Kirjoittaja Aihe: Oletko sinä pervo?  (Luettu 12143 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Oletko sinä pervo?
« : 04.03.2018, 11:59 »
Oletko sinä pervo?

Liittyessäni baariin olen huomannut ihmisten juttelevan itsestään ja muista yleisnimityksillä kinkyt tai pervot. Ajatukseen on vaikea tottua. Hyppäsin tänne aika suoraan vaniljamaailmasta ja en vieläkään osaa mieltää itseäni pervoksi. Tavallista avoimemmaksi ja vapaamielisemmäksi kyllä. Uteliaaksi ja kokeilunhaluiseksi. Ehkä kinkyksikin. Ehkä jopa vähän kieroon kasvaneeksi tai vinoksi. Mutta pervo sanana tuntuu vieraalta. Vaikka moni varmaan muitta mutkitta sen minuunkin liittäisi.

Pervo sanana juontunee sanasta perverssi, joka taas tarkoittaa luonnonvastaista, luonnotonta ja kieroutunutta. Jos joku tuntuu ihmiselle itselleen hyvinkin luontevalta ja sisäänrakennetulta, voiko se silloin olla luonnotonta? Väittäisin jopa, että moni pervoksi nimitetty kuuntelee vaistojaan ja sisäistä eläintään enemmän, kuin estyneemmät yksilöt. Eläinten keskuudessa alistaminen ja valtapelit yleensä ovat aika luontaisia. Hampaiden upottaminen toisen lihaan, toisen päälle tai reviirin merkkaamiseksi pissaaminen tai oman asemansa osoittaminen muutoin on aika tavanomaista. Ihmiset ovat jostain syystä päättäneet, että olisivat lajina sellaisen yläpuolella. Ehkä osa onkin ja on paljon jalostuneempia tapoja määrittää hierarkiaa tai ilmaista itseään ja seksuaalisuuttaan. Mutta mikä tekee kumiin pukeutumisesta pervoa? Jos mies haluaa pukeutua vaatteisiin, joissa naiset perinteisesti viihtyvät, onko siinä jotain luonnotonta? Miksi valtasuhteissa olisi jotain likaista? Missä kulkee maustetun vaniljan ja likaisen pervoilun raja? Toki osa hakeutuu tietoisesti tilanteisiin, jotka tuntuvat omasta mielestäkin vääriltä tai kielletyiltä. En silti hevin lähtisi kutsumaan niitä luonnonvastaisiksi. Itse kutsuisin mieluummin turhaa rajoittuneisuutta suppeudeksi.

Toki omalla kohdalla on kyse siitäkin, että jotkut sanat vain tuntuvat vierailta tai oudoilta. En esimerkiksi tunnusta tekeväni koskaan mitään "tuhmaa". Kieltäydyn myös olemasta söpö tai suloinen, enkä mielelläni puhu ääneen genitaalialueista niiden nimillä. Eräänlaista rajoittuneisuutta kai sekin. Mutta pervon kohdalla vaikeus mieltää itsensä tai kanssakinkyt perversseiksi on mielestäni jopa perusteltavissa.

Toki tähänkin tottuu. En jaksa takertua, kun puhutaan pervomiiteistä, kanssapervoista, pervochatista tms. Onhan se käytännöllistä käyttää jotain kattonimitystä, joka jollain tavalla kuvastaa kaikkia tällekin foorumille eksyneitä. Hyväksyn nimityksen käyttämisen, mutta sen sisältöä en itse täysin osta. Luonnonvastaisuuden sijaan kun koen, että täällä pyörii enemmänkin ihmisiä, jotka vapautuneemmin ovat sitä mitä ovat. Omat taipumukseni eivät ole syntyneet sen myötä, että olisin perehtynyt aiheeseen, saanut vaikutteita kirjoista tai leffoista tai mitään vastaavaa. Ne ovat olleet osa minua ja persoonaani, mutta oikeat ihmiset ja suhteet ovat ruokkineet olemassa olevia ominaisuuksia. Vapauttaneet sisäisen eläimeni.

