Kirjoittaja Aihe: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus  (Luettu 3423 kertaa)

Mia-Rouva

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 622
  • Galleria
Bilekeskusteluissa liikkuu usein kysymys että mitä jos tapaan siellä jonkun tutun - no samalla asiallahan te olette molemmat. Entä jos tapaatkin arjessasi jonkun näistä piireistä olevan tutun? edelleen, samalla asiallahan te olette molemmat, ja nyt on molemmille nimetkin tiedossa :P Joskus kuitenkin voi olla tilanne, että on salattavaa tai asiaa jota ei halua toiselle tuoda julki puolitutulle. Miten silloin voi toimia?

Tässä päivänä muutamana minulla oli asiaa apteekkiin, ja yllätykseni tiskin takana istuikin täältä tuttu, hyvä tyyppi. Ennenkuin itse ehdin reagoida edes ojentamalla reseptini, hän otti ohjat käsiinsä erinomaisesti: tervehti, totesi että me tunnemmekin ja kysyi aivan neutraalisti josko haluaisin asioida toisen työntekijän kanssa. No, en halunnut ja sain asian hoidettua erinomaisessa seurassa.

Jäin miettimään tätä tilannetta: nyt asia tuli hoidettua hyvin, ja uskon että terveydenhoitohenkilöstöllä on vaitiolovelvollisuus niin sisäänrakennettuna, ettei asiani leviäisi kinkypiireihin sitä kautta - mutta oliiko minulla turvallinen olo jos työntekijänä ylläkuvaamassani tilanteessa olisikin ollut joku josta en pidä tai johon en luottaisi?

Miten voisin reagoida, jos lääkärinä olisikin joku täältä? asioisinko, vai vaatisinko vaihtoa? Koska saisin uuden ajan ja miten perustelisin haluni vaihtaa? Entä jos labrassa sukupuolitautitestit ottaakin tällätä tuttu hoitaja, ja jos ne ei olisikaan negatiiviset..?

Oikeastaan en kaipaa tähän vastauksia, vaan herätellä muitakin miettimään näitä kysymyksiä etukäteen niin, että niihin reagoiminen tilanteen tullessa eteen on helpompaa.

Pip

Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #1 : 24.10.2017, 11:51 »
Männaviikolla tapasin täälläkin tunnetun henkilön tilanteessa, jossa hän oli uusi ja minä tietysti tunsin muutamia. Tein selväksi, että me tunnemme keskenämme, mutten ilmaissut mitenkään, että mistä. Oli mukava ja yllätyksellinen tapaaminen.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4506
  • Galleria
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #2 : 24.10.2017, 12:12 »
Ei liity kinkyilyyn sinänsä, mutta itse olen kerran vaatinut työntekijän vaihtoa.
Vuosia sitten olin menossa ammatinvalintapsykologille, ja totesin että tyyppi onkin entinen pano. Hommaan ei mitään dramatiikkaa liittynyt, mutta en vaan halunnut hänen näkevän henkilökohtaisia tietojani. Laitoin ystävällismielisen viestin työkkärille että haluan vaihtaa työntekijää koska olen ollut intiimissä suhteessa minulle valitun työntekijän kanssa.
Homma oli sillä selvä, sain toisen työntekijän, mitään lisäkysymyksiä tai ihmettelyjä ei esitetty.

Misery

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 83
  • Juuri siellä, missä pitääkin.
  • Galleria
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #3 : 24.10.2017, 16:25 »
Pari entistä työkaveria näytti jokusen kerran pyörivän samoissa bileissä. Moikat heiteltiin, mutta jokainen meistä puuhaili sen jälkeen omiaan, eikä jälkisanomisia tai ihmettelyjä tullut.

Samoin muutaman kerran olen tavannut täältä tuttuja kasvoja ammattiini liittyvissä seminaareissa. Kohteliaasti oltu ihan normimoodissa niissäkin.

latexbun

  • Vieras
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #4 : 24.10.2017, 17:33 »
Uskon että useimmilla heistä joita vaitiolovelvollisuus sitoo, on myös halua sitoutua siihen. Vaitiolovelvollisuuden rikkominen kun vähentää ammatillista uskottavuutta monen silmissä ja pahimmassa tapauksessa lörpötteljän edessä on sanktio.

Itselläni on tapana toimia muualta tuttujen (esim. entiset työkaverit, harrastepiireistä tutut) asiakkaiden kanssa siten, että käyn tervehtimässä ja tarjoan seuraavaksi kollegan apua. Siten asiakas saa mahdollisuuden valita, jos siltä tuntuu.

Läheisempiä tuttuja (esim. ystävät, entiset kumppanit) en itse palvele, ellei ole aivan pakko. Omalla alallani on normaalia kieltäytyä tästä ja pyytää paikalle joku toinen saman ammattikunnan edustaja. Toistaiseksi itselleni näin on tapahtunut vasta kaksi kertaa, onneksi ei useammin.

Kelpie

  • Vieras
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #5 : 24.10.2017, 18:13 »
Vaitiolovelvollisuuuen piiristä on tullut tavattua. Ammatillisessa tapahtumassa emme tienneetkään mistään kinkypuolesta mitään ja toisinpäin.

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2612
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #6 : 24.10.2017, 18:42 »
Eipä ole onneksi tullut vielä pervoja vastaan muuta kuin bileissä, kadulla ja baareissa. Noissakin kohtaamisissa on ihan riittävästi jännitystä. Aina ei ole ite ihan varma, onko ok moikata toista ja välillä taas tulee riemuidiootteja vastaan, jotka eivät osaa ottaa tilannetta lainkaan huomioon vaan tulevat puhuttelemaan nimimerkillä, vaikka itsellä on toista seuraa mukana.

Oli sitten itse asiakkaana tai toinen pervo asiakkaan roolissa niin tilanne on varmasti molemmin puolin hieman outo ja yllättävä. Mun mielestä oli ammatti mikä tahansa niin toisen ammattia ei tarvitse huudella eteenpäin, saati mitä se toinen asiakkaan roolissa on ollut vailla/tehnyt yms. Oudonkin tilanteen voi hoitaa kuin asiakas olisi kuin kuka tahansa muu asiakas ja jättää asian sikseen ilman, että sitä tarvitsee ikinä ottaa missään esiin uudestaan.

Itse ainakin haluan pitää työn ja vapaa-ajan erillään, enkä varmaan ole ainoa.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 673
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #7 : 24.10.2017, 18:53 »
On ollut kohtaaminen ja hyvinkin diskreettisessa paikassa. Emme toki ollut senverran tuttuja että heti oltais tunnistettu toisemme, mutta pari viesti Fetlifessa ja asia selvis. Ei aiheuttanut kummempia tuntemuksia.

tiikki

  • Vieras
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #8 : 24.10.2017, 21:37 »
Käytännössä kasvosokeana puolet kinkykavereista pystyisi kävelemään vastaan oudossa paikassa ilman että tunnistaisin. Henkilöt jotka olen tavannut kerran tai kahdesti jäävät hyvin suurella todennäköisyydellä tunnistamatta, ellei heillä ole jotain todella helposti tunnistettavissa olevaa piirrettä.

