vain lihana tai saaliina tai hyödykkeenä. Ja että kokonainen miittiporukka toimii samoin? Uudet ovat jotain jaettavaa, jonka voi varata? Hei nyt mä olen vähän pettynyt.

Olin eilen Baletin bileissä piiskurina, ts. pr-henkisenä demohenkilönä, jonka tarkoitus oli tehdä asiakaspalveluhommia ja pyydettäessä kertoa ja näyttää mitenkä yksi pieni osa-alue tätä kenttää saattaa joskus toimia. Jos joku olisi kysynyt minulta vielä eilen, onko täällä vahvana kulttuuri, missä liha jaetaan jo ovelta ja uusille ei puhu kuin the Valitsija, niin olisin väittänyt, että näin heterogeenisessä sakissa sellaista voisi yrittää, mutta monelta tai kaikilta jäisi tekemättä. Ja hetken pähkäiltyäni lisännyt, että voi tosin käydä niinkin, että uudelle ei puhu kukaan, ei siksi että kukaan ei valinnut, vaan siksi että ihmiset pyörii omien kamujensa kanssa, eikä välttämättä edes huomaa uutta uudeksi.

Uudet ovat tosiaan ihania, ja erityisen ihanaa saattaa joskus olla se, että pääsee tarjoamaan uudelle sen ensimmäisen kokemuksen fyysisestä tekemisestä. Ja jos et ole virallinen Talon Domme, sitä ei ehkä edes tarvitse tehdä yhteisön kontrollin alla sillai kohtuudella ja järjellä, vaan vaikkapa himolla ja tunteella. Joten näin vasta eilisistä fiiliksistä toipuessa ymmärrän halun varata. Mutta ei kaikki mitä haluaa ole oikein muita kohtaan. Ei sitä uutta kohtaan, eikä kanssaihmisiä kohtaan.

Että joo, toivotaan, että edelleenkään termiä ei tarvitsisi oppia, ja jos kukin havaitsee käytöstä, missä muut ihmiset alistetaan pelkäksi käyttöarvoksi tai palkinnoksi (koskee kaikkia taipumuksia ja sukupuolia), sitä voisi vähäsen katsoa kieroon ja purkaa auki, ettei se pääse varjoissa kasvamaan. Eli hyvä juttu, että kolumnisti otti aiheen käsittelyyn ennenkuin se ehtii kaiken kattavaksi yleiseksi käytännöksi, ehkä siitä ei sellaista tulekaan, kun ihmiset alkaa miettimään asioita.

Vir

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #58 : 14.10.2018, 17:11 »
Ensiksi, dibs. Ei dips.

Toiseksi, toivon tosissaan ettei kukaan luule tälläisen olevan mikään normikäytäntö skenessä. Onneksi en ole vastaavaan törmännyt koskaan. Suurin osa skenessä on ihan normaaleja, mukavia ihmisiä, enkä haluaisi että heitä aletaan leimata tällaisten dipsitarinoiden takia.

Olen kovasti pahoillani jos joku on osallistunut kolumnissa kuvattuun käytökseen tai joutunut sellaisen kohteeksi.

pikkusisko

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #59 : 14.10.2018, 17:23 »
Ei voi muuta sanoa kuin ohhoh. On skene aiemminkin päässyt yllättämään asenteillaan, mutta ihan todella täytyy todeta että tällaista keskustelua en olisi ikinä arvannut tulevaksi  :))

Jos minun ympäriltä alkaisi tuoleja kadota tällaisista syistä, niin en kyllä osaisi nähdä asiassa minkäänlaista ongelmaa. Päinvastoin, olisin oikein hyvilläni että ihan omatoimisesti karsisivat itsensä sellaiset ihmiset joiden kanssa olisi pirun vaikeaa löytää mitään yhteistä. Ne nimittäin, joiden mielessä tällainen on aivan varteenotettavaa ihmissuhdedraamaa ja lähtevät piirileikkiin mukaan.

Mutta silti vain, tahdon ihan sydämeni pohjasta uskoa ettei tätä ilmiötä ole olemassakaan, sikäli kun ihan tosissaan lähdettäisiin siihen että mä näin ton eka niin ette leiki sen kaa sit, ja toiset hyväkkäät sitten vielä uskoisivat. Hupenee kyllä ihan olemattomiin usko aikuisuuteen.