Kirjoittaja Aihe: Mistä asioista somessa,verkossa ja baarissa kannattaa keskustella?  (Luettu 8609 kertaa)

scar

  • Vieras
Mistä itse innostutte vaiko mistään?

Mulla Facebook on käyttämättä,Twitter jauhaa sähköpostia- en vaan kykene kaikkeen tähän informaation käsittelyyn.

Suomessa ei liene paljoa tabuja aiheita,mutta sitäkin enemmän vihamielistä viestintää?

Nyt kun on sanan ja ilmaisun vapaus,niin onko se sittenkin huono asia meillä?


vila

  • Vieras
Innostun inspiroivista ihmisistä. Aiheella ei oikeastaan väliä, koska inspiroivat ihmiset saavat minua innostumaan suunnilleen kaikesta mahdollisesta. Kiinnostavat ihmiset kiinnostaa aiheeta riippumatta, mutta itsellekään tärkeästä aiheesta ei huvita keskustella negatiivisten ihmisten seurassa. Somekanavissa seuraan vain ihmisiä, joilta saa hyvää mieltä ja hyvää energiaa. Masis-angsteilun osaan ihan omatoimisesti :P

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Mielestäni ongelmana on nimenomaan se että verkossa ei keskustella tarpeeksi vaan turvaudutaan huuteluun tai argumentaatio virheisiin.

Puolin ja toisin.

scar

  • Vieras
Mielestäni ongelmana on nimenomaan se että verkossa ei keskustella tarpeeksi vaan turvaudutaan huuteluun tai argumentaatio virheisiin.

Puolin ja toisin.
Tämä on kyllä totta. Aika pitkään asiasta on puhuttu mutta meneekö sekin vain huuteluksi,heh.

Ei viitti alkaa ihan kaikkein arimmista jutuista,vaikkapa bdsm-mieltymyksistä juttelemaan kaikkialla. Olkoonkin että jotkin asiat ovat jo enemmistön asioita.

Ehkä alkuun oli sellaista netti- ja somehuumaa,kun ilmaisu oli jotenkin niin helppoa ja nopeaa ja mitä kaikkea

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1026
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Mistään ei kannata keskustella mutta höhötellen tulee möläyteltyä kaikkee turhanpäivästä  >:D. Kuten tämäkin viesti  :o

Colestramus

  • Bizarre Club
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 389
  • Voe tokkiinsa.
  • Galleria
Somen ulkopuolella kannatan suorastaan totalitaarista tasa-arvoa. Somessa taas kannatan poliisivaltio fasismia foorumi keskusteluissa.  C:-)
Kaikenlainen ad hominem haukkuminen, aiheen sivusta tahallaan puhuminen, tahallinen mustamaalaus ja trollaus on ongelma somessa. Eihän täällä baarissakaan ole täysi sananvapaus, ja tässä tapauksessa se on hyvä asia.
Voi kuulostaa hieman karulta, mutta somessa järkevät keskustelun onnistuvat yleensä vain yhdessä sovittujen pelisääntöjen alla.

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Rasismin pois kytkemisestä voisi puhua enemmän. Huolestuttaa Suomessakin vallitseva rasistinen ilmapiiri.

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Rasismin pois kytkemisestä voisi puhua enemmän. Huolestuttaa Suomessakin vallitseva rasistinen ilmapiiri.
Tuo tosin ei olisi rasismin pois kytkemistä vaan ongelman laikaisemista maton alle.
Samalla tietyt mielipiteet jäisivät piiloon eikä niitä siten voisi osoittaa vääräksi.
Ja sitten on kysymys siitä kuka saa määritellä mikä lasketaan rasismiksi?
Kuten jos otetaan pari absurdia mutta todellista esimerkkiä niin rasismiksi on leimattu uskonnon arvostelua ja homeesta valittaminen.

Kinkykundi

Somen ulkopuolella kannatan suorastaan totalitaarista tasa-arvoa. Somessa taas kannatan poliisivaltio fasismia foorumi keskusteluissa.  C:-)
Kaikenlainen ad hominem haukkuminen, aiheen sivusta tahallaan puhuminen, tahallinen mustamaalaus ja trollaus on ongelma somessa. Eihän täällä baarissakaan ole täysi sananvapaus, ja tässä tapauksessa se on hyvä asia.
Voi kuulostaa hieman karulta, mutta somessa järkevät keskustelun onnistuvat yleensä vain yhdessä sovittujen pelisääntöjen alla.

Mitä eroa noilla kahdella lihavoidulla asialla on?

Rasismin pois kytkemisestä voisi puhua enemmän. Huolestuttaa Suomessakin vallitseva rasistinen ilmapiiri.

