Kirjoittaja Aihe: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken  (Luettu 10183 kertaa)

Fia

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #45 : 31.01.2021, 20:22 »
Luonnollisesti, jos mulla joskus olisi ilo ja kunnia osallistua sellaisen yhteisön tapahtumaan, jossa on vallitsevat säännöt esim. puhutteluista, ja mua tästä asiasta etukäteen informoitaisiin, kunnioittaisin ko. etikettiä ja toimisin sen mukaan. Samoin jos vaikka joku subikaverini mua ohjeistaisi, että kun kohtaan hänet hänen D:nsä kanssa ihan vaikka ruokakaupassa, mun tulee puhutella vain D:tä tms., tekisin niin. Ihan samoin kuin vaikka en kättele muslimimiestä (ellei kyseinen henkilö ole mulle erikseen sanonut sen olevan ok) ja vieraillessani Vatikaanissa peitän asullani olkapäät ja polvet.

Kohteliaisuus on pyrkimystä tehdä ihmisten välisestä kanssakäymisestä mahdollisimman miellyttävää ja kitkatonta sekä kunnioittaa itse kunkin oikeutta elää omannäköistään elämää, omilla ehdoillaan.

Toisaalta äiti opetti, että kun hieno nainen tai herrasmies huomaa toisen henkilön tekevän tahattoman etikettivirheen, hän ei tee siitä numeroa vaan koittaa luovia tilanteen läpi hienotunteisesti niin, ettei kenenkään osapuolen tarvitse kokea oloaan nolatuksi. Se toimii juuri noin kuin KnottyLover edellä kirjoittaa; tekemättä asiasta sen suurempaa numeroa voi vain toimia sen oman tapakulttuurin mukaisesti - tai korkeintaan tarvittaessa ystävällisesti ohjata, että meillä on tapana toimia näin ja toivoisimme sinun kunnioittavan sitä. Siinä kohtaa peruskäytöstavat omaava ihminen vastaa, että ai anteeksi, en tiennyt, toimin näin jatkossa.

Eri asia toki sitten se jos joku tarkoituksellisesti käyttäytyy epäkunnioittavasti ja piittaamattomasti muita kohtaan. Ja tätähän sitä kohtaa tässä elämässä kontekstissa kuin kontekstissa useamman ihmisen tullessa yhteen valitettavasti enemmän kuin tarpeeksi.

hihaton

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2232
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #46 : 31.01.2021, 20:28 »
Just niin.

Oon elänyt näin sen verran ison osan elämästä, että osaan hoitaa jutut ilman, että loukkaan tai pakotan ketään vastenmtahtoista vaniljaa mukaan meidän perverssiin valta-asetelmaan.

Lyhyesti siis: vastaan subin puolesta. Kinkykonseptissa voin kertoa, että häntä puhutellaan minun kautta. Vaniljakonseptissa hoidan tilanteen diskreetisti. Vaniljaystävien tapaamiset ovat toki eriasia, eivätkä hänen vaniljaystävättärien tarvitse kysyä lupaa puhutteluun, kun lupa-asia on hoidettu jo kodin suojassa.

Koskaan ei ole valta-asetelma aiheuttanut ongelmia tai herättänyt huomiota.

Myös se kinkyksi itsensä määrittelevä voi olla vastentahtoinen, mutta noin muuten saan nyt paremmin kiinni siitä, mitä tarkoitit. Kiitos täsmennyksestä, etten jäänyt väärään käsitykseen asioiden kulusta. Etenkin tuo Masterpainin viesti omasi perässä antoi sellaista mielikuvaa, että ihmisten pitäisi vain jotenkin tietää tuosta säännöstänne ja totella sitä riippumatta siitä, mikä heidän suhteensa kumpaankaan teistä on. Hyvä että tuli korjattua, ymmärrän nyt paremmin.

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 724
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #47 : 31.01.2021, 23:36 »
[...]
Olen aloittanut harrastuksen noin 50 vuotta sitten ja silloin noista piti kiinni ainakin osa harrastajista. Ajatuksena oli, että subilta/nartulta/orjalta piti ns. pyytää puhuttelulupa saadakseen keskustella parin määräävässä asemassa olevan kanssa. Ainakin tuolloin se toimi hyvin.