Koetko sinä olevasi pervo? Millä nimityksellä itse toivoisit tulevasi kutsutuksi? Voiko ihminen olla ylpeästi pervo? Onko hän silloin sinut itsensä kanssa vai tunnustaako olevansa jotenkin viallinen ja hyväksyvänsä sen? Olenko ainoa, joka on solmussa näiden termien kanssa? Onko muilla sanoja, jotka ovat punaisia vaatteita? Niin, että pervoksi tai tuhmaksi kutsuminen aiheuttaa tarpeen kiistää asia ja perustella toimintansa normaaliksi ja luonnolliseksi. Tai niin, että vaikka söpöksi kutsuminen herättää halun purra kutsujaa kaulavaltimoon vähän liian lujaa, että käsitys söpöydestä tai suloisuudesta karisisi. Mitä sanaa sinä et haluaisi liitettävän itseesi?

  Kyselee uteliaana täysin normaali ja erittäin epäsöpö lemmikki

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #1 : 04.03.2018, 13:02 »
Itse tykkään enemmän käyttää kinky-sanaa. Pervo-sanalla on mielestäni negatiivisempi kaiku, on helpompi ehkä puhua halventaen sairaista pervoista kuin sairaista kinkyistä.

Kun itse astuin vaniljamaailmasta kinkymaailmaan, yllätyin, että pervo-sana liitettiin juuri bdsm-asioihin. Olin nimittäin tottunut pitämään pervoina asioita, jotka eivät liittyneet välttämättä millään tavoin bdsm:ään. Pidin myös itseäni jo hieman pervona, vaikka bdsm-asioista ei ollut juurikaan kokemusta. Pervo-sana onkin ehkä enemmän sellainen yleislaaja nimitys.

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #2 : 04.03.2018, 13:22 »
Koulutuksissani kerron mielipiteenäni että Pervo sanalla on ruma kaiku ja sitä käytetään useammin negatiivissävyisissä keskusteluissa kuin esim sanaa Kinky.  Toisaalta jos joku kinkykaverini kutsuu minua pervoksi, niin se on ihan fine ja jopa hauskakin sävy.

t. Karwis

Ko80

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 273
  • Ai mitä sanoit haluavas?
  • Galleria
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #3 : 04.03.2018, 13:23 »
Mä olen lopettanu välittämästä termeistä ja lokeroista.
Se mitä minun talossa tapahtuu seksuaalisen nautinnon parissa kuuluu vain minulle ja sille naiselle kenen kanssa asiaa harrastan.
Varmasti joku lokeroitsija ja esteellinen siveyden sipuli tuomitsisi ison osan näistä asioista pervoksi, aivan sama. Ei sellaisen tarvitse osallistua 😉

Niin kauan kun täysi-ikäiset keskenään touhuaa asioita joista nauttivat niin mitä se muille kuuluu?

Olkaa rauhassa juuri sellaisia kuin olette!

LadyHera

  • Vieras
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #4 : 04.03.2018, 13:32 »
Minun hiekkalaatikollani on kinky-porukkaa ja pervo-porukkaa sulassa sovussa. Käytän itsestäni termiä kinky, mutta huomaan meneväni vaihtelevasti kinky-bileisiin tai pervo-bileisiin, riippuen auringonpilkkujen määrästä ja kuun vetovoimasta.

Sana perverssi on minulle negatiivinen. Eläimiin tai lapsiin sekaantuja tms yök. Lyhenne pervo on jostain syystä neutraalimpi.

Skenessä on kivaa, paljon mahtavia ihmisiä ja oikeasti hyviä keskusteluja ja kokemuksia. Täten en ole ajatellut jaksaa analysoida tätä tämän enempää.

