Kirjoittaja Aihe: Kuvagalleria  (Luettu 64324 kertaa)

Hasse.W

  • Vieras
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #195 : 08.02.2012, 00:08 »
Tuota noin. Kuvan oikeudethan ovat periaatteessa aina kuvaajalla.

Kuvan oikeudet on tottatosiaan hänellä, ketä sitä nappia kamerassa painaa.
Kuvaaja saa tehdä kuvilla mitä huvittaa ja julkaista niitä miten parhaaksi katsoo ilman kummempaa lupaan, kunhan se ei aseta kuvassa olevia huonoon tai epäedulliseen valoon. Maalaisjärellä varmaan jokainen osaa vetää sen rajan. Jos malli ei ole edes tunnistettavissa kuvasta, voi silläkin kuvalla tehdä oikeastaan mitä kuvaaja parhaaksi näkee.

Itse tapaan sopia suullisesti mitä muutama kuvaajafrendini sopii paperilla. Oikeudet on kuvaajalla, mutta myös malilla on oikeus julkaista kuvia missä haluaa. Ainoa mitä itse toivon on, että kuvaaja mainitaan kuvien yhteydessä. Jos raha vaihtaa omistajaa, niin sitten tilanne on aivan toinen.

Täällä lisää aiheesta: http://www.digicamera.net/armi/w3kurs/tekoik.htm

http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2012/01/26/samankaltainen_kuva_voi_rikkoa_tekijanoikeuslakia

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #196 : 08.02.2012, 05:47 »
Tuo hassen linkki on valaiseva. eli leikitellään kuvaaja x on ottanut helsingin olympiastadionista kuvan vuonna1952,

joka on silloin julkaistu hesarissa periaatteessa 80% ainakin jälkeenpäinotetuista,voisi pitää palgiaatteina

eikun perikunta nostamaan juttua 8)

Pip

Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #197 : 09.02.2012, 11:04 »
Tuli tossa mieleeni, että mähän olen kauhea rikolllinen... Mähän olen tietoisesti pyrkinyt muutamassa kuvassa plagioimaan sidontaa ja ottanut siitä kuvan, jonka olen tänne julkaissut. Joihinkin oon laittanut linkin alkuperäseen. Amorekselle sen verran, että laita yksäriä, niin saat henk. koht. tietoni, jotta helpotat viranomaisten toimintaa, kun ne lähtee etsimään mua.

Nenne

  • Vieras
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #198 : 10.02.2012, 01:34 »
Jos vohkin kuvaidean netistä, laitan kuvan nettiosoitteen (mikä saattaa olla jo historiaa kun linkkiä klikkaa)
Jos kuva on mun profiilin alla, kerron kuka kuvassa on mallina ellei malli itse toisin päätä.
Jos malli laittaa kuvansa oman profiilinsa alle, on mun nimeni mainitseminen kuvan ottajana mallin itsensä päätettävissä.
Jos joku ottaa musta kuvan, päätän minä mihin sen saa laittaa, mutta kuvatekstissä ei tarvitse mainita kuka kuvassa on.

Kyllä tällä vähintään 5 vuotta linnaa saa kun kaikki on tasan vastoin lakia ja järjestystä  :o

*muoks Ja sitten mun profiilin alla on parikin kuvaa missä ei mainita kuka kuvassa on (no, se oon mää ite) eikä kuka kuvan on ottanut, joten pannaan kakkuun pari kerrosta lisää  ;D
« Viimeksi muokattu: 10.02.2012, 13:05 kirjoittanut Nenne »

Mr.Vic

Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #199 : 17.02.2012, 19:32 »
Tuosta Kuvagallerian lisää kuva -toiminnosta sen verran notta...

Onko teknisesti mahdollista vaihtaa "Nimi" ja "Kategoria" kentän paikkoja tai muuttaa lisäyspulikkaa muutoin siten, että Kuvan nimi ei pyyhkiytyisi pois kun valitsee/vaihtaa kuvan kategorian?

Että semmosta tähän hätään.

-Vic

st_barbara

  • Vieras
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #200 : 31.03.2012, 20:56 »
heips :)

Yhden toiveen, jos esittää saisin.....

Kuvakategoriaan neulotukset ja veri erikseen?

Ja mukavaahan se olisi, jos immeiset laittaisivat niitä tyylikuvia asusteistaan. Ne ovat upeita juttuja ja kivoja katsella  8)

Kiitos :)

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2612
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #201 : 10.09.2012, 13:16 »
En tiedä onko ehdotettu jo tässä ketjussa tai toisaalla, mutta olisiko mahdollista saada kuvagalleriaan "piilota" toimintoa? Vähän kuin irc-gallerian ja muiden vastaavien tapaan, osan omista kuvista voisi piilottaa muilta näkymättömäksi ilman, että niitä tarvitsisi erikseen poistaa.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #202 : 10.09.2012, 18:51 »
osan omista kuvista voisi piilottaa muilta näkymättömäksi ilman, että niitä tarvitsisi erikseen poistaa.

