Kirjoittaja Aihe: Internet-sinä vs. Arki-sinä  (Luettu 6508 kertaa)

Haemis

  • Vieras
Internet-sinä vs. Arki-sinä
« : 08.07.2015, 10:42 »
Hei jälleen kaikille!

Avasin aiemmin keskustelun, missä kyselin teiltä teidän kinky-sinän ja arki-sinän eroja. Nyt täällä tovin tarkasteltua meininkiä, heräsi toinen kysymys:

Miten internet-sinä ja arki-sinä eroaa toisistaan?  Koetko että olet internetissä jotain muuta mitä oikeassa elämässä? Jos kyllä, miten se eroaa?

Olen tosin itse aika pitkältä ajalta internet-aktiivi, keskustelupalstojen moderaattori ja yleinen puuhamees, niin olen tätä eroa saanut ihmetellä. Miten räikeitä ristiriitoja keskustelupalsta-persoonan ja IRL persoonan välillä voikaan olla. Linja näyttää olevan että jos on äärimäistä meteliä pitävä dominantti netissä ,ei IRL ole sitten ollenkaan niin polleaa poikaa tai tyttöä. Ja sama toiseen suuntaan: Netti-keskustelussa hissukalta vaikuttava tapaus iskeekin livenä tiskiin niin väkevää todistusta että joutuu ihailemaan,samalla kun vähän pelottaa.


Itsessäni on varmasti eroja, vaikka pyrinkin antamaan samaa kuvaa mitä oikeassa elämässä, liputtamaan samojen asioiden puolesta mitä netissä. Eniten huomaan sen kun puhutaan asioista missä väärinkäsitykset, vahvat mielipiteet ja väärä tieto kohtaavat. Pyrin selittämään kantani niin ettei jää turhia epäselvyyksiä tai aukkoja logikkaan. Pyrin välttämään riitelyä ja konfliktia parhaani mukaan, koska se ei tuo mitään keskustelulle. Joskus kone ottaa sitten kierroksia ja ilkeys tulee näppäimistön kautta esiin.

Ehkä minä internetissä koitan olla niin rauhallinen, mitä oikeasti haluaisin olla super-kiivaassa väittelyssä.

Joten, miten teillä? Tuleeko internetissä teistä esiin se seitsemän tähden kusipää, joka arjessa tyytyy möykkäämään pinnnan alla, vai pyrittekö pitämään persoonat 1:1 linjassa?

Vai miettiikö tälläisiä kukaan muu edes? :D


PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #1 : 08.07.2015, 12:14 »
Mun internettipersoona on paljon suorapuheisempi, kärjistävämpi ja liioittelevampi kuin live-minä. Sille juuri mikään ei ole pyhää tai liian yksityistä kerrottavaksi. Joskus teen sitä tahallani, joskus vahingossa. Vuosikausien pyöriminen näillä foorumeilla lienee vain kasvattanut tuon "pinkcatin", se ei ole ollut tietoinen projekti.
Olen havainnut viime aikoina myös, että se ei ole aina kauhean hyvä juttu, koska minua kuulema pidetään sen takia pelottavana ja vaikeasti lähestyttävänä ihmisenä eikä moni ymmärrä etten ole sellainen "oikeasti"
Minä en ole PinkCat, PinkCat on tavallaan roolihahmo :) Tai siis, tottakai PinkCat on minä, mutta se on niinkuin mun sivupersoona :D
Se tekee osittain niitä asioita mitä mun livepersoona haluaisi tehdä mutta ei uskalla. Tai jotain :)



vorona

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 373
  • Kiltti mutta kivulias
  • Galleria
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #2 : 08.07.2015, 13:16 »
Samoilla linjoilla kuin PC. Nettiminä on myös on paljon sanavalmiimpi ja nohevampi kuin hiukan introvertti ja paikoin jopa ujohko live-minä.

Sen sijaan riitaa haastan mielestäni yhtä vähän tai paljon netissä kuin muutenkin, mutta empatia, joka on mulla hyvin vahva livenä ei juurikaan netissä näy, veikkaan.

Paitsi tsätätessä sellaisten ihmisten kanssa jotka jo tunnen, mutta nettiminä taitaakin olla olemassa vain niille ihmisille joita en ole tavannut livenä.

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #3 : 08.07.2015, 13:31 »
Paitsi tsätätessä sellaisten ihmisten kanssa jotka jo tunnen, mutta nettiminä taitaakin olla olemassa vain niille ihmisille joita en ole tavannut livenä.
Toi oli hyvä lisäys, sitä itsekin tarkoitin puhuessani tästä nettihahmostani että se on olemassa vain niille ihmisille joita en tunne livenä.

-katy-

  • Vieras
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #4 : 08.07.2015, 13:34 »
Aikalailla samoja mietteitä kuin Pinkcatillä ja voronalla. Olen hiljaisempi tuolla ulkona, jään puheliaampien jalkoihin useimmiten eli koska kuuntelijatyyppi, hoh hoh :D
Tietty tuttujen ja läheisten kanssa puhuu enemmän, mutta onneksi puhuminen ei ole pakollista suorittamista eikä kai tää nettikään

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #5 : 08.07.2015, 13:36 »
Mut tuntevat osaisi varmaan paremmin tähän vastata. Väittäisin kuitenkin, että netissä olen paljon harkitsevampi ja "rauhallisempi" ja kiltimpi. Livenä harvoin jään miettimään mielipiteitäni tai sanojani, vaan ulos ryöpsähtää se mitä mieleen ensimmäisenä tulee. Sen vuoksi olen varmaan myös mulkumpi livenä, koska suorapuheisuus, mutta toivottavasti myös hauskempi kun en analysoi mitään.
Tähän kaikkeen varmasti vaikuttaa sekin, etten ole kovin hyvä ilmaisemaan itseäni kirjallisesti. Joudun miettiä ja harkita. Livenä kuulemma ilmehdin paljon ja silmistä jo näkee kun on pirut mielessä. Tuollaista en osaa tekstiin tuoda. Samoin nauran paljon ja helposti livenä, mutta en sitäkään kyllä tänne osaa tuoda.

kuunlilja74

  • Vieras
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #6 : 08.07.2015, 13:42 »
Aikalailla samoja mietteitä kuin Pinkcatillä ja voronalla. Olen hiljaisempi tuolla ulkona, jään puheliaampien jalkoihin useimmiten eli koska kuuntelijatyyppi, hoh hoh :D
Tietty tuttujen ja läheisten kanssa puhuu enemmän, mutta onneksi puhuminen ei ole pakollista suorittamista eikä kai tää nettikään

Sama.

Netissä se tempperamentti tulee itselläni herkemmin esiin kuin livenä. ::)

Ja saattaapa netti minä myös joskus olla vittumaisempi kuin live minä.

gendermale

  • Vieras
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #7 : 08.07.2015, 14:56 »
Ero liene vähän samantyylinen, kuin kirjaa kirjoittavalla kirjailijalla, joka antaa välissä haastatteluita. Haastatteluista voi olla vaikea saada selkoa, miten kirja on kirjoitettu.

Niksu

  • Vieras
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #8 : 08.07.2015, 15:00 »
En usko, että omalla kohdalla on paljon eroa netti- ja liveminän välillä. Varmista joku fiksu jotain osaisi pointata alta aikayksikön, mutta itse ainakin koen molemmissa pakoissa olevani suurin piirtein samankaltainen. Paitsi, että livenä ei tule kyllä mainostettua bdsm-puolta itsessään millään tavalla...

Maaria

  • Vieras
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #9 : 08.07.2015, 16:22 »
Kirjoitettuna ajatukseni ovat paljon selkeämpiä kuin puhuttuna. Mietin kirjoittaessani tarkemin, miten haluan ilmaista ajatuksen, joten luonnollisestikin kirjoitettu teksti on selkeämmin ulostuotettu. Puhetta voi aina korjata heti samantien, mutta kirjoitetun ajatuksen haluaisi olla luettavana jotenkin edes valmiina ajatuksena.

Mielipiteeni ovat aivan juuri samanlaisia ihan missä vain olenkin. Kirjoitan ja puhun niin että voin seistä sanojeni takana aina, jokapaikassa ja kenen edessä tahansa. Puhuessa huomaan olevani paljon kärkevämpi ja suppeampi ajatuksiltani, koska en kerkeä miettimään ajatusta loppuun saakka tai juuri tismalleen oikeita ilmaisumuotoja. Tulee puhuttua enemmän kuin ajateltua.

Kirjoitettu minä on kumminkin enemmän se wannabe "hyvä ihminen" kuin sitten reaalielämässä arjen ongelmien keskellä elävä nainen oikeasti on. Kirjoitettu minä onkin varmaan jokin minun sisäinen omatunto, joka kirjoittaa ne ajatukset, joita haluaisi ihan aina oikeasti toteuttaa ja ajatella.

Tällä keskustelufoorumilla olen paljon punahuulisempi kuin oikeasti peilikuva kertoo.

 

halpahutsu

  • Vieras
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #10 : 08.07.2015, 20:45 »
No Dolly nyt kirjoittelee tänne mitä sylki suuhun tuo mut välillä arjessa pitää olla hieman skarpimp(p)i   >:D

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2262
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #11 : 08.07.2015, 20:59 »
Mä olen huomattavasti rohkeampi netissä puhuessani kuin kasvokkain. Tosielämässä olen ihan nössykkä :D

refrof

  • Vieras
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #12 : 08.07.2015, 21:21 »
Minun netti-minä on selkeästi harkitsevaisempi kuin minun arki-minä. Ainakin mitä tulee sanomisiin. Mietin ne paremmin ja useimiten jopa loppuun asti (paitsi ehkä chätissä). Pari kymppisenä olin vielä taipuvainen "net rageen", mutta näin pari kymmentä vuotta myöhemmin ei voi kun raapia päätä sille, miten "yksinkertainen" on sitä ollut nuorempana :D Näin lähes keski-ikäisenä sitä ei voi enää kuvitella provosoituvansa nettikeskustelusta ja jos näin pääseen jostain syystä käymään, niin enpä ainakaan pikana vastaa siihen...

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #13 : 08.07.2015, 23:23 »
Netissä tuon enemmän ja rohkeammin mielipiteitäni esiin - esimerkiksi jonkin verran poliittisia mielipiteitäni tuon aika rohkeasti esiin netissä, mutta livenä olen vähän varovaisempi. Toisaalta netissä myös harkitsen enemmän sanomisiani ja esimerkiksi jos on joku riitatilanne jonkun kanssa, sitä harkitsee ehkä enemmän sanojaan kuin livenä.

Kiitäjä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1358
  • Nirso pikkuhirviö.
  • Galleria
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #14 : 10.07.2015, 09:20 »
Pyrin olemaan netissä harkitumpi ja hillitympi, ilmaisemaan itseäni selkeämmin jopa. Minut tuntevat voinevat arvioida, vastaako ulosanti pyrkimyksiä versus livenä.

Netissä on se hyvä, että ei ole pakko aina ilmaista itseään. Tosielon pakkososiaaliset tilanteet ovat niitä, joissa sekä näytän sen ei-niin-mukavan puoleni ja introverttiytenikin selkeämmin. Voin istua yksin jossain nurkassa nypräämässä jotain omaa kässyä täpötäydessä tilassa, ottamatta edes katsekontaktia, jos sillä tuulella satun olemaan  ;D