Kirjoittaja Aihe: Rasismia ja someraivoa  (Luettu 59085 kertaa)

Miriam

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #285 : 10.08.2015, 23:34 »
60- ja 70-luvuilla Ruotsin suomalaisväestö oli rankasti yliedustettuna rikostilastoissa. Suomimamujen maine oli vähän sellainen että ne on väkivaltaisia rikollisia alkoholisteja. "Finndjävuleiksi" eli Suomipiruiksi niitä sanottiin. Verenperintöäkö se oli? Suomalaisten geenien syytä? Suomalaisen kulttuurin syytä? Suomalaiset vaan on rikollisia luonteeltaan?

Ei, en usko että vika on jossain mystisessä "kansanluonteessa" tai geeneissä. Pidän todennäköisempänä, että suomimamuista aiheutui kohdemaalle tällaisia ongelmia siksi, että he olivat köyhiä, kielitaidottomia, kouluttamattomia, sosiaalisesti ulkopuolisia, traumatisoituneita, jne.

Minä haluan että se Suomi jossa asun, myös toimii inhimillisesti ja oikein. Jos ja kun ilmenee sosiaalisia ongelmia, niin toivoisin että tartuttaisiin niihin sen sijaan että ruvettaisiin potkimaan ihmisiä ulos maasta kun eivät sattuneet syntymään täällä. Siis sosiaalipolitiikkaa. Ihan vanhanaikaisesti.

Miriam, kiitos..! Minun mielestäni tuohon kommenttiin ei voi vastata kuin yhdellä sanalla, ja se on touché.

Kiitos ja kumarrus.

heinrich

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #286 : 11.08.2015, 00:35 »
Suokaapa nyt anteeksi mutta mun mielestä Suomalaissiirtolaisten solvaaminen tuolla tavalla ei ole sopivaa.
Eikä sillä ole mitään tekemistä meidän täydellisen sopeutumattomalla siirtolaisväestön kanssa, joka haalitaan tänne tyyten erilaisista kulttuureista.
Pidän muuten melko erikoisena vielä hehkuttaa retoriikkaa, joka on suorastaan siirtolaisten kunniaa loukkaavaa.

Ja mikäli kirjoittajan logiikka todellakin etenee tuollaisia latuja...
Niin miksi hän ei ole itse vaatimassa täällä raiskaajina, kunniamurhaajina sun muina rikollisina hääriviä maahanmuuttajia.
Siis kaikkia, kuten hän kirjoituksessaan antaa ymmärtää Ruotsinsuomalaisten olleen, epäkelpoina vallitsevaan yhteiskuntaan.
Poistettavaksi välittömästi.

Vai liekkö hoitokeinona syytää lisää rahaa tehottomiin, kalliisiin ja täydellisen toimimattomiin sopeuttamistoimiin?
Sillä millähän ihmeen logiikalla, jos kerran ne "finnjävelit" eivät sopeutuneet, nämä täysin erilaisesta kulttuurista tulevat saataisiin sopeutumaan?


Miriam

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #287 : 11.08.2015, 00:46 »
Suokaapa nyt anteeksi mutta mun mielestä Suomalaissiirtolaisten solvaaminen tuolla tavalla ei ole sopivaa.

Kirjoitat ilmeisesti minulle. Solvaaminen? Missä kohtaa oli solvaamista? Kirjoitukseni oli lähinnä faktojen luettelemista.

Ja mikäli kirjoittajan logiikka todellakin etenee tuollaisia latuja...
Niin miksi hän ei ole itse vaatimassa täällä raiskaajina, kunniamurhaajina sun muina rikollisina hääriviä maahanmuuttajia.
Siis kaikkia, kuten hän kirjoituksessaan antaa ymmärtää Ruotsinsuomalaisten olleen, epäkelpoina vallitsevaan yhteiskuntaan.
Poistettavaksi välittömästi.

Jos luit kommenttini kokonaisuudessaan, niin epäilemättä huomasit, että en esittänyt että olisi ollut toivottavaa potkia suomimamut ulos maasta. Sen sijaan totesin, että mielestäni on hienoa, että heille oli joku paikka minne mennä.

