Kirjoittaja Aihe: Mikä on Suomen Kinkyskene?  (Luettu 19196 kertaa)

Nick

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #15 : 19.03.2012, 23:11 »
The term is also used in the BDSM community to refer to the BDSM community as a whole.

Nenne

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #16 : 19.03.2012, 23:28 »
Mun henkilökohtainen näkemys asiaan:
Jos tuntee itsensä kinkyksi, on kinky huolimatta siitä, kuinka truena tai vähemmän truena muut pitävät, vaikka leikkisi yksin kotona punaisten haisaappaittensa kanssa. Vasta kun kertoo muille leikkivänsä punaisten haisaappaittensa kanssa, tai ilmestyy niissä bileisiin tai miittiin, tai lataa niistä kuvan galleriaan, tjms, kuuluu skeneen. "Olla kinky" ei siis ole yhtä kuin "olla skenessä". Sama vaikka keräisi postimerkkejä. Yksin kotona ensipäiväleimoja ihastellessaan ei vielä kuulu "postimerkkiskeneen" (piiriin / ryhmään / yhteisöön), joten kallistun skeneen kuulumisessa jonkintasoisen itsensä, ajatustensa, kuviensa, tms, jakamisen kannalle.

Omaan näkemykseeni asiasta peilaten, olen kuulunut skeneen alle puolet kaikesta siitä ajasta mitä olen ollut kinky.

LadyMask

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #17 : 19.03.2012, 23:51 »
 :)
Ymmärrän Nennen ajatuksen (jopa minäkin), mutta en hyväksy sitä, että kuuluakseen johonkin,
pitää juosta bileissä, näyttää muutama kuva "tässä mää sessioin"-ton xx-kanssa ja sitten  me
oltiin etkoilla ja jatkoilla siellä, sun täällä.

Olen kyllä "näyttäytynyt", bileissä, ennen nti nenneä, mutta en silti pidä sitä
minään ihmeellisenä , "kuulun kinkyihin"-meriittinä.

Joten aloitetaankos ihan alusta... :love:

Bossman

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 170
  • In Boss we trust
  • Galleria
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #18 : 20.03.2012, 00:33 »
Skene / scene sanana merkitsee pohjimmiltaan jotain havaittavaa, ts näkyvää, kuuluvaa tai muuten tuntuvaa. Joten ne yksilöt, jotka ovat hairahtuneet tavalla tahi toisella aistittavaan ulostuloon,
vaikka kuinka passiivisena katselijana bilepaikan nurkkauksessa tai toisten forumpostausten lukijoina,
aktiivisena tapahtumien työstäjänä, kommentaattorina tai jotain siitä välistä, muodostavat scenen.
Jos on kinky ihan vain tykönänsä yksin kaksin tai porukalla, on toki sitä mutta ei 'scenessä'.
Termin 'yhteisö' määrittäminen olisikin sitten jo ihan toinen juttu ja haaste...

Ugh, tämä on mielipiteeni ja sekaannun siihen täysin.

Simone

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #19 : 20.03.2012, 00:58 »
:)
Ymmärrän Nennen ajatuksen (jopa minäkin), mutta en hyväksy sitä, että kuuluakseen johonkin,
pitää juosta bileissä, näyttää muutama kuva "tässä mää sessioin"-ton xx-kanssa ja sitten  me
oltiin etkoilla ja jatkoilla siellä, sun täällä.

Olen kyllä "näyttäytynyt", bileissä, ennen nti nenneä, mutta en silti pidä sitä
minään ihmeellisenä , "kuulun kinkyihin"-meriittinä.

Joten aloitetaankos ihan alusta... :love:

Niin, ei varmaankaan "kuuluakseen johonkin", vaan kuuluakseen skeneen - niin kuin sinä mask ja nti (hih! vai neiti!?  ;D) nenne, kuulutte olemalla osana tätä foorumia ja ilmaisemalla täällä itseänne.
Olet siis joskus muinoin "kuulunut skeneen" näyttäytymällä bileissä ja nyt taas aktivoitunut.
Ja sehän ei ole ollenkaan sama kuin olla kinky - jota voi siis olla vaikka siellä kaapissa issekseen - niin kuin kovin monet ovat jo aiemmin todenneet, Bossman tuossa viimoisena.
Jotta - toiset täällä taitavat puhua niistä seipäistä ja toiset ehkä aidoista tahi aidan vieruksista!?  :love:
(minä lähinnä kait perennapenkeistä  ;D )

swan

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #20 : 20.03.2012, 01:11 »
Skene on lauma..

