Kirjoittaja Aihe: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken  (Luettu 10128 kertaa)

vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #30 : 31.01.2021, 01:56 »
Tajuaisin jos ihmisellä on panta, jossa roikkuu irrallaan valmiiksi kiinnitetty remmi niin se voi olla joku "olen vapaa"-viesti jonka avulla voi saada kontaktia haluamiinsa henkilöihin. Mutta se, että jos pannassa ei ole remmiä niin kuka tahansa saisi siihen laittaa remminsä kiinni (enkä edes puhu mistään omistusjutuista)... kuulostaa vähän erikoiselta. Tai siis eihän ns. traditionaalisiin orjapantoihin välttämättä edes saa mitään remmejä kiinni eikä niitä remmejä kaikki edes halua käyttää. Minullakin on panta, jossa ei ole mitään lenkkiä remmiä varten. En tosiaan tunne näitä Suomi-skenen bileitä enkä suomisääntöjä, mutta olen ymmärtänyt niin että näiden tiukkissääntöjen mukaan jo omistetun henkilön pannan koskettaminen on hyvin loukkaava teko. Tosi vaikea edes pitää Masterina tyyppiä, joka hyväksyisi sen että muut alkaa kiinnittelemään remmejä hänen pantaansa (sehän on Masterin omistama panta). Kuulostaa vähän aisurimenolta. 
« Viimeksi muokattu: 31.01.2021, 02:12 kirjoittanut vila »

Pip

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #31 : 31.01.2021, 02:03 »
Jos mä olen bileissä seuralaisen kanssa, jolla on mun köysipanta ilman hihnaa (mä en hihnaa tarvitse, koska luotan pannoitettuuni täysin). Jos joku yrittäisi tähän pantaan kiinnittää mitään hihnaa, niin huomaisi olevansa ulkona tilasta ennenkuin edes tajuaisi.

Cottoncandy

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #32 : 31.01.2021, 02:12 »
Ja ei siis tosiaan sillä, että vähättelisin sitä että ko asiat ovat joskus olleet tärkeitä etikettejä turvallisuus yms syistäkin. Lähinnä se, että ajat muuttuu ja nykyisin ei olla kaapissa niissä kinkytapahtumissa. Ajat muuttuu ja mielestäni etikettibileissä sovitun etiketin mukaan, joka on selvä osallistujille, ja muuten kohdataan lähtökohtaisesti ihmiset silleen itsestään vastuussa olevina yksilöinä, joilta voi kysyä kaipaavatko seuraa ja ovatko jonkun kanssa yms.

MasterPain

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 109
  • Kysymällä voi saada haluamansa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #33 : 31.01.2021, 04:46 »
Keskustelu on nyt hiukan karannut sivuraiteelle. Alkuperäisissä kysymyksessä oli kyse etikettisäänöistä, kommentoijat voisitte lukea keskustelun alkuajatuksen. En kirjoita tätä rajoittaakseni tai mitenkään muuten. Nyt keskustellaan pannoituksesta ja sen merkityksestä. Siinä on tullut esille miten toimittaisiin jos jotain poikkeavaa tapahtuisi, eikös juuri nuo teot vahvista etikettisäännön olemassa oloa. Se on vain ns. nykyaikaistunut mutta on edelleen mukana. Jokainen joka on suhteessa toiseen ja se on ulkopuolelle mäkyvällä tavalla toisten havaittavissa, ole tuota kunnioittava, eikä hyväksy toisten puuttumista asioihinsa eli toteuttaa etikettiä. Miten kunkin parin osalta tämä tuodaan esille on heidän asiansa.

hihaton

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2231
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #34 : 31.01.2021, 10:20 »
Yksissäkään bileissä, joissa olen vuosien mittaan ollut, ei ole ollut käytössääntöjä, joissa  henkilön A pitää kysyä lupa henkilöltä B puhuakseen henkilölle C. Tämä on minusta ainoastaan hyvä asia, koska ihmisten välinen kommunikaatio on muutenkin riittävän monimutkaista ja vaikeaa.

Omassa olemisessani nojaan yleisluontoiseen kohteliaisuuteen, avoimuuteen ja rehellisyyteen. Jos haluan vaikka piiskata jotakuta, kysyn suoraan ko. ihmiseltä, haluaako hän alkaa kanssani moiseen. Odotan, että suhteessa oleva ihminen tietää ja kertoo itse, jos tarvitsee luvan joltakulta toiselta.

