Kirjoittaja Aihe: Pettäminen  (Luettu 30704 kertaa)

hunajapeura

  • Vieras
Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #60 : 04.02.2018, 05:06 »
Ne kyllä vois heittää ulos kaapista ketkä pyörii näissä piireissä vaimolta tai tyttöystävältä salaa...

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #61 : 04.02.2018, 07:33 »
^ Miksi? Mitä hyvää sillä saisi aikaan?


Menee offtopiciksi, mutta jatkan silti. Ajattelin joskus aiemmin, että pettäminen on kohtalaisen mustavalkoista. Siinä on väärin tekevä pettäjä, ja sitten kaikki empatiapisteet keräävä petetty. Hieman enemmän aiheeseen perehdyttyäni en pidä kuviota enää ollenkaan mustavalkoisena. Kelläpä siinä on varaa olla moraalipoliisi. Ihmiset kantavat itse tekojensa seurauksista monenlaisia kustannuksia.

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #62 : 04.02.2018, 08:21 »
^Kyllä mun mielestä pitäisi aina olla selkärankaa myöntää kumppanilleen touhunsa/touhuta avoimesti salailematta, kumppanille kertoen ja tätä näin kunnioittaen. Jos ne omat touhut ei kestä päivänvaloa ei ansaitse sen enempää sitä kumppania kuin muitakaan suhteita tai hienotunteisuutta. Siitä on konsensuaalisuus kaukana jos tietämättään joutuu jakamaan toisen.

Ja olen itse pettänyt eli en vaan moralisoi vaan pidän huonona käytöksenä itselläkin.

Maailman paskin läppä ja itsensä kumoava lausahdus mun mielestä kun haetaan "salaseuraa luottamuksella".

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #63 : 04.02.2018, 08:35 »
Jatkan offtopiccia. Ehkä tästä saisi hyvän erillisen maraton-ketjun?


Tietysti on ideaalia, että kaikki voisivat touhuta avoimesti ja kumppanit suhtautuisivat siihen myönteisesti jne. Todellisessa maailmassa näin ei kuitenkaan ole. Edelleen on ideaalia, että silloin ihmiset olisivat jämptejä ja lopettaisivat epätyydyttävän suhteen, mutta näinkään ei todellisessa maailmassa aina tapahdu monista syistä.

Se mikä itselläni muutti suhtautumista pettämiseen vähemmän mustavalkoiseksi, oli yksinkertaisesti erilaisten kokemustarinoiden lukeminen. Pettämistä edeltävästi parisuhde on usein mennyt heikompaan janaan, ja parisuhteessa on 2 osapuolta jotka sen ovat aikaan saaneet. Ja edelleen, ei ole vain yhtä elämäntarinaa siitä, miten pettämään ryhtynyt on yrittänyt saada petettyä keskustelemaan asioista, panostamaan suhteeseen tai vaikka pariterapiaan, ja syystä tai toisesta muutoksia ei ole sitten tapahtunut. Ihmisillä on monenlaisia syitä ja tilanteita, joissa he ovat "jumissa" suhteessaan. Jotkut valitsevat yhden pettämiskerran, ja ehkä siten tajuavat suhteesta lähteä. Jotkut valitsevat pitkään kestävän kaksoiselämän. Ja kaikkea siltä väliltä.

Ja joo, minustakin on maailman paskin läppä "salaseuraa luottamuksella". Enkä haluaisi, että sellaista ilmiötä kuin "pettäminen" olisi olemassa ollenkaan. Se nyt vaan kuitenkin on, ja se on monisyinen ilmiö jos haluaa mennä ensimmäisiä tunnereaktioita pidemmälle miettimään asiaa.

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #64 : 04.02.2018, 09:01 »
^Ihan ilman tunnereaktioitakin, syitä voi olla kyllä ja selityksiä, mutta ei se mun mielestä sitä muuta että kumppanilleen reilua on vain joko olla pettämättä tai lähteä suhteesta, helppoa en sen ees sanonut aina, jos koskaan, olevan.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #65 : 04.02.2018, 09:11 »
Hmm. Miksi olla reilu kumppanille, joka ei ole itseä kohtaan ollut reilu? (Joo, käsitän, että omien arvojen noudattaminen on oman itsen kunnioittamista ja sitä kautta oman selkärangan pitäminen on myös itselle hyvää tuovaa.)

Joo, voi se olla moraalin kannalta korkeatasoista toimintaa olla reilu kumppanille, mutta kun elämässä on eriskummallisia tilanteita, joissa ei välttämättä ole selkeää edes se, että mikä olisi se eettisin tapa toimia koko tilanteen kannalta.

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #66 : 04.02.2018, 09:14 »
Valehtelu on valehtelua vaikka sen voissa paistaisi.
Eye for eye makes everyone blind, ei se toisen käytös oikeuta omaa paskamaisuutta, silloin pitää lähteä eikä jäädä omaa "mukavuudenhaluaan".

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2793
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #67 : 04.02.2018, 09:32 »
Minullakin on kirkas otsa ja vahvat mielipiteet....vittumaista vaan kun kaikki ihmiset on erilaisia, tätäkautta 2 ihmisen (en ota kantaa noihin pölypalloihin) suhteet on siis helposti 2x monimutkaisempia ja erilaisempia. Aika turha minusta moralisoida mikä on oikein ja mikä on väärin, se oman suppean suppilon läpi katsoen. Tossa ollaan äkkiä tilanteessa missä aletaan arvottamaan toisten muitakin juttuja, koska Minä olen jotain mieltä ja Minä olisin tehnyt näin.
Pettäminen on perseestä, petetyksi tuleminen on perseestä....mutta on ihmisellä oikeus tavoitellaa onneaan, mitä tuokin sitten kellekkin meinaa.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #68 : 04.02.2018, 09:33 »
En välttämättä sanoisi, että pettämisessä kyse on aina mistään mukavuudenhalusta. Ja kyllä, tottakai valehtelu on valehtelua.

Ihan noin niinku elävän elämän esimerkkinä, ystävä on siinä kaksoiselämä-tilanteessa. Parisuhteesta ei halua lähteä, koska suhteessa on lapsi, jolle hän on ainut turvallinen lähiaikuinen. Parisuhteen toisen osapuolen käytös on kuvautunut rankasti hyväksikäyttävänä ja muutenkin voisi sanoa, että sairaana. Ystävällä ei kuitenkaan ole laillista oikeutta lapseen. Niinpä hän on sallinut itselleen kaksoiselämän, minkä voimin jaksaa olla suhteessa ja pitää huolta lapsesta. Ehkä joskus vielä lähteäkin suhteesta.

En koe, että tuossa kohtaa voisi puhua mistään mukavuudenhalusta tai huvikseen pettämisestä tms. Valinnoilla on seurauksensa, ja joskus mikään vaihtoehto ei ole hyvä, ja niistä valinnoista myös pettäjä kantaa niitä kustannuksia. Eikä se ole välttämättä niinkään, että pettämättä jättäminen lopulta olisi se paras vaihtoehto kokonaisuuden kannalta.

VarattuTS

  • Vieras
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #69 : 04.02.2018, 09:35 »
Tarkoituksella kertomatta jättäminen=valehtelu
Pettäminen ilman lupaa=valehtelu
Nimensä kertomatta jättäminen kysyttäessä tai väärän nimen kertominen=valehtelu
Henkilöllisyystodistuksen esittämättä jättäminen pyydettäessä joko verukkeella tai ilman=valehtelu
"Joo... olen mä käynyt testeissä" jne..
Onneksi kuitenkin jokainen meistä voi valita ihmiset joiden kanssa haluaa olla tekemisissä.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #70 : 04.02.2018, 09:37 »
^ Pettämisestä tekee dilemman todennäköisesti se, että siinä missä pettävä osapuoli voi valita, kenen kanssa on tekemisissä, niin petetty osapuoli EI voi tehdä valistunutta valintaa - mikäli pettäjä ei jää kiinni / kerro itse. Harva petetty siis haluaisi tehdä valintaa siitä, että on pettävän osapuolen kanssa suhteessa, jos voisi ennalta valita. Toki asioiden tietoon tulemisen jälkeen voi niitä valintoja tehdä informoidummin.

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #71 : 04.02.2018, 10:56 »
En ole ketään moralisoimassa tai tuomitsemassa, enkä itseänikään sen kirkasotsaisemmaksi väittämässä; kuten sanoin, itsekin olen pettänyt. Se minkä tuomitsen on pettäminen.

Lähtökohtaisesti uskon että jos suhteessa toistuvasti pettää olisi suhde syytä päättää, mielummin ennemmin kuin myöhemmin, sillä siihen tilanne mitä suurimmalla todennäköisyydellä johtaa. Aina voi olla lieventäviä asianhaaroja joilla pettämisen voi tilanteessa oikeuttaa, muttei se siitä toiminnasta itsessään tee sen enempää oikein tekemistä kuin mahdollisesti se väärinteko mitä mahdollisesti kumppaniltaan kokee.

Ymmärrän esim. bikantin ystävän tilanteen kinkkisyyden ja että olosuhteet huomioon ottaen varmaan lapsen kannalta on parasta tilanteeseen jäädä vielä, kuitenkin tuossa tilanteessa ei mielestäni olisi minkäänlaista epäselvyyttä jos lasta ei olisi lähteä vai jäädä (pettämään) eli tuossakin on se oikea ja väärä tapa, mutta niin ei vain voi toimia suhteessa olevien muiden tekijöiden takia (lapsi). Vaikuttaa minulle, että eniten hallaa ystäväsi tekee itselleen tuollaisessa suhteessa ollessaan. :-\

Mukavuudenhalulla en tässä yhteydessä myöskään tarkoita mitään varsinaista huvittelua välttämättä, siksi heittomerkit, vaan sitä että muiden ratkaisujen keksimisen sijaan (joita pääsääntöisesti on) "menee siitä mistä aita on matalin" ja pettää.

