Kirjoittaja Aihe: Hiljaista? Shhh...  (Luettu 26057 kertaa)

emi~

  • Vieras
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #30 : 25.11.2018, 17:02 »
Omaan kirjoitusaktiivisuuteen vaikuttaa eniten laiskuus kännykällä näpyttelyä kohtaan. Mutta sen lisäksi arastelen kirjoittaa kaikille näkyville alueille, ainakin jos profiilikuvana on joku tunnistettava. Ennimmäkseen kolumnit synnyttävät kommentointihalun, jota sitten julkisen alueen vuoksi olen kuitenkin himmaillut. Kiitos kolumnisteille mielenkiintoisista kirjoituksista!  :)

Kirjoitusaktiivisuuteen vaikuttaa myös se, että hetkittäin tämä vaikuttaa joltain mielenterveysfoorumilta. Ei jaksa semmoista. Tietty huonoja päiviä on kaikilla, ja itsekin tullut jotain naristua mutta jotenkin ajattelen, että liika on liikaa. Kun liityin tänne muutamia vuosia sitten, en muista sen olleen näin silmiin pistävää. Voin kyllä muistaa väärinkin.

Lily

Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #31 : 25.11.2018, 21:04 »
Huih. Joo, no ainakin herätti keskustelua tämä ::)
Olen edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä mielen pahoinvoinnin näkyvyyden, paikoittain jopa rajun ripulin suhteen (ja hämmästynyt).
Enkä syytellyt mitään tai ketään tästä hiljaisuudesta, ja olen itsekin täällä välillä varsin poissaolevana. Ei ole nyt kyse tämän viikon hiljaisuudesta vaan monen kuukauden aikana huomattua..

Paistettu Mörkö

  • Grandmaster of Uranus
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 706
  • Suursmurffi 2024 ja Baarin kirstunvartija
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #32 : 25.11.2018, 21:41 »
Lainaus
Yhdin vilaan tässä täysin.
Lisäisin vielä, että arvostusta tätä paikkaa kohtaan on laskenut erään ylläpidossa vaikuttavan tyypin käytös.

Hei,

kovin harmillista jos ylläpito ei ole henkilöiltään mieleinen.

Muistuttaisin kuitenkin tässä kohtaa että jokaikinen ylläpidon jäsen (kyllä, myös se/ne joista ei syystä tai toisesta satu pitämään) käyttää foorumin ylläpitoon aikaa ja vaivaa ihan vain sen takia että teillä käyttäjillä olisi paikka, jossa olla vuorovaikutuksessa keskenänne.

Ylläpito on varsin tietoinen siitä että joku/jotkut ylläpidon jäsenet eivät ole kaikkille mieleisiä. Tämä on moneen kertaan tehty meille selväksi. Toivoisin kuitenkin että tästä ei tarvitsisi ihan jokaikisessä keskustelussa muistuttaa.

Rgds, Mörkö

pikkusisko

Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #33 : 25.11.2018, 21:56 »
Olennaista on kuitenkin, ettei ylläpito käytä  asemaansa väärin.

Jollei näin tapahdu, niin minusta myös ylläpidon jäsenillä on täysi oikeus osallistua foorumikeskusteluun yksityisen käyttäjän asemassa, sattuipa se kuvajainen sitten olemaan muiden käyttäjien mieleen tai ei. Ihan samaa sakkia nekin on, paitsi että antavat aikaansa ja energiaansa tälle yhteisölle ilmaiseksi ja verrattomasti enemmän, kuin mihin useimmat meistä olisivat koskaan valmiita.

mimmu_

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 573
  • tyttö.
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #34 : 26.11.2018, 00:00 »
Kolmas itse huomaamani asia on monissa aktiivisemmissa keskusteluissa esiintyvä uhkaava tai torjuva ilmapiiri, sekä konfliktihakuisuus. Moni on ääneenkin sen sanonut, ettei halua kirjoittaa tänne, koska ei tahdo sitä vääntöä mikä automaattisesti seuraa.