Kysymys on, siis onko tällä hetkellä käytössä tässä asiassa minkäänlaista käyttäytymissääntöä.
[...]
Jos joku tuntematon olisi kertonut minulle ylempänä olevasta säännöstä baarissa, niin olisin mitä luultavammin pitänyt sitä ensin vitsinä. Toki, 50 vuotta sitten en ollut edes äitini ajatuksissa.

Näin yleisesti ottaen moni kuplassaan elävä saattaa törmätä toisten kupliin vasta yleisissä bileissä. Itselleni on toisinaan vaikea ymmärtää, että mikä saa ihmisiä lähtemään (puoli)julkiselle paikalle, mikäli he tahtovat olla sielä sohvalla yksin ja hiljaa.

Näin yleisesti ottaen olen samaa mieltä kuin mitä Fia onkin jo kirjoittanut tuossa edessä: https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=30031.msg517226#msg517226

Fia

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #48 : 01.02.2021, 00:09 »
Sinänsä musta olis kyllä näin itse 80-luvulla syntyneenä, vielä alle nelikymppisenä äärimmäisen mielenkiintoista lukea kertomuksia Suomen BDSM-skenestä 50 vuoden takaa, siis 1970-luvulta.

Kuitenkin leather movementkin on silloin ollut aivan tuore juttu rapakon takana ja pitkälti homojen hommaa. Toki eräs Laaksonen from Finland oli aika keskeisessä roolissa sen skenen estetiikan synnyssä. Täytyy silti sanoa, että mulle on yllättävä tieto, että Suomessa on edes ollut silloin vars. BDSM-skeneä.

Eli kertokaa toki lisää. Historiasta on aina mielenkiintoista oppia uutta. 🙂

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #49 : 01.02.2021, 00:47 »
Tässä on historian havinaa, mut ei niin kaukaa. https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=22704.0

Fia

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #50 : 01.02.2021, 01:15 »
Tässä on historian havinaa, mut ei niin kaukaa. https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=22704.0

Kiitos, tää on hyvin mielenkiintoinen ketju. Oon ollu aiemmin tässä käsityksessä, että Suomen BDSM-skene olis alkanu vähitellen järjestäytyä juurikin 90-luvun alkupuolella. Jotain on tietysti täytynyt olla jo 80-luvun puolellakin, koska eihän asiat tyhjiöstä synny, mutta 1970-luvun alku tuntuu musta kyllä hyvin yllättävän aikaiselta suomalaiselle BDSM-skeneilylle verraten noin muuten ns. seksuaalivallankumouksen etenemiseen (esim. gay-kulttuurin esiin nousu)  Suomessa ja kansainvälisesti... Toki pervoja niin kuin homojakin on tietysti ollut maailmassa aina, mutta siis tieto siitä, että jotenkin järjestäytynyttä BDSM-toimintaa protokolineen on ollut Suomessa jo noin aikaisin on mulle uus.

EDIT: Viitaten Bikantin linkkaamaan lankaan: Hassua jotenkin, että vaikka oon syntyny 1984 eli siis vaikkapa 1991 oon ollu 7-vuotias, niin muistan Yaska Loven telkkarista (olin iso fani!) ja esim. City-lehteä oon varmasti lukenu viimeistään joskus 1994. Nalle Virolainenkin on tuttu nimi. Ihanaa lukee noita ysärimuisteloja siis; tulee sellainen "palat loksahtelee kohdilleen" -fiilis. 🥰
« Viimeksi muokattu: 01.02.2021, 08:42 kirjoittanut Fia »

Pip

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #51 : 01.02.2021, 01:46 »
Tervehdys kaikki mahdolliset pervot kautta suomen

Olen pitkän linjan Master ja aikoinaan aloittaessani harrastamaan näitä juttuja, törmäsin hyvinkin tiukkaan etikettiin koskien harrastajien välisiä keskusteluja. Olen aloittanut harrastuksen noin 50 vuotta sitten ja silloin noista piti kiinni ainakin osa harrastajista
Näiden historiikkien jälkeen osaat varmasti antaa oman historiikkisi vielä varhaisemmalta yhteisölliseltä ajalta? Me nuoremmat jäämme Mielellämme kuuntelemaan. Eikä tää nyt ollut sarkasmia, eikä vittuilua, vaan aidosti olis kiva tietää.