Minulle kaulapanta kenen tahansa kaulassa on vain asuste, mutta toki siihen kiinnitetty hihna viestittää mahdollista D/s-suhdetta. Hihna tai ei, jos ihmisellä on seuralainen tai seurue, kohdistan ensin sanani koko porukkaan ennen kuin lähestyn ketään yksittäistä ihmistä. Tämäkin on minusta ihan yleistä kohteliaisuutta, joka pätee BDSM-tapahtumien ulkopuolellakin.

En ole nähnyt mitään niin yleistä käytöskoodistoa kaulapannan suhteen, että voisin sitä kutsua voimassa olevaksi etiketiksi. Eri asia sitten, jos sellainen kirjaus löytyy tapahtuman säännöistä, mutten ole koskaan moista nähnyt. Jokaisella saa ja pitääkin olla omat säännöt kaulapannan suhteen, mutta kenenkään ulkopuolisen ei voi niitä olettaa tuntevan tai haluavan noudattaa.

submit

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #35 : 31.01.2021, 10:53 »
Näin ne ajat muuttuu - itse joskus aikoinaan koin itseni kuin alastomaksi, jos suhteessa ollessa satuin menemään alan bileisiin ilman pantaa. Eli koin, ja moni muukin koki, että panta suhteen merkki. Silti kuka vain saattoi kantaa pantaa, ei siinä mitään. Ja vapaana /ilman suhdetta ollessa kuljin ilman pantaa.

Nämä tavat itsellä bileissä ja muissa kinkyjen riennoissa vain.

BDSM-protokollat harmi kyllä, näyttävät olevan katoavaa kansanperinnettä. Mutta jos ihmiset eivät saa sellaisesta mitään kiksejä, miksi pitäisikään noudattaa, eli henkilökohtaista huokailuani tämä vain  ;D

bondm74

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 162
  • Nick: Bondi
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #36 : 31.01.2021, 12:51 »
Nykyään lähestymisen sallimisen/että haluaa että lähestytään voi merkitä joissain tapahtumissa vihreällä rannekkeella tms. Ja tämä on esim. tapahtuman säännöissä mainittu

newt

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #37 : 31.01.2021, 14:05 »
Aika jännittävää kyllä, että tilanne tuntuisi kääntyneen päälaelleen: ennen hihnaton panta tarkoitti vapaata ja itse taas olen oppinut että panta lähtökohtaisesti tarkoittaa varattua.

En ole koskaan kuullut, että subilta pitäisi kysyä lupaa jutella hänen masterilleen. Olen kylläkin kuullut, että masterilta olisi kohteliasta pyytää lupaa kekskustella subin kanssa.

En varsinaisesti osaa erotella, että onko tässä kyse aikojen muuttumisesta vai yksinkertaisesti siitä, etten koe kuuluvani kumpaankaan kategoriaan (sub tai master) enkä siksi ole kokenut tarvetta selvittää siihen liittyviä protokollia sen tarkemmin. Masterilta luvan kysyminen käy omaan kohteliaisuustajuuni, mutta toisinaan on vaikeaa erottaa sitä, kuka kenenkin kanssa ”leikkii”. Siispä tyydyn luottamaan lähtökohtaisesti siihen, että mikäli noudatan bileiden kirjoitettuja sääntöjä ja pyrin olemaan kohtelias, niin kanssakäyminen sujuu kohtuullisesti protokollasta huolimatta.

Coach

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 225
  • The Grand Daddy
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #38 : 31.01.2021, 14:16 »
Kyllähän se niin on, että nuoriso on sukupolvesta toiseen aina pilalla, kun eivät vanhemman sukupolven tapoja noudata.  ;D

Käytösetiketti on sitä helpompaa, mitä vähemmän ihmisiä sen etiketin piiriin kuuluu. BDSM yhteisön kasvaessa tulee yhteisöön uusia tapoja eri ihmisten ja uusien ihmisryhmien mukana. Jokaisen etiketin tavan varmaan lähtökohtaisesti tulee luoda turvaa yhteisölle itselleen tai yksilölle sen sisällä. Usein se myös esiintyy vallankäytön muotona, esim. vanhemmat yhteisön jäsenet omaavat eri oikeuksia kuin nuoremmat jne. Opetetaan ne märkäkorvat tavoille. Pahimmillaan etiketti on pelkkä kiusaamisväline, jolla halutaan osoittaa omaa erinomaisuutta kaikkea ulkoa tulevaa uhkaa vastaan.