Näinhän se on. Ns. postiivinen syrjintä pitäisi unohtaa heti alkuunsa, niin kummasti tekisi ihmeitä rasistisille asenteille.

scar

  • Vieras
Tottahan se on että äkkiä keskustelut hajoaa johonkin erimielisyyteen,mutta ei sen ehkä pakko olis mennä niin..joku koonti,konsensus,..en löydä nyt ihan oikeaa termiä kuvaamaan..oisko se hyvä tahto sitten,halu pysyä väleissä tai ainakin ilman verisiä riitoja O0

Powerwindm25

  • Vieras
Itse ajattelen näin että se riippuu pitkälti tilanteesta ajasta 
Paikasta ja ihmisestä itsestään. Ei niinkään asioista tai siitä ihmisestä joka on lähestynyt jonkin asian kanssa joka on avoimempi ja vastaanottavampi ja uteliaampi keskustelevampi asioita kohtaan omassa suhtautumisessaan kuin sille jolle haluaisi keskustella.

Colestramus

  • Bizarre Club
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 389
  • Voe tokkiinsa.
  • Galleria
Somen ulkopuolella kannatan suorastaan totalitaarista tasa-arvoa. Somessa taas kannatan poliisivaltio fasismia foorumi keskusteluissa.  C:-)
Kaikenlainen ad hominem haukkuminen, aiheen sivusta tahallaan puhuminen, tahallinen mustamaalaus ja trollaus on ongelma somessa. Eihän täällä baarissakaan ole täysi sananvapaus, ja tässä tapauksessa se on hyvä asia.
Voi kuulostaa hieman karulta, mutta somessa järkevät keskustelun onnistuvat yleensä vain yhdessä sovittujen pelisääntöjen alla.

Se oli tahallista liioittelua, tai eräänlainen satiirinen kuvaus, paremman kuvauksen puutteessa, jossa oma suhtautumiseni on vähän vastaavanlainen omassa lähipiirissäni. Ei ole mitään väliä minulle onko joku kinky, nainen, mies, bi, yms. Kunhan vain osaa käyttäytyä ja antaa muiden elää rauhassa, suuntautumisella tai sukupuolella ei ole minulle mitään väliä. Jos taas katsotaan nykyistä keskustelukulttuuria netissä, niin riippuen alustasta, sananvapaus on yleensä jopa tuntematon käsite. Alustoilla taas, joissa toimitaan anonyymina, kuten Jodel tai Ylilauta, toimivat täysin ilman sääntöjä. Noilla alustoilla vallitsee täysi kaaos ja anarkia, ja enemmistön mielipide määrittää oletko oikeassa tai väärässä, huolimatta faktoista.

Minä tapaan liitoitella välillä  vähäsen 😅

Brak

  • Vieras
Suomessa ei liene paljoa tabuja aiheita,mutta sitäkin enemmän vihamielistä viestintää?

Lueskelin juuri aikani kuluksi Facebookin sähköautoryhmää. Sielläkin vaaditaan keskustelua, jossa ainoastaan sähköautoihin myönteisesti suhtautuvat viestit sallitaan.

Netti on nykymaailman ongelma. Ihmiset ovat yksiarvoisempia kuin ennen, koska heidän ei enää tarvitse kohdata entiseen malliin aitoa erilaisuutta. He voivat vahvistaa omaa maailmaansa ja torjua vieraan maailman.

Samalla pipo kiristyy ja korrektiuden vaatimukset kasvavat. Ehkä tunnetaidotkin rapistuvat. Vaikuttaa siltä, että yhä useampi kestää huonosti pahaa mieltä ja hyväksyy sen, että se kuuluu elämään ja menee ajallaan ohi. Sen sijaan että paha mieli lusittaisiin omassa päässä, se puretaan ulkopuolisiin.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Oiskohan kyse kuitenkin ihan vaan käytöstavoista.

Jos et pidä sähköautoista, niin miksi ihmeessä sun pitäisi päästä sinne ryhmään huutelemaan negatiivisia kommentteja ?

Minkä tahansa keskusteluryhmän ylläpitäjällä on oikeus itse päättää, millaista viestintää siellä kuuntelee. Jos vaatimuksena on että keskustelun pitää pysyä myönteisenä, niin sitten sieltä kannattaa pysyä poissa, ja liittyä vaikka sähköautot haters- ryhmään ennemmin.

