Kirjoittaja Aihe: Turvallisuus naisen näkökulmasta, ajatuksia sessioseuran etsintään  (Luettu 883 kertaa)

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1873
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Yli 90% raiskauksien/seksuaalisen väkivallan uhreista on naisia. 99% raiskaajista on miehiä, vaikka uhrikin olisi mies. Joka kolmas nainen kokee elämässään fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa.

Ei mulla muuta. Valitsisin sen karhun.
Karhu on aina hyvä valinta.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 722
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Kissan ne tuntuis yleensä valitsevan, tai säälittävän koiran. Ikinä en ole nähnyt feministillä karhua.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Yli 90% raiskauksien/seksuaalisen väkivallan uhreista on naisia. 99% raiskaajista on miehiä, vaikka uhrikin olisi mies. Joka kolmas nainen kokee elämässään fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa.

Ei mulla muuta. Valitsisin sen karhun.

En nyt tiedä, mistä lähteestä nuo luvut ovat, mutta thl:n vastaavat ovat :

"Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan 16–74-vuotiaista naisista 43 prosenttia ja miehistä 12 prosenttia on kokenut elämänsä aikana seksuaaliväkivaltaa. Raiskauksen uhriksi on joutunut 16 prosenttia naisista ja kolme prosenttia miehistä."

esim. Nollalinjan luvut ovat "tasaisempia".

Isoja lukuja, ikävä kyllä.

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1030
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Luulen että sessioista uuden ihmisen kanssa saa turvallisempia kun ennen tapaamista sopii säännöt ja pitää ne ekalla kertaa selkeinä. 
Ja ilmoittaa myös että jos toinen ei noudata sääntöjä juttu menee poliisille  C:-)
Tuo poliisijuttu on uhkana sellainen mikä rauhoittaa ainakin osaa.

Itse tosin kerron lelukokelaalle ennen koeajoo turvasanan ja eleen lisäksi mitä suurinpiirteen tapahtuu, mitä ei tapahdu ja lupaan etten tarkoituksella satuta fyysisesti tai henkisesti. Vahinkoja voi tietty sattua  >:D

En tosin kysy suostumusta kun oletan asioiden sopivan kun ne on kerrottu tapahtuvaksi sessiossa.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 722
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Olen vähän kahta mieltä näistä naisten turvatoimista. Ymmärrän miksi, ja pidän niitä periaatteessa ihan hyvänä ideana. Mutta ikinä ei ole tullut kakkostreffejä näiden kanssa, jotka on järkänneet itselleen turvatiimin treffejä varten. Ei vaan ole hyvä fiilis tulla kohdelluksi epäiltynä. Mieluummin hengailee vähemmän traumatisoituneiden kanssa, jotka pystyy kohtelemaan miestä ihmisenä.

oPoika

Mutta ikinä ei ole tullut kakkostreffejä näiden kanssa, jotka on järkänneet itselleen turvatiimin treffejä varten.

Kiinnostaa tietää, mitä nämä turvatiimit ohjeistetaan tekemään, jos tilanne ei etene suunnitellusti.

Tulemaan paikan päälle varmistamaan? Soittamaan poliisille?

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 722
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Ei hajuakaan. En hahmota mihin skenaarioon valmistautuvat, kun ne treffit tuppaa olemaan Tampereen keskustan kahviloissa keskellä päivää.

Everett_Reno

  • Smurffit
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 38
  • Hän on täällä tänään!
  • Galleria
    • Taidegalleria
Hyviä pointteja tärkeästä aiheesta. Itse kiinnitän ensimetreiltä asti huomiota siihen, kantaako potentiaalinen sessiokaveri huolta omasta turvallisuudestaan. Alkuvaiheen "mulle voi tehdä mitä vaan" -variaatiot ovat varma konsti jolla meikäläisen saa karkotettua; olenhan hänelle siinä kohtaa vasta joku hamppari Internetistä.

Eugenicser

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 25
  • Min ära är min trohet
  • Galleria
Hyviä pointteja tärkeästä aiheesta. Itse kiinnitän ensimetreiltä asti huomiota siihen, kantaako potentiaalinen sessiokaveri huolta omasta turvallisuudestaan. Alkuvaiheen "mulle voi tehdä mitä vaan" -variaatiot ovat varma konsti jolla meikäläisen saa karkotettua; olenhan hänelle siinä kohtaa vasta joku hamppari Internetistä.

Itse olen huono lähtemään edes sesioimaan ennenkuin vaniljassa menty samalle aaltopituudelle.
Ekaan sesioon kanssani voi mennä kuukausia joskus ei tapahdu ollenkaan. Eli pelkkää sessioseuraa itsestä on turha toivoa. Se on my way tai highway.

K.A.R.M.A.

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 16
  • Lady / sub
  • Galleria
Olen vähän kahta mieltä näistä naisten turvatoimista. Ymmärrän miksi, ja pidän niitä periaatteessa ihan hyvänä ideana. Mutta ikinä ei ole tullut kakkostreffejä näiden kanssa, jotka on järkänneet itselleen turvatiimin treffejä varten. Ei vaan ole hyvä fiilis tulla kohdelluksi epäiltynä. Mieluummin hengailee vähemmän traumatisoituneiden kanssa, jotka pystyy kohtelemaan miestä ihmisenä.

Eikai naisen tarvitse olla traumatisoitunut ollakseen järkevä tai pitääkseen turvallisuudestaan huolta hyvin yksinkertaisilla ja jopa keveillä keinoilla?
Jos sinulla esimerkiksi olisi 18-vuotias tytär, joka sessioisi itselleen entuudestaan tuntemattomien ihmisten kanssa, joita hän olisi tavannut vain lounaan tai kahvien merkeissä aiemmin, niin etkö haluaisi että hän kertoo jollekin kenet ja missä tapaa?

 Itselleni turvallisuus on vaan niin automatisoitunut, että ne viestit ja soitot turvahenkilölle ei vie juuri kenenkään aikaa ja ollessaan tosiaan vaan varotoimi (kuten turvavyöt, pelastusliivit ja kypärätkin on), niin se tuo tunteen et joku edes tietää missä olen menossa ja välittää minusta.

Turvahenkilö-/t ei ole itselleni mikään ”massiivinen turvatiimi”, vaan läheisiä ihmisiä, jotka tietää elämästäni hieman enemmän. Enkä heillekään tietenkään avaa sessioiden sisältöjä sen enempää. Toki saatan kertoa kun olen menossa sidottavaksi tai sessio sisältää muun riskimmän elementin, niin tietää tilanteen. Turvahenkilö voi olla kuka vaan, sisko, veli, setä, ystävä, kämppis, kollegasi, naapuri, mummosi, puolisosi, oikeasti ihan kuka vaan johon luotat riittävän paljon. Ja se, että edes joku tietää missä sessioit ja kenen kanssa on mielestäni vaan järkevää. Se EI TEE kenestäkään epäiltyä. Oikeasti. Itse en ole ehkä koskaan ollut treffeillä ilman et joku tietäisi missä olen ja suunnilleen kenen kanssa. En ilman bdsm:ääkään.

Ja viestit turvahenkilölle (=läheiselle ihmiselle) on pääosin tosi keveitä, esimerkiksi:

”Hei, oon tänään klo xx:xx-xx:xx välillä tän nimisen tyypin kanssa tässä osoitteessa johon pääsee näin. Ilmoittelen taas, kun lähden kotiin viimeistään xx:xx aikaan. Kiitos kun välität. Kivaa iltaa sinnekin.”

Tai ”Meen taas tänään x:lle. Ilmoittelen viim. xx:xx aikaan, kun lähden kotiin. Ja joku kiva tervehdys.”

Tai ”xxxx tulee käymään. Laitan viestiä illalla, kun olen yksin. Soitellaan ja nähdään huomenna. XOXO.”(Läheiseni tietää kenet tapaan, sekin riittää. Järjellä mennään.)

Esimerkiksi näin. Ei maksa mitään, ei ole iso vaiva, eikä tarkoita et sessiokaveri olisi joku epäilty…. Mua ei ainakaan haittaa yhtään, jos mun sessiokaverit ilmoittaa läheiselleen et on tulossa mun sessiotilaan… ei se tee musta mitään epäiltyä. Eikä se liity muhun mitenkään, vaan se on sen ihmisen tapa pitää ITSENSÄ turvassa. Kuka tahansa saa laittaa sen turvavyön itselleen. Se ei tarkoita sitä ettei luottaisi, vaan sitä et on järkevä oman turvallisuutensa suhteen.