Saanko kysyä, että mitä ihmeen iloa siitä on? Kuvien piilottaminen yksityiskansioihin on aiheuttanut monella sivustolla suuria tappeluita (mm. deviantARTissa) ja useimmat tuntuvat olevan sitä mieltä, että "jos et halua sen olevan netissä, älä laita sitä nettiin lainkaan" tai "jos olet kyllästynyt siihen, poista se". Mikään ei ole sen turhauttavampaa, kuin yrittää etsiä netistä jotain tiettyä hyvää kuvaa, ja sitten huomatakin, että se onkin pistetty yksityiseen galleriaan, johon ei ole pääsyä. On paljon helpompi hyväksyä se, että kuva on vain yksinkertaisesti poistettu.

Samoin myös YouTubessa moni henkilö on vain saanut paskaa niskaan, kun kun on pistänyt jonkun hyvän aiemmin julkisessa katselussa olleen videon privateksi. Mielummin moni hyväksyisi sen tosiasian, että video on vain poistettu.

Omien tiedostojen varmuuskopiointiin on muitakin keinoja, kuin toisille ihmisille mielipahan aiheuttaminen kaiken maailman yksityiskansioilla.

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2612
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #203 : 10.09.2012, 19:13 »

Omien tiedostojen varmuuskopiointiin on muitakin keinoja, kuin toisille ihmisille mielipahan aiheuttaminen kaiken maailman yksityiskansioilla.

Eh, mitä mielipahaa se aiheuttaa ihmisille, jos kuva on piilossa ilman, että sen olemassaolosta edes tietää? Idea tuolle kuvan piilottamiselle oli se, että tuolla tapaa kuitenkin kommentit säilyisivät, vaikka kuvan välillä ottaisi pois koko kansan näkyviltä.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #204 : 10.09.2012, 19:16 »
osan omista kuvista voisi piilottaa muilta näkymättömäksi ilman, että niitä tarvitsisi erikseen poistaa.

Saanko kysyä, että mitä ihmeen iloa siitä on? Kuvien piilottaminen yksityiskansioihin on aiheuttanut monella sivustolla suuria tappeluita (mm. deviantARTissa) ja useimmat tuntuvat olevan sitä mieltä, että "jos et halua sen olevan netissä, älä laita sitä nettiin lainkaan" tai "jos olet kyllästynyt siihen, poista se". Mikään ei ole sen turhauttavampaa, kuin yrittää etsiä netistä jotain tiettyä hyvää kuvaa, ja sitten huomatakin, että se onkin pistetty yksityiseen galleriaan, johon ei ole pääsyä. On paljon helpompi hyväksyä se, että kuva on vain yksinkertaisesti poistettu.

Samoin myös YouTubessa moni henkilö on vain saanut paskaa niskaan, kun kun on pistänyt jonkun hyvän aiemmin julkisessa katselussa olleen videon privateksi. Mielummin moni hyväksyisi sen tosiasian, että video on vain poistettu.

Omien tiedostojen varmuuskopiointiin on muitakin keinoja, kuin toisille ihmisille mielipahan aiheuttaminen kaiken maailman yksityiskansioilla.

Samoilla linjoilla myös joillain sivuilla käytössä oleva, "näkyy vain kavereille" toiminto on vaan tylsä.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #205 : 10.09.2012, 20:18 »
Eh, mitä mielipahaa se aiheuttaa ihmisille, jos kuva on piilossa ilman, että sen olemassaolosta edes tietää? Idea tuolle kuvan piilottamiselle oli se, että tuolla tapaa kuitenkin kommentit säilyisivät, vaikka kuvan välillä ottaisi pois koko kansan näkyviltä.

Viittasin siis kuviin, jotka ovat joskus olleet julkisesti katseltavissa, mutta jotka sitten joku on siirtänyt yksityisgalleriaan (eli siis kuviin, jonka olemassaolosta joku tietää). Jos on joku tietty kuva mielessä ja haluaisi myöhemmin katsella kuvaa uudestaan, tai esimerkiksi näyttää sitä jollekin toiselle ihmiselle, niin onhan se harmi huomata, että kuva olisi kyllä edelläkin sivulla, mutta jonkun tyhmän esteen takana. Jos esimerkiksi deviantARTissa on joku koskaan törmännyt Favouriteissään "Deviation in Storage" -kuviin, ymmärtää mitä yritän sanoa.

