Baarin kannatusmaksut
Lainaus käyttäjältä: ViridianIlmeisesti tässä joutuu yhtä aikaa olemaan sekä se kusipää, joka ei ymmärrä mitään, että se sivullinen, jonka kommentit kuitenkin raahataan keskusteluun, josta ilmoitti ehkä pysyvänsä poissa (ja jonne tuli kun kerta pois pysyminenkin on jonkun mielestä puskasta vittuilua).Viridian hyvä, kukaan ei ole pakottanut sinua ottamaan osaa tähän keskusteluun. Myöskään erillistä ilmoitusta haluttomuudesta aiheen käsittelemiseen ei edellytetty, mutta kun sellaisen tehdessäsi tulit asiaa kuitenkin kommentoineeksi, ei liene syytä kiukutella kun sanoihisi sitten tartuttiin.Minä pysyn kannassani, vaikka olenkin sen alunperin esittänyt väliaikaisessa, itsestään katoavassa osiossa. Keskustelun kommentoiminen ilkeämielisellä ja loukkaavalla tavalla on mielestäni asiatonta käytöstä, varsinkin kun se tehdään jossain muualla kuin missä kyseistä keskustelua käydään, so. puskista. Jos niin kova tarve on eriävä mielipiteensä esittää, ei varmaankaan ole kohtuuton vaatimus tehdä se rehdisti opponenttinsa kohdaten, eikä selän takana ilkkuen. Lainaus käyttäjältä: ViridianJa oma pointtini liittyi samaan, vaikkei sitä ollutkaan tarkoitus tuoda tähän ketjuun, missä pitää olla asiantuntija.Uhriutuminen ei ole tässäkään yhteydessä tarpeen. Kyse on ainoastaan siitä maallikollekin ymmärrettävissä olevasta lähtökohdasta, että keskusteluun osallistuvan on hyvä tietää mistä puhuu, mikäli mielii esittää näkemyksensä tietona. Jos taas tahtoo esittää mutuja ja pohdiskeluja, se on tietysti täysin sallittua, mutta sitä ei hyvän käytöksen nimissä tule tehdä tavalla, joka loukkaa niitä joita asia todella koskettaa. Masennus on aiheena sen verran arka, että tästä ollaan luonnollisestikin melko tarkkoja. Ylimielinen asenne kannattaa siis säästää toisiin tilanteisiin, tai aina parempi, heittää tykkänään menemään.Itse keskustelun käänteistä sen verran, että masennuksella tosiaan on niin monet kasvot, ettei sen monimuotoisuutta aina ymmärretä. On aivan totta, että masennus on kaveri erilaisille riippuvuuksille sekä muille mielenterveyden häiriöille, mikä tietysti tekee taudinkuvasta koko lailla erilaisen, sen lisäksi että oireiden luonne ja aste vaihtelevat niin kuin muissakin sairauksissa. Minulla esimerkiksi masennus muodostaa toisiaan täydentävän trion sosiaalisten tilanteiden pelon ja yleisen ahdistuneisuushäiriön kanssa, enkä minä tässä elämäntilanteessa yksinkertaisesti voi jäädä turtana sängyn pohjalle vaikka kuinka joskus tahtoisin. Siksi minä oirehdin toisin.Tuo yhdistelmä on tuottanut myös sen vaikeuden, että kaikki tarjolla olevat hoitomuodot ovat sopineet minulle melko huonosti. En minä ihmettele, että sopivaa lääkettä ei löytynyt, kun hoidettavia oireita ovat yhtä lailla suunnaton uupumus kuin paniikiksi yltyvä rauhattomuuskin. Eikä se terapiakaan oikein hyvä ole silloin, jos ne tapaamiset ovat yksi pelottava sosiaalinen tilanne muiden joukossa, eikä ylipäätään ole sellainen ihminen, joka osaisi olojaan vieraalle puhumalla purkaa. En minä siitä systeemiä syytäkään, ettei se ole pystynyt minua parantamaan. Mutta kyllä näiden vuosien varrella on vain tullut nähneeksi melko monta epäkohtaa, joita ei luulisi olevan mikään mahdottomuus korjata, minkä vuoksi kritiikki on minusta sangen oikeutettua. Ei siinä ole kyse siitä, että masentuneet vain kuorossa nurisisivat, kun ei heitä ole passattu justiin niin kuin he olisivat halunneet.
Ilmeisesti tässä joutuu yhtä aikaa olemaan sekä se kusipää, joka ei ymmärrä mitään, että se sivullinen, jonka kommentit kuitenkin raahataan keskusteluun, josta ilmoitti ehkä pysyvänsä poissa (ja jonne tuli kun kerta pois pysyminenkin on jonkun mielestä puskasta vittuilua).
Ja oma pointtini liittyi samaan, vaikkei sitä ollutkaan tarkoitus tuoda tähän ketjuun, missä pitää olla asiantuntija.
Ei suinkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että myöskään mielipiteitään ilmaistessa ei ole oikeutta kohdella ketään epäkunnioittavasti. Enkä viitannut yksinomaan sinuun, vain yleisesti ottaen siihen tässäkin ketjussa vienosti tuoksahtavaan eriskummalliseen aivopieruun, että olisi lupa loukkaantua jollei saakaan kaikessa rauhassa olla toisille ilkeä, vaan joku ottaa ja puuttuu siihen. Enkä oikeastikaan tarkoita sitä millään pahalla, en viitsi edes teeskennellä etteikö minusta olisi hauskaa tästä asiasta tingata kerta toisensa jälkeen. Tämän ketjun aihepiiriin se ei vain kieltämättä varsinaisesti kuulu.