Tämä. Yhdyn kyllä myös monen muunkin kirjoittamaan postaukseen tässä ketjussa. Näiden vuosien aikana mitä baarissa olen ollut, on keskustelukulttuuri ollut aina napit vastakkain vääntämistä. Jokainen ajattelee lähtökohtaisesti olevansa oikeassa, muut väärässä. Lisäksi täällä piikitellään luokattoman paljon toisten ihmisten käytöksestä ja tekemistä virheistä, juoruista mitä henkilöstä on kuultu.. Mennään siis myös henkilökohtaisuuksiin. Myös provosaation kulttuuri on vahvasti läsnä. En ihmettele, että uudet eivät halua ketjuja aloittaa tai kommentoida (tai kukaan muukaan) kun vastaukset ovat tasoa teet kaiken väärin, tai tämä on ainut tapa toimia. Lisäksi tuntuu, että se keneltä kielenkannat irtoavat helpoiten, "voittaa" koko ketjun.
Baarissa on kyllä hyviä aloituksia, joten luen monesti itse aloituspostauksen mutta kommentit jätän suosiolla väliin ja pitäydyn hömpässä.
Pidän kinkyaiheisesta keskustelusta ja minulla on mielipiteitä, mutten jaksa vääntää. Joten keskustelen  mielummin jossain muualla kuin täällä.

vila

  • Vieras
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #35 : 26.11.2018, 03:56 »
SM-alakulttuurithan ovat eriytymässä muutenkin (players vs lifestylers erohan on jo monessa maassa niin kova ettei mahduta edes samoille foorumeille tai muncheihin), joten on kai luonnollista että näin tulee tapahtumaan Suomessakin. Tähän astihan on ollut periaatteessa yksi BDSM-skene ja yksi foorumi.

Moni kirjoittamisen lopettanut tai sitä reippaasti vähentänyt on lifestyler. Enkä tarkoita tuolla nyt vain 24/7-suhteita vaan sitä, että ihmisen elämästä BDSM on tavalla tai toisella haukannut ison palasen. Kun ne mielipiteet katoavat täältä niin jäljelle vaan sitten "ketä panisit tänään"-ketju, eräiden yksilöiden jatkuvat ongelmat puuttuvista tai epätyydyttävistä ihmissuhteista ja pari hyvää pyllykuvaa. Itse luulen, ettei se vaadi kuin pari pienehköä tekoa ja loputkin lifestylerit vaikenevat (kunhan löytävät korvaamaan paikan).

Se on sitten ylläpidon asia mitä haluavat tehdä. Toisille foorumilaisille on mukavampaa kun ne niitä pelottavia juttuja harrastavat tyypit pitävät suunsa kiinni, mutta jos tämä foorumi ei kykene toimimaan yhdyslinkkinä kaikille kinkyille niin seurauksena voi siten olla koko skenen eriytyminen.

rp_

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 183
  • En route vers de nouvelles dimensions.
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #36 : 26.11.2018, 07:36 »
SM-alakulttuurithan ovat eriytymässä muutenkin (players vs lifestylers erohan on jo monessa maassa niin kova ettei mahduta edes samoille foorumeille tai muncheihin), joten on kai luonnollista että näin tulee tapahtumaan Suomessakin. Tähän astihan on ollut periaatteessa yksi BDSM-skene ja yksi foorumi.

Moni kirjoittamisen lopettanut tai sitä reippaasti vähentänyt on lifestyler. Enkä tarkoita tuolla nyt vain 24/7-suhteita vaan sitä, että ihmisen elämästä BDSM on tavalla tai toisella haukannut ison palasen. Kun ne mielipiteet katoavat täältä niin jäljelle vaan sitten "ketä panisit tänään"-ketju, eräiden yksilöiden jatkuvat ongelmat puuttuvista tai epätyydyttävistä ihmissuhteista ja pari hyvää pyllykuvaa. Itse luulen, ettei se vaadi kuin pari pienehköä tekoa ja loputkin lifestylerit vaikenevat (kunhan löytävät korvaamaan paikan).