Vai liekkö hoitokeinona syytää lisää rahaa tehottomiin, kalliisiin ja täydellisen toimimattomiin sopeuttamistoimiin?
Sillä millähän ihmeen logiikalla, jos kerran ne "finnjävelit" eivät sopeutuneet, nämä täysin erilaisesta kulttuurista tulevat saataisiin sopeutumaan?

Niiden suomimamujen jälkeläiset eli ruotsinsuomalaiset ovat nykyään varsin kiinteä osa ruotsalaista yhteiskuntaa. He käyvät töissä ja elelevät siinä missä muukin Ruotsin väestö. Aikaahan se otti, mutta niinhän näillä asioilla on tapana. Ja esitin ratkaisuksi, että poliittisen päätöksenteon ja yhteiskunnallisten toimien kautta puututaan niihin asioihin, jotka ovat sosiaalisten ongelmien taustalla. Siis köyhyyteen, kouluttamattomuuteen, kielitaidottomuuteen, sosiaaliseen ulkopuolisuuteen, yhteiskunnalliseen osattomuuteen. Ruotsinsuomalaistenkin tekemä rikollisuus laski sitä mukaa kun heidän luokka-asemansa parani ja kun he tulivat paremmin osallisiksi siihen yhteiskuntaan missä asuivat.

heinrich

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #288 : 11.08.2015, 07:21 »
Ja hommapa toimi miksi?
Siksi koska nämä "Suomi-mamut" halusivat integroitua Ruotsalaiseen yhteiskuntaan.
Eivät tuoda sinne omaa kulttuuriaan muuttaakseen Ruotsia Suomeksi.
Heille asettuminen Ruotsiin oli helppoa kun ei tarvinnut oikeasti opetella kuin kieli.
Ei koko kulttuuria, uusia elämäntapoja jne.

Vai olettaisitko, ettei Ruotsi nykyisellään ole yrittänyt?
Tulos vaan näiden nykyisten tulijoiden kanssa ei ole häävi.
Juurikin mainituista syistä. Siihen lisättynä Islam...

Solvaaminen ja kunnianloukkaaminen tuli yleistyksestä, että kaikki siirtolaiset olisivat olleet ongelmatapauksia.
Sillä esitin kysymyksen miksi logiikkasi ei toimi muiden kohdalla samalla tavalla?
Ilmeisesti vain oman kansasi edustajat ovat mielestäsi niitä "mätiä omenia"... Tosi kiva...
Kokolailla samaa kuin esittää, että kaikki siellä kehäkolmosen sisällä olisivat Isänmaan ja oman kansansa pettureita :)
Tosin veikkaanpa, että esittämässäni rajalinjausvaihtoehdossa sieltä siirtyisi merkittävä osa omaa kansaamme tänne Suomen puolelle...

Oikisuunnassa käyttämäsi retoriikka oli yhtä keulakasta kuin esim. O. Immosen taannoisessa naamakirjapäivityksessä, josta koko tämäkin keskustelu lie sukeutunut. Hyökkäät loukkaavalla yleistyksellä kokonaista kansanryhmää kohtaan.
Haluaako nyt joku järjestää bileet?
Pyydetäänkö A. Kela paikalle promoamaan levymyyntiään?
Haukutaanko pikkusisko rasistiksi ja herratietää miksi koska hän sattui hehkuttamaan tuota kirjoitusta?
Ei...
Ja miksei? Eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta?
Vai eivätkö he uskalla sen rasisti ym. Leimojen pelossa?
Vai haluaisivatko he oikeasti jo muutoksia tuohon hommaan ja ulkoilmakonserteissa tramppaaminen vain lakaisee ongelmat taas toviksi maton alle...?

Muuan pikkuviiksinen Itävaltalais-mies totesi aikoinaan...
"On valtaapitävien onni, etteivät ihmiset ajattele itse"
Tuo veijari oli A. hitler...

Ajatteletteko te itse?
Vai niin kuten "on sopivaa"?

pikkusisko

Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #289 : 11.08.2015, 07:43 »
Haluaako nyt joku järjestää bileet?
Pyydetäänkö A. Kela paikalle promoamaan levymyyntiään?
Haukutaanko pikkusisko rasistiksi ja herratietää miksi koska hän sattui hehkuttamaan tuota kirjoitusta?
Ei...
Ja miksei?

