Kirjoittaja Aihe: Subin käytös  (Luettu 7344 kertaa)

Puremua

  • Vieras
Subin käytös
« : 17.01.2014, 16:21 »
Olen tässä nyt lukenut kaikenlaista asiaa. Mutta yhtä asiaa en ole vielä löytänyt. Onko jotain hyviä kaytöstapoja, mitä subien tarvii noudattaa ( normaalien käytöstapojen lisäksi). Onko jotain rituaaleja tai muuta tiedettävää? 

Purppura

Vs: Subin käytös
« Vastaus #1 : 17.01.2014, 16:51 »
Oletetaan että nyt puhutaan käytöksestä kun sessio on päällä. Session ulkopuolellahan hyvien tapojen pitäisi riittää. Yleensä dom varmaankin kertoo subille miten tämän olisi käyttäydyttävä häntä miellyttääkseen ja kun eri ihmiset pitävät eri asioista, on yleisohjeita hankala antaa.  Pervocracyssä on melko hyvä blogi aiheesta 'good bottom'. Linkkaan sen tähän. http://pervocracy.blogspot.fi/2013/03/bottom-skills.html Nuo eivät niinkään ole käytöstapoja, vaan malli miten käyttäytyä. 'Tiedä mitä haluat, tiedä rajasi ja kerro se kumppanillesi.' on hyvä ohje. On myös hyvä tiedostaa mitä kumppani haluaa. Tämä selviää parhaiten keskustelemalla.  :P

Jos nyt käytöstavoista sanoo muutaman sanansen niin jotkut (eivät kaikki) tykkäävät että subi katsoo alas kun puhuttelee domia. Toiset sitten haluavat katsoa silmiin. Yleensä kai halutaan että domia puhutellaan kunnioittavasti. 'Herra / isäntä' jne. Itse en tykkää jos subi pakenee kosketusta, oli se hellä tahi kivulas. Toisaalta, joku voi tykätä siitä että subi yrittää paeta/rimpuilla. Tämän takia tuo yllämainittu kommunikaatio on hirveän tärkeää.

kettutyttö

  • Vieras
Vs: Subin käytös
« Vastaus #2 : 17.01.2014, 20:46 »
On vaan yksi tärkeä juttu... Jos joku vaattii että se on aina oikeassa koska se on dominoiva, se on aika todennäköisesti idiootti. Muuten, kaikki säänöt subeille ovat samat kun ne ovat domeille ja vaniljoille.

Fixx

  • Vieras
Vs: Subin käytös
« Vastaus #3 : 17.01.2014, 21:01 »
Oletetaan että nyt puhutaan käytöksestä kun sessio on päällä. Session ulkopuolellahan hyvien tapojen pitäisi riittää.
Tämäkin on ihan sopimusasia. Jos on hyvä 24/7-suhde niin D voi esittää, hmmm ovatko ne nyt sitten toiveita vaiko vaatimuksia  >:D
Aika olennaista on kuitenkin, että D kertoo mitä haluaa. Vaikka jotain Gorean-ohjesääntöjä olisikin olemassa, niin ei kaikki niitä arvosta.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1873
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Subin käytös
« Vastaus #4 : 18.01.2014, 09:59 »
Taaskin jokainen suhde on tapaus sinänsä. Fixx puhui jälleen asiaa.
Itseäni on alna kiinnostanut nämä käyttäytymissäännöt 24/7 tyyppisesti. Ei niinkää mikään Kyllä Herra - tyyli vaan jotain uniikimpaa. Vaikka niin, että on joku sana tai tapahtuma, johonka subin pitää vastata jollain sanalla tai teolla. Esim kuullessaan sanan Helsinki tulee rapsuttaa takapuolta - se voisi olla hmm juuri sellaista arkeen vaikuttamista, mistä pidän.

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Subin käytös
« Vastaus #5 : 18.01.2014, 12:20 »
Dominovia itse aina määrittelee millasen käytöksen subilta vaatii/toivoo, siihen sitten subi joko nöyrtyy tai lähtee. Mutta itse pidä aina tärkeinpän sen miten asiat perustelen subille, eli jos subi kysyy mikis asiat tehdää jotenkin, niin silloin itseni pitää pysty paerustelemaan se. Tämä toisaalta on se juju mistä itse pidän eniten, jolloin itse joudun näkemään vaivaa siihe mitä vaadin, jolloin vaatimisesta tulee hyvin iso osa juuri tekemistä.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Subin käytös
« Vastaus #6 : 18.01.2014, 12:46 »
Luulenpa että tästä on ollut monenlaista keskustelua jo Tyrmän D/s-alueella. Eikö tämä ketju sopisi paremmin sinne?
http://www.bdsmbaari.net/index.php?board=41.0

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Subin käytös
« Vastaus #7 : 18.01.2014, 13:14 »
Miten näin yleissivistyvä keskustelu halutaa siirtää suljetulle alueelle?

misuli_n

Vs: Subin käytös
« Vastaus #8 : 18.01.2014, 13:34 »
Mietteitä tästä aiheesta:
Subin käytökseen vaikuttaa myös dom.
Jos on hyvä D/s suhde, niin myös s voi toivoa ja niitä toiveita myös kuunnellaan ja otetaan huomioon.
Molemminpuolinen kunnioitus.