Se on sitten ylläpidon asia mitä haluavat tehdä. Toisille foorumilaisille on mukavampaa kun ne niitä pelottavia juttuja harrastavat tyypit pitävät suunsa kiinni, mutta jos tämä foorumi ei kykene toimimaan yhdyslinkkinä kaikille kinkyille niin seurauksena voi siten olla koko skenen eriytyminen.
Tässä on kyllä pointtinsa.

Kysyin asiaa ohimennen eräältä skenessä kauan pyörineeltä ja hänen mielestään tämä oli alussa enemmän keskustelufoorumi, kun tämä oli uusi. Vähän samaa mieltä oli Karwanaana tuossa muutama kommentti sitten.

Onko tosiaan niin, että keskustelufoorumille oli 2011 kysyntää ja nyt kun silloinen porukka on joko poistunut tai muuten kyllästynyt, tästä on tullut some? Ja koska tämä on some, niin uudet 3000 vuosittaista tuli hakemaan kinkyä keskustelua, joten lukevat vanhoja ketjuja. Tai ovat muuten hiljaa, koska kinkyä keskustelua ei ole mikä vituttaa tänään.

Katsoin pikaisesti tässä I-junassa aikani kuluksi 500 viimeistä rekisteröitynyttä. vila muuten olit se 501:nen. Niistä 10,6% (53 kpl) on kirjoittanut enemmän kuin yhden viestin. Jos foorumia haluaa itseni tavoin vähän ensin haistella ja vasta sitten osallistua, niin siinä menee hetki. 18.7.-6.10. rekisteröityneet (300-800) varmaan olisi jo haistelunsa tehneet ja heillä olisi ollut aikaa jopa keskustella. Heistä yli kymmenen viestiä on kirjoittanut 4% (20 kpl).

Onko tosiaan niin, että wanhojen perwojen hiljennyttyä kinkyilystä, tästä on tullut some ja uudet ei lähde sitten lainkaan somettamaan somessa tai somessa keskustelemaan kinkyilystä?

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #37 : 26.11.2018, 07:41 »
A. Jos joku kerrankin kirjoittaa jostain asiallisesta itseä kiinnostavasta aiheesta, ketju menee viimeistään viidennessä viestissä joidenkin trolliperseilyksi, jonka jälkeen sitä ei jaksa lukea vaikka seassa olisi myös asiallisia vastauksia.
B. Jos joku kerrankin kirjoittaa jostain asiallisesta itseä kiinnostavasta aiheesta, ei jaksa enää neljättätoista kertaa vastata kuitenkaan koska aiheesta on jo niin monta vanhempaa ketjua joihin on kertonut mielipiteensä.
C. Ketäpanisinmikävituttaamitämusaakuuntelenjaonkoglitterkivaa-ketjut ei kiinnosta.

viaton

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 369
  • pikkuvikainen
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #38 : 26.11.2018, 10:04 »
SM-alakulttuurithan ovat eriytymässä muutenkin (players vs lifestylers erohan on jo monessa maassa niin kova ettei mahduta edes samoille foorumeille tai muncheihin), joten on kai luonnollista että näin tulee tapahtumaan Suomessakin. Tähän astihan on ollut periaatteessa yksi BDSM-skene ja yksi foorumi.

Moni kirjoittamisen lopettanut tai sitä reippaasti vähentänyt on lifestyler. Enkä tarkoita tuolla nyt vain 24/7-suhteita vaan sitä, että ihmisen elämästä BDSM on tavalla tai toisella haukannut ison palasen. Kun ne mielipiteet katoavat täältä niin jäljelle vaan sitten "ketä panisit tänään"-ketju, eräiden yksilöiden jatkuvat ongelmat puuttuvista tai epätyydyttävistä ihmissuhteista ja pari hyvää pyllykuvaa. Itse luulen, ettei se vaadi kuin pari pienehköä tekoa ja loputkin lifestylerit vaikenevat (kunhan löytävät korvaamaan paikan).

