Kirjoittaja Aihe: Onko poly / monta yhtäaikaista kumppania lähes normi kinkyillä?  (Luettu 18770 kertaa)

poisongrrrll

  • Vieras
Yksiavioisuus on kuitenkin sekin vain sosiaalinen konstruktio eikä biologinen, evoluution tai muunkaanlainen fakta. Olisikin mielenkiintoista tietää moniko itsensä monosuhteiseksi määrittelevistä on koskaan pettänyt puolisoaan tai kumppaniaan.
Aika tylyä, sanoisin. Ihminen on siitä kumma otus, että pystyy ylikirjoittamaan biologian sanelemat käyttäytymismallit kulttuurilla, rakkaudella, opettelulla, järjellä ja päättäväisyydellä. Ihminen on ollut läpi historian lähes kaikkea ja käyttäytynyt mitä eriskummallisin tavoin eri kulttuureissa eri aikakausina. Kaikki mitä ihminen tekee, on luonnollista ihmiseltä.

Et ole sen enempää "oikea" ihminen kuin kukaan muukaan.

Jos haluat kaikki sosiaaliset konstruktiot heittää pois ja toimia puhtaasti sen mukaan mihin biologia sinut on varustanut, juoksisit riistaa kiinni keihäs kädessä savannilla tuhkat poskilla, hikikarpalot otsalla, hedelmää vatsassa ja aurinko silmissä.

Polyt ja monot ovat kaikki ihan tavallisia ihmisiä.
Täälläpä vain makailen kaukolämmollä varustetussa kerrostalossa pedissä tilkkutäkin alla kesytetyn kissapedon kanssa ja länkytän älylaitteen kautta ihmisen keksimässä internetissä. Ei kauheasti näy aurinkoa vielä tällaisena vuodenaikana eikä kauheasti savanniakaan lumen alta. Mutta onneksi rahtilaivat sentään tuovat persimoneja ja granaattiomenoita, ettei tarvitse keihäs kädessä juosta lähikauppaan. Luitkohan nyt ollenkaan tuota lainaamaasi viestin pätkää...  ::) "Oikea" tai tavallinen ihminen? Halu heittää hittoon kaikki sosiaaliset konstruktiot?

Jos kaikki ihmisen eri kulttuureissa ja eri aikakausina tekemä on "luonnollista", silloinhan nekin tekemiset ovat vain sosiaalisia konstruktioita eli sosiaalisessa kanssakäymisessä muotoutuneita merkityksiä ja todellisuuksia. Kun kanssakäymisen muodot muuttuu, merkitykset muuttuu. Ei avioliittokaan ole enää kilpailevien sukujen välinen rauhansopimus ja aviopuolison raiskaaminenkin tehtiin laittomaksi.

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1744
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Niin, no mulla on tuo sama vanilja ollut yli 20 vuotta ja sen kanssa tehtiin nuorina lapset. Kuitenkin olen uskaltautunut etsimään sitä salaista leikkikaveria täältä.

Salassa, koska en ole valmis vielä luopumaan lasteni isästä.
Täältä, jotta löytyisi sitä maustetta, jota ilman ei tunne olevansa edes elossa.

Toistaiseksi aika moni yhteydenotoista on ollut sellaisia, että vaniljasti sanottuna Panisin, mutta sitä mä en hae. Koen, että se olis vaan pettämistä. Toisaalta varmasti puoliso kokis tän puolen etsinnätkin pettämiseksi, joten päätin olla kertomatta. Ja teen kaikkeni, ettei totuus paljastu, vaikka uskaltaisin pyytää eroa huomenna.

Etsinnässä on kuitenkin tilanteeni ymmärtävä mies. Mutta sellainen, jolle riittäisi myös vain yksi leikkikaveri. Uskon, että lopulta löytyy sellainen, kenen kanssa toiveet menee just eikä melkein yhteen. Tai jatkan etsintää. Ei se ole viikon tai edes kuukausien päälle. Mutta jo pelkästään tautien pelossa, leikkikentän rajat pitää olla tiedossa.

Joten vastauksena itse aiheeseen, en koe olevani mitenkään poly. On vaniljakumppani ja voi olla kinkykumppani, mut mun kohdalla ne ei, ikävä kyllä, ole samassa paketissa.

