Kirjoittaja Aihe: Sessiointia vai alistamista?  (Luettu 2588 kertaa)

tiikki

  • Vieras
Sessiointia vai alistamista?
« : 26.10.2017, 18:25 »
Aloin miettimään näiden eroja ja miten sen selostaisi.

Päädyin seuraavaan:

Sessiointi on mahdollista henkilön kanssa vaikka tätä ei tunne ja tunneside on heikko. Alistaminen taasen vaatii mielestäni sen että tuntee toisen suhteellisen hyvin ja henkilöiden välillä on jonkinsortin tunneside. Sessioinnissa lähtökohta on se, että ennen sessioita sovitaan tarkemmin siitä mitä ollaan tekemässä ja rajat käydään läpi selkeästi. Alistamisessa tilanne on enemmän tai vähemmän kokonaisvaltaisempaa vaikka kyseessä ei ole lähelläkään mitään 24/7 tyylistä. Siinä tilanne on enemmänkin kuin tanssia; on selkeä viejä ja vietävä. Mutta siinäkään viejällä ei ole täyttä kontrollia, partneri voi todeta että lähtee pois vaikka kesken tanssin ja jotta homma toimisi viejän on itse pysyttävä musiikin tahdissa ja käytettävä musiikkiin sopivia kuvioita. Eli tässäkin on selkeät rajat ja asiat mitä on sovittu sellaisiksi mitä saa tehdä, mutta niitä ei tarvi käydä läpi jokaisen kappaleen välissä.

Mitäs mieltä muut ovat?

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Sessiointia vai alistamista?
« Vastaus #1 : 26.10.2017, 18:29 »
Hmm. Mie en tajua tätä vertailuparia ollenkaan. Siis sessioinnin vastakohta on mielestäni ei-sessiointi. Sessiointiin voi kuulua alistamista tai voi olla sessiointia ilman alistamista tai voi olla alistamista ilman sessiointia jne.

Alistamistakin on monenlaista. Eihän sen minimivaatimus ole muuta kuin konsensuaalisuus (tai ei sekään, jos rikollisesta alistamisesta puhutaan)?

En myöskään tavoita tuota näkökantaa, että alistaminen on kokonaisvaltaisempaa kuin sessiointi. Siis miten? Alistaminen voi olla esim. vain yksi osa session kokonaisuutta, ja siten sessio on se kokonaisvaltaisempi, nähdäkseni.

Snithan

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 125
  • Pikkususi
  • Galleria
Vs: Sessiointia vai alistamista?
« Vastaus #2 : 26.10.2017, 19:21 »
Itselleni sessiointi tarkoittaa tilannetta, jolla on selkeästi etukäteen määritelty alkamis- ja loppumishetki ja toimintaa on kenties jossain määrin suunniteltu etukäteen, eikä kaikkea vedetä vain lonkalta. Sessiossa voi olla alistamista tai sitten ei. Alistamista voi kuitenkin tapahtua myös session ulkopuolella.

Itseni on esimerkiksi vaikea mieltää sitä sessioinniksi, jos kumppanin kanssa kymppiuutisten katsominen vaihtuu puolihuomaamattomasti fistaamiseksi ja kuristamiseksi - oli siinä sitten mukana alistamista tai ei. Sen sijaan sessio voi olla vaikka sellainen, että olen etukäteen sopinut, että jokin tietty hetki pyhitetään kinkyilylle ja sitten sen hetken aikana toinen osapuoli tekee, mitä tekee. Esimerkiksi sitoo, fistaa ja kuristaa. Ehkeivät ne tilanteet ulkopuolisen silmin eroa kovin paljoa, mutta itselleni tilanteissa on paljonkin eroa. Sessiointi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.

vila

  • Vieras
Vs: Sessiointia vai alistamista?
« Vastaus #3 : 26.10.2017, 20:00 »
Tämä on mielenkiintoinen aihe!

Minusta tässä pitäisi ensin pohtia se, että mitä alistaminen yleensä on. Onko se henkinen vai fyysinen teko? Ihmisenhän voi alistaa erilaisten tekojen kohteeksi, vaikka hänestä ei saisikaan henkistä yliotetta. Ilmeisesti aika monelle riittää alistuvat teot. Onko se sitten sitä sessiointia vai lasketaanko sekin alistamiseksi?