Siksei, että luojan kiitos useimmilla ihmisillä, rodusta riippumatta, on riittävästi sisälukutaitoa käsittää, mitä Miriam oikeastaan sanoi. Siihen sanomaan ei suinkaan sisältynyt suvakkien häpeällistä kääntymistä omaa jaloa verenperintöään vastaan.

Minä olen jo kauan vartonut, milloin tämä ketju muuttuu niin asiattomaksi että siitä päästään eroon, koska tästä tulee ihan kerta kaikkiaan vain paha olo joka kerta kun baarissa piipahtaa. Nyt kun on esitetty "mamut haisee pahalle" -argumentti (ks. edellinen sivu, ei tee mieli siteerata moista moskaa), herää jo epäilys, ettei sitä hetkeä koskaan koita. Ilmeisesti on lupa puhua toisista ihmisistä aivan niin törkeästi ja epäkunnioittavasti kuin sattuu hotsittamaan.

Äly hoi älä jätä, nyt oikeasti.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #290 : 11.08.2015, 07:46 »
Haluaako nyt joku järjestää bileet?
Pyydetäänkö A. Kela paikalle promoamaan levymyyntiään?
Haukutaanko pikkusisko rasistiksi ja herratietää miksi koska hän sattui hehkuttamaan tuota kirjoitusta?
Ei...
Ja miksei?

Siksei, että luojan kiitos useimmilla ihmisillä, rodusta riippumatta, on riittävästi sisälukutaitoa käsittää, mitä Miriam oikeastaan sanoi. Siihen sanomaan ei suinkaan sisältynyt suvakkien häpeällistä kääntymistä omaa jaloa verenperintöään vastaan.

Minä olen jo kauan vartonut, milloin tämä ketju muuttuu niin asiattomaksi että siitä päästään eroon, koska tästä tulee ihan kerta kaikkiaan vain paha olo joka kerta kun baarissa piipahtaa. Nyt kun on esitetty "mamut haisee pahalle" -argumentti (ks. edellinen sivu, ei tee mieli siteerata moista moskaa), herää jo epäilys, ettei sitä hetkeä koskaan koita. Ilmeisesti on lupa puhua toisista ihmisistä aivan niin törkeästi ja epäkunnioittavasti kuin sattuu hotsittamaan.

Äly hoi älä jätä, nyt oikeasti.

Amen

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #291 : 11.08.2015, 08:08 »

Minä haluan että se Suomi jossa asun, myös toimii inhimillisesti ja oikein. Jos ja kun ilmenee sosiaalisia ongelmia, niin toivoisin että tartuttaisiin niihin sen sijaan että ruvettaisiin potkimaan ihmisiä ulos maasta kun eivät sattuneet syntymään täällä. Siis sosiaalipolitiikkaa. Ihan vanhanaikaisesti.

Miriam, kiitos..! Minun mielestäni tuohon kommenttiin ei voi vastata kuin yhdellä sanalla, ja se on touché.

Tuo on kaunis ajatus, inhimillinen ja lämmin.

Harmi vaan, että se ei oikeassa elämässä toimi ollenkaan. Jos maahanmuuttajilla ei ole halua eikä mahdollisuutta omien vanhempiensa tai (uskonnollisten)johtajiensa puolesta integroitua kaikki tuo osoittautuu turhaksi.

Puhumattakaan siitä mitä se maksaa. Suomella, pienenä ja velkaantuvana maana ei ole minkäänlaista mahdollisuutta toimia koko maailman sosiaalitoimistona vaikka osa Suomalaisista kokis sen velvollisuudekseen tai tuntis siihen halua koska se tuntuu niin kivalta ajatukselta.

Jokaisella on itsellään vastuu yhteiskuntaan integroitumisesta, sekä meillä kantasuomalaisilla että tänne tulevilla maahanmuuttajilla, sosiaalipolitiikalla ja kotouttamistoimilla voidaan vain helpottaa tuon vastuun kantamista, sillä ei kyetä, vaikka rahaa olis käytössä paljon kuten Norjassa tai rajattomasti kuten ihanneyhteiskunnassa, integroimaan ketään, parhaimmassakin tapauksessa sillä kyetään vain pehmentämään ongelmia joita toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän etsiessään paikkaansa yhteiskunnan hyödyllisenä osana.

