Kirjoittaja Aihe: Iltalehti: Helsingin kinky-piireissä Me Too -kohu: BDSM-klubilta tuttua miestä..  (Luettu 25763 kertaa)

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2961
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Kaikki tää huutelu on täysin turhaa.

Miks ?

Koska kaikki kaivautuu sinne oman leirinsä poteroihin ja yrittää tykittää toisen leirin puolustusta.
Kaikki haluu olla oikeessa ja uhrit, olivat he sitten ketä tahansa, jatkavat kärsimistään.
Ehkä parempi kulttuurin muutos muiden muuttumisen vaatimisen sijaan olisi omien epäkohtien tunnistaminen.

Tääkin ketju vaipuu unholaan, kunnes seuraava epäkohta jostain leiristä pulpahtaa pinnalle ja mikään ei muutu.

Have a nice day.

Pip

Kaikki tää huutelu on täysin turhaa.

Miks ?

Koska kaikki kaivautuu sinne oman leirinsä poteroihin ja yrittää tykittää toisen leirin puolustusta.
Kaikki haluu olla oikeessa ja uhrit, olivat he sitten ketä tahansa, jatkavat kärsimistään.
Ehkä parempi kulttuurin muutos muiden muuttumisen vaatimisen sijaan olisi omien epäkohtien tunnistaminen.

Tääkin ketju vaipuu unholaan, kunnes seuraava epäkohta jostain leiristä pulpahtaa pinnalle ja mikään ei muutu.

Have a nice day.
High five.

Konehuone

Ketjua putsattu. Vaikka aihe herättääkin tunteita, koitetaan pysyä asiallisina.

Occam

  • Ketjureaktio
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 774
  • Way of the Asatru
  • Galleria

 Huomasin moderoinnin ketjussa,
 Ikäväkseni huomasin että ilmeisesti minua saa nimittää

 'Mussuttajahamsteriksi'

vaikka puheenvuoroni oli asiallinen. Olisin odottanut hiukan parempaa kirjallista esiintymistä kyllä. No. En ole jyrsijä, enkä mussuta.

 Olisin toivonut otsikon aiheen mukaiseen pääajatukseen hieman valoa. Jos meillä on Me-Too kohu, niin aiempien Me-Too kohujen keskiössä ovat olleet ihan prosessisyytteissä olevat kotimainen elokuvaohjaaja, ulkomainen elokuvien tuottaja, ja kotimainen musiikkiartisti ja juontaja. Ulkomainen elokuvatuottaja sai aiheellisesti siipeensä.

 Hyvä niin.

 Kerroin aiemmassa kannanotossa tästä viimeisimmästä adressiasiasta jota nyt illan ja yön aikana kommentoitiin ahkerasti. Sitä oli perusteltu mm. SSC käytännöllä ja muilla skenen kohteliaisuussäännöillä. Minusta köysissä roikottaminen on RACK hommia, ei siitä voi kukaan luvata kenellekään 100% turvallista kokemusta, varsinkaan ilman kokemusta. Tämä ihan siksi että puhutaan köysiasioista tapahtuneen yhyeydessä.

 On eri asia pyytää yksityisiltä toimijoilta adressin kanssa kieltoa yksityishenkilön toiminnalle jos henkilö on perseillyt julkisesti ja esim ko-tilan tapahtumissa. On eri asia pyytää sitä väitetyistä väärinkäytöksistä yksityisesti joista ei ole näyttöä. Tai edes syytettä. Tähän ei minusta tarvitse saatanaa hiilihangon kanssa näyttämään minulle valoa.

 Edellisen kerran adressin taakse laitettiin Sexpon nimi. Sen toiminnanjohtaja vakuutti nimellään ja arvovallallaan tapahtumat tosiksi. Siksi minäkin paperin allekirjoitin. Kun nyt kysyitte. Nyt paremmin ymmärtävänä ymmärrän että välillä voi ihmisillä mennä työ ja harrastukset sekaisin.

 En yhä ole sitä mieltä että puolijulkisia adresseja tulisi levittää skenessä kenenkään nimillä varustettuna tai uhata niillä omarahoituspihjalla olevia yrittäjiä. Tästä toki voi olla useampaa mieltä.

 Muistutan yhä hyvät kanssakinkyt. Tässä on kyse ihan oikeista ihmisistä. Ei mistään kuka-oli-oikeassa sapelinkalistelusta. Minusta varsinkin ne tahot jotka ovat järjestöissä ja organisaatioissa vastuuasemissa tulisi olla hyvin tahdikkaita kannanotoissaan tai perustaa oma nökemyksensä faktoihin, ei tunteeseen. Sillä teitä myös kuunnellaan.


tähkäpää

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 111
  • Vittumaisen ihana
  • Galleria
    • Anata Tähkäpään iltasatuja SoundCloudissa
Huutelen täältä väliin yhden asian, koska energia ei riitä koko keskustelun ruotimiseen.

Sillä ei sinänsä ole väliä, onko Iltalehden uutisoimaan asiaan liittyvät tapahtumat tapahtuneet X:llä vai eivät. Kun haaste on siinä, että X:n ensimmäinen ulostulo oli vähintäänkin mielenkiintoinen ja osan mielestä kyseenalainen. Siitä tuli olo, että ihan sama mitä tapahtuu, mikään ei muutu. On iso asia, mitä erilaiset toimijat tekevät ja lausuvat, kuten aiemminkin on jo todettu. Jos jotakuta kohtaan esitetään useita samankaltaisia syytöksiä tai hänestä kerrotaan useita samankaltaisia kokemuksia, joissa toistuvat samat teemat, on syytä arvioida, pitäisikö tilannetta rauhoittaa, vetää tämä ihminen sivuun selvittelyjen ajaksi vai jatkaa business as usual -asenteella.

Kaikella tällä on merkitystä turvallisuuden tunteeseen. Etenkin, kun on valitettavan yleinen tapa avata ne kuuluisat paskahanat, jos joku uskaltaa puhua omalla nimellä, että minulle hei tehtiin näin ja se ei ole okei. Tiedän tämän omasta kokemuksesta. Rikoksen ja ok -toiminnan väliin mahtuu iso alue, jossa on tekoja, joita ei kuulu painaa villaisella. Kenenkään.


pikkusisko

Jännä homma että samaan aikaan kun mesotaan siitä, miten dominoivia saatetaan syyttä syyttää, otetaan itse lähtökohdaksi että hyväksikäyttö ja -häirintäkokemuksista kertominen on yksinomaan uhriutuvien subien hommaa  :o Eikö se just yhtä lailla suojaa dominoivia, että mahdollinen kaltoinkohtelu (mukaan lukien valheelliset syytökset) otetaan vakavasti ja sen kohteeksi joutunutta kuullaan? Eli ihan just sitä mitä tekin sanotte, paitsi että samalla kiistätte kun vaaditte että kertojaa pitää ennen kaikkea epäillä eikä tukea :))

Ihan kaikkien turvallisuutta tässä ajetaan kun mahdollisia rikkomuksia nostetaan esille.

IlonaSinulle

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1670
  • Welcome to the cute side. We NEED coocies.
  • Galleria
Jännä homma että samaan aikaan kun mesotaan siitä, miten dominoivia saatetaan syyttä syyttää, otetaan itse lähtökohdaksi että hyväksikäyttö ja -häirintäkokemuksista kertominen on yksinomaan uhriutuvien subien hommaa  :o Eikö se just yhtä lailla suojaa dominoivia, että mahdollinen kaltoinkohtelu (mukaan lukien valheelliset syytökset) otetaan vakavasti ja sen kohteeksi joutunutta kuullaan? Eli ihan just sitä mitä tekin sanotte, paitsi että samalla kiistätte kun vaaditte että kertojaa pitää ennen kaikkea epäillä eikä tukea :))

Ihan kaikkien turvallisuutta tässä ajetaan kun mahdollisia rikkomuksia nostetaan esille.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi!

Index

  • Vieras
Taisi mennä sellaiseksi "ehkä ne ymmärtää paremmin mun pointin jos alan vittuilemaan", "osallisia pitää kuulla mutta kuulkaa nyt ensin minua" ja "syytän mieluummin muita kuin katson peiliin" -keskusteluksi. 


Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Uhriutuvia, mustamaalaavia subeja on olemassa. Vähän, mutta vaarallisia. Näitä kannattaa varoa ja välttää.
Valtaansa ja asemaansa väärinkäyttäviä D ihmisiä ln olemassa. Vähän, mutta vaarallisia. Näitä kannattaa myös varoa ja välttää.