Todellisuudessa jos sessiokaveri epäilyttää yhtään, niin sitten ei kyllä kannata edes tavata. Mutta kun tapaa tyypin johon luottaa tarpeeksi, niin siitä kannattaa kertoa jollekin läheiselle henkilölle, jota tässä ketjussa kutsutaan ”turvahenkilöksi”. Se ei vaadi mitään muuta kuin sen, että kyseinen henkilö välittää turvattavasta henkilöstä tarpeeksi ollakseen luotettava (eli pitääkseen suunsa kiinni) ja toimiakseen jos se ikinä olisi tarpeellista. Itse koen tällaisen vuorovaikutuksen vain positiivisena lisänä elämääni. Sen lisäksi et sessiot sujuu hyvin, niin minulla on elämässäni ihmisiä, jotka minusta aidosti välittää…

Turvahenkilöstään voi kertoa tai olla kertomatta sessiokaverille. Usein kertominen kuitenkin kannattaa, ja senkin voi tehdä yksinkertaisesti liioittelematta esimerkiksi näin:
”Hei, kun tavataan, niin jaan paikkatiedon ja etunimesi luotettavalle ihmiselle, onhan tämä sulle ok? Luotan häneen, eikä hän jaa tietoja eteenpäin”. ….Viesti jatkuu vielä kaikella muulla sessioon valmistautumiseen liittyvällä, eikä tuo ole isoin kysymys viestissä. Jos tämäntyyppiseen kysymykseen joku reagoi ärsyyntymällä tai pyytämällä et en jaa mitään kenellekään, vaikka kuinka luottaisin, niin tiedän vaihtaa seuraa…. Omalla kohdallani sessiokaverit on ymmärtäneet tämän tosi hyvin, eikä kukaan koe turvahenkilöäni lainkaan uhkana. Sitä hän ei tosiaan ole. Jatkossa tästä ei tarvitse enää erikseen kysellä, sillä omasta turvallisuudestaan saa jokainen huolehtia itse. Se ei tarkoita et pelkäisi tai olisi epäluuloinen. Se tarkoittaa vaan että on järkevä ja pitää itsestään huolta. Näin itse asiaa ajattelen naisena. Yksi viesti voi olla pieni vaiva, mutta lisätä turvallisuutta ihan merkittävästi.

Turvahenkilö ei kuitenkaan ole mikään pelastus, jos jotain sattuu. Henki lähtee nopeammin, kuin turvahenkilö ehtii paikalle. Mutta sessioseuran valinnassa sillä on itselleni merkitystä. En sessioi henkilöiden kanssa, joille läheiseni ovat ongelma.



Kiinnostaa tietää, mitä nämä turvatiimit ohjeistetaan tekemään, jos tilanne ei etene suunnitellusti.

Tulemaan paikan päälle varmistamaan? Soittamaan poliisille?

Mitä se turvahenkilö sitten voisi tehdä, muutamia ajatuksia, vaikka jokainen sopii ja suunnittelee nämä kaikki ihan tilanteen mukaan ja hätätilanteessa turvahenkilö tekee ratkaisut lopulta ihan itse ja keskustelee niistä oman turvahenkilönsä kanssa.
- Normaalitilassa turvahenkilö kuittaa viestit, joissa ilmoitan menoista ja tuloista ja vastaa ok-viesteihin. Yleensä suhde turvaihmiseen perustuu moneen muuhunkin asiaan, joten turvaihminen yleisesti välittää. Turvaviestit ovat viestejä muiden joukossa, ideaalitilanteessa ne eivät aiheuta mitään ihmeellistä.
- Jos jotain on oudosti tai vialla, niin turvahenkilö yrittää ottaa yhteyttä viestein tai puheluin ja tällöin on hyvä jos puhelimesta tulee tämän henkilön soitot läpi. Jos kaikki ok, niin homma jatkuu…
- Jos turvahenkilö ei saa yhteyttä turvattavaan, niin hän pohtii lähteekö paikan päälle, kenet sinne lähettää tarkistamaan tilannetta tai soittaa turvattavan sessiokaverille suoraan (jos löytää tämän yhteystiedon jostain). Taas jos kaikki ok, niin homma jatkuu.
- Jos turvahenkilön lähettämä henkilö hakee turvattavan kotiin ja kaikki olikin ok, niin hyvä juttu. Tulipahan ajeltua turhaan, mutta turvassa ollaan.
- Jos turvattava henkilö kutsuu apua syystä tai toisesta tai turvahenkilö tekee arvion avun tarpeesta, niin hän lähettää jotain apua, virkavaltaa tai ystäviä.
- Pahimmissa tilanteissa turvahenkilö tekee katoamisilmoituksen/ jakaa sessiokaverin tiedot ja kaiken tarvittavan tiedon virkavallalle /pahimmassa tapauksessa toimii arkun kantajana

