Kirjoittaja Aihe: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla  (Luettu 12558 kertaa)

poisongrrrll

  • Vieras
Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« : 24.01.2017, 13:27 »
Monissa keskusteluissa täällä tuodaan hyvin avoimesti esiin erilaisia syrjiviä, foobisia ja muutenkin ahdasmielisiä näkemyksiä. Suoranaista halventavaa kielenkäyttöä esiintyy myös liian usein. Monet esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat keskustelun ilmapiirin ikäväksi eivätkä siksi halua kuulua tähän verkkoyhteisöön tai osallistua täällä suomenkieliseen kinkykeskusteluun. Mikä ratkaisuksi vihamieliseen ja syrjivään puheeseen? Miten rakentaa inklusiivisempaa suomenkielistä online-kinky-yhteisöä? Ehdotan,  että tänne perustetaan suljettu alafoorumi nimeltä AltMiesKyyneleet, jonne siirretään esim yhden varoituksen jälkeen toksisia näkemyksiä foorumilla esittävät profiilit.

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #1 : 24.01.2017, 14:15 »
Hyvä avaus.
Itse toivon myös jotain vastaavaa ja olen tainnut joskus jotain ehdottaakin.

Keskustelut pysyvät ruodussaan noin 3 viestin verran, jonka jälkeen yleensä joko hypitään asiasta tuhanteen, provosoidutaan tai aloitetaan kaksintaistelu. Edit: ed. viesti hyvä esimerkki.Tämän takia ainakaan minä en viitsi paljon foorumille kirjoitella.

Mitä sitten toivoisin tai mitä olisi tehtävissä? Toivoisin tiukasti moderoitua, vaikka foorumin osaa, jossa tiukalla kädellä siivottaisiin ja bannattaisiin kaikki turhat kirjotukset.

Se mikä minua ehkä tässä kaikkein eniten huolestutta, on se kuva miltä tämä "riitelevä" skene näyttäytyy ulospäin. Mieti omalle kohdallesi miltä tämä foorumi mielestäsi näyttäytyisi, jos tulisit sinne tänään ensimmäistä kertaa?

Yst. Terv.
Karwis

poisongrrrll

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #2 : 24.01.2017, 14:43 »
Hyvä avaus.
Itse toivon myös jotain vastaavaa ja olen tainnut joskus jotain ehdottaakin.

Keskustelut pysyvät ruodussaan noin 3 viestin verran, jonka jälkeen yleensä joko hypitään asiasta tuhanteen, provosoidutaan tai aloitetaan kaksintaistelu. Edit: ed. viesti hyvä esimerkki.Tämän takia ainakaan minä en viitsi paljon foorumille kirjoitella.

Mitä sitten toivoisin tai mitä olisi tehtävissä? Toivoisin tiukasti moderoitua, vaikka foorumin osaa, jossa tiukalla kädellä siivottaisiin ja bannattaisiin kaikki turhat kirjotukset.

Se mikä minua ehkä tässä kaikkein eniten huolestutta, on se kuva miltä tämä "riitelevä" skene näyttäytyy ulospäin. Mieti omalle kohdallesi miltä tämä foorumi mielestäsi näyttäytyisi, jos tulisit sinne tänään ensimmäistä kertaa?

Yst. Terv.
Karwis
Mietin itse ensin ehdottaa viestissäni suljettua "safer space" keskustelualuetta tiukemmalla moderoinnilla, mutta miksi pitäisi alistua rasisti- ja seksistitruumäästereiden vihapuheeseen? Miksi ei ennemmin moderoitaisi näitä online-peppukipua kärsiviä omalle suljetulle keskustelualueelleen, jossa suvaitsemattomuuden suvaitsevaisuus saa kukoistaa kaikessa rauhassa? Tai miksi antaa sellaiselle tilaa ollenkaan?

Itse henkilökohtaisesti olen enemmän huolissani suomenkielisen kinky-yhteisön assosioitumisesta roturealismiin, transfobiaan ja yleiseen matalamieliseen vihapuheeseen. En ole ollenkaan innoissani osallistumassa tämänhetkisen ilmapiirin keskusteluihin enkä liittynyt foorumille inkluusiota, suvaitsevaisuutta ja moniarvoisuutta syleilevää maailmaa odottaen. Se, että jaan samankaltaisia seksuaalisia mieltymyksiä ei loppujen lopuksi ole kovin tiukasti yhdistävä tekijä. Valitettavasti suomenkielisiä aihepiirin online-yhteisöjä ei ole valittavaksi asti, joten joudun antamaan nöyrän työpanokseni keskustelujen korkealentoisuuden puolesta täällä.  8)

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #3 : 24.01.2017, 14:51 »
Suvaitsevaisuus alkaa muistuttamaan hirveen paljon niitä totalitarismin muotoja joita se yrittää vastustaa.

Eikös suvaitsevaisuus ole sitä että suvaitaan, ei sitä että vastustetaan ?
Jos joku on eri mieltä tai vaikka sua itseäskin vastaan, mitä sitten ?

Näkökantojen ja mielipiteiden sekamelskahan on se mikä pitää maailman mielenkiintosena,
toivottavasti koskaan mikään yksi näkemyskanta ei pääse tuhoamaan muita kokonaisuudessaan.

Mutta, koska oon kuitenkin väärässä, mitäs sitten ?

 :o

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #4 : 24.01.2017, 15:02 »
Tiukempi moderointi kaatuu varman ihan ylläpitäjien resursseihin. Lisävoimat taas monimutkaistaa moderointia, ja maksullisuus samoin. Hmmmm.

Täällä kun on niin paljon ei pelkästään sitä matalaotsaista vihapuhetta seksuaalisista vähemmistöistä, vaan lisäksi misogynismiä plussattuna moninikkitrollailulla "kiinnostavuuden" lisäämiseksi keskusteluihin (sic!). Et joo. Mä oon ainakin aika lailla toivoni ja kirjeeni (heh, typo) kirveeni siis kaivoon heittänyt. Ehkä nuoremmat jaksaa. Toivottavasti.

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #5 : 24.01.2017, 15:28 »
Monet esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat keskustelun ilmapiirin ikäväksi eivätkä siksi halua kuulua tähän verkkoyhteisöön tai osallistua täällä suomenkieliseen kinkykeskusteluun.

Nämä keskustelut välillä menevät ihan metsään, totta. Mutta kun otit tuon lainaamani pointin esille, tuli pakosti mieleen, että nämä mainitsemasi vähemmistöt ovat tällä foorumilla useassa paikassa olleet itse hyvin suvaitsemattomia ja ovat kieltäytyneet näkemästä muiden pointteja. Niistä viesteistä on tullut fiilis, että loukkaannutaan, koska muut eivät ole samaa mieltä.

Mutta nykyään on kyllä iso osa keskusteluista sellaisia, jotka menee pelkäksi kinaamiseksi ja itse olen ratkaissut asian niin, että kun näen tiettyjen nimimerkkien aloittavan kommentoinnin, lopetan topicin lukemisen.  Helpottaa oloa huomattavasti.

Kelpie

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #6 : 24.01.2017, 15:41 »
Monet esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat keskustelun ilmapiirin ikäväksi eivätkä siksi halua kuulua tähän verkkoyhteisöön tai osallistua täällä suomenkieliseen kinkykeskusteluun.

Nämä keskustelut välillä menevät ihan metsään, totta. Mutta kun otit tuon lainaamani pointin esille, tuli pakosti mieleen, että nämä mainitsemasi vähemmistöt ovat tällä foorumilla useassa paikassa olleet itse hyvin suvaitsemattomia ja ovat kieltäytyneet näkemästä muiden pointteja. Niistä viesteistä on tullut fiilis, että loukkaannutaan, koska muut eivät ole samaa mieltä.

Mutta nykyään on kyllä iso osa keskusteluista sellaisia, jotka menee pelkäksi kinaamiseksi ja itse olen ratkaissut asian niin, että kun näen tiettyjen nimimerkkien aloittavan kommentoinnin, lopetan topicin lukemisen.  Helpottaa oloa huomattavasti.
Tätä se vain on ollut aina, sisäänpäinlämpeävyys tarkoittaa täällä ihmisten hiiltymistä.
Minkäänlaista yhtenäistä kivaa isoa perwolaumaa tällä eikä edesmenneillä keskustelupalstoilla ole ollutkaan.
Rähinöitsijät vain vaihtuvat.

Pidin 4 vuoden tauon BDSMbaarista joskus nuorena poikana. Takaisin tullessa sama meininki jatkui, nimimerkit olivat vain vähän vaihtuneet.

Isrika-tädin mainitsema keino on ihan kelpo.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #7 : 24.01.2017, 17:48 »
Ööö, mun mielestä ei ole kyse 'rähinöinnistä' vaan kielellisestä ja sanallisesta väkivallasta. Sen liudentaminen 'rähinöinniksi' on...no joo...ehkäpä tää tosiaan on turhaa...

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #8 : 24.01.2017, 18:47 »
Kaikille kirjoittajille pakollinen tuumimiskirjoittelun kurssi, miten kirjoitat 2xA4 sanomatta mitään ja loukkaamatta ketään.
Oikeasti foorumilla on TODELLA helppoa norata pahimmat urpot, jos siihen ei pysty on ongelma ihan jossakin muualla kuin niissä urpoissa.

