Kirjoittaja Aihe: Valokuvaaminen  (Luettu 8278 kertaa)

-katy-

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #15 : 22.01.2014, 20:18 »
Hasse W.- silloin kun lähetit välikäsien kautta persekalenterin mulle, tiesin, että rakastit minnuu  :love: :))

submit

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #16 : 22.01.2014, 21:45 »
Oliskohan pientä vainoharhaisuutta ilmassa? ;) :D :love:

Mutta jos ei ole pahempia ärsytyksen aiheita elämässä, asiat lienevät pääosin hyvin.

Itse ainakin suon katylle kuviensa lisäämiset ja poistamiset ihan valitsemallaan tavalla...

Tuhmakisu74

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #17 : 22.01.2014, 23:53 »
Oliskohan pientä vainoharhaisuutta ilmassa? ;) :D :love:
Itse ainakin suon katylle kuviensa lisäämiset ja poistamiset ihan valitsemallaan tavalla...

En mäkään ole nähnyt tuossa mitään ongelmaa. Semmoinen esim. olis kurjaa jos joku alkaisi suunnitelmallisesti "vainota" tiettyä ihmistä syrjäyttämällä aina hänen kuvansa etusivulta omillaan (ja sitten poistaisi pian kuvansa). Mutta se vaatisi jo aikamoista omistautumista asialle ja ahkeraa päivystämistä.

Pip

Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #18 : 23.01.2014, 00:05 »
Oliskohan pientä vainoharhaisuutta ilmassa? ;) :D :love:
Itse ainakin suon katylle kuviensa lisäämiset ja poistamiset ihan valitsemallaan tavalla...

En mäkään ole nähnyt tuossa mitään ongelmaa. Semmoinen esim. olis kurjaa jos joku alkaisi suunnitelmallisesti "vainota" tiettyä ihmistä syrjäyttämällä aina hänen kuvansa etusivulta omillaan (ja sitten poistaisi pian kuvansa). Mutta se vaatisi jo aikamoista omistautumista asialle ja ahkeraa päivystämistä.
Tätäkin on tapahtunut. Eikä tällä kertaa ole kyse siitä, että olisin foliohattu. ;) Servereiltä sen voisi todentaa, mutta uskon, ettei ylläpito jaksa sellaiseen ryhtyä.

Tuhmakisu74

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #19 : 23.01.2014, 00:17 »
Tätäkin on tapahtunut. Eikä tällä kertaa ole kyse siitä, että olisin foliohattu. ;) Servereiltä sen voisi todentaa, mutta uskon, ettei ylläpito jaksa sellaiseen ryhtyä.

No se on kyllä kurjaa ja ehdottoman asiatonta toimintaa! Mutta joo todentaminen voi mennä hankalaksi, ellei tapahdu niin usein että ei voi olla huomaamatta.

Haaveilija

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #20 : 23.01.2014, 00:26 »
En nyt halua ihan suoraan tähän tapaukseen ottaa kantaa kun en selvästikään kaikkea tiedä, mutta jos kuva on hyvä niin tasan tarkkaan katson sen. Luulisin, että kaikki kyllä näkevät uusimmat kuvat ainakin pienessä koossa koska ei niitä sivukaupalla joka päivä tule. Tämä pienen piirin keskinäinen kiistely ja sen seuraaminen saattaa aluksi jollain sairaalla tavalla olla mielenkiintoista, mutta lopuksi toivoo, ettei sitä olisi tapahtunut ollenkaan. Voittajia ei julisteta eikä kukaan hyödy mitään, muut muuttuvat vain varovaisemmiksi ja karkottaa aremmat kokonaan pois. Toivoisinkin nyt vähän malttia ja seuraavan kerran kun aikoo ladata takaisin niin aloittaisi edes sanoilla- "Arvoisa foorumilainen, arvostan mielipidettäsi suuresti, mutta minun on ikävä kyllä oltava aiheesta hieman erimieltä.."  :D

Tähän kuvagalleriaan liittyen koen kyllä itse huonoa omaatuntoa ja kehottaisin muitakin miettimään seuraavaa. Jos joku näkee vaivaa kuvaamiseen, käsittelyyn ja kuvan lataamiseen tänne, minä katson ja tykkään ihan sikana siitä ja sitten.. en vaivaudu edes kommentoimaan kuvaa? Mielestäni täällä on todella tasokkaita kuvia kautta linjan ja monet niistä todella piristää päivää ja saa ajatukset juoksemaan. Ne todellakin ansaitsevat kehuja ja kommentteja.

Hasse.W

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #21 : 23.01.2014, 11:02 »
Hasse W.- silloin kun lähetit välikäsien kautta persekalenterin mulle, tiesin, että rakastit minnuu  :love: :))

Jaa Smooth ei osannut pitää suutaan kiinni :lecture:.


PS.
Ongelma poistuu kerralla, kun poistetaan etusivulta tuo ”Viimeksi lisätty kuva” kokonaan.




Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #22 : 23.01.2014, 11:50 »
Tähän kuvagalleriaan liittyen koen kyllä itse huonoa omaatuntoa ja kehottaisin muitakin miettimään seuraavaa. Jos joku näkee vaivaa kuvaamiseen, käsittelyyn ja kuvan lataamiseen tänne, minä katson ja tykkään ihan sikana siitä ja sitten.. en vaivaudu edes kommentoimaan kuvaa? Mielestäni täällä on todella tasokkaita kuvia kautta linjan ja monet niistä todella piristää päivää ja saa ajatukset juoksemaan. Ne todellakin ansaitsevat kehuja ja kommentteja.

Ainakin täällä joitakin kuvia on voinut pisteyttää Arvosana-kohdasta. Jos se on mahdollista, niin kannattaa toki hyvälle kuvalle käydä hyvä arvosana antamassa!  8)

Monella ihmisellä on ongelma, että ei tiedä mitä kuvasta sanoisi. Jos kuva on hyvä, harva jaksaa vain kommentoisa "onpas hyvä kuva", vaan haluaisi keksiä jotain syvällisempääkin pohdintaa, miksi kuva oli niin hyvä. Ja jos sitä ei keksi, niin sitten jättää kokonaan kommentoimatta. Tämä on toki harmillista, mutta silti sangen ymmärrettävää. Eihän foorumeillakaan juuri kukaan harrasta "olipas hyvä kommentti" -viestejä, vaan kommentoi vain silloin jos on jotain uutta sanottavaa ketjuun. Usemmiten uutta sanottavaa löytyy vasta, kun onkin eri mieltä jonkun kanssa.

Itse esimerkiksi olen käyttänyt yli 8 vuotta deviantARTia lähes päivittäin. Joka päivä löytyy useita kuvia, jotka tahdon lisätä omiin suosikkikokoelmiini. Jos kirjoittaisin jokaisesta hyvästä kuvasta ylitsepursuavat kehut ja kiitokset, siihen menisi todella paljon aikaa. Niinpä vain lisään kuvan suosikkeihini ja jatkan matkaa seuraavien mestariteosten äärelle. Joka päivä inboxissani on monta sataa kuvaa läpi katsottavaksi.

Jos kuvassa taas on jotain pielessä, siitä keksii helpommin sanottavaa, tyyliin "tämä kuva on liian tumma" tai "tuon pursuilevan roskakorin olisi voinut rajata kuvasta pois". Kaikki tämmöinenkään ei ole "valittamista", eikä tarkoita että kommentoija vihaa kuvaa. Kyseessä on rakentava kritiikki, parannusehdotus. Kuvan tekijä voi itse päättää, yrittääkö hän korjata liian tummasta kuvasta valotusta paremmaksi kuvankäsittelyssä (vai yrittääkö hän ottaa samasta kohteesta kokonaan uuden valokuvan, mutta paremmassa valaistuksessa) tai rajaako hän pois kuvassa näkyvän roskakorin. Toki jotkut ihmiset menettävät näistäkin kommenteista yöunensa ja pillahtavat itkuun: "kaikki vihaavat minun kuviani".

Toki sitten jos kommentointi on vain tyyliä "Olet huomiohuora" tai "Tämä kuva on ihan paska", niin niistä ei kannata välittää lainkaan. Ilmoittakaa ylläpidolle semmoiset asiattomuudet.

Hasse.W

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #23 : 23.01.2014, 17:32 »


Tähän kuvagalleriaan liittyen koen kyllä itse huonoa omaatuntoa ja kehottaisin muitakin miettimään seuraavaa. Jos joku näkee vaivaa kuvaamiseen, käsittelyyn ja kuvan lataamiseen tänne, minä katson ja tykkään ihan sikana siitä ja sitten.. en vaivaudu edes kommentoimaan kuvaa? Mielestäni täällä on todella tasokkaita kuvia kautta linjan ja monet niistä todella piristää päivää ja saa ajatukset juoksemaan. Ne todellakin ansaitsevat kehuja ja kommentteja.

Kommentoinnissa on omat riskinsä. 
Se saatetaan tulkita väärin.
Ja sen jälkeen sitä on mahdotonta oikaista.

Et voi koskaan tietää miten ne otetaan vastaan.
Joten monta hienoa kuvaa on jäänyt kommentoimatta tämän takia.
Ehkä tuo mainitsemasi niiden vähyys osaltaan syynä siihen ettei oikein suvaita muuta kuin ”hieno kuva” tyylisiä kommentteja.



( esim.
Olipa kerran kisa ja siinä kuvia.
Kommentissani mainitsin jotain leveästä takapuolesta.
Sen jälkeen olin paha ihminen, joka ei arvota kuvaa eikä tiedä kuinka paljon työtä se vaatii jne.
Kuvassa edelleenkin takapuoli näyttää leveältä.
Mutta siksi se onkin kisan yksi parhaista kuvista.
Jos kuvassa kulma, malli tai mikään muu asia olisi olut toisin niin tähän täydellisyyteen ei olisi päästy.
Se ”takapuoli” vain näyttää kuvassa siltä, mallin todellisista mitoista ei ole mitään tietoa.
Silti se otettiin henkilökohtaisena loukkauksena.)   

Hra K

Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #24 : 24.01.2014, 00:21 »
Hra K: Kyse on siitä, että omalla humoristisella tavallani (kaikkein lämpimällä tavalla) kutsun henkilöitä hovikuvaajiksi (siitä yksinkertaisesta syystä, että he vaan sattuvat olemaan hyviä kuvaajia) ja siitä tulee kommentti: "Luulisi että kuvien suhteen olisit tyytyväinen kun omat hovikuvaajat ja assarit jne.", niin mitä tuosta pitäisi ajatella?

Kuulostaisi sarkastiselta tavalta arvostella toimintaa, jossa on kehitetty eri kuvatuotannon yhteistyötä esim. että yksi maskaa, toinen lyö nippuun ja kolmas kuvaa. Kenen pitäisi olla tyytyväinen ja mistä? En lähtisi tätä kauhean tarkasti spekuloimaan kuitenkaan. Ei haukku haavaa tee mutta asenne on selkeän kärjistävä ja konfliktihakuinen. Joskus olen sanonut lapsille, että jos ei ole mitään positiivista sanottavaa niin voi olla vaikka ihan hiljaa. Aikuisille sama tekisi hyvää vaikka helposti vedotaan sananavapauteen ja verhotaan piikit jonkun sanahelinän taakse, että ei se oikeasti muka loukannut ketään.

Otsikointia voisi ehkä tässä hiukkasen täsmentää esim. "Valokuvajulkaisut ja niistä keskustelu Bdsmbaarissa" kun nykyinen otsikointi on aika laaja, eikä itse valokuvaaminen tunnu olevan mielenkiinnon kohteena. Kuvien julkaisu on ainakin herättänyt kovasti tunteita ihmisissä mikä on toisaalta myös hyvä asia. Kuvat tuntuvat olevan tärkeitä "kinky-identiteetin" tai alteregon rakentajia näin internetvetoisena aikana.

 K

Haaveilija

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #25 : 24.01.2014, 15:53 »
Toisten luonnollinen kehuminen on joskus vaikeaa, liittyykö suomalaiseen kulttuuriin "sehän perkele ylpistyy kun kehutaan" "pidetään kynttilää vakan alla" jne. On totta, että joskus on vaikea keksiä sanottavaa kuvasta, mutta siinä se virhe ehkä tuleekin, ei pidä keksiä vaan kertoa mitä kuva sinulle aiheuttaa, hyvää mieltä, muistoja, uusia ideoita, kiihottumista, mitä ikinä. Jokaisella on oma kokemuksensa ja jos kuvasta ei pidä tai ei vaan ymmärrä sitä niin jättää muiden kommentoitavaksi. Tuskin kukaan voi olla myöntämättä etteivätkö runsaat kehut hivele ja innosta uusien kuvien kehittelyyn, mutta tärkeänä pidän myös sitäkin jos vaikka yksikin ihminen kertoo, että - hei tää oli jotain tosi hienoa!
Pahimmillaan voi käydä niin, että joku laittaa kuvan tai pari jostakin mielenkiintoisesta aiheesta ja jos kukaan ei reagoi mitenkään, niin saattaa olla, että kuvaaja vain kokee ettei näitä täällä enempää tarvita ja jättää jutun sikseen.
Kun kuvat saavat aktiivista ja runsasta palautetta niin uskoisin niiden määrän myös lisääntyvän, mikä ainakin minusta olisi hyvä asia. Onneksi täällä on paljon kuvaajia ja hyviä kuvia tulee paljon.

-katy-

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #26 : 13.02.2014, 21:59 »
Tätä ketjua ei ole lukittu,mutta perusteet avoinna oloon lienee vankemmat, kuin aihe sosiaalisesta mediasta ja esillä olemisesta näinä aikoina.

Entä sitten sellainen media ja informaatio,joka ei perustu välttämättä totuuteen-  jos valokuvista ja-kuvaamisesta on kyse, niin manipulaatioon ja muokkaukseen-

Halutaan luoda ja saada isommat massat uskomaan johonkin,joka on "väärää","vääräoppista" vrt. Turbaanikäsikranaattipää-

Tai jossain pienessä porukassa spekulointi outojen kännykuvien
mahdollisesta yhteydestä salaliittoon ja maailman diktatuureihin-

namuuN

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #27 : 13.02.2014, 22:15 »
Tuli tuossa mieleeni valokuvauksesta, koska olen täysin harrastelija sen suhteen, että mitä muut ymmärtävät sanalla hovikuvaaja? En todellakaan ole mikään malli ja muutama kuvaaja on onnistunut ottamaan (ja muokkaamaan) musta sellaisen kuvan, että voin jopa katsoa niitä. Näihin kuviin on tarvittu joskus assaria ja yleisesti ottaen make up artistia (tosiaan peittämään ruman todellisuuden). Näitä ihmisiä minä kutsun hovikuvaajikseni, mutta onko se jotenkin halventava asia omata kavereita, jotka kuvaavat ja tekevät niille kuville omat taikansa photarilla (tai millä ohjelmilla sitten tekevätkään)?

Paljon ajatuksia herättävä ja hyvä avaus.  :) Mua harmittaa, että valokuvaukseen on nykyään usein tuotu niin vahvasti esille (tai näkymättömänä) kuvien muokkaus/photoshoppaus. Ainakin mun mielestä ennen vanhaan saatiin tosi upeita kuvia valotuksen, kohteiden asettelun ym:n avulla.  Nyt ei aina voi olla varma onko kuva aito vai ei. Varsinkin luontokuvien osalta minusta tämä on harmillista. Kun ei voi luottaa, että kuva on käsittelemätön. Mun kuvia on käsitelty vain niin, että tatskat ei näy, muuten ne on alkuperäisiä.

Toisaalta provosoivat ja selkeästi muokatut kuvat on myös mielenkiintoisia, kunhan photoshoppausta ei yritetä piilottaa/häivyttää, että selkeesti näkee, et kuvaa on muokattu. Kuvien muokkaus kun ei mun mielestä ole mitenkään helppoa.

Pipin mainitsemat assarit ja make up jutut kuuluu mielestäni (hyvään) valokuvaukseen eivätkä mitenkään huononna, heikennä tai kyseenalaista kuvien aitoutta, poissulkien siis (jälkikäteen tehdyn) photoshoppauksen.

Pip

Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #28 : 13.02.2014, 22:20 »
Kyllä sitä osattiin valotuskopissa filmiaikanakin muokata kuvia. Ei se ole mikään uusi juttu digitaaliaikakaudella.

namuuN

  • Vieras
Vs: Valokuvaaminen
« Vastaus #29 : 13.02.2014, 22:44 »
Kyllä sitä osattiin valotuskopissa filmiaikanakin muokata kuvia. Ei se ole mikään uusi juttu digitaaliaikakaudella.

No juu, itestänikin on valokuvaamossa otettu (aika vanha) kuva, kun olin 6 kk vanha ja avustajan käsi on photosopattu siitä pois. Avustaja siis tuki mua selästä, että kuvassa olisin istunut oikeassa asennossa. Ei siten uusi juttu mutta ehkä nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus.  :)