Itse olen mielisairasta läheistä monta vuotta katselleena sitä mieltä, että ihmissuhteissa ja varsinkin kinkyilyssä on tärkeää, että kaikkien osapuolten pää on kunnossa....en halua joutua tilanteeseen, jossa huomaamattani hyväksikäytän ihmistä, joka on sairaalloinen.
Tämän ketjun puolella olen parhaani mukaan keskustellut aiheesta. Mutta nyt haluan kysyä aiheen vierestä, että mikä opponentti minä olen sinulle? Ja vastata odotetun ala-astetasoisesti, että opponentti sinulla on päässäsi.
Lainaus käyttäjältä: Morgul - 21.04.2016, 22:31 Itse olen mielisairasta läheistä monta vuotta katselleena sitä mieltä, että ihmissuhteissa ja varsinkin kinkyilyssä on tärkeää, että kaikkien osapuolten pää on kunnossa....en halua joutua tilanteeseen, jossa huomaamattani hyväksikäytän ihmistä, joka on sairaalloinen. Hiljaiset roolimallit-ketjusta löysin ylläolevan ajatuksen jota olen yrittänyt hahmotella mielessäni seuratessa tätä ketjua. Morgul antoi sanat omille ajatuksilleni.Vuosia seurannut vierestä omaisena ja usein myös mielenterveyden tukihenkilönä vierasta masentunutta henkilöä tukien. Oma psyyke pitää olla melko vahva jotta ei menisi sisälle siihen samaan alakulon ja masennuksen maisemaan. Se on kuin iso musta pilvi joka tavallaan tulee masentuneen ihmisen mukana ja kietoutuu terveenkin ympärille. Olen sessioinut masentuneen ihmisen kanssa. Silloin se ei ollut erityisen ongelmallista. Piti vain ottaa enemmän huomioon seikkoja mitä terveen lääkkeitä käyttämättömän kanssa. Kuten kipua tehdessä reagointi, se oli flegmaattinen. Nyt tänä päivänä sanoisin, että en haluaisi enkä uskaltaisi lähteä sessioimaan enää syvästi masentuneen ihmisen kanssa. Ihan itsekkäistä syistä. En jaksa enkä halua ottaa ylimääräistä vastuuta ihmisestä kun arkielämä tällaisenaan on jo riittävän ongelmallista. Se musta painostava pilvi joka tulee masentuneen mukana, sitä yrittää huitoa pois ja yrittää päästä sen yläpuolelle. Seuraa kuitenkin omissa tunnetiloissa mukana jonkin verran. Varsinkin kun on taipumusta kokea toisen ihmisen tunnetilat syvästi empatian kautta. Tämä taipumus on vain plussaa ja välttämätöntä jotta pystyn Dominoimaan. Masentuneen ihmisen kanssa se muuttuu taakaksi.Tällä hetkellä seuraan vierestä erään nuoren elämää jossa masennus pyrkii päälle ihan väkisin.Sitä seuratessa olen saanut hyvän kuvan erään masennuksen syntyprosessista ja kasvamisesta. Se kaikki alkoi siitä kun tuli kerralla liikaa eikä sitä osannut käsitellä. Tuli asioita jotka aiheuttivat ahdistusta. Niitä ei voinut sivuuttaa eikä voinut kieltää. Nyt on menossa kilpailu ajan kanssa. Oppiiko mieli käsittelemään ja hyväksymään tilanteen ennenkuin masennuksesta tulee liian tuttu ja krooninen. Silloin siitä ei halua enää päästä pois koska se muuttuu osaksi persoonaa. Tutussa olotilassa on helppo olla vaikka se olisi elämää tuhoava. Muutos vaatii voimia.
...en ihan hiffaa mitä hienoa on päättäväisyydessä ja tahdonvoimassa tappaa itsensä?
Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 21.04.2016, 16:29...en ihan hiffaa mitä hienoa on päättäväisyydessä ja tahdonvoimassa tappaa itsensä? Tahdoin vain korostaa sitä, että masentunut voi käyttää ihan arkisiin asioihin enemmän päättäväisyyttä ja tahdonvoimaa, kuin terveen on pitänyt missään asiassa koskaan käyttää. Kun yleisin argumentti edelleen tuntuu olevan se, että pitäisi tehdä sitä tai tätä tai tuota. Kyllä, oikeanlainen ruokavalio, riittävä liikunta ja hyvä uni ovat olennaisia työkaluja toipumiseen, mutta lääkkeeksi niistä ei ole. Ihmisen päällimmäinen ja voimakkain vietti on eloonjäämisvietti. Masentuminen on mielestäni yksi ihmisen keino säilyä hengissä, vaikka kuinka säästöliekillä.Terveellä ihmisellä eloonjäämisvietti on niin voimakas ja käytettävissä olevan energian määrä niin suuri, ettei sitä ole välttämättä mahdollistakaan ymmärtää, kuinka suuren ponnistuksen takana kaikki arkisimmatkin asiat ovat. Siltikin monet valitettavasti voittavat heikentyneen itsesuojeluvaistonsa toimien itseään vastaan, kuten itse näkevät järkevänä.Masennus ei siis ole tahdonvoiman tai päättäväisyyden puutetta.