Se on sitten ylläpidon asia mitä haluavat tehdä. Toisille foorumilaisille on mukavampaa kun ne niitä pelottavia juttuja harrastavat tyypit pitävät suunsa kiinni, mutta jos tämä foorumi ei kykene toimimaan yhdyslinkkinä kaikille kinkyille niin seurauksena voi siten olla koko skenen eriytyminen.

Tätä on tullut pohdittua viime aikoina paljonkin. Tähän mennessä olen enemmän lueskellut itseä kiinnostavista aiheista fetlifen puolella, kun esim. parjattuja 24/7-suhteita koskevat ryhmät toimivat oman sisäisen moderointinsa piirissä ja ketjut pysyvät useammin aiheessaan. Toki suomalainen, suomenkielinen vastine olisi parempi ja lähinnä sen takia baarissa tulee vielä käytyä.

Pidän ylläpidon tiukentuneesta linjasta, mutta omasta puolestani linjaa voisi vieläkin tiukentaa, vaikka oma puolisko päätyykin tarkkailuun milloin mistäkin syystä sortuessaan monesti varsin kärkkääseen kirjoitustyyliin  ;D

Koen olevani marginaalia, joka ei ole kaikkine fetisseinensä tervetullut tälle foorumille. Ikävää, kun juuri se keskeisin ja arkaluontoisin osa seksuaalisuuttani, persoonaani ja elämääni on se, joka täytyy sulkea täällä foorumilla pois keskusteluista. Siis se osa, jonka ympärille parisuhteeni ja muukin elämäni on muotoutunut.

Kyllä minullakin olisi tarvetta toisinaan asialliselle keskustelulle ja vertaistuelle mieltäni askarruttavissa asioita, mutta niistä ei voi ainakaan täällä yleisissä keskusteluissa puhua ja käsittääkseni ylläpidon linja on, ettei suljettuja alueita anneta muille kuin yhdistyksille. Sellaiselle keskustelualueelle olisi rajummin leikkivillä selkeästi kysyntää. Pysyttelen siis edelleen keskustelemassa itselleni tärkeistä aiheista muilla foorumeilla.

vila

  • Vieras
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #39 : 26.11.2018, 11:22 »
Katsoin pikaisesti tässä I-junassa aikani kuluksi 500 viimeistä rekisteröitynyttä. vila muuten olit se 501:nen. Niistä 10,6% (53 kpl) on kirjoittanut enemmän kuin yhden viestin. Jos foorumia haluaa itseni tavoin vähän ensin haistella ja vasta sitten osallistua, niin siinä menee hetki.

Minä olen poistanut nikkini aika monta kertaa, joten rekisteröitymispäivään ei kannata luottaa. Enkä ole aktiivisista kirjoittajista ainoa. Tämä on foorumi jolla mennään ees taas.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #40 : 26.11.2018, 12:13 »
Kerro sinä, nii nii just sinä miksi bdsm baari on ihan paras? Mitä just sä oot saanu irti baarista ?

Tää on paras paikka niille jotka etsivät vielä itseään.

Ne jotka itsensä sitten jo tuntevat, he antavat hetken itsestään, kyllästyvät ja siirtyvät eteenpäin.
Tai vaihtoehtoisesti alkavat tappelemaan mielipidepohjaisista asioista muiden mielipiteiden esittäjien kanssa.
Sinällään täysin turhaa, koska jos sä oot eri mieltä mun kaa, sä oot väärässä. Eiköstä vaan ?
Loppumetreillähän se on niin, että jos vituttaa, voi lähtee menee. Siin se.

Nothing new under the sun and nothing changes, but the names.