Tämän meidän suhteemme alussa minä sukelsin vaniljana tähän kinkymaailmaan enkä edes halunnut tietää mistään mitään. Ihan sujuvasti toimin fetissiautomaattina (rakastan tuota sanaa, kiitos myrkkytyttöolettama <3) ja alistuin seksuaalisesti. En osannut edes ajatella sitä mitään muuna kuin sinä, että harrastan seksiä rakastamani miehen kanssa. Eikä hänkään sitä alistumisena pitänyt, koska ei saanut minulta sellaisia reaktioita jotka saavat hänen tuntemaan toisen alistuvan hänelle. Se oli silti minulta alistuvaa käyttäytymistä. Vapaaehtoisesti, toisinaan myös oma-aloitteisesti, suoritettuja tekoja, joilla halusin tuottaa toiselle seksuaalista mielihyvää vaikka ne tavat eivät minulle itselleni antaneet mitään muuta kuin tunneyhteyden toiseen. Meille sellainen ei ollut alistumista, mutta joku toinen ehkä olisi onnensa kukkuloilla jos toinen osapuoli vain tottelisi kiltisti.

Ehkä tuohon sessiointi vs alistaminen-kuvioon voisi lisätä omaksi sanakseen omistamisen. Itse ainakin miellän alistaminen aktiiviseksi toiminnaksi enkä samaista sitä omistamiseen. Jos puhutaan 24/7-alistamisesta niin minulle se kuulostaa enemmän joltain eläintenkesyttämiseltä kuin omistussuhteelta. Joka istuimelle on tietysti pyllynsä. Omistussuhteisiin ymmärrettävästi liittyy myös alistavia (ja alentavia) tekoja, mutta fokus taitaa kuitenkin olla siinä että Omistajalla on oikeus hyötykäyttää omistamaansa esinettä haluamallaan tavalla. Tai ainakin näin itse näen asian. Koen alistuvani aktiivisesti lähinnä vain silloin kuin minulta kielletään jotain kivaa, sain kurinpalautussaarnan tai haluaisin keskeyttää session jostain syystä. Voiko passiivisesti alistua?

Nick

  • Vieras
Vs: Sessiointia vai alistamista?
« Vastaus #4 : 28.10.2017, 09:07 »
pentraatio on alistamista

Ewwu

Vs: Sessiointia vai alistamista?
« Vastaus #5 : 28.10.2017, 09:56 »
Tarkoittaako aloittaja sitä, että alistaminen ja alistuminen tapahtuu kahden ihmisen välillä jollain tavalla jatkuvasti kun taas sessioinnilla on alku ja loppu ja sitten tulee uusi sessio?

Itse jäin pohdiskelemaan eroa kahden parityypin välillä... On pareja jotka ovat tasavertaisia arjessa ja asetelma muuttuu kun niin sovitaan ja sitten on niitä pareja joiden roolit ovat (tarkoituksella  tai luontaisesti) aina päällä. Onko nyt sitten puhe ns aktiivisesta alistamisesta jota tehdään yhtenä hetkenä ja toisena ei, vai sitten tavallaan luontaisista rooleista joita toteutetaan kokoajan?

Kauheaa kärjistämistä nyt esitin ja tietysti kaikkea voi tehdä sekaisin ja eri ajatuksilla ja jokainen mieltää toimintansa kuten mieltää jne jne. Tämmöisiä ajatuksia itselle heräsi ja jään kiinnostuneena seuraamaan ketjun kehitystä :)

reea

  • Vieras
Vs: Sessiointia vai alistamista?
« Vastaus #6 : 28.10.2017, 09:57 »
pentraatio on alistamista

No ei oo. Tai joskus on, mutta ei aina oo. Miksi ihmeessä olis? Kai tää oli provo tai jotain eikä mun tartte oikeasti tarttua tähän?

taikakaulin69

  • Vieras
Vs: Sessiointia vai alistamista?
« Vastaus #7 : 06.11.2017, 21:40 »
Kysymys on kahdesta eri asiasta, jotka limittyvät toisiinsa. Alistamista voi
harrastaa vaniljapuolellakin, mutta sessiointi kuuluu pervopuolelle.