LadyHera
(pervo, kinky, Sadisti, itsenäinen Domme, hullu kissanainen, gettonoita, työnarkomaani, korsteeni, omintakeinen makeinen etc etc) :)

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1744
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #5 : 04.03.2018, 13:34 »
Mä olen mielellään pervo. Joskus meen subbailee, mut useimmiten vaan pervoileen. Mut en tietty koekaan,  että pervo-sana tulis suoraan perverssistä (vaikka tottakai se tulee), mulle pervoilu on vaan kaikkee vapautunutta kivaa. Siis kaikkee sellast, mitä ei kehtais omalle äidille tai alaikäiselle lapselle kertoo.

Eli sanana mulle pervo on överisti positiivinen. Eikä nyt just tuu mieleen, että mikä sit pahalta tuntuis edes. Selkeestihän jokaisella on oma kaikupohja, joten toisen haukku on toisen kehu.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #6 : 04.03.2018, 13:55 »
Olen pervo, jos itse tai joku toinen pervo minua siten kutsuu. Pervo-sanaa on tarjottu suomennokseksi queer-termiin (muistaakseni), mutta sillä oli jo silloin ikävä kaiku liittyen tuohon perverssi-termiin.

On kyllä muitakin sanoja, jotka koen vieraaksi itselleni. Esim. horo on tällainen termi. Ei vaan.. ei. Ei. Nähdäkseni aika herkästi kulttuurin asenteet tiettyjä termejä kohtaan heijastuvat myös omaan pääkoppaani.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2018, 14:30 kirjoittanut bikantti »

godjat

Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #7 : 04.03.2018, 13:57 »
Minä taas koen olevani ehdottomasti perverssi tai pervo. Etenkin perverssi kuulostaa omaan korvaan jotenkin arvokkaalta, tyylikkäältä ja sopivasti poikkeavalta, vaikka toki sanakirjamerkitykset ovat tuttuja. Jos tutustuttaessa on pitänyt itseään jotenkin määritellä, niin olen käyttänyt jompaakumpaa hoksaamatta, että osalle nämä ovat kovin kielteisesti latautuneita.

Hauska kuinka erilaisia tuntemuksia ihmisillä näistä nimityksistä on! Musta taas tuntuisi tosi kummalliselta kutsua itseäni kinkyksi. Ei vaan sovi omaan suuhun yhtään, joten elämä jatkuu perverssinä.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #8 : 04.03.2018, 14:19 »
Kinky- sanasta tulee mieleen 50shades of grey, käsiraudat, blindfoldit ja hapsupiiskat. Ja kinkyys muoti-ilmiönä. Siksi en mielelläni käytä itsestäni sanaa kinky.
Piiskaamisessa, bondagessa tai vastaavassa en näe mitään pervoa. Noilla asioilla on pitkät perinteet, ihan corporal punishmenttina, ilman mitään seksuaalista yhteyttä.

Pervo menee pitemmälle. Minusta pervoa on vaikkapa insesti- roolileikit, adult baby, eläinseksistä kiihottuminen, ass smoothie, pissaenema, kakalla löträäminen, itsensä paljastelu, tai bareback gb. Tai 30 tuntemattoman miehen mällien nieleminen (been there done that). Minusta pervon määritelmä jonain luonnonvastaisena pitää edelleen paikkansa. Luonnollinen on sellaista mikä tulee luonnostaan, ilman että on ensin saanut idean vaikkapa alan leffasta. Ihan niinkun siellä eläinmaailmassakin ne jutut tulevat luonnostaan. Mut voiko kukaan ihan kirkkain silmin väittää että vaikka jogurtin kaataminen anaaliin on hänelle ihan luonnollista ja se tulee häneltä ihan luonnostaan ? En usko.


telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #9 : 04.03.2018, 14:51 »
Mä olen mielellään pervo. Joskus meen subbailee, mut useimmiten vaan pervoileen. Mut en tietty koekaan,  että pervo-sana tulis suoraan perverssistä (vaikka tottakai se tulee), mulle pervoilu on vaan kaikkee vapautunutta kivaa. Siis kaikkee sellast, mitä ei kehtais omalle äidille tai alaikäiselle lapselle kertoo.