Mä tulin tänne, kun joskus vajaa kuus vuotta sitten keskustelin yhden sen aikaisen tätituttavan kanssa,
että mistäs löytys normaalimpaa menoa.

Useamman vuoden ja vielä useamman verisen hotellihuoneen kautta tässä nyt sit ollaan.

Normaalimpi minä.

Ei voi tietenkään sanoa, että joku media tekee asioita, mutta ilman baarin suomia mahdollisuuksia, en mä olis se mitä mä olen eikä mulla
olis sitä mitä mulla nyt on.

Yhteisö on jäsentensä summa.

Toivottavasti baari pysyy läjässä eikä kaikki se informaatio ja uusia tyyppejä kiinnostavat asiat hautaudu
dinosaurusten paskanjauhannan alle kokonaan.

-Stoge

ps.

Ihan pakko : "LÄHETÄÄ PANEE!" *sori*

;D













peltsi

  • Ribsimestari
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 1194
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #41 : 26.11.2018, 12:16 »
En jaksa enää oikein nähdä sitä vaivaa, jonka pitkän ja perustellun viestin kirjoittaminen vaatii. Syy jaksamattomuuteen on se, että itseä kiinnostavaan keskusteluun tulee todennäköisesti joku esittämään samoja turhia huolenaiheita joihin on jo vastattu aikaisemmin. Ylläpidon kanssa en myöskään ole samoilla linjoilla tietyistä jutuista, joka sekin laskee kiinnostusta. Ja viimeinen on se, että tiettyjen nimimerkkien toiminta kyllästyttää - noudattavat kyllä sääntöjä mutta ehkä motivaatio kirjoitella tällaisella foorumilla on vähän erilainen kuin itsellä.

   
   SM-alakulttuurithan ovat eriytymässä muutenkin (players vs lifestylers erohan on jo monessa maassa niin kova ettei mahduta edes samoille foorumeille tai muncheihin), joten on kai luonnollista että näin tulee tapahtumaan Suomessakin. Tähän astihan on ollut periaatteessa yksi BDSM-skene ja yksi foorumi.

   Moni kirjoittamisen lopettanut tai sitä reippaasti vähentänyt on lifestyler. Enkä tarkoita tuolla nyt vain 24/7-suhteita vaan sitä, että ihmisen elämästä BDSM on tavalla tai toisella haukannut ison palasen. Kun ne mielipiteet katoavat täältä niin jäljelle vaan sitten "ketä panisit tänään"-ketju, eräiden yksilöiden jatkuvat ongelmat puuttuvista tai epätyydyttävistä ihmissuhteista ja pari hyvää pyllykuvaa. Itse luulen, ettei se vaadi kuin pari pienehköä tekoa ja loputkin lifestylerit vaikenevat (kunhan löytävät korvaamaan paikan).

   Se on sitten ylläpidon asia mitä haluavat tehdä. Toisille foorumilaisille on mukavampaa kun ne niitä pelottavia juttuja harrastavat tyypit pitävät suunsa kiinni, mutta jos tämä foorumi ei kykene toimimaan yhdyslinkkinä kaikille kinkyille niin seurauksena voi siten olla koko skenen eriytyminen.
   
Tässä on kyllä pointtinsa.

Kysyin asiaa ohimennen eräältä skenessä kauan pyörineeltä ja hänen mielestään tämä oli alussa enemmän keskustelufoorumi, kun tämä oli uusi. Vähän samaa mieltä oli Karwanaana tuossa muutama kommentti sitten.

Onko tosiaan niin, että keskustelufoorumille oli 2011 kysyntää ja nyt kun silloinen porukka on joko poistunut tai muuten kyllästynyt, tästä on tullut some? Ja koska tämä on some, niin uudet 3000 vuosittaista tuli hakemaan kinkyä keskustelua, joten lukevat vanhoja ketjuja. Tai ovat muuten hiljaa, koska kinkyä keskustelua ei ole mikä vituttaa tänään.