Molemmat ovat omalla toiminnallaan valmiita vahingoittamaan kumppaniaan peruuttamattomilla tavoilla. Kumpikaan ei piittaa tekojensa seurauksista uhreilleen. Kumpikaan marginaali-ilmiö ei ole ok.

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2611
  • pörröpää/lutka
  • Galleria

Kerroin aiemmassa kannanotossa tästä viimeisimmästä adressiasiasta jota nyt illan ja yön aikana kommentoitiin ahkerasti. Sitä oli perusteltu mm. SSC käytännöllä ja muilla skenen kohteliaisuussäännöillä. Minusta köysissä roikottaminen on RACK hommia, ei siitä voi kukaan luvata kenellekään 100% turvallista kokemusta, varsinkaan ilman kokemusta. Tämä ihan siksi että puhutaan köysiasioista tapahtuneen yhyeydessä.


SSC:ssä ja RACK:ssä molemmissa pääpointti on nimenomaan siinä konsensuaalisuudessa. Kokenut köysibottom, toki tietää, että täysin turvallista se ei voi missään nimessä olla, mutta kokematon ei tätä välttämättä tiedä. Tässä mielestäni tullaan siihen dominoivaan vastuuseen. Ei tarvitse mitään anatomialuentoa toki pitää kaikesta siitä mitä voi mennä pieleen, mutta pieni läpikäynti lienee paikallaan, kun lähdetään tekemään jotain ääripään köysijuttuja.

Konsensuaalisuus loppuu toki siihen, jos toinen painostaa jatkamaan tai ei kuuntele, että nyt tarvitsisi oikeasti lopettaa. Siinä sitten lopahtaa ne viimeisetkin turvallisuuden rippeet tilanteesta herkästi. (Tämä viitaten noihin muutamaan stopabusers-tilin postaukseen).

pikkusisko

En valitettavasti pysty hyvällä tahdollakaan allekirjoittamaan, että seksuaalinen häirintä ja kaltoinkohtelu olisi skenessäkään marginaalinen ilmiö. Minua on monta kertaa lääpitty luvatta bileissä, painostettu seksiin vastoin tahtoani, ja se limaisten viestien määrä yksärilaatikossa ei ole vuosien saatossa todellakaan ollut vähäinen. En millään jaksa uskoa olevani ainoa jonka kokemukset ovat samansuuntaisia.

Ja jos puhutaan turvallisesta ympäristöstä laajemmin, kuten todellakin pitäisi puhua, niin muun muassa uhkailua, kiusaamista ja yksityistietojen väärinkäyttöä kuuluu tapahtuneen useiden eri yhdistystenkin piirissä, eikä sille paljoa ole viitsitty tehdä. Ja edelleen olen sitä mieltä, että keskustelufoorumeilla pitäisi ihan yhtä lailla ottaa vastuuta siitä, millaista käytöstä toisia käyttäjiä kohtaan oikein hyväksytään, koska häirinnän puolelle menee tasaisin väliajoin, ja usein vieläpä samojen tyyppien toimesta. Eikö sille muka todellakaan mahda mitään?

Betonia

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 253
  • halullinen sielu
  • Galleria
    • Metsänhehku

...koska Fetlifen kirjoituksiin ei ole mielestäni sopivaa kommentoida. Niissä syyttävänä osapuolena olevan henkilön intentio ja sen ohjaama toiminta tapahtumien aikana on ollut sellainen, ettei rikosta voida katsoa tapahtuneen - vaikka henkilö itse niin sanoo kokevansa, jälkikäteen.


Mää luulin, että tässä keskustellaan juuri nimenomaan niistä. Ja siksi luen harhauttamisena kaikki muut random tapaukset, joilla ikäänkuin yritetään perustella sitä että stopabusers -tilin kirjoituksia ei tarvitse ottaa todesta. Sitä yritin tuossa selittää.

Miten nyt sitten voi sanoa, että "syyttävänä osapuolena olevan henkilön --- toiminta tapahtumien aikana on ollut sellainen, ettei rikosta voida katsoa tapahtuneen" kun kertojat ovat nimenomaan kommunikoineet rajojaan jne.