Mutta ideaalissa turvahenkilö siis vain vastaa puhelimeen ja viesteihin. On luotettava ja turvallinen ihminen läheiselleen. Ei sen enempää eikä vähempää. Suostumuksellista bdsm:ää harrastavan tuskin tarvitsee kenenkään turvahenkilöistä olla huolissaan, vaikka taustalta löytyisi millainen turvaporukka tahansa.

Tämän aloituksen tarkoitus oli herätellä ajatuksia naisen näkökulmasta ja se onkin herättänyt paljon keskustelua. Jokaisella saa olla oma näkökulmansa ja jokaisella pitää olla omansa. Toivon, että kaikkia eri näkökulmia voisi pyrkiä ymmärtämään ihan kiihkotta, tarkoituksena ei ole syyttää ketään, eikä huutaa sutta taustalta. Keskustelu jatkukoon vapaana ja avoimena. Näkökulmia voi olla paljon, jokaisella on lopulta omansa ja jokainen vastaa ensisijaisesti itsestään.

Turvallisuus on kuitenkin niin perusjuttu, että siihen jokaisella on oikeus. Turvallisuus ei ole mitään turhaa tai ylimääräistä, ei vaikeaa, eikä se ole uhka kenellekään, joka toimii suostumuksen kanssa oikein.

Pidetään toisemme turvassa, välitetään toisistamme, arvostetaan toisiamme, silloinkin kun ollaan eri mieltä.

Onneksi omat pitkäaikaiset sessiokumppanini ovat ymmärtäneet nämä asiat hyvin, eikä turvallisuus ole ollut heille huolenaiheena. Kaikki ok. :love:
« Viimeksi muokattu: 05.05.2024, 20:50 kirjoittanut K.A.R.M.A. »

Eugenicser

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 25
  • Min ära är min trohet
  • Galleria
Tässä turvahenkilöjutussa taas tullaan siihen perustavanlaatuisen säännön rikkomiseen mikä hyvin yleistä tässä yhteisössä.
Intimiteettisuojan mahdolliseen ja todennäköiseen rikkomiseen.
Itseni joskus paljastettiin haluamattani näissä foorumeissa koska olin ollut aikaisemmin tunnistettava hlö rav.maailmassa. Ehkä yhteisö halusi lähestyä itseä mutta minä en. En mä bileissäkään pyörinyt kuin oman tiiviin porukan kanssa johon ulkopuoliset ei juurikaan tervetulleita. Joten tästä syystä itse en hanki sessiokumpaneita enkä moisia touhuja katsele suopeastikkaan koska niin perkeleen monet jälkipyykit skenessä on vatvottu ja Aina sanon nämä sessiokumppani jutut on olleet loppupeleissä negatiivisia kun on tullut seuralaisten kanssa juttua aikaisemmista sessiokavereista jotka kokeneita truumastereita omasta mielestään eikä ole vieläkään ottanut päätä omasta perseestään.

Tässä aikaisemmin tuli juttua siitä että löytyy monta syytä miksi kokenut (mies) valitsee kokemattoman naisen sessiokumppaniksi. Voi tässä.silloin. kyseenalaistaa. herran Kokeneisuuden jos saalistaa kokemattomia mutta kokeneet ei nappaa...
Mä sessioin itse mielummin vaikka tutun pro dommen (done that) kanssa joka kaipaa vaihtelua kuin noviisin subin jolle pitää "opettaa rautalangasta".
Mielummin valmennan jotain urheilijaa tai koulutan koiraa kun hukkaan omaa aikaani kaikenmaailman kaapista tulleisiin.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2024, 21:18 kirjoittanut Eugenicser »

K.A.R.M.A.

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 16
  • Lady / sub
  • Galleria
Identiteettisuoja on molempiin suuntiin toki erityisen tärkeä. Siitä tulee ihan aina huolehtia ja sekin liittyy turvallisuuteen. Myös mainehaitta on turvallisuushaaste.