Ihmisillä on toki joskus "hyvä syy" sille, miksi osa kuvista pistetään yksityiskansioon (haluaa esimerkiksi esitellä nettisivuaan valkokankaalta ja ei halua kaikkien tissikuvien näkyvän yleisölle), mutta sen jälkeen he yleensä tuppaavat unohtamaan kuvat sinne yksityiskansioon ikuisiksi ajoiksi (tissikuvafanien harmiksi).  :(

Jos kuva on taas joku puolivalmis tekele jota on vielä tarkoitus parannella ennen lopullista julkaisemista, sitten voi olla ihan järkevää, jos kuvalle voi kerätä kavereilta ensiksi jotain parannusehdotuksia, ja sitten vasta kun kuva on täysin valmis, sen voisi julkaista kaikkien nähtäväksi. Esimerkiksi deviantARTissa on Sta.sh, johon voi laittaa kaikki puolivalmiit työt ja jonka nettiosoitteen tietää vain tekijä itse (joten hän voi itse jakaa osoitetta haluamilleen kriitikoille). Valmis tekele sitten julkaistaan normaalissa galleriassa kaikkien nähtäväksi, tai tuhotaan lopullisesti. Pääasiallinen idea siinä on, että mikäli kerrot Sta.shistasi vain muutamille tietyille kavereille, voit varjella fanejasi pettymyksiltä, kun heiltä jää puolivalmiit ja hylätyt työsi näkemättä (eivätkä he koskaan tiedä, että sellaisia olisi joskus ollut tarjolla).

Jos taas on mielessä joku super-yksityinen kuva, joka on tarkoitettu vain parin ihmisen silmille, sen voi lähettää varmaan muutakin kautta, kuin jonkun kuvagalleriasivuston kautta (jonne voi aina jäädä joku kopion kopio kuvasta kummittelemaan; vertaa esim. sitä, miten vaikea joidenkin ihmisten on ollut saada pois noloja kuviaan Facebookista).

Eli tiivistettynä:
Se, että julkisesti näytillä olleen kuvan voisi pistää yksityiskansioon - en kannata.
Se, että julkisesti näytillä olevan kuvan voi poistaa - kannatan.
Se, että keskeneräisen kuvan voisi pistää erilliseen galleriaan, johon vain valikoiduilla kavereilla olisi pääsy, ja josta kuvan voisi siirtää sitten halutessaan julkiseen galleriaan tai tuhota - kannatan.
Se, että koko kuvagalleria voisi olla joko julkinen tai vain tiettyjen kavereiden katsottavissa (ei mitään "osa kuvista julkisia ja osa yksityisiä" -ilkeilyä) - kannatan.


Mutta; tämä oli vain yhden liian monta vuotta deviantARTia ja muutamia muita kuvagalleriasivuja käyttäneen (ja sivusta seuranneen) henkilön havainto koskien yksityisgallerioita (niitä pääasiassa vihataan). BDSM-baarin ylläpito kaikessa viisaudessaan päättäköön itse, mikä olisi tämän sivuston käyttäjien kannalta parasta.

SMIle

Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #206 : 30.12.2012, 15:27 »
Kuvagallerian etusivulta puuttuu 1 oleellinen osa eli parhaat kuvat tms. Eli käyttäjien eniten arvostamat kuvat. Monella varmaan keskiarvo sama eli 5, mutta niissä tapauksissa ratkaisee kuinka monta arvosanaa on tullut.

Lisäsin sen sinne nyt kokeeksi.

Kiitos todella nopeasta toiminnasta! Nyt hyviä kuvia löytää entistä helpommin. :)
Onkos tossa vielä joku häikkä kun etusivulla on Parhaiten arvostellut  4 kuvaa erit kuin sitten linkkiä klikkaamalla Eniten arvostellut kuvat. Vai vaihteleeko esim nuo 4 kuvaa täydet 5 pistettä saaneiden kesken tms.?

Ei siinä varmaan muuta häikkää ole, kuin allekirjoittaneen käännös ennen kuin galleria otettiin käyttöön. Joitakin osia oli vaikea kääntää, kun asiayhteys ei ilmennyt kielitiedostosta. Siellä siis saattaa olla hölmöyksiä, jotka korjataan sitä mukaa kun niitä tulee ilmi.  :)

Suomensin top rated = parhaiten arvostellut, pitäisi ehkä olla eniten arvostellut [suhteessa katsojien määrään?]. Kyllä siinä varmaan jokin logiikka on, mutta mä en ole vielä sen kummemmin perehtynyt asiaan kun en itse ole aktiivinen gallerian käyttäjä.

Joko palvelin kestäis sen, että saatais kuvagalleriaan toi parhaat kuvat (keskiarvo saaduista arvosteluista pyöristämättä kokonaislukuun)?

SMIle

Vs: Kuvagalleria
« Vastaus #207 : 11.09.2014, 22:53 »
Nostetaan tämä taas parin vuoden hiljaiselon jälkeen ylös.
Nykyään kun kuvia kommentoidaan aiempaa vähemmän, niin todennäköisesti 4 eniten kommentoitua kuvaa tulee olemaan nostettuna varmaan seuraavatkin vuodet. No ehkä hyvällä tuurilla 1 voi vaihtuakin...
Paljon parempi olis edelleen tuo ehdottamani parhaat kuvat. Ne vaihtuiskin aina välillä.

Entä voisiko viikon kuvat valita vähän laajemmasta kaveripiiristä? Tuntuu, että siellä pyörii vain muutamien ihmisten kuvia. Voisiko olla myöskin vähemmän vaniljakuvia, kun kyse on kuitenkin BDSM-baarista?