Tästä myllystä tulee nyt varmaan jonkinlainen ikiliikkuja, josta on ehkä syytä hypätä syrjään..

toysnstuff

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 526
  • Sinä antaudut, minä pidän sinusta huolen
  • Galleria
...koska Fetlifen kirjoituksiin ei ole mielestäni sopivaa kommentoida. Niissä syyttävänä osapuolena olevan henkilön intentio ja sen ohjaama toiminta tapahtumien aikana on ollut sellainen, ettei rikosta voida katsoa tapahtuneen - vaikka henkilö itse niin sanoo kokevansa, jälkikäteen.

Mää luulin, että tässä keskustellaan juuri nimenomaan niistä. Ja siksi luen harhauttamisena kaikki muut random tapaukset, joilla ikäänkuin yritetään perustella sitä että stopabusers -tilin kirjoituksia ei tarvitse ottaa todesta. Sitä yritin tuossa selittää.

Miten nyt sitten voi sanoa, että "syyttävänä osapuolena olevan henkilön --- toiminta tapahtumien aikana on ollut sellainen, ettei rikosta voida katsoa tapahtuneen" kun kertojat ovat nimenomaan kommunikoineet rajojaan jne.

Tästä myllystä tulee nyt varmaan jonkinlainen ikiliikkuja, josta on ehkä syytä hypätä syrjään..

Tuossa siteeraamassasi kohdassa viittaan niihin esimerkkeihin, joita otin bdsm-skenen ulkopuolelta. "Niissä" viittaa siteerauksessasi pois jätettyyn virkkeeni alkuosaan: "Esimerkkeinä mainitsin nuo pari bdsm-maailman ulkopuolista juttua," Toivottavasti tällä vain osittaisella lainaamisella ei ollut mitään tarkoitushakuisuutta. Antaisi näet kovin väärän kuvan siitä, mitä olen tarkoittanut.

Skenen ulkopuolisten esimerkkien funktio on ollut tuoda esille somessa ja oikeudessa puitujen tilanteiden kautta sitä, miten pahimmillaan voi käydä kun joku lähtee syyttelijäksi ilman, että sille on validia perustaa. Yksittäisten Fetlifessä julkaistujen tarinoiden läpikäyminen täällä meidän foorumilla olisi mielestäni sopimatonta.

Enkä usko että sinun tarvitsee olla huolissaan mistään "harhauttamisesta". Täällä pyritään keskustelemaan asiasta ja kuten olen yrittänyt tuoda esille, omat intressini ovat oikeudenmukaisuudessa ja totuudellisuudessa. En siedä ihmisiä, jotka juoruilevat ja puhuvat pahaa toisista omaksi huvikseen tai ajakseen omia etujaan. Sama koskee viattomien syyttämistä. Kiinnostuksen kohteisiini lukeutuu myös tilanteet, joissa yksilö ilmentää hämmentävää sokeutta omaa toimintaansa kohtaan: hakeudutaan tilanteeseen (tietoisesti tai tiedostamattomasti) jossa saa kokea asian X, jonka jälkeen uskotaan että tilanteeseen hakeutuminen ei ollut mitenkään tarkoituksellisesta vaan täysin jonkun toisen ihmisen syytä. Tiedostamattoman intention ollessa kyseessä (ts. toistamispakko) tämä on tietty helppo ymmärtää, mutta siinä kohtaa kun juttu viedään julkisen mustamaalaamisen puolelle alan pitää sitä tuomittavana toimintana. Tästä oli esimerkkinä Master of None -sarjan luojan kokemus hänestä kiinnostuneen naisen taholta.

balthazar

  • Vieras
Tästä myllystä tulee nyt varmaan jonkinlainen ikiliikkuja, josta on ehkä syytä hypätä syrjään..
Tässä on yksi ongelman ytimistä. Öyhöttäjät jaksaa öyhöttää niin kauan, että itse asia hautautuu ja ihmiset väsyvät vääntämiseen. Aina kun aihetta käsitellään, osa ihmisistä yrittää kaikin keinoin kääntää keskustelua kurssista, ja yleensä lopulta onnistuvat siinä. Toivon todella että tällä kertaa ei olisi niin.

Vertaistuesta, kovasti peukutan sen puolesta että vääryyttä kokeneet verkostoituvat keskenään ja onnistuvat luomaan itselleen turvallisen tilan jakaa kokemuksiaan. Julkinen keskustelu on se, jolla asioita pystytään muuttamaan mutta vertaistuki on se, jolla luodaan se turvallisuus ja hyväksyntä, jota tarvitsee huonon kokemuksen jälkeen. Ei tällainen ryöpytys.

