Kirjoittaja Aihe: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken  (Luettu 10126 kertaa)

MasterPain

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 109
  • Kysymällä voi saada haluamansa
  • Galleria
Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« : 30.01.2021, 15:37 »
Tervehdys kaikki mahdolliset pervot kautta suomen

Olen pitkän linjan Master ja aikoinaan aloittaessani harrastamaan näitä juttuja, törmäsin hyvinkin tiukkaan etikettiin koskien harrastajien välisiä keskusteluja. Olen aloittanut harrastuksen noin 50 vuotta sitten ja silloin noista piti kiinni ainakin osa harrastajista. Ajatuksena oli, että subilta/nartulta/orjalta piti ns. pyytää puhuttelulupa  saadakseen keskustella parin määräävässä asemassa olevan kanssa. Ainakin tuolloin se toimi hyvin.

Kysymys on, siis onko tällä hetkellä käytössä tässä asiassa minkäänlaista käyttäytymissääntöä.

Lukijat älkää sotkeko tähän mukaan ns. sessio-/leikkisääntöjä joihin on aina kysyttävä lupa osallisilta liittyä mukaan sessioon/ leikkiin. Nämä ovat täydellisesti linjassa vanhan koulukunnan harrastajien piirissä.

Master Pain

marionilla

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 92
  • Sydän, mitä sahaat?
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #1 : 30.01.2021, 16:07 »
Mä en ole edes osannut ajatella, etteikö voisi vapaasti ottaa yhteyttä toiseen ihmiseen jos on tarkoituksena lähettää asiallinen viesti.
Olen vuosien saatossa käynyt aika paljon keskusteluja yksäreillä ihmisten kanssa ja lähes poikkeuksetta asialliseen yhteydenottoon on tullut asiallinen vastaus.

Eli ainakaan minulle tällaisen säännön tai käytännön olemmassaolo ei ole ollut tiedossa.
 
« Viimeksi muokattu: 30.01.2021, 16:26 kirjoittanut marionilla »

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #2 : 30.01.2021, 17:25 »
Tää kuulostaa hämmentävältä "Ajatuksena oli, että subilta/nartulta/orjalta piti ns. pyytää puhuttelulupa  saadakseen keskustella parin määräävässä asemassa olevan kanssa."

Olen kuitenkin törmännyt siihen, että kun olen ollut näkyvästi alisteisessa asemassa, niin bileissä seuralaisiltani on kysytty, saako minua puhutella. Itsehän siis arvostan tällaista, mutta luulen ettei moni nykyään ole tällaisesta kuullutkaan.

Pip

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #3 : 30.01.2021, 17:25 »
Minulle on aina ollut selvää, että dom -henkiset keskustelevat keskenään suoraan ja  mikäli on asiaa toisen subille, niin se menee domin kautta.

ShadoweaverRed

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #4 : 30.01.2021, 17:29 »
Omaan korvaan kuulostaa erikoiselta, että alisteisessa asemassa olevalta kysytään lupaa, koska tämähän suoraan antaisi alistetulle valtaa domin yli päättää kenen kanssa domi saa ja ei saa keskustella?

Se vielä kuulostaa ihan järkevältä, että domilta kysytään lupaa jos haluaa jotain keskustella tai tehdä selkeästi alistetussa asemassa olevan kanssa, koska se tukee parin harrastamaa valta asetelmaa sillä hetkellä.

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1748
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #5 : 30.01.2021, 17:47 »
Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Domilta tulisi pyytää lupa, jos meinaa subia lähestyä. Musta se kuuluu vaan hyvin käytöstapoihin, jos profiilissa on selkeästi D mainittu.

Uvery

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 123
  • Succubus
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #6 : 30.01.2021, 18:15 »
Hauskan oloinen juttu tosin. Ymmärrän tämän jos on naissubi ja miesdomi, eli vaikka nainen on subina, niin silti käytössä olisi vanha herrasmiessäätö, että naisia kunnioitetaan.

Mutta! Itse asiaan. Rakastan tapoja, etikettejä ja pokkuroimista.

Etikettisääntö on vaikka se, että sessioidakseen subin kanssa, täytyy kysyä lupa subin omistajalta, tai pannoittajalta. Itte voisin tykätä vaikkapa jonkun skenen dommejen välisistä yhteisistä etikettisäännöistä, kun tässä asiaa mietiskelen.

kitten

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1482
  • Cute but psycho ♥️
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #7 : 30.01.2021, 18:41 »
Tykkään protokollista ja käytössäännöistä. En kuitenkaan haluaisi valtaa päättää, kuka Daddyn kanssa saa jutella.

Saapasjalkakissa68

  • Bizarre Club
  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #8 : 30.01.2021, 18:50 »
Minusta tuo sääntö on täysin asiaa. Miettikääpä subin tunteita, jos toinen subi menee hänen ohitse suoraan kysymään hänen Masterilta piiskausta. Se ei vaan käy niin. Kun on Dom/sub suhde, varsinkin jos se on vielä ihan oikeakin suhde niin lupa pitää kysyä ed. mainitussa tilanteessa subilta.
Myös Masterin pitää kysyä subiltaan lupa esim. voiko hän välillä sitoa toista subia. Tässä on kyse myös kummankin osapuolen kunnioituksesta toistaan kohtaan.
Muistakaa myös se, että sub on antanut Domille rajat joiden mukaan mennään ja Dom ei saa niitä ylittää (testailla voi) jos aikoo subinsa pitää.
Nuo kuuluu kinky elämän perussääntöihin, jotka on jäänyt nyt vähän unholaan.