Yksinäinen susi on susi vaikka ei ole laumassa. Skenessä se ei ole.
En osaa ajatella ihmistä täysin sudeksi eli pelkäksi eläimeksi,mutta näkemyseroja saa olla.

Voihan olla monia laumojakin ja sitten ne yksinäiset. Ehkä ihmissusilaumoissa hyväksytään laumaan varsinaisesti kuulumaton yksinäinen susi ja mikäli orpo piru haluaa liittyä edes löyhästi mukaan ajaksi.
Vaikeita ajatuksia .
Itse en haluaisi olla yksinäinen susi,mutta se ei aina ole valintakysymys-

Yksi lempiajatus, jos nyt ajatuksia enää on edes, niin se, että voi valita asioita, mutta ei voi valita niiden valintojen seurauksia.

Olen mielestäni melko siedettävä susi, mutta se ei vaan auta laumaan liittymisessä. Voi myös olla, että käyttäydyn ja ajattelen aavistuksen eri tavoin kuin lauma tai sitten olen liian kauan ollut ulkopuolinen ns. normilaumoista  *iso kysymysmerkki*
« Viimeksi muokattu: 20.03.2012, 01:29 kirjoittanut swan »

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #21 : 20.03.2012, 15:38 »
Minä olen aina nimennyt kinkyporukat niin, että "skeneen" kuuluu kaikki kinkyt, mutta "sisäpiiri" on porukkaa, joka tekee aktiivisesti jotain kinkyskenen puolesta, esim. järjestää bileitä tai ylläpitää kinkyfoorumeita. Kirjoitin aiheesta joku aika sitten off-topic-ketjuun. Mutta tiedän, että olen luultavasti ainoa, joka nimeää asiat näin.

LadyMask

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #22 : 20.03.2012, 17:33 »
 :)

Niin taisit sano aikaisemminkin, mutta nyt sanoit sen selkeästi.
Eli kommppaan kyllä Kettu vinossaa tällä kertaa täysin.    ::)

Ja minun puolestani tämä jaarittelu saa loppua, jatkakoon ken haluaa.    :-*

Gofe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 31
  • 100% impersonaattori; Virin hovivalokuvaaja
  • Galleria
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #23 : 20.03.2012, 21:54 »
Skene on anglismi englannin scenestä, joten katsotaan mitä M-W siitä sanoo (OED ei juuri nyt ole käytettävissä):

5 a: sphere of activity

Tuo ei taida selventää asiaa, mutta saman firman englannin opiskelijoille tarkoitettu opus sanoo:

5 a: a particular area of activity that involves many people

Ja fraasista "enter the scene" sanotaan:

1: to become involved in something

Ja sitten pitää kaivaa esiin sanan involved selitys (sama englannin opiskelijoille terkoitettu opus):

2 a: having a part in something : included in something
2 b: actively participating in something

Kyllä minä ymmärrän tuon niin, että kuuluakseen skeneen, pitää olla tekemisissä useamman ihmisen kanssa ja vielä olla ainakin jossain määrin aktiivinen.

Gofe, jonka mielestä sanakirjoja on kiva selailla

Smooth

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #24 : 20.03.2012, 21:56 »

Ja minun puolestani tämä jaarittelu saa loppua, jatkakoon ken haluaa.    :-*

Jaarittelun jos lopettamme, loppuu koko foorumi. Kuitenkin kaikki totuudet on jo kerran sanottu ja asiat puitu. Joten jaarittelu saa luvan jatkua :).

Minä olen aina nimennyt kinkyporukat niin, että "skeneen" kuuluu kaikki kinkyt, mutta "sisäpiiri" on porukkaa, joka tekee aktiivisesti jotain kinkyskenen puolesta, esim. järjestää bileitä tai ylläpitää kinkyfoorumeita. Kirjoitin aiheesta joku aika sitten off-topic-ketjuun. Mutta tiedän, että olen luultavasti ainoa, joka nimeää asiat näin.

Asiasisällöstä Ketun kanssa ihan sama mieltä. Ja Nennen. Ja monen muun.