Eli sanana mulle pervo on överisti positiivinen. Eikä nyt just tuu mieleen, että mikä sit pahalta tuntuis edes. Selkeestihän jokaisella on oma kaikupohja, joten toisen haukku on toisen kehu.

Juup, näin itselläkin. Ja onhan noita "hellittely-nimityksiä " muitakin vuosien varrella kuultu, vinoviettisetkin on aika hauska  ;D

Skadi

  • Vieras
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #10 : 04.03.2018, 15:03 »
Kieltämättä sana "pervo" kuulostaa munkin korvaan jotenkin väärällä tavalla likaiselta. Tulee mieleen just joku vanha setä, joka vaanii pikkutyttöjä puskissa päästäkseen esittelemään niille housujensa sisältöä. Sit kuitenkin sitä sanaa voi käyttää sillai itseironisesti läpällä, että "ai vanilijaa? Sori ei pysty oon liian pervo."  ;D

Kun meen miitteihin tai bileisiin, meen kinkymiitteihin tai -bileisiin, tai bdsm-bileisiin, mut en kyl sano koskaan, että pervobileisiin. Se kuulostais just joltain pedofiilisetien illanistujaisilta. Tai että kaikki siellä tekis vain näitä juttuja:
Minusta pervoa on vaikkapa insesti- roolileikit, adult baby, eläinseksistä kiihottuminen, ass smoothie, pissaenema, kakalla löträäminen, itsensä paljastelu, tai bareback gb. Tai 30 tuntemattoman miehen mällien nieleminen

... ja sit kuitenkin noissa bileissä yleensä vaan pari tyyppiä vähän piiskaa toisiaan ja vähän sidotaan ja sillai, hyvin kevyttä pienesti kinkyä meininkiä mut ei oikeastaan pervoa. Tai ehkä mä olen ollut vain väärissä bileissä.  :o

Vastauksena siis otsikkoon: olen pervo, mut lähinnä itseironisesti ja läpällä ja silloin, kun viittaan omiin mieltymyksiini kontekstissa "ei oo normaalia" (jolloin sanan alkuperäinen merkitys säilyy). Muuten oon vain BDSM:stä kiinnostunut henkilö, domme ja sadisti, ilman sen suurempaa lokerointia. :D

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #11 : 04.03.2018, 17:03 »
Kun meen miitteihin tai bileisiin, meen kinkymiitteihin tai -bileisiin, tai bdsm-bileisiin, mut en kyl sano koskaan, että pervobileisiin. Se kuulostais just joltain pedofiilisetien illanistujaisilta. Tai että kaikki siellä tekis vain näitä juttuja:
Minusta pervoa on vaikkapa insesti- roolileikit, adult baby, eläinseksistä kiihottuminen, ass smoothie, pissaenema, kakalla löträäminen, itsensä paljastelu, tai bareback gb. Tai 30 tuntemattoman miehen mällien nieleminen

Harmi ettei ole bileitä missä kaikki tekis vaan noita juttuja, koska toi ois paljo mielenkiintosempaa kun nykyiset bileet :D.

vila

  • Vieras
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #12 : 04.03.2018, 17:11 »
Kinky- sanasta tulee mieleen 50shades of grey, käsiraudat, blindfoldit ja hapsupiiskat. Ja kinkyys muoti-ilmiönä. Siksi en mielelläni käytä itsestäni sanaa kinky.
Piiskaamisessa, bondagessa tai vastaavassa en näe mitään pervoa. Noilla asioilla on pitkät perinteet, ihan corporal punishmenttina, ilman mitään seksuaalista yhteyttä.

Pervo menee pitemmälle. Minusta pervoa on vaikkapa insesti- roolileikit, adult baby, eläinseksistä kiihottuminen, ass smoothie, pissaenema, kakalla löträäminen, itsensä paljastelu, tai bareback gb. Tai 30 tuntemattoman miehen mällien nieleminen (been there done that). Minusta pervon määritelmä jonain luonnonvastaisena pitää edelleen paikkansa. Luonnollinen on sellaista mikä tulee luonnostaan, ilman että on ensin saanut idean vaikkapa alan leffasta. Ihan niinkun siellä eläinmaailmassakin ne jutut tulevat luonnostaan. Mut voiko kukaan ihan kirkkain silmin väittää että vaikka jogurtin kaataminen anaaliin on hänelle ihan luonnollista ja se tulee häneltä ihan luonnostaan ? En usko.

