Kirjoittaja Aihe: Mikä on Suomen Kinkyskene?  (Luettu 19214 kertaa)

Mr.Inathu

Mikä on Suomen Kinkyskene?
« : 19.03.2012, 12:50 »
Niin, mikä on se mystinen Suomen kinkyskene?  :o
Tämä kysymys nousi taas kerran pöydälle, tuolla aloittamassani suuressa elämänkatsomuskyselyn ketjussa. Ikuisuuskysymys termistä, johon ei varmasti ole mitään oikeaa selitystä, mutta jota silti sujuvasti käytetään kaiken aikaa. Niinpä päätin vetää härkää hännästä ja perustaa ketjun aiheen pohtimiseksi. Mitä siis Teidän mielestänne tarkoittaa Suomen kinkyskene?

Aloitetaanpa wikipediasta:
Lainaus
In BDSM, a scene is the stage or setting where BDSM activity takes place, as well as the activity itself. The place where a BDSM activity takes place is usually called a dungeon. A BDSM activity can but need not involve sexual activity or sexual roleplay. A scene will vary, depending on the wishes of the participants and can include kink and lifestyle elements. A characteristic of BDSM relationships is the power exchange from the bottom to the dominant partner, and bondage features prominently in BDSM scenes and sexual roleplay.

The term is also used in the BDSM community to refer to the BDSM community as a whole

Hmph... Alku ei ainakaan tuntunut tutulta... BDSM-yhteisö kokonaisuutena, kuulostaa jo tutummalta. No mikä on sitten Suomen kinky-yhteisö kokonaisuutena?

Onko se kaikki, jotka leikkivät? Kaikki, joilla on fetishejä? Kaikki, jotka käyvät bileissä? Kuuluvat järjestöihin? Homotkin? Koskettaako se myös nettipalstojen  stalkkereita? Entä kinky-ammatinharjoittajia?

Oikeaa vastausta ei varmastikaan ole, mutta itselleni Suomen kinkyskene tarkoittaa kokonaisuutta, jossa henkilöt identifioituvat nimensä, nimimerkkinsä, kasvojensa, persoonansa tai toimintansa kautta osaksi kinky-yhteisöä MYÖS niille ihmisille, joita he eivät itse suoraan tunne.

Minulle skenessä mukana oleminen on sitä, että ihminen tavalla tai toisella näkyy "julkisesti" ainakin jossain seuraavista: bileissä, miiteissä, chäteissä, järjestötoiminnassa, keskustelupalstoilla, jne. Tapahtumissa ja asioissa, joissa selkeästi muodostuu käsitys siitä, että ko. henkilö on osa kyseistä kinkytoimintaa ja haluaa että se tavalla tai toisella näkyy. Yksin tai suljetulla kaveripiirillä leikkiminen ei mielestäni sellaisenaan täytä edellytystä.

Minun määritelmäni siis ei pidä sisällään ihmisiä, joilla voi olla hyvinkin aktiivinen kinky-elämä, mutta joka ei tavalla tai toisella ole suorassa vaikutuksessa näkyvään kinkyilyyn. Tälläisellä henkilöllä voi suuren yhteisön havainnointimahdollisuuksien ulkopuolella olla merkittäväkin vaikutus skeneen ja sen avainhenkilöihin, mutta jollei toiminta näy ulospäin, pitäisin henkilöä enemmänkin "skenen rajoilla" toimivana kinky-aktiivina.

Itse lopetin bileissä käynnin jo vuonna 2001 ja olin omasta mielestäni "ulkona skenestä" muutaman vuoden, kunnes Leikkikehä perustettiin ja päätin ottaa siellä käyttöön tämän allekirjoittaneen nimimerkin. Vaikka nämä vuodet leikin koko ajan aktiivisesti, en silti kokenut olevani osa skeneä vaikka osa leikkikavereistani kyllä oli.

Tämän Mr.Inathun piti alunperin olla puhtaasti virtuaalinen nikki, jonka kautta voisin olla kosketuksissa skeneen (sellaisena kuin sen itse ymmärsin) ja osallistua keskusteluihin eri palstoilla sekä käydä meilitse ajatusten vaihtoa mielenkiintoisten ihmisten kanssa... Noh, arvatkaa vaan kauanko maltoin pitää Mr.Inathu erossa leikkimisestä uusien tuttavuuksien kanssa... Jepjep, se siitä tahdonlujuudesta ;D

Mutta takaisin aiheeseen, kertokaahan kuinka te kaikki muut Baariaktiivit koette skenen? Kuulutteko omasta mielestänne itse skeneen ja jos niin miksi?