Gloom Flower

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 30
  • The timid and the bold, they keep each other warm
  • Galleria
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #9 : 24.10.2017, 22:14 »
Äi ristus, nyt olen stressaamassa lopun elämääni tälläistä potentiaalia.
Krooninen arkuuteni lienee tehokkain suojani mitään ikävää vastaan. Itse en ala pitämään mitään meteliä, enkä uskalla sanoa mitään jos joku toinen ui liiveihin pahassa paikassa.
Ei sillä, monta monituista vuotta nimeni lyöminen Googleen toi esille kuvan minusta japanilaisessa koulupuvussa keikistelemässä kumilonkeroiden keskellä, jotta enköhän ole jo päässyt tuon tynnyrin pohjalle kertaalleen.

tiikki

  • Vieras
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #10 : 24.10.2017, 22:31 »
Äi ristus, nyt olen stressaamassa lopun elämääni tälläistä potentiaalia.
Krooninen arkuuteni lienee tehokkain suojani mitään ikävää vastaan. Itse en ala pitämään mitään meteliä, enkä uskalla sanoa mitään jos joku toinen ui liiveihin pahassa paikassa.
Ei sillä, monta monituista vuotta nimeni lyöminen Googleen toi esille kuvan minusta japanilaisessa koulupuvussa keikistelemässä kumilonkeroiden keskellä, jotta enköhän ole jo päässyt tuon tynnyrin pohjalle kertaalleen.

Jos joku tunnistaa ja outtaa, niin samalla hän outtaa itsensä. Jos tulee outatuksi ilman että ketään muita tuttuja on läsnä niin mitä väliä sillä on? Jos tulee outatuksi hyvin läheisten ihmisten seurassa, niin se on hetkellisesti epämiellyttävää, mutta todennäköisesti pitemmän päälle vapauttavaa kun ei tarvi asiasta enää välittää. Jos tulee outatuksi puolituttujen seurassa niin moniko niistä oikeasti välittää mitä ihminen tekee töiden/yhteisten harrastusten ulkopuolella? (Ellei muuten kuin että pyytää opastamaan sisälle näihin piireihin :D )

Itselleni asia on enemmän tai vähemmän evvvk, mutta en lähde toisia outtaamaan, eikä kukaan muukaan jolla on vähänkään sosiaalisia taitoja.


DomPatron

  • Vieras
Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #11 : 24.10.2017, 23:14 »
Minä olen kerran törmännyt kinkytuttuun - tapailtiin sattumanvaraisesti kun olin reissussa hänen nurkillaan, kinkyilimme illan ja nukuimme yhdessä, puhumatta ikinä töistä tai mistään siihen liittyvästä. Yhtenä aamuna hän lähti ajoissa kun oli joku tapaaminen ja halusi mennä kotinsa kautta, ja ilmestyi sitten samaan tapaamiseen vastapuolen puolelle pöytää. Kumpikaan ei ainakaan tietoisesti näyttänyt tuntemista mutta hän lähti pois ja kollegansa tuli jatkamaan. Tapailimme sen jälkeenkin mutta emme oikeastaan ikinä puhuneet asiasta, tai mistään töihin liittyvästä senkään jälkeen. No harm done mutta olihan se hetkellisesti melkoinen tilanne kuitenkin.

isabella

Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #12 : 25.10.2017, 00:33 »
Muutamankin kerran on yllättäen ammatillisessa yhteydessä tullut kinkypiireistä tuttu (mutta varsin etäisesti) ihminen vastaan. Olen jättänyt mainitsematta muille läsnäolijoille että tunnemme entuudestaan ja keskittynyt hoitamaan työni. Molemmilla kerroilla (olivat siis kaksi eri ihmistä) toinen kinky ei ole myöskään maininnut aiempaa tuttavuutta eikä ainakaan minun puoleltani mitään epämukavuutta ole tilanteeseen liittynyt.

alice

Vs: Kohtaaminen arjessa ja vaitiolovelvollisuus
« Vastaus #13 : 25.10.2017, 08:50 »
Muutamia tapauksia on tullut että töissä kohdannut kinkytuttuja. Oon yleensä pyrkinyt jossain sopivassa tilanteessa tuomaan ilmi, että mulla on tosiaan vaitiolovelvollisuus eikä hätää sen suhteen. Osa kohtaamisista on ollut vähän awkwardeja, osa taas varsin mukavia, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut olla tilanteesta huolissaan. Toivottavasti toinenkin on kokenut samoin.