Itsekin dominoivana miehenä olen kuitenkin tässä asiassa jäävi; voin nostaa asioita esille mutta en pysty tarjoamaan todellista vertaistukea. Pystyn kyllä vasta-argumentoimaan ja vääntämään asioista jotka koen itse vääräksi, mutta sekin osaltaan vain hautaa itse asiaa syvemmälle horinan alle. Alistuvien vääryyden kokemukset itsessään eivät ole dominoivien käsiteltäviä asioita niiltä osin, kuin eivät itse tilanteessa ole olleet osapuolena.

Betonia

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 253
  • halullinen sielu
  • Galleria
    • Metsänhehku
Joo ymmärsin tosiaan ihan väärin nämä virkkeesi.


Tuossa siteeraamassasi kohdassa viittaan niihin esimerkkeihin, joita otin bdsm-skenen ulkopuolelta. "Niissä" viittaa siteerauksessasi pois jätettyyn virkkeeni alkuosaan: "Esimerkkeinä mainitsin nuo pari bdsm-maailman ulkopuolista juttua," Toivottavasti tällä vain osittaisella lainaamisella ei ollut mitään tarkoitushakuisuutta. Antaisi näet kovin väärän kuvan siitä, mitä olen tarkoittanut.

Skenen ulkopuolisten esimerkkien funktio on ollut tuoda esille somessa ja oikeudessa puitujen tilanteiden kautta sitä, miten pahimmillaan voi käydä kun joku lähtee syyttelijäksi ilman, että sille on validia perustaa. Yksittäisten Fetlifessä julkaistujen tarinoiden läpikäyminen täällä meidän foorumilla olisi mielestäni sopimatonta.

Enkä usko että sinun tarvitsee olla huolissaan mistään "harhauttamisesta". Täällä pyritään keskustelemaan asiasta ja kuten olen yrittänyt tuoda esille, omat intressini ovat oikeudenmukaisuudessa ja totuudellisuudessa. En siedä ihmisiä, jotka juoruilevat ja puhuvat pahaa toisista omaksi huvikseen tai ajakseen omia etujaan. Sama koskee viattomien syyttämistä. Kiinnostuksen kohteisiini lukeutuu myös tilanteet, joissa yksilö ilmentää hämmentävää sokeutta omaa toimintaansa kohtaan: hakeudutaan tilanteeseen (tietoisesti tai tiedostamattomasti) jossa saa kokea asian X, jonka jälkeen uskotaan että tilanteeseen hakeutuminen ei ollut mitenkään tarkoituksellisesta vaan täysin jonkun toisen ihmisen syytä. Tiedostamattoman intention ollessa kyseessä (ts. toistamispakko) tämä on tietty helppo ymmärtää, mutta siinä kohtaa kun juttu viedään julkisen mustamaalaamisen puolelle alan pitää sitä tuomittavana toimintana. Tästä oli esimerkkinä Master of None -sarjan luojan kokemus hänestä kiinnostuneen naisen taholta.

Tuon viimeisen kappaleen ymmärrän niin, että sinä nyt vaan otat annettuna, että kaltoinkohdeltujen kertomukset ovat epätosia. Koska se on mahdollista, koska niin on joskus maailmassa käynyt. Subit mustamaalaavat huvikseen tai saadakseen hyötyä. Jostain syystä et halua keskustella siitä varsinaisesta asiasta, mistä tämä kohu johtuu, eli stopabusers-tiin kertomuksista, vaan haluat keskustella jostain ihan muista tapauksista.

Minä taas ajattelen, että on aika paljon perusteltuja syitä olettaa, että hyväksikäyttöä on tapahtunut. Ainakin sen verran syitä, ettei kannattaisi pitää 100 % varmana, että näin ei ole.

Muuten, pohdintani keskustelun viemisestä pois itse aiheesta ei liittynyt juuri sinun kirjoituksiisi, vaan koko ketjuun, joka jossain vaiheessa oli muuntautunut keskusteluksi subien yleisestä epäluotettavuudesta. Jostain ihme syystä tässä ketjussa sellaisesta päädyttiin puhumaan.