Katsoin pikaisesti tässä I-junassa aikani kuluksi 500 viimeistä rekisteröitynyttä. vila muuten olit se 501:nen. Niistä 10,6% (53 kpl) on kirjoittanut enemmän kuin yhden viestin. Jos foorumia haluaa itseni tavoin vähän ensin haistella ja vasta sitten osallistua, niin siinä menee hetki. 18.7.-6.10. rekisteröityneet (300-800) varmaan olisi jo haistelunsa tehneet ja heillä olisi ollut aikaa jopa keskustella. Heistä yli kymmenen viestiä on kirjoittanut 4% (20 kpl).

Onko tosiaan niin, että wanhojen perwojen hiljennyttyä kinkyilystä, tästä on tullut some ja uudet ei lähde sitten lainkaan somettamaan somessa tai somessa keskustelemaan kinkyilystä?

Koko skeneen liittyvä säännöllisin väliajoin esiin nouseva keskustelu ja siihen liittyvät kommentit skenen jakautumisesta ja/tai pirstaloitumisesta ovat sikäli mielenkiintoisia, että välillä tuntuu että näitä nostetaan esille lähinnä kun halutaan maalata kauhukuvia siitä, kuinka "nykyinen malli ei voi enää toimia" (mikä se milloinkin ikinä onkaan) tai kun yksittäinen henkilö turhautuu siihen, mitä muulla yhteisöllä on tälle tarjota. Terminä skene itsessään on jo varsin häilyvä. Jos olet tosielämässä tekemisissä jonkin tietyn aihepiirin ympärillä pyörivissä tapahtumissa ja muussa toiminnassa, olet osa skeneä. Jos otat osaa johonkin aihealueeseen liittyvään keskusteluun, olet silloinkin osa skeneä. Kyllä, vaikka et kävisikiään koskaan tapahtumissa tai näkisi muita ihmisiä ja kaikki toimintasi tapahtuisi internetin ihmemaassa, olet silti osa skeneä. Vastaavasti skene ei ole ikinä tarkasti strukturoitu organisaatiomainen kokonaisuus, vaan se muodostuu aina sen piirissä toimivista/vaikuttavista henkilöistä. Silti skeneä kommentoidaan hyvin usein siihen malliin, että kyse olisi jostain järjestäytyneemmästä toiminnasta kokonaisuutenaan (ottamatta kantaa esim. yksittäisten yhdistysten tai muiden virallisempien tahojen sisäiseen organisoitumiseen).

Skenen pirstaloituminen hyvin spesifeiksi osa-alueiksi ei sekään ole mitenkään uusi juttu. Onhan meillä Suomessakin jo nyt omat köysiskenensä, kumiskenensä, pikkusskenensä, jne. jotka järjestävät tapahtumia kuten miittejä, workshopeja ja bileitä vain omalle kohderyhmälleen. Siihen, että KAIKKIA tapahtumia ja internetissä tapahtuvaa kommunikaatiota tulisi lähteä kohdentamaan aina vain pienempiin siiloihin, en kyllä ihan äkkiseltään näe tarvetta. Ison maailman mittakaavassa tilanne on varmasti erilainen jo ihan siitäkin syystä, että suuremmissa kaupungeissa on jo yksinään enemmän kinkyjä kuin mitä tässä maassa on yhteensä. Kun ihmisvolyymit ovat suuremmat, tällöin yksittäisestä, rajatummastakin aihealueesta riittää varmasti sen verran keskustelua, että rajatummalle aihealueelle suunnatuille nettipalveluille on varmasti kysyntää. Tai vastaavasti rajatummankin aihealueen piiristä löytyy riittävästi porukkaa isompien tapahtumien järjestämiseen. Kun piirit ovat pääasiassa kuitenkin pienet, ja samat naamat pyörivät kaikissa bileissä Helsingistä Ouluun, en ihan äkkiä keksi mitä hyötyä koko kinkyskenen siiloutumisesta olisi kenellekään. Viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana kinkyjen asiat ovat muuttuneet yhä hyväksytymmiksi, hyvä niin. Pirstaloimalla toiminnan useammaksi pienemmäksi osa-alueeksi katkaisten langat muihin siiloihin ammuttaisiin mielestäni tässä itseämme lähinnä kollektiivina nilkkaan.

Viime aikoina on myös esiintynyt jonkin verran kommentteja, ettei Baaria olisi tarkoitettu kaikille kinkyille. Baarin toiminnan tarkoitus ei ole muuttunut aikojen saatossa - olemme keskustelufoorumi KAIKILLE kinkyilystä tai siihen liittyvistä aiheista kiinnostuneille. Baaria ei ole suunnattu (eikä olla suuntaamassa) vain tietyn alaryhmän / tiettyjen alaryhmien edustajille, eikä ketään ole tarkoitus rajata pois. Baari pyrkii toimimaan nettiyhteisönä, joka saattaa kaikki kinkyilyn aihepiireistä kiinnostuneet saman pöydän ääreen. Tilaa on varmasti kaikille. Olisikin kiva kuulla, mistä ajatus Baarin rajaamisesta on lähtöisin.

Vastauksena rpmn:n toistuviin somekommentteihin voisin mainita, että Baari on keskustelufoorumi, ja foorumit ovat palveluina nykyiselläänkin aivan yhtä "somea" kuin ne olivat ennen kuin koko termi edes otti tuulta purjeisiinsa. Alustana ne ovat sosiaalista mediaa sen puolesta, että ne saattavat samoista aiheista kiinnostuneita ihmisiä yhteen. Moni ei kuitenkaan laske foorumeita puhtaaksi someksi verrattuna esim. moderneihin feed-pohjaisiin palveluihin juurikin keskustelun strukturoidumman rakenteen vuoksi. Tässä ei ole tapahtunut sen kummempaa muutosta, vaan foorumien toimintaperiaatteet ovat pysyneet hyvin pitkälti samanlaisina vuodesta toiseen. Tulkitsenkin sen sijaan, että somekommenteillasi viittaatkin enemmänkin kokevasi asiapitoisten viestien jääneen viime aikoina kevyempien viestien jalkoihin? Näin voi ollakin, ja kevyempi viestintä onkin lisääntynyt hiljattain. Muistuttaisin kuitenkin, että loppupeleissä käyttäjät muodostavat nettiyhteisöt kirjoittamiensa viestien muodossa. Jos asiapitoisemmalle keskustelulle on kysyntää, muovautuu keskustelun luonne siihen suuntaan. Ja sama päinvastoin. Monella tuntuu olevan kovasti toiveita mainittua asiapitoisempaa sisältöä kohtaan, mutta kovinkaan moni ei tunnu kokevan asiakseen tehdä itse mitään konkreettista asian eteen. Tällöin ei kannata myöskään närkästyä siitä, että keskustelu on siirtymässä kevyemmille urille.