Saeroe

  • Rsyke
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 309
  • "No niin, neiti suihkulähde"
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #9 : 30.01.2021, 18:59 »
Olen kuullut juttua, että tällaista luvankysymissääntöä puolin ja toisin joskus muinaisessa skenessä olisi ollut, mutta empiirisen kokemukseni mukaan se ei tänä päivänä taida enää päteä, ainakaan niin voimakkaasti tai näkyvästi, kuin ennen.

Ymmärrän kyllä säännön pointin ja miksi joku sitä voisi haluta noudattaa, mutta itse en kyllä sitä varmaan edes hoksaisi.
Mielipiteeni ihan käytännön syystä on, että jos on ihan asiallista asiaa kenelle tahansa tämän rooliin katsomatta, tulisi häntä saada puhutella suoraan. Ihminen ihmiselle, you know?

Punisher

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Sitä käsittelyä saa mitä tilaa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #10 : 30.01.2021, 20:05 »
Menneinä aikoina siis ennen matkapuhelimia ja nettiä säännöt olivat todella tiukat.
Sääntöjen oli myös tarkoitus suojata molempia osapuolia ja näiden tietoisesta ja tahallisesta rikkomisesta joutui yleensä maksamaan hyvinkin kalliisti.
Silloin tunnettiin myös ns. naisrauha,joka on nykyisin täysin tuntematon käsite.

Näitä ainakin minun oppi-isäni takoi päähän kun kuljeskelimme näissä asioissa siellä täällä ja tuolla muutamissa maakunnissa vuonna keppi ja kivi....

Punaposki

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #11 : 30.01.2021, 20:21 »
Hauskan oloinen juttu tosin. Ymmärrän tämän jos on naissubi ja miesdomi, eli vaikka nainen on subina, niin silti käytössä olisi vanha herrasmiessäätö, että naisia kunnioitetaan.

Mutta! Itse asiaan. Rakastan tapoja, etikettejä ja pokkuroimista.

Millä tapaa se on kyseisessä asetelmassa juuri naisen kunnioittamista, että kysytään mieheltä lupa puhua naiselle? Tai millä tapaa se päinvastaisessa asetelmassa ei ole, jos puhutaan naisdommelle suoraan -vai pitäisikö tällöin kysyä lupaa submieheltä?

Ymmärrän luvan kysymisen biletilanteissa ja tilanteissa, jossa on tarkoitus saada aikaan jonkinlainen valtasuhde aikaiseksi toisen subiin. Jälkimmäisestä sovittuna oman Domin kanssa toki pelisäännöt valmiiksi ja jokin valmisvastaus lähetettäväksi tai sivustolla näkyviin omiin tietoihin esim:"Yhteydenottopyynnöt Masterini kautta, kiitos.". Mut jos lähdetään rajoittamaan netissä sitä, et kenen kanssa saa puhua kaverillisella tasolla, niin ei se ihan oikealta kuulosta(ellei toisin oo sovittu).

Eiköhän tuon pysty tilanteessa myös sanomaan/viestittämään, jos haluaa kyseistä sääntöä noudattaa. Ihminen ihmiselle, kuten tuli jo sanottua.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #12 : 30.01.2021, 20:24 »
Kysehän ei tossa ole subista vaan kunnioituksesta omistajaa kohtaan.
Vähän sama, kun että ei korkeiden virkamiesten toimistoihin juosta sisään, sinne pyydetään pääsy.

Jutut muuttuu, tasavertaisuus ja ihQudaa on päivän sana.
Ei vanhan koulukunnan arvojärjestyksiä ja sellasia oo tullu vastaan kyllä missään ties koska viimeks.











fen84

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 504
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #13 : 30.01.2021, 20:26 »
Jos mä oon halunu lainata jotain ihmistä bileissä (ihan sama mitä varten, vaikka vaihtaakseeni pari sanaa kahden kesken), niin lähtökohtaisesti oon kysyny seuralaiselta sopiiko lainata sen seuraa hetken, ihan sama onko missä kohtaa valta-asetelmaa. Tä ihan siks et sehän jää silloon hetkeks keskenään mikä voi tuntua jostain kurjalta.

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 779
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #14 : 30.01.2021, 20:26 »
Eipä ole ollut näitä vähän aikaan normaaleissa bileissä ja miiteissä. Menee monimutkaiseksi, kun on nykyskenessä on niin erilaisia suhteita ja mieltymyksiä, kuka on dominoiva vai meneekö kinkyys edes sen mukaan? Pitääkö puhutella ensin subia vai domia (omaanpäähän menee paremmin muuten se, että dominoivaa pitäisi puhutella ensin). Ei onnistu joka tapauksessa yleisissä kinky-tilaisuuksista tuollaisista kiinnipitäminen vaan menee normaalien sosiaalisten tapaamisten käytäntöjen mukaisesti. Hauskaa voisi olla pienempi porukka, jolla on yhteiset etiketti-säännöt.