Macy

  • Vieras
Muutoinkin seksuaalisesti avoimilla ihmisillä tuntuu olevan paljon avonaisempi suhtautuminen mm. polysuhteisiin. Pettämiseen en ota mitään kantaa, koska en sitä itse harrasta tai suosi. Mutta olen silti sitä mieltä, että niin poly- kuin monosuhteet vaativat ihan yhtälaisen luottamuksen ja rehellisyyden partnerilleen.  Omasta pervopiiristä löytyy sekä mono, että polyihmisiä, mutta suurimmalla osalla olen huomannut silti olevan täysin myönteinen käsitys polysuhteisiin, vaikkei itse niitä harrastakaan.

Brak

  • Vieras
Muutoinkin seksuaalisesti avoimilla ihmisillä tuntuu olevan paljon avonaisempi suhtautuminen mm. polysuhteisiin.

Tuo riippuu myös kumppanista ja omista tunteista. Jos elän suhteessa, joka on ihan hyvä, saattavat ajatukset harhailla muualle. Mutta kun elän suhteessa, jossa tunnen vahvasti sekä henkisesti että fyysisesti, ajatukset eivät harhaile vaan sen sijaan mustasukkaisuus nostaa päätään.

Täytyy myös muistaa, että merkittävälle osalle ihmisistä seksi ei ole elämässä kovin tärkeää. He eivät halua edes omaa kumppaniaan, saati muita.

Lainaus
"Jopa 20 prosenttia suomalaisista harrastaa seksiä vain joka toinen kuukausi tai harvemmin, kertoo tuore RFSU:n tutkimus. Tutkimuksen mukaan suomalaisista naisista jopa 51 prosenttia ja miehistä 29 prosenttia kokee seksuaalista haluttomuutta."

http://yle.fi/uutiset/3-9395138

Minusta kulttuurissamme on joukko ihmisiä, jotka harrastavat seksiä samalla tavalla kuin jotkut harrastavat hiihtoa. Jos pyörii paljon tämän porukan liepeillä, saattaa käsitys suomalaisten todellisista seksuaalisista tarpeista ja parisuhdekäsityksistä vääristyä. Selvitysten mukaan suhdekäsityksiin on palannut konservatismi sen sijaan että ne olisivat avartuneet.

Lainaus
"Kansallisen Nuorisotutkimuksen 2012 mukaan nuoret eivät enää ole kiinnostuneita irtosuhteista, ja perhe-elämä viehättää villiä sinkkuelämää enemmän.
Tutkimuksen mukaan irtosuhteet eivät juuri kiinnosta nuoria.

Vain 14 prosenttia nuorista kertoo olevansa kiinnostunut irtosuhteista. Jopa 61 prosenttia nuorista kertoo olevansa kiinnostunut perhe-elämästä.

Suomalaisia nuoria luonnehditaan tutkimuksessa maanläheisiksi, perhekeskeisiksi ja arvoiltaan kohtalaisen konservatiivisiksi.

Irtosuhteiden ja sinkkuelämän sijaan nuoret arvostavat perhettä, vakituista parisuhdetta ja muita lähisuhteita."

http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-2000000531755.html

http://yle.fi/uutiset/3-6259937

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Jaa, monosuhdeko ihmiselle luonnollinen ja ihanteellinen, ei kyl uskois kun lueskelee näitä jatkuvalla syötöllä varatuilta äijiltä tulevia viestejä  ;D. Joka kolmas suomalainen pettää kumppaniaan, ei kuulosta kauhean monolta. Mietin myös että jos ihminen tyytyis vaan yhteen kumppaniin, niin kaiken maailman seksityöläiset, ammattidommet ja prostituoidut kärsisi asiakaspulaa.. näillä ryhmillä kun kuitenkin 90% asiakkaista niitä "luotettavia" naimisissa olevia perheenisiä :D. Kyllä, Coolidge-efekti on ihan todellinen. Olemme eläimiä ihmisen valeasussa.

Aloittaja miettii onko polysuhteet kinkyillä yleisempiä kuin muilla. Varmaan on, moni onkin luetellut syitä siihen, avoimempi suhtautuminen seksuaalisuuteen, vaikea saada kaikkea haluamaansa yhdeltä kumppanilta, ym.
Scenessä on kuitenkin myös tosi paljon monoja, eikä monosuhde minusta ole täällä mikään kummallisuus. Ehkä polyt vaan on enemmän äänessä tällä palstalla. Kun mietin tuttuja kinkypareja, niin moni kyllä profiloi itsensä polyksi ja avoimien suhteiden kannattajaksi, mutta elää kuitenkin monosuhteessa. Joskus käy niinkin että polyna alkanut suhde muuttuu monoksi. Jos hakee itse monosuhdetta, ja tuntuu että kaikki ympärillä haluavat polyilla, se on vaan osa totuutta. Kyllä on täysin mahdollista löytää monosuhde scenestä, ei tartte vaniljaksi sen takia ryhtyä :D.
Mun mielestä on vaan hyvä että ihmiset toteuttavat muitakin suhdemalleja kun sitä peruskaavaa.