Mikään ei ole niin suvaitsematon kuin se (omasta mielestään) suvaitseva...

poisongrrrll

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #9 : 24.01.2017, 19:20 »
Aika jännä, että ehdotetaan ratkaisuksi syrjivään kielenkäyttöön mielensäpahoittamisen lopettamista eikä suinkaan syrjivän kielenkäytön lopettamista.  :roll: :roll: :roll:

Glori

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #10 : 24.01.2017, 19:21 »
Hyvä avaus. Lainaan muutaman lauseen pelisäännöistämme.

Emme hyväksy henkilöihin kohdistuvaa epäasiallista kirjoittelua. Myös sukupuolen, suuntauksen tms. perusteella tapahtuva syrjintä ja vihakirjoittelu on kielletty. Vältä siis turhaa asioiden kärjistämistä ja suoranaista provosoimista. ---

Voit raportoida asiattomaksi kokemasi viestit ylläpidolle viestin alareunassa olevasta linkistä, jolloin ylläpito arvioi viestin asiallisuuden ja tarvittaessa puuttuu asiattomuuksiin.


Tuo lihavoitu kohta - kun olet raportin laittanut, niin jätä asia siihen. Älä ainakaan mene enää itse huutelemaan ketjuun, antamaan samalla mitalla takaisin.


Lainaus
Mietin itse ensin ehdottaa viestissäni suljettua "safer space" keskustelualuetta tiukemmalla moderoinnilla, mutta miksi pitäisi alistua rasisti- ja seksistitruumäästereiden vihapuheeseen? Miksi ei ennemmin moderoitaisi näitä online-peppukipua kärsiviä omalle suljetulle keskustelualueelleen, jossa suvaitsemattomuuden suvaitsevaisuus saa kukoistaa kaikessa rauhassa? Tai miksi antaa sellaiselle tilaa ollenkaan?

Emme aio perustaa uusia suljettuja alueita. Suuntauksesta taikka elämänkatsomuksesta riippumatta, kuuluu henkilö vähemmistöön tai enemmistöön, pitäisi aikuisen ihmisen osata keskustella asioista syrjimättä, nimittelemättä, leimaamatta, halventamatta - keskustella ilman vihapuhetta.

Moderoimme asiattomuudet ketjuista pois, tarvittaessa annamme käyttäjälle varoituksen/käyttökiellon Baariin, ellei ylläpidon puuttuminen riitä muuttamaan kirjoitustyyliä.

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #11 : 24.01.2017, 19:50 »
Aika jännä, että ehdotetaan ratkaisuksi syrjivään kielenkäyttöön mielensäpahoittamisen lopettamista eikä suinkaan syrjivän kielenkäytön lopettamista.  :roll: :roll: :roll:

Eli mun pointti meni ohi ja kovaa... Tämä kommentti oikeastaan alleviivasi kirjoittamani asian. No en sano asiasta enempää ja jatkossakin pysyn poissa näistä keskusteluista edelleen.

poisongrrrll

  • Vieras
Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #12 : 24.01.2017, 22:24 »
Aika jännä, että ehdotetaan ratkaisuksi syrjivään kielenkäyttöön mielensäpahoittamisen lopettamista eikä suinkaan syrjivän kielenkäytön lopettamista.  :roll: :roll: :roll:

Eli mun pointti meni ohi ja kovaa... Tämä kommentti oikeastaan alleviivasi kirjoittamani asian. No en sano asiasta enempää ja jatkossakin pysyn poissa näistä keskusteluista edelleen.
Hmm, en kyllä viitannut millään tavoin sun viestiin kommentissani.  Olisin tietysti voinut lainata siihen kaikki tässä ja konservatiivitopikkiin kirjoitetut mielensäpahoittamiskommentit joihin sen sijaan viittasin, mutten jaksa puhelimella editoida pitkiä lainauspötköjä.

Amunet

Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #13 : 25.01.2017, 21:03 »
Hyvä aloitus, kiitos siitä. Mitään auvoisaa Perwolandiaa tuskin kukaan odottikaan, mutta itselle tuli silti yllätyksenä miten helposti suomalaisella kinky-foorumilla ihmiset hyökkii toistensa kimppuun. Pikku asioistakin saadaan aikaan hemmetinmoisia vääntöjä. Kyllä noilla ulkomaisilla palstoillakin välillä kuohahtaa, mutta yleissävy on silti ollut yleensä kohtaliaampi ja kanssaihmiset huomioivampi. Jotenkin naiivisti joskus aikoinaan luulin, että ihmiset olisivat toisiaan kohtaan kunnioittavia, kun puuhastellaan tällaisten ei niin mainstream-aiheiden parissa. Ja siis Suomi, tää on oikeesti tosi pieni maa. Ja nämä piirit on pienet. Sana leviää hirveän nopeasti.