IKRM

HimoTimo

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #292 : 11.08.2015, 09:20 »
Muutaman viime vuoden aikana on kotimaistenkin firmojen mainoksissa alkanut näkyä yhä enemmän "ulkomaalaisvahvistuksia".
TV-mainoksissa ja varsinkin suurten firmojen lehtimainoksissa on lähes kaikkialla kuvassa mukana myös tummaihoinen henkilö.
Tämä tarkoittaa sitä että Suomen kansan ihonväri on tummenemassa yhä enemmän, joten mainontaa suunnataan jo mamuillekin.

Haemis

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #293 : 11.08.2015, 09:44 »
Mylly näyttää pyörivän edelleen. Harvemmin annan vastapuolelle luovutusvoittoa huonon käytöksen ansiosta, mutta kun argumentointi on todellakin tasoa "noi haisee" niin voi kerätä leirinsä ja edetä seuraavalle taistelukentälle.

balthazar

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #294 : 11.08.2015, 09:49 »

HimoTimo

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #295 : 11.08.2015, 11:34 »
Olen itsekin osittain mamujen jälkeläinen. Äitini suku on tullut Venäjältä ja isäni suku Ruotsista Suomeen joskus 1800-luvulla. Itä-länsi-yhteistyön tuloksena minä siis synnyin.
Tämmöisenä suvultani viikinki-kasakkana olen sopeutunut Suomeen mainiosti ja asepalvelukseni suoritin huolehtimalla omalta osaltani Tasavallan Presidentin turvallisuudesta.

-katy-

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #296 : 11.08.2015, 12:54 »
Onko tää nyt sitä someraivoa :D

isabella

Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #297 : 11.08.2015, 16:20 »
Pelkän otsikon perusteella olen nyt pari viikkoa ajatellut että en lue tätä ketjua. Tänään sitten luin kuitenkin kaiken yhdeltä istumalta. Verenpaine ei noussut niin paljon kuin pelkäsin mutta silmät ovat kyllä pyörineet niin että nyrjähtivät ::)

Mutta on hyvä että tämäkin ketju on olemassa. Jos ei muuten niin sitä varten että lukija tietää keihin kirjoittajista haluaa tutustua ja keistä pysyä kaukana. Itse olen nyt liian lomatunnelmissa että jaksaisin alkaa vääntää urpojen kanssa, etenkin kun se on lähes aina täysin hyödytöntä. On kuitenkin mukava huomata että järkeviäkin ihmisiä vielä löytyy :)

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2259
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #298 : 11.08.2015, 16:37 »
Mutta on hyvä että tämäkin ketju on olemassa. Jos ei muuten niin sitä varten että lukija tietää keihin kirjoittajista haluaa tutustua ja keistä pysyä kaukana. Itse olen nyt liian lomatunnelmissa että jaksaisin alkaa vääntää urpojen kanssa, etenkin kun se on lähes aina täysin hyödytöntä. On kuitenkin mukava huomata että järkeviäkin ihmisiä vielä löytyy :)

Komppaan, tämä keskustelu todellakin kertoo keneen haluaa tutustua ja keneen ei :)

Aino

  • Vieras
Vs: Rasismia ja someraivoa
« Vastaus #299 : 11.08.2015, 17:37 »
Mutta on hyvä että tämäkin ketju on olemassa. Jos ei muuten niin sitä varten että lukija tietää keihin kirjoittajista haluaa tutustua ja keistä pysyä kaukana. Itse olen nyt liian lomatunnelmissa että jaksaisin alkaa vääntää urpojen kanssa, etenkin kun se on lähes aina täysin hyödytöntä. On kuitenkin mukava huomata että järkeviäkin ihmisiä vielä löytyy :)

Komppaan, tämä keskustelu todellakin kertoo keneen haluaa tutustua ja keneen ei :)

+1

Päivän naurut täältä http://creat.fi/homma-lahti-kasista/ (naurut, kun ei itkeäkään just nyt jaksa, vaika ahdistavaahan tuo vainoharhaisuus ja viha on, myös tässä ketjussa).