Kirjoittaja Aihe: Fetissit - Perttu Häkkinen  (Luettu 6739 kertaa)

Tiivitaavi

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 654
  • Karkkikauppakytkin.
  • Galleria
Fetissit - Perttu Häkkinen
« : 21.03.2018, 16:50 »
Tämä oli mielenkiintoista kuunneltavaa jo eilen, suosittelen!

https://areena.yle.fi/1-4377833

Miksi toinen kiihottuu kumista ja toinen vaikkapa kengistä? Miten fetissit syntyvät ja mitä ne meistä kertovat? Vieraana on Sexpo-säätiön toiminnanjohtaja Tommi Paalanen sekä karvoista kiihottuva fetisisti "Lissu". Millaisia olivat alkuperäiset fetissit eli talismaanit ja mikä niiden tarkoitus oli? Tutkijatohtori Lauri Ockenström kertoo tästä.

Toimittajina Perttu Häkkinen ja Panu Hietaneva.

Nvriih

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #1 : 21.03.2018, 19:44 »
Pääosin oli ihan hyvää settiä, mutta pikkuisen pisti mietityttämään oliko oikea paikka hihitellä ja heittää läppää Berliinin muurista. Itselläni ei ole fetissejä, joten ei se minua loukannut mitenkään. Mutta ihmisten fetisseille nauraminen fetisismiä käsittelevässä keskustelussa oli vaan itselleni jotenkin tosi meh.

En sano etteikö kinkyilystä saisi repiä huumoria noin yleensä, mutta nyt tää paikka oli vaan jotenkin väärä. Tarkoituksena kun lieni käsitellä asiaa neutraalisti ja ymmärtäen.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 719
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #2 : 21.03.2018, 23:43 »
En sano etteikö kinkyilystä saisi repiä huumoria noin yleensä, mutta nyt tää paikka oli vaan jotenkin väärä.

Voiko huumori olla hauskaa, ellei kukaan loukkaannu siitä?

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #3 : 22.03.2018, 11:40 »
Voiko huumori olla hauskaa, ellei kukaan loukkaannu siitä?

Yleensä pidetään epäkohteliaana vääntää vitsiä jostain aiheesta, jos ei itse kuulu kohderyhmään. Saa siis olla itseironinen, muttei loukkaava.

Jos siis esimerkiksi nainen vääntää vitsiä naisista, se on OK, mutta jos mies kertoo saman vitsin, se on sovinismia.
Jos tummaihoinen kertoo vitsin maahanmuuttajista Suomessa, se on OK, mutta jos valkoinen kertoo saman vitsin, se on rasismia.
Jos homo vääntää vitsin homoista, se on OK, mutta jos hetero kertoo saman vitsin, se on homofobiaa.

Tällöin jos ohjelmaan tahdotaan fetissivitsejä, kertojaksi kannattaa valita saman fetisissin edustaja. Toki vitsi silti voi loukata, mutta ainakin silloin siinä ei vahingossakaan ole kyse syrjinnästä.

Brak

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #4 : 22.03.2018, 15:07 »
Yleensä pidetään epäkohteliaana vääntää vitsiä jostain aiheesta, jos ei itse kuulu kohderyhmään.

Tympeäksi muuttuu maailma, jos kaikkeen täytyy suhtautua korrektisti eikä ketään saa loukata. Kyllä vapaaseen demokratiaan pitäisi kuulua loukkaamisen oikeus.

Kauankohan menee, että tällaisista tulee kiellettyjä?

https://www.youtube.com/watch?v=_S1vYZ6wAHY

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 719
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #5 : 22.03.2018, 16:06 »
Stand-uppaajat ovat jo pulassa, ainakin tuolla ulkona. Jopa Seinfeld, joka on erikoistunut hyvin puhtoiseen materiaaliin, kertoo saavansa erilaista juridista ja fyysistä uhkausta jatkuvasti. Ja yksi överiksi mennyt vitsi (usein humalaisen häirikön provoamana) lopettaa koko uran kerralla.

Brak

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #6 : 22.03.2018, 16:47 »
Stand-uppaajat ovat jo pulassa, ainakin tuolla ulkona.

On vaikeaa tehdä huumoria kulttuurissa, jossa yksilöiden loukkaantumisella tai puolesta loukkaantumisella on julkinen arvo. Aina on loukattu ja loukkaannuttu, mutta vastapainona on ollut suhteuttava ympäristö, joka on muistuttanut, että yksilön tunteilla on rajallinen arvo.

Ismolla on tapana hokea vittua. Monen mielestä se epäilemättä loukkaa ja sortaa, vaikka siitä ei numeroa ole vielä tehtykään. Ismolla on muitakin ongelmia. Hän esimerkiksi sukupuolittaa pankin henkilöstöä kassaneideiksi. Tuokin on nykymaailmassa karkea virhe. Joku voi siitä loukkaantua.

Reagointi Berliinin muuriin kuvastaa hyvin kulttuuria, jossa elämme. Toimittajienkin on syytä unohtaa spontaanit tunnereaktiot, kätkeä inhimillisyytensä ja lukea juontonsa korteilta. Asiallisesti naama peruslukemilla huumoria ja sukupuolittuneita viittauksia vältellen, niin pääsee helpommalla.

mooky

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #7 : 23.03.2018, 08:08 »
En sano etteikö kinkyilystä saisi repiä huumoria noin yleensä, mutta nyt tää paikka oli vaan jotenkin väärä.