Viridian

Vs: Fobiat, syrjintä, seksismi jne foorumilla
« Vastaus #14 : 27.01.2017, 20:15 »
Monissa keskusteluissa täällä tuodaan hyvin avoimesti esiin erilaisia syrjiviä, foobisia ja muutenkin ahdasmielisiä näkemyksiä. Suoranaista halventavaa kielenkäyttöä esiintyy myös liian usein. Monet esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat keskustelun ilmapiirin ikäväksi eivätkä siksi halua kuulua tähän verkkoyhteisöön tai osallistua täällä suomenkieliseen kinkykeskusteluun. Mikä ratkaisuksi vihamieliseen ja syrjivään puheeseen? Miten rakentaa inklusiivisempaa suomenkielistä online-kinky-yhteisöä? Ehdotan,  että tänne perustetaan suljettu alafoorumi nimeltä AltMiesKyyneleet, jonne siirretään esim yhden varoituksen jälkeen toksisia näkemyksiä foorumilla esittävät profiilit.
Mietin itse ensin ehdottaa viestissäni suljettua "safer space" keskustelualuetta tiukemmalla moderoinnilla, mutta miksi pitäisi alistua rasisti- ja seksistitruumäästereiden vihapuheeseen? Miksi ei ennemmin moderoitaisi näitä online-peppukipua kärsiviä omalle suljetulle keskustelualueelleen, jossa suvaitsemattomuuden suvaitsevaisuus saa kukoistaa kaikessa rauhassa? Tai miksi antaa sellaiselle tilaa ollenkaan?
Emme aio perustaa uusia suljettuja alueita. Suuntauksesta taikka elämänkatsomuksesta riippumatta, kuuluu henkilö vähemmistöön tai enemmistöön, pitäisi aikuisen ihmisen osata keskustella asioista syrjimättä, nimittelemättä, leimaamatta, halventamatta - keskustella ilman vihapuhetta.

Moderoimme asiattomuudet ketjuista pois, tarvittaessa annamme käyttäjälle varoituksen/käyttökiellon Baariin, ellei ylläpidon puuttuminen riitä muuttamaan kirjoitustyyliä.
Glori vastasi hyvin, ja olisin ollut hämmästynyt, jos ylläpito olisi sitä mieltä, että vähemmistön edustaja saa haukkua, provota, huutaa rasistia, seksistiä ja mitä nyt milloinkin haluaa, mutta jos joku muu provoontuu kun provosoidaan, se olisi heti jokin eristämisen paikka. Useimmat baarin jäsenet eivät jaksa provosoitua, jotkut jaksavat.

Jonkun punainen vaate on se, että täällä ei voi kommentoida mitään ilman, että joku tulkitsee sen vaikkapa cis-henkilön suruksi niinsanottujen omien etuoikeuksien ohentumisesta, ikäänkuin ihan kaikki liittyisi johonkin mystiseen sukupuolten tai niiden määrään liittyvään sotaan. Jonkun toisen punainen vaate on se, että joitakuita ei hetkauta se, ovatko he poliittisesti korrekteja jonkun toisen porukan mielestä vai eivät. Kukahan tässä sitten olisi pätevä päättämään, kuka saa provosoitua, kuka ei. Ilmeisesti joku parempi ihminen, joksi tullaan olemalla marginaalia?

Monet esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat keskustelun ilmapiirin ikäväksi eivätkä siksi halua kuulua tähän verkkoyhteisöön tai osallistua täällä suomenkieliseen kinkykeskusteluun.
Nämä keskustelut välillä menevät ihan metsään, totta. Mutta kun otit tuon lainaamani pointin esille, tuli pakosti mieleen, että nämä mainitsemasi vähemmistöt ovat tällä foorumilla useassa paikassa olleet itse hyvin suvaitsemattomia ja ovat kieltäytyneet näkemästä muiden pointteja. Niistä viesteistä on tullut fiilis, että loukkaannutaan, koska muut eivät ole samaa mieltä.
Niin tämä juuri. Vaikka taitaisi se ensimmäinen kivi silti lentää, kun jotkut näkevät itsensä jopa suuremman joukon esitaistelijoina.

Isrikan ehdottaman lukematta jättämisen lisäksi voisi toki harkita sitäkin, että ei aina... (lisää tähän se mitä itse teet aina, mikä johtaa ketjun offtopicciin, kärjistymiseen ja pilkun viilaukseen yhteisen ymmärryksen lisääntymisen sijasta). Ehkä harkitsen itsekin. Kun kerran ylläpito on jo osoittanut pelisilmää ja järkeä alkuperäisen lievästi sanottuna uskomattoman ajatuksen edessä, nimeä myöten. Minua olisi saattanut harmittaa joutua pyörimään miehille tarkoitetussa paikassa, puhumattakaan henkilöistä, joille mies on jo itsessään kauhea sosiaalinen konstruktio.

Vir