Lopuksi muistuttaisin myös, että kyseessä on tosiaan KESKUSTELUfoorumi, ja niin kevyemmistä kuin kipeämmistäkin aiheista on voitava keskustella ja kysymyksiä pitää voida esittää myös niistä marginaaliaiheista. Kaikesta ei tarvitse olla kaikkien kanssa samaa mieltä, mutta eriävistä mielipiteistä pitää pystyä keskustelemaan asiallisesti. Epäasialliset viestit kannattaa raportoida ylläpidolle, jolloin poistamme mahdolliset henkilöön/ryhmittymään kohdistuvat hyökkäykset sekä vittuilevat tai provoavat viestit. Pelkästään eriävän mielipiteen perusteella viestejä ei kuitenkaan poisteta. Vastaavasti kysymyksiä saa esittää aina kun jokin asia askarruttaa. Tämä siitäkin huolimatta, että sama kysymys olisikin juuri esitetty jossain toisessa ketjussa. Kieltämällä kysymysten esittäminen rajoitetaan sananvapautta aika lailla, ja Baarin toitottaman avoimuuden sijaan tällä edesautetaan pikemminkin juuri edellä mainittujen siilojen syntymistä. Välillä kuulee tulkintoja siitäkin, että kysymyksiä esittävillä käyttäjillä olisi aina ilkeät tarkoitusperät. Sitä, että oman aihepiirin ulkopuolisetkin käyttäjät ovat kiinnostuneita samoista aiheista, ei kannata (aina) tulkita vittuiluksi. Jos jatkuvat samoista aiheista esitetyt kysymykset ärsyttävät, voisivatko käyttäjämme kenties harkita laativansa aihealueen tiimoilta oman FAQ:n, joka voitaisiin sitten nostaa stickyksi? Näin tyypillisimmät kysymykset saadaan nostettua esille, "turhia" kysymyksiä vältettyä ja kyselijät voisi ohjata lukemaan perusasiat stickyiksi nostetuista infoketjuista. Kuten edellisessä puheenvuorossanikin mainitsin, on pidempään kinkyilleille kertynyt varmasti jos jonkinmoista asiantuntemusta yksityiskohtaisemmista kinkyaiheista. Näistä monet Baarin käyttäjät lukisivat varmasti mieluusti lisää. Tiedon jakamiseen ja avoimuuteen tähtäävä keskustelukulttuuri on varmasti jotain, mikä hyödyttäisi meitä kaikkia.

Draugo

Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #42 : 26.11.2018, 12:25 »
Fakta on että Baari ei ole keskustelufoorumi kaikille. Liittymiseni jälkeen tietyt aiheet on siirretty tabu osastoon ja hyvin perusteltuja ketjuja on poistettu ylläpidon toimesta koska ne eivät soveltuneet hyväksyttyyn mielipiteeseen. Linja tuntuu hiukan muuttuneen sen jälkeen kun ylläpito alkoi kommentoimaan päätöksiään, syytä muutokseen en tiedä, mutta täällä on hyvin suuri hiljainen lukijakunta joka ei yksinkertaisesti enää jaksa tai uskalla kommentoida koska eivät jaksa draamaa tao eivät halua joutua ylläpidon silmätikuksi. Päätökset eivät ole aina myöskään olleet tasapuolisia ja esim. omat raportointini eivät ole johtaneey koskaan mihinkään vaikka raportoinkin vain ihan oikeasti itseäni ahdistavia kommentteja jotka toisessa asiayhteydessä ovat johtaneet poistoihin tai tilin väliaikaiseen jäähylle siirtämiseen.

vila

  • Vieras
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #43 : 26.11.2018, 12:49 »
Isrika: FAQ-postaus on hyvä idea, mutta kun niihinkin tulee niitä "kuin ällöö"-kommentteja tai joku "Minulla on se ja tämä koulutus, joten tiedän et tää on väärin"-pätijä.

peltsi

  • Ribsimestari
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 1194
  • Galleria
Vs: Hiljaista? Shhh...
« Vastaus #44 : 26.11.2018, 12:55 »
Mikäli ehdotetun kaltaisia FAQ-stickyjä aletaan raapimaan kasaan, niin minkään sortin pätemistä vain pätemisen vuoksi ei toki tulla sallimaan. Jos joku epäilee asiavirhettä, tulee tällöin pystyä perustelemaan mikä tieto on virheellinen ja miten se tulisi korjata. Toinen vaihtoehto on lukita stickyt ja estää niihin lähetettävät vastaukset. Itse ainakin näkisin tämän tyylisille perustiedot sisältäville ketjuille tilausta ja toivonkin että edes jossain syttyi edes pieni kipinä näiden kirjoittamista kohtaan. :)