En ymmärrä myöskään näitä tuntemattomille ihmisille lähetettyjä "vittu sä oot ruma" ja muita viestejä. Tuntuu että netin myötä ihmisiltä käytöstavat kadonneet, ja puhutaan sellaista mitä ei kehtaisi livenä edes sanoa. Se ei ole mitään "pipon kiristymistä" jos ei jaksa tai halua käyttää aikaansa vaikka haukkumisten kuunteluun, tai keskusteluun tyyppien kanssa joiden kanssa arvomaailmat ei kohtaa. Sellaisia tulee ihan livenäkin vastaan, niin netissä vähintäänkin pitäisi olla oikeus käyttää aikaansa just niinkun haluaa. Vaikka vaan kissavideoiden katseluun. Minusta vittuilu tai negatiiviset tyypit ei ole mitään mitä vain pitäisi kestää, jos voi olla ilmankin.

Mä en oikein jaksa keskustelupalstoilla olla aktiivinen, muuta kun täällä. Välillä kyllä eksyn suoli24 tai vauvapalstalle, ja mietin keitä ihmeitä ne tyypit ovat, jotka jaksavat trollata siellä päivästä toiseen. Se on varmaan juurikin sitä pahan olon purkamista. Olen koittanut vähentää somen käyttöä, ja instan selailun sijaan mieluummin käytän aikaani vaikka jonkun luontodokkarin katsomiseen. Somessa ärsyttää muun muassa mainostus, ja tunnistamattomaksi muokatut kuvat, eli oikeastaan mihinkään et voi luottaa. Välillä olen alkanut seuraamaan vaikka fitnesspostaajaa, ja myöhemmin on selvinnyt että hänen kuvansa ovat muokattuja. Olo tuntuu petetyltä. Joten en jaksa enää kauheasti selailla instaa. Olen kuitenkin saanut hankittua siellä yli 20k seuraajaa, joten postaan jotain aina välillä. Estolistakin on kovalla käytöllä, kiitos internetkulttuurin, jossa on ihan ok mennä tuntemattomalle sanomaan mitä tahansa.





DareDoll

  • Vieras
Oiskohan kyse kuitenkin ihan vaan käytöstavoista.

Jos et pidä sähköautoista, niin miksi ihmeessä sun pitäisi päästä sinne ryhmään huutelemaan negatiivisia kommentteja ?

Minkä tahansa keskusteluryhmän ylläpitäjällä on oikeus itse päättää, millaista viestintää siellä kuuntelee. Jos vaatimuksena on että keskustelun pitää pysyä myönteisenä, niin sitten sieltä kannattaa pysyä poissa, ja liittyä vaikka sähköautot haters- ryhmään ennemmin.

En ymmärrä myöskään näitä tuntemattomille ihmisille lähetettyjä "vittu sä oot ruma" ja muita viestejä. Tuntuu että netin myötä ihmisiltä käytöstavat kadonneet, ja puhutaan sellaista mitä ei kehtaisi livenä edes sanoa. Se ei ole mitään "pipon kiristymistä" jos ei jaksa tai halua käyttää aikaansa vaikka haukkumisten kuunteluun, tai keskusteluun tyyppien kanssa joiden kanssa arvomaailmat ei kohtaa. Sellaisia tulee ihan livenäkin vastaan, niin netissä vähintäänkin pitäisi olla oikeus käyttää aikaansa just niinkun haluaa. Vaikka vaan kissavideoiden katseluun. Minusta vittuilu tai negatiiviset tyypit ei ole mitään mitä vain pitäisi kestää, jos voi olla ilmankin.

Mä en oikein jaksa keskustelupalstoilla olla aktiivinen, muuta kun täällä. Välillä kyllä eksyn suoli24 tai vauvapalstalle, ja mietin keitä ihmeitä ne tyypit ovat, jotka jaksavat trollata siellä päivästä toiseen. Se on varmaan juurikin sitä pahan olon purkamista. Olen koittanut vähentää somen käyttöä, ja instan selailun sijaan mieluummin käytän aikaani vaikka jonkun luontodokkarin katsomiseen. Somessa ärsyttää muun muassa mainostus, ja tunnistamattomaksi muokatut kuvat, eli oikeastaan mihinkään et voi luottaa. Välillä olen alkanut seuraamaan vaikka fitnesspostaajaa, ja myöhemmin on selvinnyt että hänen kuvansa ovat muokattuja. Olo tuntuu petetyltä. Joten en jaksa enää kauheasti selailla instaa. Olen kuitenkin saanut hankittua siellä yli 20k seuraajaa, joten postaan jotain aina välillä. Estolistakin on kovalla käytöllä, kiitos internetkulttuurin, jossa on ihan ok mennä tuntemattomalle sanomaan mitä tahansa.

Olet niin oikeassa, taas  :-*