-Mr.Inathu

swan

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #1 : 19.03.2012, 13:32 »
Itselle skene on termi Suomen kansalaisista,joilla on jotain tekemistä BDSM:n kanssa ja siihen sisältyy kaikki tämän kinkyn taipumuksen omaavat. Skene on enempi käsite kuin jokin fyysinen olomuoto tai yksi yhteisö,joka kokoontuu johonkin karsinaan.

Kuulun Smurffeihin,käyn joskus pileissä ja miiteissä,mutten koe sen enempää yhteenkuuluvuutta kenenkään kanssa.

..kun en ole tekemisissä juurikaan Suomen rajojen ulkopuolelle,siksi ajattelen tässä nyt pelkästään suomalaisia. En kuulu persuihin tmv.
(-:
« Viimeksi muokattu: 19.03.2012, 14:15 kirjoittanut swan »

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #2 : 19.03.2012, 19:38 »
Mielestäni kaikki Suomen kinkyt muodostavat Suomen kinkyskenen. Mukaan lasketaan ihan kaikki vähänkään kinkyksi itsensä kokevat ihmiset.

cromzer

Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #3 : 19.03.2012, 20:20 »
Itse olen kanssa sitä mieltä, että sceneen kuuluvat ihmiset, jotka käyvät bileissä, miiteissä tms. Siitä sitten voidaan keskustella, että miten useasti ja miten monta kertaa pitää käydä että kuuluu sceneen. Itse sanoisin, että kerta riittää sceneen pääsemiseen, mutta siitä myös putoaa pois aika nopeasti.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1873
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #4 : 19.03.2012, 21:51 »
Ymmärsin kysymyksen mutta en sitä, miksi se esitettiin.

Terhenneito

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #5 : 19.03.2012, 22:06 »
Olen samoilla linjoilla Ketun kanssa. Kaikki, jotka mieltävät itsensä kinkyksi, kuuluvat skeneen.

Skenessä on aktiivisia ja vähemmän aktiivisia ihmisiä, uusia ja konkareita, bilettäjiä ja kotioloissa viihtyviä. Yksinäinenkin kinky on osa skeneä.

LadyMask

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #6 : 19.03.2012, 22:15 »
 ;D

No, enpä minäkään ymmärtänyt miksi tuota pitää kysyä?

Eikös, ole päivänselvää, että jos on kinky niin on.
Tarvitaanko tähän luento, missä 6-sivuisella tekstillä selitetään mitä "tohtori xxx" sanoi,
sivulla nro 679 ja sitten noviisi nro 69, kertoo itkua tihrustaen, että kun " äitee" sanoi "HYI, hyi".

Aloittaja selittäköön tyhmälle, "mie en jaksa jatkuvaa läpätystä"....MIksi ???

Viridian

Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #7 : 19.03.2012, 22:27 »
Jostain nämä ilmaisut: "tulla skeneen", "liikkua skenessä", "olla tunnettu skenessä" jne. ovat saaneet alkunsa. Ja niissä oletuksena on, että henkilö ei ole osa skeneä vielä alussa, siellä kotona kinkyyttään pähkäillessään, vaan vasta kun tekee aktiivisesti jotain. Sitten tehtyään, edes kerran, edes jotain, ei ole enää paluuta viattomuuden aikaan ennen skeneä... Tai näin asia on mun blondiaivoille ilmennyt.

Tämän ilmaisun, varsinkin isolla kirjoitettuna, määrittelemisen suhteen mielipiteitä näyttää olevan aika laajasti ja erilaisia, joten tuskinpa saamme ihan lähiaikoina kielitoimiston virallista kantaa asiaan. Siihen asti voinemme kukin piirtää ihan oman mielemme mukaan rajoja Skenelle ja kuka siihen kuuluu tai ei kuulu.

Vir, joka ei oikein ymmärrä, mihin tarvitaan skene termiä, joka ei muuten ole edes suomea, jos ryhmään kuuluisi ihan kaikki Suomen kinkyt. Eikös silloin termi "Suomen kinkyt" olisi riittävä?

LadyMask

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #8 : 19.03.2012, 22:34 »
 :-*
komppaan edellä kirjoittanutta !

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 779
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #9 : 19.03.2012, 22:42 »
Jos nyt viilataan pilkkua, niin ”kinkykään” ei ole Suomea. Olen kyllä Mr. Inhatun kanssa samoilla linjoilla. Kinky voi olla kuulumatta skeneen, johon liittyminen vaatii jonkinasteista yritystä verkottautua muihinkin kinkyihin kuin ehkä omaan kumppaniin (tai potentiaaliseen sellaiseen), esimerkiksi osallistumalla bileisiin, foorumi keskusteluihin jne. Sinänsä nekin, joiden ainoa kinky-kontakti on oma kumppani tai oma mielikuvitus saattavat olla sinänsä ihan yhtä kinkyjä kuin skenessä aktiivisestikin pyörivät.

