Baarin kannatusmaksut
Voisiko olla niin, että vika on enemmän bileissä käyneissä muutamissa ihmisissä, kuin itse yhdistyksessä, tai bileiden järjestäjissä(?)
1. Katsoa saa - ei koskea eikä neuvoa– –. Seuratessasi toisten sessiointia, älä puutu, älä mene liian lähelle äläkä varsinkaan ala neuvoa osallistujia tai pyydä päästä mukaan. Sessiointi on yksityisasia ja jos joku neuvoja tai sessioseuraa kaipaa, hän pyytää niitä itse.
– – olen ottanut tavaksi pyytää jotakin tuttua pitämään kaikki uteliaat loitommalla. Tällöin paremmin keskittyä itse sessioon, kun ei tarvitse olla varuillaan ja silmät niskassa siitä, että joku valopää kokee vastustamatonta halua ottaa osaa meneillään olevaan tapahtumaan.
Jokainen voi kysyä itseltään, menisikö esim. musiikkikeikalla lavalle juttelemaan bändin jäsenille, että ilmoja on pidellyt, mulla on yksi teidän levy, ollaan varmaan kavereita.
– – jos on selvästi meneillään setti missä on keskittynyt ja intensiivinen tunnelma osallistujien kesken, niin voisi miettiä kahdesti onko se juuri oikea hetki mennä heittämään läppää asianosaisille. Tätä nyt ei ehkä täysin voi vaatia ja itselläkin joskus tilannetaju saattaa vähän pettää, varsinkin kun sitten on myös niitä juttuja missä itse, vaikka kuinka olisin sidottuna, huoletta vittuilen ja vitsailen kavereille jotka hakee ja ojentelee lisää välineitä. Harmaata aluetta ehkä ja ihmisillä on erilaisia tapoja, mutta tosiaan se harkinnan käyttö ja tilannetajun kehittäminen ja ystävällinen mutta selkeä rajanveto tarpeen tullen on ihan sallittua.
Hauskanpito torppaa usein liian jyrkkiin sääntöihin. Yhdellä yhtä, toisella joku toinen rajoitus. Peruskunnioitus ihmistä kohtaan on usein riittävä.
– – välissä tuntuu, että bileissäkin aina hirveästi varoitellaan ja esitetään kovia kieltoja. Se kyllä vähentää ihmisten rohkeutta pitää myös pervon rennosti hauskaa, mikä lienee bileiden tarkoitus. Ehkä olisi sääntöjä lukiessa hyvä ilmaista asioita aina myös rohkaisevasti ja positiivisesti.
Eihän tuo ole mahdollista. Eihän ketään ”tuntematonta saa edes puhutella” tai edes tuttua, ilman lupaa
Mitä V*****, ettekö te te perkeleen friikit käy normibaareissa ollenkaan – –?
Hasse kärjistää asian mutta tuo esiin näkökulman, joka suomalaisessa sosiaalisessa elämässä harmitti minua erityisen paljon ollessani 15–20-vuotias:Lainaus käyttäjältä: Hasse.W - 11.08.2013, 11:25Eihän tuo ole mahdollista. Eihän ketään ”tuntematonta saa edes puhutella” tai edes tuttua, ilman lupaaTai niin kuin itse silloin nuorena vain aavistuksen verran kärjistin luokkatoverieni puheita. »En mä voi siihen tutustua, kun enhän mä tunne sitä!»
No mutta eikös tuo päde suomalaiseen biletyskulttuuriin yleensäkin, eikä ainoastaan kinkybileisiin?
paikalla oli pari ilman erityistä asua. He olivat kuulemma päässeet sisään riisumalla housut, mutta jutellessa heidän kanssaan jäi hieman ikävä maku suuhun, kun tuntui, että toinen heistä oli paikalla pikemmin tirkistelyn vuoksi, kuin osallistuakseen bileisiin.
- Voisiko näiden satunnaisten seikkailijoiden kohdalla varmistaa, että he ymmärtävät bileiden säännöt, jos he eivät selvästi ole valmistautuneet bileisiin. Ilmeisesti he tulivat paikalle niin myöhään, etteivät he kuulleet alkujuonnon sääntöjen kertausta. Minusta on hyvä, että paikalla voi tulla myös uteliaisuudesta ja, mutta olisi turvallisempi oli juhliin, jos kaikille on pelisäännöt takuulla selvät.