Äänestys

Oletko kiinnostunut vastaamaan kyselyyn?

Kyllä
64 (90.1%)
En
7 (9.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 33

Äänestys päättynyt: 07.06.2015, 20:33

Kirjoittaja Aihe: Kevyehkö tilastollinen tutkimus  (Luettu 2985 kertaa)

lambda0

Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« : 02.06.2015, 20:33 »
Heips!

Kuten otsikosta käy ilmi, aiheena on tilastollisen tutkimus. Tutkimuksen tekijäksi ilmoittaudun minä (josko vihdoin saisin yhden tarvittavan kurssin suoritettua). Tämä tilastollinen tutkimus ei kuitenkaan tule olemaan millään tavalla kattava, vaan käytettävissä on vain muutama tilastollinen menetelmä, kuten regressioanalyysi ja t-testi. Aineistoon on joka tapauksessa kerättävä vähintään 100 tilastoyksikköä ja noin 10 muuttujaa. Aineiston keräämisen suoritan kyselylomakkeella.

Sitten itse asiaan. Minä mietin pääni puhki kiinnostavaa tutkimuskohdetta ja päädyin mietinnöissäni jatkuvasti tänne baariin. BDSM on sattuneista syistä ollut esillä kevään aikana jokseenkin paljon, joten itse kurssin vastuuopettajalle ei tarvinne hirmuisesti selitellä aiheen valintaa. Mutta ennen kuin ryhdyn tekaisemaan tutkimussuunnitelmaa hyväksytettäväksi, tahtoisin tiedustella, onko ihmisillä ylipäätänsä kiinnostusta osallistua tällaiseen tutkimukseen. Lähtökohtaisesti kyselylomake tulisi sisältämään noin 10 kysymystä, jotka liittyvät fyysisiin ominaisuuksiin (ikä, sukupuoli, pituus, paino,...) ja seksuaalisiin mieltymyksiin. Fyysiset ominaisuudet on otettava mukaan, jotta aineistoon tulisi kvantitatiivisiakin muuttujia. Kyselyyn vastattaisiin anonyymisti.

Laitoin äänestysajaksi viisi päivää, jotta viimeistään viikonloppuna tietäisin, miten etenen aineiston keräämisen suhteen. Kysymyksiä ja kommentteja saa esittää vaikkapa yksityisviestitse.

MariaAndromeda

Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #1 : 02.06.2015, 21:48 »
Lainaus käyttäjältä: lambda0
Fyysiset ominaisuudet on otettava mukaan, jotta aineistoon tulisi kvantitatiivisiakin muuttujia. Kyselyyn vastattaisiin anonyymisti.

Eikös tilastollinen analyysi nyt muutenkin ole laadultaan kvantitatiivista?  :o

Itse saattaisin ehkä vasta kyselyysi, mutta toi sata on silti aika kova haaste. Itse vetäisin mutkia suoraksi, ja ottaisin esim. Tilastokeskuksesta jonkun valmiin aineiston (kyllä sieltäkin kaikkea mielenkiintoista löytyy), jonka lataamiseen menee hetki, ja hujauksessa koko roska olisi valmis. Nyt sulla menee varmaan tää kesä aineiston keräämiseen, mutta mikäs siinä jos aikaa ja intoa piisaa.

lambda0

Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #2 : 03.06.2015, 18:33 »
Lainaus käyttäjältä: lambda0
Fyysiset ominaisuudet on otettava mukaan, jotta aineistoon tulisi kvantitatiivisiakin muuttujia. Kyselyyn vastattaisiin anonyymisti.

Eikös tilastollinen analyysi nyt muutenkin ole laadultaan kvantitatiivista?  :o


Tilastollisessa analyysissä käytetään sekä kvalitatiivisia että kvantitaviisia muuttujia, vaikka laadultaan se on tosiaan kvantitatiivista. Khi^2-riippumattomuustestissä esimerkiksi käytetään kvalitatiivisia muuttujia (tietysti kvantitatiivisista saa kvalitatiivisia luokittelemalla arvoja sopivasti).

Vedän mutkia suoriksi, mikäli en tätä kautta saa aineistoa kerättyä. Ensimmäisenä opiskeluvuotena näpyttelin hieman yli sadan rekisteröidyn villakoirapentueen tiedot SPSS:ään, joten kutakuinkin tiedän, miten paljon aikaa aineiston tallentamiseen menee.

isabella

Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #3 : 03.06.2015, 20:34 »
Tottakai vastaisin! Siis jos sen tosiaan saa tehdä anonyymisti. Ja voisin melkein luvata että saisin mukaan 2-4 muuta, joilla on tunnukset tänne Baariin mutta jotka käyvät lueskelemassa melko harvakseltaan.

-katy-

  • Vieras
Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #4 : 03.06.2015, 20:47 »
Aika hyvältähän tuo äänestys näyttää tässä vaiheessa tai minkä verran sitten on riittävästi vastaajia  :)

lambda0

Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #5 : 04.06.2015, 19:19 »
Tarvittava määrä vastaajia olisi 100. Kyselyyn saisi tosiaan vastata täysin anonyymisti, sillä en tee kenenkään henkilöllisyydellä analyyseissani mitään (enkä muutoinkaan). Osallistujille (jos tutkimus toteutuu) lupaan lähettää raportin siitä, mitä saan aineistollani selville.

Boo

  • Vieras
Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #6 : 04.06.2015, 22:49 »
Kyllähän varmaan jostain fetlifesta saa sen sadan täyteen jos ei yksistään täältä.

lambda0

Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #7 : 05.06.2015, 19:07 »
Kyllähän varmaan jostain fetlifesta saa sen sadan täyteen jos ei yksistään täältä.

Tämäpä hyvä huomio, en edes osannut ajatella.

lambda0

Vs: Kevyehkö tilastollinen tutkimus
« Vastaus #8 : 12.06.2015, 20:42 »
Loppupäätelmät: tämä tutkimus ei toteudu, sillä vastaajia ei olisi tarpeeksi. Ehkäpä joskus toiste.