Mutta se sana SISÄPIIRI. Yleensä sanaan "sisäpiiri" kyllä liitetään vahvasti negatiivinen vivahde.
Ikäänkuin se olisi jokin kuppikunta/salaseura jonne ei pääse kun tekemällä jotain ylivoimaisen livena tai  tai suosituksilla. Ja jossa kaikki tuntee toisensa. Minusta skenessa ei todellakaan tarvitse "tuntea kaikkia" saatikka paneskella ja/tai sessioida kaikkien kanssa. (Välihuomatus: ei sisäpiirissä tai ystäväpiirissä sessioida kaikkien siinä olevien kanssa...vai?)

Skenessä ovat ne ketkä ovat jollain tavoin aktiiveja ja Suomen kinkyt ovat ne ketkä ovat kinkejä omasta mielestä. On varmaan läjäpäin kinkyhenkeisiä tyyppejä jotka ovat sataa kertaa kinkymmät kun minä mutta jotka karttavat sanaa kinky tai pervo ja näin ollen jäävät meidan spekulaatioimme ja netti- ja bileelämämme ulkopuolelle.
Skene siis ehkä on lähempänä käsite "yhteisöä" :). Yhteisöhän on läjä yksilöitä jolla on jokin yhteinen juttu ja he ovat jollain tavoin jotain tekemässä jotain sen jutun ympärillä muutoinkin kun privaatisti yksityiselämässä.

Lucrezia

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #25 : 20.03.2012, 23:56 »
Skene = yhteisö, näyttämö, lauma...kuinka vaan, mutta jotain sellaista, jonka jäsenet jollain tapaa näkyvät ja kuuluvat. Vaikka vain hiljaisena nikkinä foorumilla tai bileiden nurkassa, mutta ovat tulleet mukaan kuitenkin. Aktiivisuus skenessä on sitten aivan toinen asia.

Useimmilla ihmisillä on tarve kuulua johonkin. Ne itseriittoisimmatkin (minä mukaanlukien) haluavat jakaa ajatuksiaan, vaikka olisivat kuinka oman tiensä kulkijoita.

Olen liittynyt tänne Baariin, kommentoin joskus jotain foorumilla, käyn harvakseltaan bileissäkin. Olen löytänyt samanhenkisiä ihmisiä täältä Baarista ja myös muualta kauan ennen Baarin olemassaoloa. Kyllä: katson kuuluvani Suomen kinky-skeneen, vaikken ole järjestämässä tapahtumia tms. konkreettista toimintaa - mutta ehkä jonain päivänä sitäkin, jos aikaa riittäisi  :)

Mr.Inathu

Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #26 : 28.03.2012, 15:25 »
Oho  :o

Kysyessäni tätä asiaa, ei tarkoituksenani ollut lainkaan kyseenalaistaa ketään tai mitään tai yrittää määritellä minkäänlaisia totuuksia tai rajoja tms... Tarkoitukseni oli vain herätellä keskustelua siitä, kuinka eri tavoi tämä(kin) tutun termin voi ymmärtää.... Pitääkö kaikesta aina vääntää arvokeskustelua tai pyrkiä näkemään kaiken taustalle jotain piilotettuja tavoitteita?

-Mr.Inathu

narri

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #27 : 28.03.2012, 15:36 »
Joidenkin mielestä sanojen määrittelyyn tuntuu aina liittyvän arvokeskustelu eikä ymmärrykseen mene ettei määrittelyllä yritetä saada aikaan parempi-huonompi jaottelua, vaan sitä että puhuttaisiin samasta asiasta kun termiä käytetään ja minimoitaisiin väärinymmärrysten mahdollisuus. Se lienee mahdotonta.

Koo

  • Vieras
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #28 : 28.03.2012, 15:39 »
Ja jotkut vaan näemmä ovat hyvin ihastuneita kaiken mahdollisen määrittelyyn, luokitteluun, analysointiin ja kartoittamiseen. Olipa kyseessä sanat, ihmiset, tavat, mieltymykset tai pukeutuminen.

Enkä viittaa aloittajaan nyt yhtään :)

Piiskazion

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 417
  • Galleria
Vs: Mikä on Suomen Kinkyskene?
« Vastaus #29 : 28.03.2012, 15:43 »
Ja jotkut vaan näemmä ovat hyvin ihastuneita kaiken mahdollisen määrittelyyn, luokitteluun, analysointiin ja kartoittamiseen. Olipa kyseessä sanat, ihmiset, tavat, mieltymykset tai pukeutuminen.

Onko se sinusta huono asia?