Itse tähän yhteisöön liittyessäni en saanut mitään muuta oppia etiketistä, kuin bileisiin liittyvä turvallisuuteen ja yksilön oikeuksiin liittyvä koodisto, jota pidämme varsin hyvin yllä jatkuvasti. Ns. sanaton koodisto onkin sitten jäänyt opettamatta tai opettelematta.

En näe mitään syytä, miksi en saisi lähestyä ihmistä bileissä niin halutessani. Jos kyseessä selkeän valtasuhteen toinen osapuoli (kumpi vain), on selvää että kynnys tehdä mitään ilman molempien tietoista hyväksyntää asialle mitä ollaan tekemässä, on korkealla. Mutta tämä pätee elämässäni myös maailmassa ilman kinkyjä asetelmia. Lähestymisen tapa pitää olla kunnioittava ja peräännyttävä, jos toinen osoittaa ettei tätä lähestymistä salli.

Maailma on myös muuttunut naisen aseman suhteen ns. dinosauruksien ajoista. Itse en kinkynä ole tätä esihistoriaa nähnyt, mutta kuulostaa siltä, että parisuhteissa on aina ollut ns. herrasmiessäännöt mukana jotka vain laajennetaan valtasuhteisiin sopiviksi. Panta voidaan nähdä kihla/vihkisormuksena jne.

Tuo hihnatta bileissä kulkevan kaappaminen muistuttaa kyllä täysin ei-konsensuaalista käytäntöä. Vai oliko tarkoitus parittaa subeja halukkaille Domeille vain Domin halun mukaisesti? Sinänsä muistuttaa kyllä täysin miesten valta-asemasta tuttua käytäntöä, jossa seksikkäästi pukeutuva nainen ”kerjää miestä panemaan” ja on oma syy, jos noin pukeutuu. Tavallaanko siis on ollut synti ja häpeä, että bileissä on kulkenut nainen ilman kumppania ja omistajaa?

Minusta etiketit on hyviä, ne vain pitää laatia kuhunkin tilanteeseen ja porukkaan sopivaksi.


Fia

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #39 : 31.01.2021, 15:33 »
Ihan perusvaniljamaailmassakin jos nyt näen vaikka baarissa kaverini liikkeillä puolisonsa kanssa, niin moikkaan kyllä, mutta ennen kuin kiskon kaverin syvempään keskusteluun saati tanssilattialle, varmistan kyllä, että onko se ok, vai onko ko. pariskunta nyt nimenomaan treffeillä kahdestaan eli haluaa viettää rauhassa aikaa kaksin. Kysyisin siis molemmilta osapuolilta.

Samalla logiikalla jos näen kinkyriennossa kaverini liikkeillä partnetinsa kanssa, niin riippumatta siitä, onko heillä pantoja ja hihnoja vai ei, tunnustelisin ja kyselisin kyllä vähän molemmilta, että kaivataankohan mua tähän hölisemään vai ei. Jos toisilla ihan selkeesti on sessio, niin pysyn loitommalla. Ja jos haluaisin "lainata" parim jumpaa kumpaa osapuolta esim. köysittelyyn tai piiskaamiseen niin tietysti varmistaisin, että se on molemmille ok. Kysymisjärjestyksellä ei musta oo niin väliä, mutta kaikkien osapuolten konsensuksen pitää olla selvä.

^Tän voi nähdä etikettinä tai peruskäytöstapoina. Lähtökohtaisesti sanoisin, että jos ryhmän ihmisiä halutaan ihan oikeesti noudattavan bileissä jotain etikettä, se on hyvä kirjoittaa säännöiksi auki ja varmistaa, että kaikki on ne säännöt lukeneet ja niihin sitoutuneet. Muuten on vähän turha odottaa, että kaikki niitä noudattais. Ja säännöissä on musta hyvä keskittyä oleelliseen eli turvallisuus ensin.

KnottyLover

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #40 : 31.01.2021, 16:01 »
Omissa juhlissa ja tapaamisissa on varsin tiukka käytösetiketti. Myös kun tapaamme casuaalisti kinkytuttavapariskuntien kesken. Mutta en näe, että suomessa olisi sellainen "yhtenäinen skene", jossa olisi yhteinen etiketti, johon kaikki sitoutuvat. Kun edes konsensuaalisuus ei oikein toteudu, niin eipä voi paljon mitään haastavampaakaan lähteä toivomaan.