Jos joku dom tulisi minulle esittämään vaateita sillä perusteella, että hän on dom, niin en tottelisi, enkä arvostaisi.
Arvostus pitää ansaita ja näyttää myös, että siihen on perusteet.

***
Pidän riiteistä, tavoista.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2014, 15:00 kirjoittanut misuli_n »

misuli_n

Vs: Subin käytös
« Vastaus #9 : 18.01.2014, 14:16 »
... ... ...
 Onko jotain rituaaleja tai muuta tiedettävää? 

tässä linkissä on keskustelua alistuvan asennoista.
http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=3044.0

Kuitenkin jokainen suhde  on erilainen ja jokaisessa suhteessa varmaan omanlaiset tavat
tai muokkautuvat niin mieltymysten mukaan.

-katy-

  • Vieras
Vs: Subin käytös
« Vastaus #10 : 19.01.2014, 18:57 »
Omasta mielestä sitä osaa ns. normaalit käytöstavat. Vaikeeta olisi oppia varmaankin aivan poikkeavia käytöstapoja,sellaisia mihin ei ole tottunut ja ovat ihan vieraita.
Jollain lailla olen semmoisen "luonnollisen ja luontevan" käyttäytymisen kannalla.

Jos henkilöstä aistii luontaisen auktoriteetin ja voi ikäänkuin automaattisesti kunnioittaa, ei kai mitään käytösongelmia silloinkaan ilmene.

Jos D on läheinen ja rakkaaksi tullut,voisi kai jotain naurettavia ja noloja sulkeisia kestääkin siis tehdä jotain,mihin ei ole tottunut ja on siellä kuuluisan mukavuus rajan ulkopuolella hieman tai paljonkin- mutta menisikö se lopulta nauruksi kun käyttäytyisi niin eri tavalla-

Jos pitäisi aina avata ovet D:lle, kulkea pari metriä silti perässä ja palvella ja tehdä kaikki puolesta,kantaa kaikki kauppakassit,vasaroida ja rakennella,olishan se kyllä mulle vaikeeta-pidän kumminkin siitä että joskus jotain tehdään minunkin puolesta eli osoittaa arvostusta tai epäarvostusta siten
:)

Onhan se varmaan niinkin,että tuskin on vaikea löytää niitä erheitä ja heikkouksia,jos sille tielle lähdetään-vaikka tikusta asiaa ;D
« Viimeksi muokattu: 19.01.2014, 19:23 kirjoittanut katy »

tonyh

  • Vieras
Vs: Subin käytös
« Vastaus #11 : 19.01.2014, 23:00 »
Olen tässä nyt lukenut kaikenlaista asiaa. Mutta yhtä asiaa en ole vielä löytänyt. Onko jotain hyviä kaytöstapoja, mitä subien tarvii noudattaa ( normaalien käytöstapojen lisäksi).

  Kai kohtelias subi vähän parkasee, jos sitä huitastaan vaikka laudanpätkällä takalistoon. Pitääkö myös domin olla kohtelias subille, kun pääsi pätemään? Saako kirkkoon mennä hattu päässä?

Marimintti

Vs: Subin käytös
« Vastaus #12 : 20.01.2014, 09:12 »
Kysyjä voisi vähän tarkentaa millaista tilannetta tarkoittaa. Tässäkin ketjussa keskustellaan jo melko monesta erilaisesta.

Hyvät käytöstavat koskevat kaikkia, eivät siis ole subien yksinoikeus ja niillä pärjää jo pitkälle. Samoin kuin vaniljamaailmassakin.

Suhteessa taas voidaan noudattaa suhteen osapuolien sopimia käytöstapoja. Niistä ei voi päätellä mitään yleisiä normeja. Ne kuuluvat sen suhteen hyviin käytöstapoihin. Niiden arvosteleminen suhteen ulkopuolelta on yleensä huonoa käytöstä. Omassa suhteessaan voi sitten olla niinkuin itse haluaa. Harva kaipaa neuvoja omaansa.

Jos kysyjä halusi tietää miten herättää dominoivan huomio jonkinlaisella "subikäytöksellä", niin se poikkeaa jo vaniljamaailmasta. Tosin siinäkin kannattaa olla varovainen. Harva dominoiva pitää siitäkään, että heille alistutaan väkisin. Sama pätee dominoiviin, ei pidä alistaa tai kohdella "kuin subia", jos toinen ihminen ei sitä halua. Olemalla oma itsensä ja käyttämällä tervettä järkeä pääsee jo aika pitkälle. (Kun puhutaan subin käytöksestä, niin ainakin oma oletukseni on, että subilla voisi olla jonkinlaisia haluja alistua valitsemalleen ihmiselle.) Ja aina kannattaa muistaa myös se, että me kinkyt haemme hyvinkin erilaisia asioita. Kannattaa aina tutustua siihen ihmiseen, josta on kiinnostunut ja keskustelemalla yrittää saada selville kohtaavatko omat ja toisen halut ja tarpeet.


stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Subin käytös
« Vastaus #13 : 20.01.2014, 10:07 »
Subi tai ei, akat tekee mitä sanotaan.  ;D
Ja koska en ole subi, tai akka, käyttäydyn kuten haluan.  :o

 ;D

RMK

  • Vieras
Vs: Subin käytös
« Vastaus #14 : 20.01.2014, 10:45 »
Nii just! :o Eiku..