Kirjoittaja Aihe: KinkyWikin kohtalo?  (Luettu 3646 kertaa)

Kettu vinossa

  • Vieras
KinkyWikin kohtalo?
« : 20.04.2012, 14:51 »
Tuntemattomassa Maassa keskusteltiin aikoinaan siitä, että KinkyWiki siirrettäisiin BDSM-baarin puolelle.
http://www.tuntematonmaa.net/tmphpbb3/viewtopic.php?f=12&t=6892
http://www.tuntematonmaa.net/tmphpbb3/viewtopic.php?f=12&t=6923
Onkohan tästä tarkempaa aikataulua tiedossa? En ole Tuntemattoman Maan puolella viitsinyt Wikiä muokkailla pitkään aikaan kun olen odottanut siirtoa. Olisin innokas jatkamaan wikiartikkelien kirjoittamisen ja sisällön tekemisen parissa. 8)

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: KinkyWikin kohtalo?
« Vastaus #1 : 20.04.2012, 14:54 »
Ehkä tämä on tyhmä kysymys, mutta olisiko järkevää laajentaa suomenkielistä Wikipediaa asian tiimoilta? Tällöin kirjoitukset olisivat suuremmankin yleisön käytettävissä.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: KinkyWikin kohtalo?
« Vastaus #2 : 20.04.2012, 15:25 »
Ehkä tämä on tyhmä kysymys, mutta olisiko järkevää laajentaa suomenkielistä Wikipediaa asian tiimoilta? Tällöin kirjoitukset olisivat suuremmankin yleisön käytettävissä.

KinkyWikiä voi lukea kuka tahansa, vain muokkaaminen vaatii oikeudet foorumin puolelta.

Wikipediassa tärkeintä on tietosanakirjatyyli ja tarkat lähdeviitteet. KinkyWikin tarkoitus oli olla matalamman kynnyksen wiki. Wikipediassa ongelma on ollut se, että osa kinkyartikkeleista on joutunut hylkäämään osan sisällöstään, koska jollekin tiedolle ei ole enää löytynyt alkuperäistä lähdettä jonkun kinkysivuston lopetettua toimintansa. (Itse kirjoittelin aikoinaan paljonkin Wikipediaan ja lakkautetut sivustot tietolähteinä oli iso ongelma). KinkyWikissä ei ollut niin tarkkaa vaatimusta lähdeluettelon suhteen; ei tarvitse siteerata pelkkiä professoreiden tutkimuksia 1970-luvulta, jotka ovat luettavissa yliopiston nettisivun pdf-arkiston kautta. Lisäksi oli tarkoitus, että sivut voisivat olla vapaamuotoisesti kirjoitettuja, ne voisivat esimerkiksi sisältää kritiikkiä ennakkoluuloja sekä kinkystereotypioita kohtaan ja jopa huumoria. Myös artikkelikuvitus voisi olla ronskimpaa kuin Wikipediassa.

On toki totta, ettei KinkyWiki kerännyt juurikaan käyttäjiä (tälläkin hetkellä varmaan 90% sisällöstä on minun tekemääni), mutta Tuntemattomasta Maasta oli jo suurin osa kirjoittajista kaikonnut KinkyWikin aloittaessa toimintansa. Täällä BDSM-baarissa on nyt hyvin paljon aktiivisia kirjoittajia, joten jos wikiä pääsisi muokkaamaan BDSM-baarin tunnuksilla, ehkäpä täältä voisi saada lisää lisää innokkaita sisällön tekijöitä?

Lisäksi Wikipediassa on joskus hyväksytty tietolähteenä toinen wiki, joten voisimme KinkyWikin avulla tuottaa itse kaiken puuttuvan lähdemateriaalin! KinkyWikin säilyttämisen puolesta puhuisi myös se, että moni haluaisi, että kaikilla ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus saada mahdollisimman monipuolista kinkytietoutta ilmaiseksi. Jokainen kinkytietoutta sisältävä sivu on askel parempaa kohti.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2012, 15:41 kirjoittanut Kettu vinossa »