Täydellinen komppi.

Minä miellän itseni perverssiksi, kinkystä tulee mieleen enemmän sellainen raju tai maustettu seksi jonka raja vaniljaseksin kanssa on varsin liikkuva. Minä nuolin eilen omaa pissaani oksennusta pidätellen ihan vain siksi että käskettiin, ero vaniljaseksiin on selvä.

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1026
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #13 : 04.03.2018, 18:03 »
En pidä itseäni pervona,moni muu taitaa pitää  >:D
Teen mitä tykkään ja vain harvoin teen mistä en tykkää.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Oletko sinä pervo?
« Vastaus #14 : 04.03.2018, 18:05 »
Moni netissä väitellyt tuntee termin "cultural appropriation" (kulttuurien lainaaminen). Tämä tarkoittaa sitä, että vähemmistökulttuurin "omia" asioita käytetään valtakulttuurin edustajien keskuudessa. Osa pitää kulttuurien lainaamista luontaisena ja hyvänä asiana, koska tällä tavalla tuodaan vähemmistön asioita valtaväestön tietoon. Vaikka kulttuurin lainaaminen voidaan tehdä hyvällä maulla ja kunnioittavasti, osa (erityisesti social justice warriorit) näkee kulttuurin lainaamisen aina "rasismina" tai muuna syrjintänä.

Yksi esimerkki "kulttuurin lainaamisesta" on se että valkoihoinen ihminen naamioituu intiaaniksi naamiaisiin - toisten mielestä se on hieno juttu, varsinkin jos asu on historiallisesti tarkka jonkun intiaaniheimon asu ja puvun käyttäjä käyttäytyy hyvin. Toisten mielestä valkoisen ihmisen intiaaniksi naamioituminen on joka tilanteessa kamalan rasistista, vaikka asu olisikin oikeanlainen ja henkilön käytös olisi ollut kunnioittavaa intiaanikulttuuria kohtaan. Samoinhan kinkymaailman kuvaston lainaaminen on jakanut mielipiteitä - toisten kinkyjen mielestä esimerkiksi domina-tyyliin puhtaasti muotisyistä pukeutunut julkkis on tosi hieno, kun taas toiset kinkyt näkevät sen epäkunnioittavana. Kinkykuvastolla leikittelevä elokuva tai musiikkivideokin on kinkynäkökulmasta usein "karseeta rahastusta meidän jutulla ja levittää ihan väärää tietoa kun on taas tehty kinkystä joko rikollinen tai hullu".

Kulttuurien lainaamisen rinnalle onkin syntynyt "cultural reappropriation", eli kulttuurien takaisinottaminen. Se tarkoittaa sitä että syrjitty ihmisryhmä muuttaa itse syrjivien sanojen ja muiden syrjivien asioiden merkityksen positiiviseksi "omimalla" ne takaisin itselleen.  Tummaihoinen julkkis kutsuu itseään neekeriksi ja on ylpeä siitä. Romani menee stand-up klubille vääntämään mustalaisvitsejä. Luonnonsuojelija ilahtuu kuullessaan olevansa "ituhippi" tai "puunhalaaja". Homo koristelee kotioveensa kaiverretun "hintti" tekstin glitterillä.  Ja moni pervo on mielellään pervo ja hyvä niin.

Toki cultural reappropriationista huolimatta vähemmistöä loukkaavia sanoja olisi kohteliasta välttää, ellei ole täysin varma toisen ihmisen suhtautumisesta asiaan. Kaikki kinkyt eivät tahdo tulla kutsutuiksi pervoiksi, vaikka kutsuja itse olisi pervo ja ylpeä siitä.