MariaAndromeda

Pystyisittekö näkemään tilannetta, missä D olisi mono ja s toteuttaisi avoimesti polyhenkisyyttään?

Mutkia vähän suoristellen kyllä, meillä meni about vuosi suunnilleen juuri näin. Pettäminen taas on pettämistä niin mono- kuin polysuhteessakin, ei polyys tee siitä yhtään vähemmän väärää.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Ride tuossa asiaa sivuuttikin, mutta lisään vielä. Väitän, että niinkin paljon monosuhteita päättyy vasta kuolemaan pelkästään siksi, että avioeroon liittyy monissa kulttuurissa suuri stigma, ihan kuin se olisi joku valtava epäonnistuminen ja katastrofi. Jos olet eronnut, olet jotenkin huonompi ihminen. Siksi monet eivät uskalla hakea sitä eroa, vaan jatkavat siinä yhdessä suhteessa, joka ei ehkä tunnukaan niin täydelliseltä ja mukavalta. Jos ero olisi normaali ja hyväksytty asia, veikkaan että paljon enemmän suhteita päättyisi jo ennen hautaa.

pulseproto

  • Vieras
Muutoinkin seksuaalisesti avoimilla ihmisillä tuntuu olevan paljon avonaisempi suhtautuminen mm. polysuhteisiin.
Jaa, eiköhän se kuitenkin ole niin että nämä ihmiset tavallaan romantisoivat haluaan ”etsiä onnea ja oikeaa” yhteiskunnallisesti päätä nostavan termin avulla.. Itse ainakin odotan myös polysta parisuhdemuotona sellaista että 10% väestöstä sitä harjoittaisi, ennenkuin julistaisin yhtään ”ilmiön pysyvyydestä” tai suosiosta..
Mietin perään helposti.. Kuinkakohan moni on ”kinky”..?! –Siis käyttävät esim. seksielämässään ns.kinkyjä elementtejä punaisena lankana, ei vain ”pikkutuhmana mausteena”.. ala käsiraudat ja pepulle läpsyttely..(ns. BDSM kehys). Varmasti yleisempää ovat asu-, ym.fetissit ihan vanillapiireissäkin - joka mielestäni ei vielä ole "kinkyä".
Joskus ollut baarissakin keskustelua.. ”Kummat harrastavat aktiivisempaa seksielämää, vanillat vai kinkyt..?!
Jos multa pyydettäis vastaamaan gallupiin – sanoisin vanillat. Perusteluna oma frendipiiri 30vuoden historian valossa. Lopulta mietin myös.. ovatko kinkyt oikeasti vanilloja seksuaalisesti avoimempia..?! hmm
Omat kokemukset eivät tue myöskään tätä..:/

Jaa, monosuhdeko ihmiselle luonnollinen ja ihanteellinen, ei kyl uskois kun lueskelee näitä jatkuvalla syötöllä varatuilta äijiltä tulevia viestejä  ;D. Joka kolmas suomalainen pettää kumppaniaan, ei kuulosta kauhean monolta. Mietin myös että jos ihminen tyytyis vaan yhteen kumppaniin, niin..
Niin.. Mä en osaa nähdä yhtäläisyyttä tässä.. ”Että kumppaneitaan pettävät haluaisivat oikeasti elää polysuhteessa lapsiensa äitien/isien ja rakastajattariensa kanssa..?!”
Mutta edelliseen voisin väittää, että ”pettäjät” –ryhmänä ovat luultavasti niitä seksuaalisesti aktiivisimpia, ja uskomusten mukaan vieläpä ihan vanilloja joita ohjaa yhdyntäkeskeisyys..?!
Ja jos vielä soppaan lisätään eräs toinen ryhmä.. Väitän että nyky ihmisistä suurempi osa toteuttaa seksuaalisuuttaan swingereinä kuin polyina.. !

Brak

  • Vieras
Väitän, että niinkin paljon monosuhteita päättyy vasta kuolemaan pelkästään siksi, että avioeroon liittyy monissa kulttuurissa suuri stigma, ihan kuin se olisi joku valtava epäonnistuminen ja katastrofi.

Minä taas väitän, että monet monosuhteiksi tarkoitetut suhteet kaatuvat eroon, koska niihin lähtevillä on epärealiset odotukset suhteesta. Siksi suhdetta ei osata sietää.

Monesti pitkäikäisen suhteen peruskaari kulkee näin:

-Ihastuminen ja intohimo
-Yhteisasuminen
-Lapset ja puolisosta vieraantuminen
-Henkilökohtainen elämänkriisi tai parisuhdekriisi, tylsistyminen ja havahtuminen siihen, että elämä ei tarjoa sisältöä
-Ero

Kun henkilökohtaisesta elämänkriisistä tai puolisoon kyllästymisestä selviää (se voi kestää kymmenenkin vuotta), niin sen jälkeen parisuhteen onnellisuus taas palaa. Monet keski-ikäisenä kriiseilleet elävät yhdessä onnellisen vanhuuden, jos vain selviävät kriisistä läpi.

En usko, että eroaminen tarjoaa samaa tyytyväisyyttä kuin kriisin läpi taisteleminen. On vain jaksettava 5-10 vuotta tyhjyyttä ja tuskaa, jonka kriisi aiheuttaa. Koska ihmiset eivät ole valmiita käymään tätä läpi, he aloittavat suhteen toisensa perään, koska kuvittelevat, että uusi suhde tuo onnen, vaikka tosiasiassa onni liittyy kehitystehtävään, kriisistä selviytymiseen.

Nykyään aikuiset käyttäytyvät suhteissaan samalla tavalla kuin aikaisemmin ovat käyttäytyneet teinit ja nuoret. Nuorille on ominaista kokeileminen, nopea tylsistyminen ja haluttomuus selvitä läpi hankalista vaiheista. Enää tämä ei kuitenkaan koske pelkästään nuoria, vaan aikuisetkin yhä herkemmin etsivät nopeaa mielihyvää ja tyydytystä sen sijaan että pyrkisivät ratkaisemaan pitkäkestoiset kriisit.

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Niin.. Mä en osaa nähdä yhtäläisyyttä tässä.. ”Että kumppaneitaan pettävät haluaisivat oikeasti elää polysuhteessa lapsiensa äitien/isien ja rakastajattariensa kanssa..?!”
Mutta edelliseen voisin väittää, että ”pettäjät” –ryhmänä ovat luultavasti niitä seksuaalisesti aktiivisimpia, ja uskomusten mukaan vieläpä ihan vanilloja joita ohjaa yhdyntäkeskeisyys..?!
Ja jos vielä soppaan lisätään eräs toinen ryhmä.. Väitän että nyky ihmisistä suurempi osa toteuttaa seksuaalisuuttaan swingereinä kuin polyina.. !

Niin... Se että ei ole mono, ei tarkoita automaattisesti, että on poly. Suhteista kun on muitakin muotoja. Aloituksessa kysyttiin polyista/monista yhtäaikaisista kumppaneista, ei pelkästään polysta.
Mutta ei ne pettäjät selkeästi siinä monosuhteessa halua elää, koska pettävät.

Tyty

  • Vieras
Niin.. Mä en osaa nähdä yhtäläisyyttä tässä.. ”Että kumppaneitaan pettävät haluaisivat oikeasti elää polysuhteessa lapsiensa äitien/isien ja rakastajattariensa kanssa..?!”
Mutta edelliseen voisin väittää, että ”pettäjät” –ryhmänä ovat luultavasti niitä seksuaalisesti aktiivisimpia, ja uskomusten mukaan vieläpä ihan vanilloja joita ohjaa yhdyntäkeskeisyys..?!
Ja jos vielä soppaan lisätään eräs toinen ryhmä.. Väitän että nyky ihmisistä suurempi osa toteuttaa seksuaalisuuttaan swingereinä kuin polyina.. !

Niin... Se että ei ole mono, ei tarkoita automaattisesti, että on poly. Suhteista kun on muitakin muotoja. Aloituksessa kysyttiin polyista/monista yhtäaikaisista kumppaneista, ei pelkästään polysta.
Mutta ei ne pettäjät selkeästi siinä monosuhteessa halua elää, koska pettävät.

Viittasin tosiaan aloituksessani sellaiseen tilanteeseen/suhdetyyppiin, jossa henkilö kokee että "vain yksi ei riitä" ja toimii tuon tunteen pohjalta. Käsittääkseni kaikki kokevat jossain vaiheessa (pitkää?) parisuhdetta, että tämä yksi ei riitä minulle seksuaalisessa mielessä. Tuo tunne voi liittyä seksin määrään, seksin laatuun tai sisältöön. Osa lähtee toteuttamaan käytännön tekojen tasolla tuota ajatusta ja tunnetta, osa taas ei. Ajatuksena ja tunteenahan se on varsin tavallinen sekä vaniljoilla että kinkyillä. Mutta halusin saada selvyyttä siihen, että onko tuon tunteen pohjalta toimiminen huomattavasti yleisempää kinkyillä :) .