Kyllä ilmauksella ”skene” on minusta ihan oma käyttöarvonsa. Voi esimerkiksi todeta skenen olevan riitaisa, ottamatta kantaa, ovatko kinky-ihmiset suoranaisesti sitä.

Dominantti

Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #10 : 19.03.2012, 22:51 »
Itse miellän kyllä skeneä terminä joka kuvaa yhteisöä joka muodostuu kinkeistä. Olen itse ollut kinky tätä nykyään noin 17 vuotta, mutta oman määritelmän mukaan aktiivinen skenessä kunnolla vain vuoden pari, livenä alle vuoden.

Tämä tosin menee vahvasti semantiikan puolelle... *pukee asbestipuvun*  >:D

Koo

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #11 : 19.03.2012, 22:56 »
Oikeaa vastausta ei varmastikaan ole, mutta itselleni Suomen kinkyskene tarkoittaa kokonaisuutta, jossa henkilöt identifioituvat nimensä, nimimerkkinsä, kasvojensa, persoonansa tai toimintansa kautta osaksi kinky-yhteisöä MYÖS niille ihmisille, joita he eivät itse suoraan tunne.

Minulle skenessä mukana oleminen on sitä, että ihminen tavalla tai toisella näkyy "julkisesti" ainakin jossain seuraavista: bileissä, miiteissä, chäteissä, järjestötoiminnassa, keskustelupalstoilla, jne. Tapahtumissa ja asioissa, joissa selkeästi muodostuu käsitys siitä, että ko. henkilö on osa kyseistä kinkytoimintaa ja haluaa että se tavalla tai toisella näkyy. Yksin tai suljetulla kaveripiirillä leikkiminen ei mielestäni sellaisenaan täytä edellytystä.

-Mr.Inathu

Enpä taida muualla näkyä kuin täällä, viime aikoina tosin "avautunut" sen verran, että olen jopa ihan livenä tavannut joitakin tämän foorumin käyttäjiä. Yksin en leiki, mutta pidän omat suhteeni pääsääntöisesti omana tietonani ja tätä odotan kumppaneiltakin. En tunne tarvetta verkottua enkä pitää melua tekemisistäni, kavahdan ajatusta leikkiä/sessioida/whatever henkilöiden kanssa, jotka ovat leikkineet/sessioineet/whatever suurin piirtein ristiin keskenään niin että "kaikki tuntevat kaikki".

Summa summarum, en siis kuulu Suomen Kinkyskeneen, onneksi sentään ainakaan vielä tälle foorumille ei sitä vaaditakaan :)

Piiskazion

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 417
  • Galleria
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #12 : 19.03.2012, 23:04 »
Skene on lauma. Ollakseen osa laumaa skeneilijän on tavalla tai toisella näytettävä muille laumalaisille, että täällä ollaan. Sen voi tehdä bileissä, yhdistyksissä tai vaikka täällä. Mitä enemmän olet näkyvillä ja pystyt sanoillasi tai teoillasi määrittelemään mitä on kinkiys, sen enemmän ympärilläsi pyörii niitä, jotka tarjoutuvat nyppimään kirppuja turkistasi.

Yksinäinen susi on susi vaikka ei ole laumassa. Skenessä se ei ole.

Viridian

Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #13 : 19.03.2012, 23:05 »
Itse miellän kyllä skeneä terminä joka kuvaa yhteisöä joka muodostuu kinkeistä. Olen itse ollut kinky tätä nykyään noin 17 vuotta, mutta oman määritelmän mukaan aktiivinen skenessä kunnolla vain vuoden pari, livenä alle vuoden.

Tämä tosin menee vahvasti semantiikan puolelle... *pukee asbestipuvun*  >:D

Tätä juuri yritin sanoa.. Meikäläinenkin on saanut käsityksen, että kyse olisi yhteisöstä, mutta juurihan sen useampi määritti kaikenkattavaksi termiksi, joka sisältää jokaikisen tykönään kinkyjä miettivän. Siksi hämmentynyt kyselyni aiheesta...

Mielestäni olet, kuten arvoton ja ketjun aloittajakin, oikeassa siinä, että "kinkyskene" on sittenkin eri asia kuin "kinkyt". Kiitos asian ilmaisemisesta vähemmän savolaisesti kuin mitä itse osasin.

Vir, joka hiippailee skenessä kuin mustanaamio kaupungissa

LadyMask

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #14 : 19.03.2012, 23:10 »
 :)
Eiköhän se " YHTEISÖ" ole aika puhuttava sanamuoto?

Miksi pitää yksilöidä, kuka on ollut missäkin "hiotaan lankkuja"-jutussa mukana.
Jokainen varmaan on tehnyt jotain/tai ollut tekemättä, mutta mitä hittoa sillä on
väliä.
Kinkyä se kaikki on, vaikka laulaisit oopperaa naapurille !

 :love: