Kirjoittaja Aihe: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi  (Luettu 4845 kertaa)

Neititakkutukka

Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« : 25.04.2021, 16:47 »
Nyt vasta muutamia vuosia omasta submissive-ominaisuudesta tietoisena olleena minua on alkanut suorastaan turhauttamaan tämän genren sekavuus ja erittäin pitkälle viety individualismi, jossa jokainen luo oman kinky-maailmansa jopa termien merkityksiä myöten omasta sisäisestä kokemuksesta käsin. Tämä turhautuminen on hämmentävää, koska samaan aikaan koen, että me ihmiset olemme niin persoonallisia yhdistelmiä kaikkea, että lokerot ja meidän jakaminen niihin ei ole oikein eikä rikasta todellisuutta kuvaavaa.

Mutta silti minua henkilökohtaisesti kiusaa esim. se että käsitteitä narttu, sub ja lutka tms. käytetään hyvin kirjavasti, vaikka ne pohjimmiltaan viestivät osittain hyvin eri tyyppisestä seksuaalisuudesta. Samoin käsite Master tarkoittaa eri ihmisille hyvin eri asiaa ja olen huomannut, että ellei olisi tällainen erittäin kriittinen ja syviä keskusteluja haluava ärsyttävä akka ;) saattaisi löytää itsensä haavoittavasta tilanteesta, jossa Master ei välttämättä tunne tehtäväänsä ja vallansiirron syvyyttä. Minullakin kesti ja sattui ihan liian kauan ennen kuin ymmärsin, että voin olla jonkun narttu olematta vähääkään lutka ja Masterilta voi odottaa syvää kunnioitusta, rakkautta, kiitollisuutta ja halua palvella omaansa. Ilman tietoa oli liian helppo päätyä rakentamaan suhteita henkilöiden kanssa, jotka halusivat eri asioita ja kokivat D/s-seksuaalisuuden toisella tavalla. Aito vallansiirto ja subspace myös helposti hälventää kriittisyyttä.

Erilaisuus on rikkaus ja kaikkien meidän täytyy saada jotenkin etsiä itsemme, mutta samaistuuko joku tähän turhautumiseen? Mistä saa asiallista, ei viihteellistä tietoa ja kuinka sitä voisi jakaa enemmän? Onko lukuvinkkejä? Tiedon voima tälläkin elämän alueella on alkanut kiinnosta kovasti aistillisuuden ja seksuaalisuuden ohella. Jokainen suhde luodaan omaksi erityiseksi niin että juuri siinä mukana olevat henkilöt ymmärtävät toisiaan ja puhuvat samaa kieltä, mutta alkuun auttaa, jos on jotain yhteistä yleistä, mistä ottaa kiinni, kun alkaa rakentaa.

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #1 : 25.04.2021, 17:06 »
Jaan tuskasi tai sanotaanko paremmin että jaoin tuskasi. Minulla oli vaikeuksia ymmärtää termejä kuten 24/7 suhde tai se että joku kutsuu itseään orjaksi. Tämä siitä syystä, että noita termejä käytettiin hyvin usein hyvin erilailla miten itse ne koin. Mutta jospa tähän ketjuun 10 seuraavaa kommentoijaa määrittelisi vaikka seuraavat termit; projektipäällikkö, libero ja rakas, niin uskompa että saisimme hyvin kirjavia vastauksia. Joten oma pohdintani päättyi ajatukseen "mitä väliä!". Jokainen voi kutsua itseään ihan miksi haluaa. Itse neuvoisin sinua unohtamaan termit ja tutustumaan ihmiseen. Jos joku kutsuu itseään Masteriksi tai orjaksi, niin lähtökohtaisesti se on vaan sana, jonka merkitys voi olla (usein onkin) keskustelijoille täysin eri.

Mielestäni et voi mitenkään olettaa että termin Master takaa löytyisi automaattisesti mainitsemiasi ominaisuuksia kuten kunnioitusta, rakkautta tai kiitollisuutta. Mutta kuitenkaan ei kannata valua kyynisyyteen, sillä kun löydät vaikka oman Masterisi, joka näkee maailman kuten sinä, voit ylpeästi ja kunnioittaen kutsua häntä ihan juuri miten te oman dynamiikan sisällä olette sopineet ja sepäs on ihan parasta juuri teille!

Yst. Terv.
Karwis

Occam

  • Ketjureaktio
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 774
  • Way of the Asatru
  • Galleria
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #2 : 25.04.2021, 17:31 »

 Kommunikaatio on vaikeaa ja ei ole yksittäistä tapaa tulkita jotain termiä, kaikki termit myöskään kirjallisuudesta eivät käänny eikä alakulttuuriterminologia ole kaikille tuttu eikä ole tarpeenkaan.

 Alkuun auttaa suhteissa juttelu ennen tekemistä, ja kokemattomille esim. Bdsm checklistit tai muut vastaavat ovat hyviä työkaluja oman mielihalumaailman rajaamiseen jollain tavoin.

 Karwis on oikeassa, dynamiikka muodostuu yksilöiden välille ja siinä dynamiikassa voi käyttää kieltä niin kuin parhaaksi näkee (pun intended).


Fia

  • Vieras
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #3 : 25.04.2021, 17:36 »
Hei Neititakkutukka,

ymmärrän tuskasi ja jollain asteella samaistunkin siihen. Silti olen Karwiksen kanssa samoilla linjoilla. On turha odottaa, että mitkään inhimillisen kulttuurin käsitteet saavuttaisivat sovitusti sellaista eksaktiutta, että ne aina ja kaikille tarkoittaisivat juuri samaa, tulisivat samoin koetuksi. Käsitteiden merkitykset ovat aina kontekstuaalisia, sidottuja puhujiin ja tilanteeseen.

Minusta järkevämpää kuin lähteä liikkeille vaikkapa siitä, että sinäpä olisit nyt Master ja minä lutka ja sitten koitetaan miettiä, mitäs ne käsitteet yleisesti tarkoittavat tai mitä niiden tulisi tarkoittaa, on toimia juuri toisin päin. Lähteä liikkeille sen pohtimisesta yhdessä, mitä minä haluan sinulle olla ja mitä haluaisin sinun olevan minulle, mitä sinä haluat olla minulle ja mitä haluaisit minun olevan sinulle. Nimien vuoro tulee sen jälkeen, kun osapuolet jo tuntevat rooliensa sisällön. Ja siinä kohtaa sillä nimityksellä ei enää olekaan niin väliä. Voi valita fiiliksellä jonkin omalta tuntuvan - tai jos mikään olemassa oleva nimitys ei tunnu passaavaan, keksiä ihan oman.

Emmä tiiä tuunko sulle kaikkeen riittämään
Jos sä lasket mut jonku sun funktioiden sisään
Onko kaikest aina pakko saada selvää
Eiks voitas olla vaan kaks toisillemme hellää


Laulavat Figaro ja Vesala. Ehkä se kinkyversio vois kuulua, että eiks voitais olla vaan kaks toisillemme pervoo. Jakaa valtasuhdefantasiamme, sadomasokistiset himomme, erikoiset fetissimme, sen mikä ikinä meitä vetääkään vääjäämättä toistemme puoleen.

What's in a name?
That what we call a rose
By any other name
Would smell as sweet

- W. Shakespeare

Isäpuoli

  • Vieras
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #4 : 25.04.2021, 17:42 »
Olen täysin märkäkorva, eikä sukellustani tähän uuteen maailmaan helpota ajatus siitä, että saatan käyttää joitain sanoja väärin. Ehkä siis olen alusta saakka välittämättä, käytänkö niitä juuri täsmälleen oikein. Minulle olisi sama, onko kumppanini narttu vai lutka. Lutkaksi häntä mieluummin luonnehtisin, mutta vain siksi että se kuulostaa korvaani kauniimmalta.

Fia

  • Vieras
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #5 : 25.04.2021, 17:59 »
Mutta mitä niihin tiedonlähteisiin tulee, niin suosittelenpa jälleen kerran omaa suokkariani Loving BDSM -podcastia. Toki sekin on tekijöidensä, amerikkalaisen D/s-pariskunnan subjektiivisesta näkökulmasta tehty, mutta siinä kyllä pohditaan hyyyyvin laajasti jos jonkin moisia BDSM-aiheita ja siis erityisesti D/s-ihmissuhteisiin liittyviä kiehkuroita. Ei varmastikaan anna valmista vastausta kaikkeen, mutta itselleni on ollut hyvin avartava ja ajattelua laajenteleva. Löytyy mm. Spotifystä.