Ja tosiaan se mikä tilanteessa väärin  tosiaan toista kohtaan pettämisessä on mielestäni on juurikin tuo dilemma minkä bikantti tuossa juuri edellä sanoi eli petetty ei voi valita täysin tieten olla suhteessa pettäjään, kuten sanoin jo tuolla aiemmin, siitä on konsensuaalisuus kaukana jos tietämättään joutuu jakamaan toisen. Kusipää kumppani voi pettämisen ansaita, mutta sellaisen kumppanin kanssa ei pitäisi joutua olemaan.

Ja vielä toistan tuon mitä aluksi sanoin, eli en moralisoi tai tuomitse pettäjiä suoralta kädeltä vaan tuomitsen pettämisen, se on minun mielipiteeni ja siitä saa jokainen olla vastaavasti mitä mieltä hyvään.

Edit. Tää ot voisi olla syytä jakaa omaksi keskustelukseen tai jos pettämisestä on joku oma aiheensa liittää tämä sellaisen jatkoksi.

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Vs: Pettäminen
« Vastaus #72 : 20.07.2018, 21:19 »
Olen myös miettinyt sitä, kuinka paljon pettäminen antaa tietynlaisen stigman pettävälle ihmisille. Jos joku pettää, hän saa äärettömästi paskaa niskaansa ja todennäköisesti huonon maineenkin. Näitäkin tapauksia ilmeisesti on, jossa erotilanteessa vedotaan puolison pettämiseen ja siihen, kuinka se vaikuttaa puolison vanhemmuuteen. Vaikka kyllähän pettävä ihminen voi olla hyvä vanhempi lapselleen, vaikka ei olisikaan hyvä puoliso kumppanilleen.

Sitten taas jos joku on ollut väkivaltainen suhteessa. Juu kyllähän varsinkin naistenhakkaajista varoitellaan, mutta kummasti kyllä nää naistenhakkaajatkin tuntuu aina saavan uusia naisia. Vai onko tässä kyse vain siitä ilmiöstä, että jotkut naiset haluavat rentun miehen itselleen?

Ehkä siksi pettäminen koetaan niin pahana asiana, koska varsinkin naiset tuntuvat kokevan seksin enemmän tunteellisena asiana ja yhdistävät seksin rakkauteen. Onhan tämä toisaalta totta, mutta toisaalta voihan seksiä harrastaa, vaikka ei olisi yhtään tunteita mukana.
Jos henkilö pettää hetkellisen mielihyvän vuoksi niin miksei myös (paljon järkevämmin) taloudellisen edun vuoksi?

NeitiM

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #73 : 20.07.2018, 21:48 »
Jos henkilö pettää hetkellisen mielihyvän vuoksi niin miksei myös (paljon järkevämmin) taloudellisen edun vuoksi?

Kiinnostavaa. Voitko kertoa lisää? Mitä jos pettää vain taloudellisen edun vuoksi, mutta muuten elää kuin täydellinen ihminen? (mietin oliko mun exäni taloudellinen pettäjä..).

**

Näin pettäjänä ja petettynä ei tule mieleen, että minulla olisi leima otsallani. Vastoinkäymiset avartaa. Ymmärrän, jos on siveyden sipuli, mutta sitten ei kai edes tule törmänneeksi tähän sivustoon.. Jonkinlaista kieroa mieltä on oltava   ^-^ 

Kinkykundi

Vs: Jättäkää kaappini rauhaan
« Vastaus #74 : 20.07.2018, 21:52 »
Yleisimmin varmaankin pettämään ajaa se, ettei saa parisuhteesta sitä mitä kaipaisi. Tästä päädytään sitten miettimään sitä, että kannattaako muuten hyvä parisuhde heittää hukkaan siksi, että suhteessa jää ilman mitä itse kaipaisi, jos muuten menee hyvin.

Tietysti sitten on niitä, ketkä eivät alunperinkään ole sitoutuneet suhteeseen, vaan pyrkivät hankkimaan vain "kaatoja" ja vaimo/tyttis on vain yksi kaato muiden joukossa, joka nyt vain roikkuu mukana.

Ne kyllä vois heittää ulos kaapista ketkä pyörii näissä piireissä vaimolta tai tyttöystävältä salaa...

Miksi? Itsekin aikanaan pyörin monta vuotta vaimolta salaa tyydyttämässä henkistä tarvettani BDSM:n osalta. Pyörin tosin lähinnä vain netissä, mutta pointti on silti se sama: tarpeen tyydyttämättä jättäminen olisi aikanaan johtanut eroon.