Kuitenkin missä tahansa subini kanssa liikun, häntä ei puhutella ilman lupaani.

MasterPain

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 109
  • Kysymällä voi saada haluamansa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #41 : 31.01.2021, 16:28 »
Knottylover puhuu täyttä asiaa ja sen kanssa on muiden tultava toimeen. Parempi on katsella ja kuulostella mitä kahden ihmisen ulkoinen hapitus kertoo ennen kuin tekee mitään. Kyllä nämä asiat pystyy näkemään, jos on halua siihen. Ei normaalisti ravintolassa törmäillä toisiin pöytiin ja aleta keskustelemaan siellä olevien kesken.

hihaton

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2231
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #42 : 31.01.2021, 17:46 »
Minä näen tuossa kaksi ongelmaa:

1) Ihmiset ovat niin erilaisia, että "kyllä nämä pystyy näkemään" ei riitä siihen, että jonkun pitäisi tietää millainen jonkun pariskunnan dynamiikka on. Toisin sanoen kenenkään ei voi olettaa tietävän, että jonkun subille ei saa puhua ilman tämän jonkun lupaa, vaan se pitää pystyä kommunikoimaan uudelle ihmiselle selkeästi.

2) Olettamalla, että joku kysyy luvan puhua jollekulle, pakottaa toisen ilman suostumusta mukaan omiin valta-asetelmiin.

Minun nähdäkseni molemmat ongelmat ratkeavat sillä, että jos joku tulee juttelemaan, hänelle voi kertoa, että x ei saa puhua kellekään ilman että y antaa luvan. Tällöin uusi ihminen voi itse vapaasti päättää, haluaako moiseen osallistua, eikä kenenkään suostumusta tarvi loukata.

Ja ehkä ruokaravintolassa ei mennä toisiin pöytiin juttelemaan noin vain, mutta kinkybileet ovat minun kokemukseni mukaan hyvin eri asia. Niissä on hyväksyttävämpää mennä juttelemaan tuntemattomille ja tutustua uusiin ihmisiin.

KnottyLover

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #43 : 31.01.2021, 18:23 »
Just niin.

Oon elänyt näin sen verran ison osan elämästä, että osaan hoitaa jutut ilman, että loukkaan tai pakotan ketään vastenmtahtoista vaniljaa mukaan meidän perverssiin valta-asetelmaan.

Lyhyesti siis: vastaan subin puolesta. Kinkykonseptissa voin kertoa, että häntä puhutellaan minun kautta. Vaniljakonseptissa hoidan tilanteen diskreetisti. Vaniljaystävien tapaamiset ovat toki eriasia, eivätkä hänen vaniljaystävättärien tarvitse kysyä lupaa puhutteluun, kun lupa-asia on hoidettu jo kodin suojassa.

Koskaan ei ole valta-asetelma aiheuttanut ongelmia tai herättänyt huomiota.

Punisher

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Sitä käsittelyä saa mitä tilaa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #44 : 31.01.2021, 19:49 »
pannoista... niitä oli myös sellaisia joihin ei edes voinut hihnaa laittaa,D-renkaan puuttuessa..

ajat ja tavat ovat muuttuneet ja se näkyy kaikessa niin musiikissa,ruokailussa kuin myös kaikessa muussa elämänmenossa.
rockenroll sukupovi vs konemusa..  itse tekeminen  vs digitalisaatio..

on myös niin että niitä sikailijoita löytyy myös kaikkialta ja tämä sikailukäytös nimenomaan onkin se toden näköisin törmäystilanne kun vastapuoli voi edustaa hyvinkin vanhoillista näkemystä ja toisen osapuolen mielestä toi oli vaan "hyvä läppä"..

mitä tuossa seuraillut niin pahimpia vinkujia ovat juurikin ne jotka eivät edes älyä sitä miten lähellä kunnollista ja niin maan perusteellista välienselvittelyä  jossa voi jopa tulla leukajumi tilannetta ovat todellisuudessa käyneet kun minä ensin  yleisellä tasolla tyylillisesti suhtautuminen on tuo kestopuolustus " hyvä läppä"

sinäänsä hyvä keskustelu joka hivenen avaa myös vanhenevien ja pitkään toimineiden näkökantoja ja suhtautumisia hektisesti
 digimaailmassa vasurilla rennosti swaippaajien maailmankuvaan..