Sitten on tietysti olemassa huimat määrät BDSM-kirjallisuutta (englanniksi, suomeksi vähemmän), mutta aloitukseesi liittyen vinkkaan Ignixia Robertsin Kinktionary -sanakirjaa.  :)

EDIT: Yksi "ongelma" itsessään toki on, ettei engl. kielisen maailman BDSM-termien käyttö vastaa aina ihan suoraan sitä, mitkä ilmaukset ovat vakiintuneet suomalaiseen kinky-puheeseen. Vaikkapa tällä foorumilla esiintyvät ilmaukset "true master" ja "karkkikauppasubi" eivät esiinny nähdäkseni engl. kielisessä keskustelussa sellaisinaan, joskin ilmauksia "real Dominant" ja "real submissive" käytään samankaltaisesti. Suomeksi puhutaan "HC BDSM:stä", kun taas englanniksi ennemminkin "edge play"stä, slut ja lutka ovat kutakuinkin saman merkityksisiä, mutta narttu ja bitch eivät aivan... jne, jne. Niin se kieli vaan toimii.

Neititakkutukka

Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #6 : 25.04.2021, 18:10 »
Kiitos vastauksista - mielenkiintoista lukea!

Tämä ns. teorian kaipaus on jännä asia, koska asenteeni oli pitkään se että en jaksanut yhtään kiinnostua yhteisön yhteisestä kielestä tai yhteisöstä ylipäänsä, vaan huomio oli täysin siinä mitä itse koin ja löysin itsestäni ja kumppanistani. Koen myös samoin kuin te, että yhteinen todellisuus luodaan yhdessä vuorovaikutuksessa ja ajattelen, että se on parasta vieläpä niin, että kun yhteinen perusta on valmis, ei tarvita enää termejä vaan ihan kutsumanimet riittää. Kun eihän siinä olla enää missään genressä harrastamassa tietynlaista seksiä, vaan kaksi ihmistä elämässä todeksi ihmisyyttä. Missään tapauksessa ei siis pidä joutua jännittämään sitä että käyttää termejä väärin vaan normaali hyvä kommunikaatio riittää.

Silti nyt kun genren hyvin erilaiset arvot ja tavat ajatella on tulleet tutuiksi ja osin kantapään kautta, huomaan potevani tiedon janoa ja siihen liittyvää jakamisen tarvetta. Ehkä se on myös sitä, että ei halua pitää omaa tai jonkun toisen näkemystä ainoana totuutena. Paitsi siitä en luovu, etteikö syvän kunnioituksen tulisi mielestäni olla osa kaikkea, missä ihminen antaa syvältä itsestään toiselle/ toisille.

Ilmeisesti tämä on jälkeen yksi vaihe tällä matkalla ja liittyy tietysti myös persoonaan. Jännittävää :)

Ja kiitos lukuvinkeistä.

Fia

  • Vieras
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #7 : 25.04.2021, 18:43 »
Luulenpa, että se, miltä mikäkin BDSM-maailman ilmaus itsestä tuntuu, on juurikin osa sitä omaa matkaa ja oman olemisen tavan etsimistä.  :)

Itsehän olen vikuroinut muun muassa sitä, olenko ensinkään submissiivinen, saati alistuva. Päättänyt voivani kyllä olla "palvelijatar", mutten ikinä "orja". Olen ensin vierastanut ja sitten ihastunut ilmaukseen "lelu". Olen inhonnut sanaa "brätti", ja sitten todennut sen ihan käyttökelpoiseksi. En halunnut olla "hyvä tyttö", ja sitten en mitään muuta halunnutkaan. Olen identifioitunut haltuunottavasti lutkaksi ja syttynyt huorittelusta - mutta samalla ollut jyrkästi sitä mieltä, että narttu nyt en sentään ainakaan ole.  ::)

^Nyt alan olla siinä pisteessä, että tuo kaikki tuntuu vähän koomiselta "identiteettipolitikoinnilta". Toki sanoilla on voimaa, niissä on jopa tiettyä magiaa. Silti lopultakin oleellisinta on, että minua nimittelemässä on ihminen, jonka haluan nimittelevän itseäni, jonka nimittelystä nautin. Silloin hän voi loppujen lopuksi kutsua minua aivan miksi huvittaa. Ja minä sanon häntä ihan miksi hän halunneekaan. Masteriksi, Herraksi, Domiksi, Isännäksi, Hallitsijaksi, Omistajaksi tai vaikka Tiikeriksi.

Lopulta kuitenkin kyse on siitä, että ne sanat tuottaisivat nautintoa. Että niiden vieriminen ulos suusta, vastenhakoisesti nolostellen huokaistuna tai riemukkaan rivosti päräytettyinä saisivat tuntemaan, että nyt olen elossa ja haluan olla juuri tässä, juuri tämän ihmisen kanssa, juuri tätä tekemässä.

Kannattanee siis valita ne sanat, jotka itsessä herättävät eniten tunteita. Ja antaa niille ne merkitykset, jotka eniten kutkuttavat.

 :love::lla Fia-pupu

fido

Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #8 : 25.04.2021, 19:01 »
Pari YouTube kanavaa aiheeseen liittyen:

Evie Lupine https://www.youtube.com/c/EvieLupine/videos

Ms. Elle X https://www.youtube.com/c/ElleX/videos

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #9 : 25.04.2021, 19:31 »
Asiaa ei yhtään auta, että mitään virallista yhteisesti sovittua koodistoa ei ole, vaan pikemminkin suunnaton määrä mielipiteitä ja niistä muodostunut pseudokonsensus. Joidenkin sanojen määritelmistä ollaan ainakin jotakuinkin yhtä mieltä, ja joillakin voi tarkoittaa melkein mitä vain. Seuraava vääntö olisi sitten se, kuka oikeasti täyttää määritelmät kuuluakseen juuri johonkin tiettyyn kategoriaan. Henkilökohtaisesti suosittelen turvautumaan useampia sanoja käsittävään kommunikaatioon, jos oikeasti on oleellista ottaa selvää minkä sortin tyyppi joku on. Varsinkin parisuhde tai edes sessiosuhde muodostuu kuitenkin ihmisyksilöiden välille, jolloin pelissä on aika monta muutakin ominaisuutta ja persoonaa määrittelevää tekijää kuin "lutka" tai "narttu".

Neititakkutukka

Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #10 : 25.04.2021, 20:15 »
Minä koen äärimmäisen tärkeäksi tutustua hyvin ennen vallansiirtoa tai muuta syvää yhteyttä, eli siinä mielessä ottaa toisesta selvää ja avata itseäänkin toiselle, jotta se mitä yhdessä on voi olla hyvää ja kaikin tavoin turvallista.

Ehkä jos on yhteinen ymmärrys siitä, että sanat on vain sanoja, niillä ei ole merkitystä. Ihmisten välinen viestintä on ylipäänsä ja seksissäkin niin paljon muutakin kuin sanoja.

Mutta silloin kun sanoilla on voimaa, se kai perustuu juuri siihen, että sanat on siltoja kaikkeen siihen oikeasti tärkeään ihmisyksilöiden välillä. Ja kun puhutaan syvälle menevästä seksuaalisuudesta, sanoihin liittyy voimakkaampia mielleyhtymiä ja latauksia kuin arkisanastoon ja niiden jakaminen yhdessä on tärkeää. No, ehkä tämä on enemmän tällaisen verbaalisen ihmisen "ongelma" tai mielenkiinnonkohde :) Onneksi on paljon sanoja, millä kommunikoida ja muut keinot tulee avuksi, kun sanat jossain vaiheessa loppuu :)

mirbe

  • Vieras
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #11 : 26.04.2021, 01:14 »
Oon miettiny vähän samaa, että en oo kaikista hienoista termeistä aina ihan kärryillä. Eri sanat saattaa juurikin tarkottaa ihmisille eri juttuja. Mulla on esim. Herra ja nimitys kuvaa sitä, että hän vaatii minun kunnioittavan itseään ja on minua reilusti vanhempi eli minulle Herra. Jos kutsuisin dominoivaa osapuolta Masteriksi, niin mieltäisin hänet enemmän valtaa käyttäväksi ja selkeämmin rajuotteiseksi.
Herrani taas kutsuu minua subikseen tai nartukseen. Nämä nimitykset kuvaavat minun mielessäni sitä, että olen valmis alistumaan, Herrani saa käyttää minua sovitusti, mutta nartulla on myös asennetta, pilkettä silmäkulmassa ja toisinaan terävä kieli. En ole varma, ajatteleeko Herrani samoin.
Itselleni taas esim. huora tai lutka ovat sanoja, joita minusta ei kukaan käytä, koska ne ovat minun korvaani ala-arvoisia. En myöskään ole pikkuinen, koska en hae näistä kuvioista itselleni huolehtivaa isähahmoa eli daddya. Joku muu voi ajatella näistä tosi eri tavalla.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2963
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #12 : 26.04.2021, 01:18 »
Think less - fuck more.

