Kirjoittaja Aihe: Kiellettyjen leikkien kroptofilialanka, ja miksi se pitäisi nimetä uudestaan  (Luettu 3315 kertaa)

Armulius

  • Vieras
Hei modet!
Olen erittäin uusi tällä sivustolla, ja samoin Tampereen seudun skenessä. Toivon silti, ettei kokemusosaamiseni puute heikennä mielipidettäni silmissänne.

Kaikki muut kategorian langat ovat neutraalimmin nimettyjä, paitsi tuo yksi. Minusta yhden kinkin nimeäminen seksuaalista vinoumaa kuvaavalla lääketieteellisellä (nyttemmin poistetulla) termillä ei ole reilua, ja rajoittaa keskustelua. Kroptofiliahan tarkoittaa nimenomaan seksuaalisuutta, joka kohdistuu nimenomaan ulosteisiin. Kyseessä monilla kuitenkin on enemmän fantasiasta tai kinkistä, eikä mistään seksuaalisuutta määrittävästä, aiemmin mt-ongelmana hoidetusta asiasta.

Kakka on monelle hard limit raja, tai sen yli. Hyvä niin, eihän kaikkien tarvitse pitää jostain. Aiheeseen liittyy (luonnollisestikin) jo paljon ennakkoluuloja ja stigmaa. Osa siitä on aiheetonta, ja voi johtaa turhaan sheimaamiseen. Ja johtaakin.

Se, että ainut lanka, jossa asiasta ollaan keskusteltu, ja ilmeisesti ainut lanka, jossa siitä saa keskustella (myöhemmin tehty scat-lanka ohjattiin keskustelemaan kroptofilia-lankaan), on nimetty selkeästi erilailla kuin muut langat, ei ainakaan vähennä aiheen sheimaamista.

Sanoilla on painoa - se, onko jokin asia fetissi vai filia, vaikuttaa asenteisiin paljon. Lisäksi ei auta, että keskimääräinen ihminen osaa nimetä noin kaksi muuta filiaa, joihin sanaa kroptofilia rinnastaa: pedofilia ja nekrofilia - molemmat tällä sivustolla (syystä) kielletty. Ei mikään mairitteleva vertailujoukko.

kroptofilia-langassa oli tasokkaita kommentteja, mutta on nyttemmin lanka on mitä ilmeisemmin kuollut. Langan niikseen sen takia jättäminen ei siis mielestäni ole enää perusteltua, ja ainakaan uuden langan aloittaminen eri nimellä ei kenenkään jutustelua häiritsisi.

Kiitos arvokkaasta työstänne yhteisöä kohtaan ja mukavaa viikonloppua!

Pinku

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 539
  • Babygirl
  • Galleria
Hmm, mie en näe kyseisen "langan" tai "ketjun" nimessä ongelmaa. En tosin kyllä ole eritefettari, mutta se vain tuli mieleen että adult baby käsite, joka siis iteki olen, yhdistetään käsitteeseen parafilic Infantilism.

Ei tällä ollu mitään painoarvoa varmaankaan, mutta en ymmärrä mikä nimessä on "väärää"?  ^-^ tumblriin kuvia lisätessäni, niin käytän hästägiä #infantilism, koska se kertoo tästä kaiken tarvittavan. :)

vila

  • Vieras
Onko ylläpito jossain määritellyt, ettei korpofiliasta saisi keskustella muualla kuin kyseisessä langassa? "Kielletyt leikit" ei taida tarkoittaa nyt oikeasti kiellettyä vaan enemmänkin sillä viitataan siihen ettei ole kaikkien juttu.

Itse eritteistä erittäin paljon tykkäävänä henkilönä en ole kokenut, että tällä foorumilla millään tavalla katsottaisiin eritefettareita kieroon. Monet ihmiset ilmoittavat eritteet hard limiteikseen, mutta sehän on jokaisen oikeus eikä syrjintää. Suurin osa sitä paitsi tuskin haluaa edes julkisesti kaikkia eriteseikkailujaan jakaa, en itsekään halua. Jos esim. bileissä ei saa eritteillä läträtä niin sehän on hygieniakysymys. Olen itse kokenut "hyi ällöä" lähinnä yksilöiltä, enkä missään nimessä laajasti.

Mutta ymmärrän kyllä aloittajaa. Täällä heitellään "hierotaan paskaa naamaan" tai "kustaan päälle"-tyyppisiä heittoja, jotka saattavat uusille iskeä aika pahasti kun on tottunut vaniljamaailmassa häpeämään. Mutta hei, tämä on pervomaailma. Jos joku sanoo, että "tuu tänne niin hieron paskaa sun naamaan" niin se voi olla myös flirttailua :D

Armulius

  • Vieras
Onko ylläpito jossain määritellyt, ettei korpofiliasta saisi keskustella muualla kuin kyseisessä langassa?

Hei vila!

Olen uusi foorumilla, joten en ole itseasiassa ihan satavarma, miten uusien aiheiden aloittaminen toimii; perustin johtopäätökseni siihen, että scat-nimisen langan ainoa kommentti oli, että kyseisestä aiheesta keskustelu käydään tätä postausta koskevassa langassa. Päättelin tästä, ettei samaan aiheeseen uuden langan aloittaminen ole sallittua.

En ole törmännyt ihmeemmin kakkafetissien syrjintään täällä, ja olen tottakai kanssasi samaa mieltä siitä, että jokaisella on oikeus määritellä mistä haluaa keskustella, saati tehdä (jollei erityisesti halua luopua kyseisistä oikeuksista).

Itseasiassa näin jälkikäteen tuntuu suht tyhmältä, miksi en koettanut aloittaa uutta aihetta kyseisessä kategoriassa, vaan oletin vanhan yrityksen pohjalta, että se olisi kiellettyä tai ainakin epäsopivaa.

Armulius

  • Vieras
Hmm, mie en näe kyseisen "langan" tai "ketjun" nimessä ongelmaa. En tosin kyllä ole eritefettari, mutta se vain tuli mieleen että adult baby käsite, joka siis iteki olen, yhdistetään käsitteeseen parafilic Infantilism.

Ei tällä ollu mitään painoarvoa varmaankaan, mutta en ymmärrä mikä nimessä on "väärää"?  ^-^ tumblriin kuvia lisätessäni, niin käytän hästägiä #infantilism, koska se kertoo tästä kaiken tarvittavan. :)

Hei Pinku!

Olisin voinut tuoda tämän pointin esille aloituksessanikin - ja itseasiassa harkitsinkin sitä -, että en todellakaan vastusta kenenkään identifioitumista tai muutoin filia-sanan itse käyttämistä.

Koen kumminkin, että langoissa pitäisi käyttää mahdollisimman laajaa termiä: sellaista, mihin mahdollisimman moni samaistuu. monelle on helpompi puhua asiasta fetissinä kuin parafiliana, sillä parafilia kai ainakin alunperin on tarkoittanutkin jotain vakavampaa ja enemmän määrittävää.

Ehkä pointtiani parhaiten avaa tämä: kaikki orjat ovat subeja, mutta kaikki subit eivät ole orjia. Jos halutaan nimetä lanka, joka koskee kaikkia subeja, tulisi sen nimi olla sub-lanka, eikä orja-lanka

vila

  • Vieras
Onko ylläpito jossain määritellyt, ettei korpofiliasta saisi keskustella muualla kuin kyseisessä langassa?

Hei vila!

Olen uusi foorumilla, joten en ole itseasiassa ihan satavarma, miten uusien aiheiden aloittaminen toimii; perustin johtopäätökseni siihen, että scat-nimisen langan ainoa kommentti oli, että kyseisestä aiheesta keskustelu käydään tätä postausta koskevassa langassa. Päättelin tästä, ettei samaan aiheeseen uuden langan aloittaminen ole sallittua.

En ole törmännyt ihmeemmin kakkafetissien syrjintään täällä, ja olen tottakai kanssasi samaa mieltä siitä, että jokaisella on oikeus määritellä mistä haluaa keskustella, saati tehdä (jollei erityisesti halua luopua kyseisistä oikeuksista).

Itseasiassa näin jälkikäteen tuntuu suht tyhmältä, miksi en koettanut aloittaa uutta aihetta kyseisessä kategoriassa, vaan oletin vanhan yrityksen pohjalta, että se olisi kiellettyä tai ainakin epäsopivaa.


Keskustelut pysyvät helpommin kasassa jos keskustellaan samaan lankaan, koska silloin vanhatkin keskustelijat pysyvät kärryillä. Samoin monet ovat kirjoittaneet jo tarinansa yhteen lankaan. Esimerkiksi kestosuosikki on "kuinka käännyttää vanilja kinkyksi"-aihe, jonka mukaisia lankoja on varmaan kymmenen tms... Ihmiset kirjoittavat pitkän stoorinsa sinne eivätkä sitten jaksa sitä toiseen kirjoittaa, jolloin aloittajalle voi syntyä fiilis ettei kukaan ola samassa tilanteessa. Koprofilia on muuten näemmä WC-osastolla yhdessä pissaleikkien kanssa.

Täällä on ihan kiva ylläpito eivätkä he tule raivoamaan jos koet, että toiselle langalle on tarvetta. Esimerkiksi 24/7-suhteista on useita lankoja, koska halutaan rajata aihetta uudesta näkökulmasta tms. Eikä kannata kokea itseään täällä tyhmäksi, kun vietät täällä pari kuukautta niin huomaat olevasi fiksuimmasta päästä :D

peltsi

  • Ribsimestari
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 1194
  • Galleria
Moi ja tervetuloa Baariin. :)

Viestiketjuja aloittaessaan käyttäjät voivat itse valita ketjulle mielestään sopivan nimen, eikä ylläpito tarkasta ketjujen nimiä ennen niiden julkaisua. Tässä tapauksessa käytetty lääketieteellinen termi on mahdollisesti ollut ketjun aloittajan mielestä paras vaihtoehto aihepiiriä käsittelevän ketjun nimeksi.

Ketjujen nimiä ei lähtökohtaisesti muuteta alkuperäisestä, jotta foorumin luettavuus pysyy selkeänä. Vastaavasta syystä on myös toivottavaa, että samaan aiheeseen liittyvä keskustelu käydään yhdessä ketjussa, jotta keskustelu ei jakaudu useaan eri suuntaan. Tähän ketjuun vastannut käyttäjäkin (=ei siis ylläpidon edustaja) todennäköisesti viittasi.

Mikäli jostain aiheesta on jo olemassa ketju, mutta siihen ei ole tullut vastauksia pitkään aikaan tai haluat esim. käsitellä samaa aihetta toisesta näkökulmasta, voit luoda aiheesta myös uuden ketjun.