En itse usko, että kinkyillä keskimäärin olisi jotenkin korkeampi libido kuin vaniljoilla. Eli mielestäni seksin tarpeen määrä ei voi selittää sitä, jos kinkyillä on tavallisempaa pitää useita kumppaneita yhtäaikaa kuin vaniljoilla.

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria

Viittasin tosiaan aloituksessani sellaiseen tilanteeseen/suhdetyyppiin, jossa henkilö kokee että "vain yksi ei riitä" ja toimii tuon tunteen pohjalta. Käsittääkseni kaikki kokevat jossain vaiheessa (pitkää?) parisuhdetta, että tämä yksi ei riitä minulle seksuaalisessa mielessä. Tuo tunne voi liittyä seksin määrään, seksin laatuun tai sisältöön. Osa lähtee toteuttamaan käytännön tekojen tasolla tuota ajatusta ja tunnetta, osa taas ei. Ajatuksena ja tunteenahan se on varsin tavallinen sekä vaniljoilla että kinkyillä. Mutta halusin saada selvyyttä siihen, että onko tuon tunteen pohjalta toimiminen huomattavasti yleisempää kinkyillä :) .

En itse usko, että kinkyillä keskimäärin olisi jotenkin korkeampi libido kuin vaniljoilla. Eli mielestäni seksin tarpeen määrä ei voi selittää sitä, jos kinkyillä on tavallisempaa pitää useita kumppaneita yhtäaikaa kuin vaniljoilla.

Tähän voisin ikirjoittaa saman tekstin uudelleen, minkä olen topicciin jo aiemmin kirjoittanut. :)
Mutta Jos vertaan omia vanilja- ja kinkytuttavia, vaniljoissa pettävät/ovat pettäneet lähes kaikki. Kinkyissä taas asiat tapahtuu yleensä luvan kanssa (omassa tuttavapiirissäni). Sen tunteen pohjalta toimiminen tuon perusteella on molemmissa yhtä yleistä, kinkyt vaan tekevät asian avoimesti. Tämä voi olla myös yksi syy, miksi vaikuttaa, että kaikki ovat jollain tavalla monisuhteisia.

pulseproto

  • Vieras
komppaa Isrikaa  ;)
..silti en tajua miksi niiden jotka kuitenkin "pettää" pitää elää myös sitä "parisuhdetta"...? Eiks vois olla vaan rehellisesti sinkku..?! Selityksiä tietty löytyy.. mutku, mutku lapset, mutku asuminen yksin kallista, mutku välil kiva saada tuttua vakipanoa, mutku yhteinen asuntolaina.. mutku - ja paskanmarjat, pettäjät on mulle kuspäitä luusereita ja nollia.

poisongrrrll

  • Vieras
komppaa Isrikaa  ;)
..silti en tajua miksi niiden jotka kuitenkin "pettää" pitää elää myös sitä "parisuhdetta"...? Eiks vois olla vaan rehellisesti sinkku..?! Selityksiä tietty löytyy.. mutku, mutku lapset, mutku asuminen yksin kallista, mutku välil kiva saada tuttua vakipanoa, mutku yhteinen asuntolaina.. mutku - ja paskanmarjat, pettäjät on mulle kuspäitä luusereita ja nollia.
Tai toimia avoimesti ja rehellisesti kaikkia kumppaneita kohtaan polysti.  :)

Feird

  • Vieras
No tän foorumin otanta  on kuitenkin aika pieni osa suomalaisista kinkyistä että vaikea sanoa miten yleistä se sitten on.  Polyamorisuus voi ehkä vaikuttaa jotenkin yleiseltä foorumikirjotusten perusteella mutta kyllä se aika marginaali-ilmiö varmaan silti on, suurin osa mun käsittääkseni kuitenkin pervoilee sen yhden henkilön kanssa kerrallaan.

Itse olen tällä hetkellä tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen jossa voin etsiä ihan avoimesti seuraa ilman että täytyy salailla ja pettää toista, mutta ymmärrettävästi kaikkien tilanne ei ole yhtä ruusuinen.
Sekin varmaan vaihtelee millaisia polysuhteita ihmisillä on, joku voi asua saman katon alla useamman kumppanin kanssa ja joku toinen taas hakee vain satunnaista sessioseuraa pääasiallisen suhteen ulkopuolelta.