Isäpuoli

  • Vieras
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #13 : 26.04.2021, 15:49 »
Minä koen äärimmäisen tärkeäksi tutustua hyvin ennen vallansiirtoa tai muuta syvää yhteyttä, eli siinä mielessä ottaa toisesta selvää ja avata itseäänkin toiselle, jotta se mitä yhdessä on voi olla hyvää ja kaikin tavoin turvallista.
Tästä en voisi olla enemmän samaa mieltä. Se on myös tärkein syy, miksi hakeuduin tänne enkä tyytynyt etsimään seuraa jostain muualta. Yritin sitäkin, mutta jälkikäteen ajateltuna tulokset olivat surkeita. Minulle vahva yhteys ihmiseen on välttämätön. Suurelle osalle ainakaan muista miehistä se ei tunnu sitä olevan.

vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Tietoa tarpeiden ja vaistojen perustaksi
« Vastaus #14 : 26.04.2021, 16:18 »
EDIT: Yksi "ongelma" itsessään toki on, ettei engl. kielisen maailman BDSM-termien käyttö vastaa aina ihan suoraan sitä, mitkä ilmaukset ovat vakiintuneet suomalaiseen kinky-puheeseen. Vaikkapa tällä foorumilla esiintyvät ilmaukset "true master" ja "karkkikauppasubi" eivät esiinny nähdäkseni engl. kielisessä keskustelussa sellaisinaan, joskin ilmauksia "real Dominant" ja "real submissive" käytään samankaltaisesti.

Englanninkielisessä maassa puhutaan hyvinkin paljon True Mastereista, natural slave/submissiveista jne... Ja toki myös Twue Mastereista jne... Toki kyse on myös diskurssista. Oma diskurssini englanninkielisessä keskustelussa on M/s ja TPE-24/7, ja tuossa ympäristössä noiden sanojen merkitystä pohditaan todella paljon. Mutta ongelma on siinä, että siinä yhteydessä kaikki jakavat saman "ihannekäsityksen" ainakin Mastereiden osalta, natural/real slave/submissive-keskustelu onkin sitten eri asia  ;D Sessiosuhde-maailmaan sellaisten termien ottaminen on etupäässä lähinnä typerää, koska koko konteksti on ihan eri.


---

Minusta termeillä on paikkansa ja itsekin pidän niistä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain jos niillä määrittää itseään. Toisten määrittäminen ei ikinä onnistu. Niitä voisi verrata vaikka persoonallisuustyyppeihin (nekään eivät ole tieteellisesti kovin tarkkoja). Toisten ihmisten tyypityksessä ei ole mitään mieltä. Sen lisäksi kohtuullisen harva ihminen osaa avoimesti kertoa esim. omasta seksuaalisuudestaan. En tarkoita tällä ihan huijaamista vaan monilla ihmisillä esimerkiksi traumat vaikuttavat siihen miten ihminen tulkitsee itseään - eikä välttämättä ole mitenkään kosketuksissa omaan itseensä. Esimerkiksi monet uudet kinkyt hakevat sijoittavat itsensä alistuvan rooliin, koska ovat tottuneet alistumaan oikeassakin elämässä tai kärsivät "huonommuudesta" vaikkapa koulukiusaamisen vuoksi. Sitten kun huomaa ettei se alistuminen tunnukaan kivalta - löytääkin jotain mitä on oikeasti. Se saattaa olla vaikka ihan toisessa ääripäässä. Ihmisen elämä, eikä varsinaan seksuaalinen identiteetti, ei ole mikään suora polku. Se mitä joku on kirjoittanut itsestään vaikka 5 vuotta sitten, ei tarkoita sitä että ihminen välttämättä edes enää tunnistaisi itseään siitä. Ihmiset kehittyvät ja muuttuvat - ja kun yritetään liimata päälle sanoja niin kyllähän siitä nyt tulee soppa.