Alistavaherra

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #52 : 01.02.2021, 11:03 »
...aikoinaan aloittaessani harrastamaan näitä juttuja, törmäsin hyvinkin tiukkaan etikettiin koskien harrastajien välisiä keskusteluja. Olen aloittanut harrastuksen noin 50 vuotta sitten ja silloin noista piti kiinni ainakin osa harrastajista. Ajatuksena oli, että subilta/nartulta/orjalta piti ns. pyytää puhuttelulupa  saadakseen keskustella parin määräävässä asemassa olevan kanssa.

Ihan samalla etiketillä aloittelin 25 vuotta sitten, ja vapaana oleva subi/orja ei myöskään ilman puhuttelulupaa voinut lähestyä vierasta D:tä. Tuttu D asetti vuorostaan subille/orjalle kommunikointisäännöt, miten tervehditään jne.

Onhan nykytilanne melkoinen kontrasti tuohon aikaan verrattuna, mutta toisaalta minusta muutos on myös oikeasuuntainen ollut. Kanssakäyminen ihmisten välillä on vapautunut & keskinäinen kunnioitus sopii joka tilanteeseen - tai ainakin pyrkimys siihen. Keskenään taas voidaan sopia mitä sääntöjä kukin kokee tarpeelliseksi korostaa.

Fia

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #53 : 01.02.2021, 12:00 »
...aikoinaan aloittaessani harrastamaan näitä juttuja, törmäsin hyvinkin tiukkaan etikettiin koskien harrastajien välisiä keskusteluja. Olen aloittanut harrastuksen noin 50 vuotta sitten ja silloin noista piti kiinni ainakin osa harrastajista. Ajatuksena oli, että subilta/nartulta/orjalta piti ns. pyytää puhuttelulupa  saadakseen keskustella parin määräävässä asemassa olevan kanssa.

Ihan samalla etiketillä aloittelin 25 vuotta sitten, ja vapaana oleva subi/orja ei myöskään ilman puhuttelulupaa voinut lähestyä vierasta D:tä. Tuttu D asetti vuorostaan subille/orjalle kommunikointisäännöt, miten tervehditään jne.

Onhan nykytilanne melkoinen kontrasti tuohon aikaan verrattuna, mutta toisaalta minusta muutos on myös oikeasuuntainen ollut. Kanssakäyminen ihmisten välillä on vapautunut & keskinäinen kunnioitus sopii joka tilanteeseen - tai ainakin pyrkimys siihen. Keskenään taas voidaan sopia mitä sääntöjä kukin kokee tarpeelliseksi korostaa.

Miten silloin sai sen ekan kontaktin luotua yhtään keneenkään, siis siinä vaiheessa kun ei tuntenu ketään? 🙂

Se on mahdollista, että olisin ollu tässä skenessä paljon pidempään, jos joku olis neuvonu ton asian mulle 25 vuotta sitten tai niillä main. 😂

Alistavaherra

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #54 : 01.02.2021, 13:50 »
Ihan samalla etiketillä aloittelin 25 vuotta sitten, ja vapaana oleva subi/orja ei myöskään ilman puhuttelulupaa voinut lähestyä vierasta D:tä. Tuttu D asetti vuorostaan subille/orjalle kommunikointisäännöt, miten tervehditään jne.

Onhan nykytilanne melkoinen kontrasti tuohon aikaan verrattuna, mutta toisaalta minusta muutos on myös oikeasuuntainen ollut. Kanssakäyminen ihmisten välillä on vapautunut & keskinäinen kunnioitus sopii joka tilanteeseen - tai ainakin pyrkimys siihen. Keskenään taas voidaan sopia mitä sääntöjä kukin kokee tarpeelliseksi korostaa.

Miten silloin sai sen ekan kontaktin luotua yhtään keneenkään, siis siinä vaiheessa kun ei tuntenu ketään? 🙂

Se on mahdollista, että olisin ollu tässä skenessä paljon pidempään, jos joku olis neuvonu ton asian mulle 25 vuotta sitten tai niillä main. 😂

Se ensikonktaktin luontihan meni yritys/erehdys tyyppisesti, mikä oli oikea tapa lähestyä kutakin henkilöä. Ja tietty se nähty vaivahan ja kärsivällisyys, minkä joutui tekemään siinä oli "se juttu". Random lähestyminen harvoin johti tulokseen, mutta suositteluja käytettiin siinä, kun haluttiin laajentaa piiriä isommaksi  ;D

Toki D:t keskustelivat ja subit/orjat keskenään vaivattomammin.

Cottoncandy

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #55 : 01.02.2021, 16:07 »
Miten switchit?  :o

Morgul

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 673
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #56 : 01.02.2021, 21:35 »
Miten switchit?  :o

Mitä heistä?

Minä olen switch ja kuulen nyt ekaa kertaa vuodesta 2015 skenessä olleena tällaisesta aloittajan mainitsemasta keskustelukoodista.

Meinaan vastaisuudessakin puhua ventovieraille ja tutuille bileissä niin kuin ihmisille nyt normaalisti puhutaan ja jos joku sub / dom / domme tästä pahoittaa mielensä niin olen valmis selvittämään asian niin kuin sivistyneet ihmiset ne selvittävät. Saatan jopa aivan hurjaksi heittäytyä ja tehdä aloitteen pikku leikkihetkestä kohteliaasti ja jos tämä ei sovi, niin sitten se ei sovi ja ei siinä mitään vendettaa tartte mulle julistaa. :)

Suomessa kommunikointi on tosiaan, kuten edellä jo sanottiin, muutenkin tukalaa ilman tällaisiä etikettejä. Aja ova muuttuva, sanos pormestar ku portvahriks joutus.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2963
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #57 : 01.02.2021, 21:55 »
Tässä taitaa nyt jonneilla mennä ohi, koska eivät onneksi, joudu muistamaan / tietämään, sitä kun "pervo" tarkotti suunnilleen samaa ajatustasoltaan kuin vaikkapa "pedofili / lapsiinsekaantuja" nykypäivänä.

Erilaiset käytössäännöt sun muut pohjautui osaltaan siihen, että kyse oli erittäin pienien piirien keskinäisestä toiminnasta jotka vaaransivat oikeastaan koko muun elämäntapansa olemalla piilossa sitä mitä ovat.

Harva osaa arvostaa sitä, miten nykyään jokainen voi napsia omat juttunsa asioiden loputtomasta kirjosta riskeeramatta paljoakaan.

Ei sillä, itsekin olen ollut mitä olen vasta 90 -luvun alkupuolelta jolloin asiat alkoivat olemaan enemmän sallittuja, mutta jonkin verran sitä negaatiota vastaanottaneena, voin kuvitella, mitä se oli vaikkapa 20 vuotta aikaisemmin.

Tää nyt lähinnä vastakaikuna sille, miten paljon tässäkin ketjussa huudetaan omaa tapaa toimia ja unohdetaan se, että kaikilla ei ole aina ollut mahdolisuutta siihen.






Punisher

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Sitä käsittelyä saa mitä tilaa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #58 : 01.02.2021, 22:04 »
Tässä täytyy kompata Stogea..

Moni on myös unohtanut sen miten totaalisesti se lama aikanansa pysäytti koko Suomen.
Siinnä  myös särkyi yhtä sun toistaunelmaa ja  elämänmeno mullistui.
Kyllä ne pienetkin piirit silloin hajosivat olosuhteiden pakosta..


Voi vain toivoa ettei ahdistuksen aika tuo koskaan palaa..




Cottoncandy

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #59 : 01.02.2021, 22:50 »
On ilo elää tällaisena vapaampana aikana, pakko sanoa.
Switch kommentilla meinasin, että alkoi kiinnostaa miten switchit silloin ennen vanhaan liikkuivat skenen säännöillä. Vapaat esim. Pitikö vaan valita rooli siksi hetkeksi? Vai pitäisikö tämän nostalgiamuistelon olla oma juttunsa jo?  //erm, siis ketjunsa. ???