Turvahenkilölleen voi kertoa tarvittavan, on se sitten osoite tai nimi, jos sessiokaveri tämän hyväksyy. Itse en paljasta kokonimiä edes turvaihmisille, vaikka ne ehkä tietäisinkin, siten identiteetti pysyy kohtuu hyvin turvassa. Toki heillä on keino sessiokavereideni yhteystiedot löytää hätätilanteessa ns. ”pöytälaatikostani” ja sielläkin vain etunimi ja puhelinnumero, jolla virkavalta selvittää kyllä oikean nimen.  Turvahenkilö ei ole uhka yhtään kenenkään identiteetille, eikä omallenikaan. Ja jos ei luota omaan turvahenkilöön kaiken tiedon kanssa, niin paikkatiedot ja se mistä sessiokumppanin tiedot tarvittaessa löytää on hyvä kertoa. Kuten sanottu ideaalitilanteessa turvahenkilö tietää missä menet ja välittää sinusta. Ei enempää, ei vähempää. Identiteettisuoja ei saa estää turvallisuutta…ja turvahenkilöksi kannattaa valita joku joka ymmärtää pitää suunsa kiinni. Se on erittäin tärkeää ihan kaikkiin suuntiin. Turvallisuus ja yksityisyys eivät saa olla vastakohtia.

Sellainen ihminen, joka ei jaa edes puhelinnumeroaan ei sovellu omaksi sessiokumppanikseni, mutta olen tässä suhteessa ihan mielelläni mieluummin nihkeä kuin vaarassa.

Identiteettisuojasta pitää huolehtia aina molempiin suuntiin. Hyvässä sessiosuhteessa molemmat voi luottaa siihen ettei toinen tai hänen turvakseen kokema henkilö ole uhka, ei identiteetille eikä millekään.

Eugenicser

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 25
  • Min ära är min trohet
  • Galleria
Tämä on niin pieni yhteisö kuten moni muukin että juorukellot soi ja urkkiminen alkaa kun vaan näyttäytyy jonkun kanssa julkisesti esim. bileissä. Toki kumppanille kenet tapaan annan avoimet kortit ja kaikki tietoni jotka saa halutessaan tarkista. Jos siihen ei pysty mielestäni niin ei olla hyvällä alulla jos ollenkaan.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Turvahenkilö (etänä) on monitahoinen asia.

Yksi asia on virheellinen tunne turvasta.

Ei turvahenkilö vaikuta siihen mitenkään, mitä jossain tilanteessa tapahtuu jos tekijä jotain aikoo tehdä.

Toisaalta, jos mennään ääritilanteisiin, joissa tekijä on suunnitellut tekevänsä jotain todella pahaa,
tekijä on lähinnä idiootti, jos mikään mitä hän sanoo, paljastaa mitä ja/tai missä tulee tapahtumaan.

Näkisin turvahenkilöstä oikeassa maailmassa olevan hyödyn siinä, että häneen voi olla yhteydessä, jos jostakusta tuntuu siltä,
että haluaa tilanteesta pois. Toki, tässäkin se tilanne on kohtalaisen "normaali", koska kohde pystyy olemaan turvahenkilöön yhteydessä.

Oikeastaan ainoat hyödyt, näissä oletetuissa ääritilanteissa, on että turvahenkilö on jotenkin tietoinen mihin ja kenen kanssa joku lähti.
Nekin lähinnä jälkipuinnin osalta.

Lyhykäisyydessään, en lähtisi sen pohjalta, että minulla olisi turvahenkilö, tekemään mitään kenenkään kanssa, jos mielestäni
tekeminen ko. henkilön kanssa vaatisi turvahenkilön olemassaolon.

Toki, jos nyt oletetaan, että suurin osa tekijöistä ei ole psykopaattimassamurhaajia, niin jos turvahenkilön olemassaolo lisää kohteen mielenrahaa jostain syystä, go for it.

Itse olen kuullut jälkikäteen, että kun kanssani on lähdetty touhuamaan, niin on ilmoitettu vaikka mille tahoille minne on lähdetty ja kenen kanssa. Olen ollut näistä erittäin otettu!  :love:


ps.

Jos turvahenkilö on läsnä paikanpäällä sessioidessa ns. tarkkailijana, tällöin turvahenkilö todella on ns. turva.
Tätä mallia voin suositella niille, jotka miettivät sen itselleen sopivan.