Voiko huumori olla hauskaa, ellei kukaan loukkaannu siitä?

Itse olen nuorempana pohtinut tätä paljonkin, ja mielestäni vastaus on ei
Vaikka loukkaus ei tapahtuisikaan juuri tässä ja nyt, on se potentiaali kuitenkin olemassa

Onkin sitten humoristin vastuulla valita oikeat kaskut porukkaan

UW

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #8 : 23.03.2018, 08:37 »
(En jaksa kuunnella uudestaan tämän takia, mutta)

Ainakaan itse en kokenut, että pointti olisi ollut vähimmässäkään määrin loukata ketään. Huumori on yksi tapa tuoda potentiaalisen vaikeasti ymmärrettäviä tms asioita esille.

Ollut tilanteissa jossa selittänyt vaikka kasvissyöjän ja vegaanin eroa yleisölle jotka elävät pitkälti porolla ja kalalla. ”No ei edes kahwiin maitoa lorauteta?! Eivätkä käytä villasukkia? Ahhahahhaaaa...” tilanne kääntyy luonnostaa huumoriksi, vaikka sävy ystävällinen.

Kerroin tosiaan subjektiivisen kokemukseni ohjelmasta, en ole kiinnostunut ruotimaan mitä juuri tarkalleen sanottiin tai millä äänensävyllä.

Ps. Käytän itse villaa, mutta olen huono vegaani. Tästäkin saa halutessaan pahoittaa mielensä  ;)
« Viimeksi muokattu: 23.03.2018, 22:33 kirjoittanut UW »

Brak

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #9 : 23.03.2018, 20:21 »
Ainakaan itse en kokenut, että pointti olisi ollut vähimmässäkään määrin loukata ketään. Huumori on yksi tapa tuoda potentiaalisen vaikeasti ymmärrettäviä tms asioita esille.

Oliko se edes huumoria vai viittasiko Häkkinen listaan, josta puhui.

Nämä jututhan voivat kohdistua vaikka mihin.

"Erika Eiffel ponnahti kansainväliseen kuuluisuuteen vuosikymmen sitten naisena, joka ensin ihastui ja solmi sitten rakkaussuhteen – tai meni "naimisiin" – Eiffel-tornin kanssa. Erika Eiffelin aiempiin ihastuksiin ovat kuuluneet etenkin sillat, joten rakastuminen Pariisin kuuluisimpaan maamerkkiin on muutaman mutkan kautta ollut loogista ja ehkä väistämätöntäkin.

Erika Eiffelin pitkäaikaisiin rakkauksiin kuuluu myös Berliinin muuri, jonka kanssa hän kokee edellä mainittujen syiden takia jakavansa samankaltaisen kohtalon."

https://yle.fi/uutiset/3-10014044

Nvriih

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #10 : 23.03.2018, 20:57 »
Siis tarkoittamassani kohdassa puhuttiin Berliinin muurista, joka "vasta kiihottava onkin", "hellä mutta päättäväinen rakastaja" ja vähän hörähtelyllä maustettuna. Jäi vaan jotenkin pohdituttamaan onko kohdeseksuaalisuus vaan niin erikoinen ilmiö että siitä tulee vitsailtua vahingossakin. En usko että vitsiä nyt ihan tahallaan siinä väännettiin. Ja siis kun teemana on fetissit niin onko se oikea paikka vitsailla asiasta, joka on ainakin yhdelle ihmiselle (Erika) ihan oikeasti tärkeä psykofyysinen yhteys. Eli vaikka ei ollut tahallista niin olisiko voinut keskustelun teeman huomioiden yrittää olla kääntämättä asiaa huumorin kautta.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 719
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #11 : 23.03.2018, 21:06 »
Onhan toi aika hauskaa, mutta yritän olla hymyilemättä.

Voitaisko me Nv auttaa sua nyt jotenkin tän yli?

Nvriih

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #12 : 23.03.2018, 21:20 »
Onhan toi aika hauskaa, mutta yritän olla hymyilemättä.

Voitaisko me Nv auttaa sua nyt jotenkin tän yli?

Määhän jo sanoin etten itse loukkaantunut vaan lähinnä jäin asiaa pohtimaan. Ja keskustelua virittelin, ja sitä on syntynytkin (myös standupista ja vitsailusta ylipäätään). Elämäntuskasta eroon pääsemisen kanssa voi kyllä auttaa jos kikkoja löytyy?

GraylingDainty

  • Vieras
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #13 : 24.03.2018, 00:18 »

Tympeäksi muuttuu maailma, jos kaikkeen täytyy suhtautua korrektisti eikä ketään saa loukata. Kyllä vapaaseen demokratiaan pitäisi kuulua loukkaamisen oikeus.


Tästähän Steve Hughes väänsi vitsiä jo kaaaauan aikaa sitten. https://www.youtube.com/watch?v=ceS_jkKjIgo

Selina

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 574
  • Nautin elämästäni.
  • Galleria
Vs: Fetissit - Perttu Häkkinen
« Vastaus #14 : 24.03.2018, 00:21 »
Oon koittanut olla kirjoittamatta tätä tänne, mutta en pysty pidättelemään enää kauempaa:

Voiko siis itse Perttu Häkkinen olla fetissi?  :love: :love: