Äänestys

Oletko narsisti?

Olen dominoiva, ja narsisti
Olen dominoiva, mutta en koe olevani narsisti
Olen alistuva, ja narsisti
Olen alistuva, mutta en koe olevani narsisti
Olen narsisti, mutta en ole dominoiva tai alistuva
En ole narsisti, enkä myöskään dominoiva tai alistuva

Kirjoittaja Aihe: Tämä kysymys paljastaa narsistin  (Luettu 9231 kertaa)

Glori

  • Vieras
Tämä kysymys paljastaa narsistin
« : 09.08.2014, 14:11 »
Narsismi oli hiljattain mediassa esillä Helsingin Sanomien kertoessa tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan yksi kysymys paljastaa onko ihminen narsisti vai ei. Tutkimukseen osallistui 2200 henkilöä ja sen tulosten mukaan uusi, yhden kysymyksen testi on kilpailukykyinen muiden vastaavien testien kanssa.

Lainaus
Tutkijoiden mukaan yhteen kysymykseen vastaamalla narsisti paljastaa itsensä. Kysymys kaikessa yksinkertaisuudessa on tämä: Oletko narsisti?

Helsingin Sanomat aiheesta.

Iltasanomien artikkeli aiheesta - Tämä kysymys paljastaa narsistin. http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288722519304.html


Narsismi on aihe joka on myös tullut esiin useissa foorumin ketjuissa. Tässä aiheesta pieni kysely*, jolla saadaan jos tutkimukseen uskomista, osviittaa narsistien määrällisestä suhteesta ei narsistisiin käyttäjiin kyselyyn vastanneiden keskuudesta. Tai jotain.



*tässä kyselyssä dominoiva = myös top, sadisti, päättävä ja toimiva osapuoli / alistuva = myös bottom, masokisti, vastaanottava osapuoli

« Viimeksi muokattu: 09.08.2014, 15:34 kirjoittanut Glori »

-katy-

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #1 : 09.08.2014, 14:46 »
Entähän sitten jos on jonkin verran narsistisia piirteitä, mutta ei kuitenkaan täyty varsinaisen luonnehäiriön mitat. Esim. jos joskus kokee kateutta jostain, ei se vielä tee narsistiksi. Mutta ehkä tuo yksi kysymys on sitten toimiva.
Ekaksi tuli mieleen, että onhan sitä narsisti,mutta sitten mietin kokonaisuutta vähän tarkemmin

alabamatattoo

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #2 : 09.08.2014, 15:13 »
Hassusti otsikoitu tuo lehti juttu  :o
 Itse olen ymmärtänyt, että narsisti ei itse tajua olevansa narsisti / kieltää asian, niin kuka älyvapaa on keksinyt, että kysymällä " oletko narsisti?" asia paljastuisi...


Glori

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #3 : 09.08.2014, 15:24 »
Minäkin olen kuvitellut etti narsisti tunnista narsismiaan. Jutun perusteella asia olisi ihan toisin.


Lainaus
--- "Narsistit ovat usein ylpeitä narsismistaan. Heiltä voi kysyä sitä suoraan, sillä he eivät näe narsismia negatiivisena ominaisuutena. He kokevat olevansa parempia kuin muut, joten he voivat myös sanoa sen julkisesti", sanoo Bushman.---

balthazar

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #4 : 09.08.2014, 15:24 »
Itse olen ymmärtänyt, että narsisti ei itse tajua olevansa narsisti / kieltää asian, niin kuka älyvapaa on keksinyt, että kysymällä " oletko narsisti?" asia paljastuisi...
Hassut otsikot suomessa :love:

Leipätekstihän paljasti tuon yhden kysymyksen antavan vertailukelpoisia tuloksia verrattuna laajempaan psykologiseen tutkimukseen.

Otsikko: "Tämä kysymys paljastaa itsetietoisen narsistin" olisi ollut toki tarkempi, mutta ei läheskään totuttua suomalaista journalistista tasoa ::)

Muoks: Helsingin Sanomien jutun linkki ei toimi oikein, korjattu: Helsingin Sanomat

submit

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #5 : 09.08.2014, 15:26 »
Kyl siinä taitaa olla totta ainakin toinen puoli.

Itse tunnen ainakin yhden henkilön, joka tunnustaa olevansa narsisti. Se, mikä on sairaalloista narsismia, taitaa olla vaikea määritellä. Ehkä raja menee siinä, milloin toiminta on säännönmukaisesti muita vahingoittavaa.


Glori

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #6 : 09.08.2014, 15:35 »

Muoks: Helsingin Sanomien jutun linkki ei toimi oikein, korjattu: Helsingin Sanomat

Kiitos :) Korjasin myös avausviestiin

LoD

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 225
  • Haluttu ja rakastettu elämännälkäinen AlfaNainen
  • Galleria
    • Mieleni pimeitä syövereitä
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #7 : 09.08.2014, 17:57 »
Vaihtoehdoista puuttuu: Olen narsisti ja lisäksi dominoiva ja alistuva...  >:D

Salix

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 721
  • Wide awake...
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #8 : 09.08.2014, 21:14 »
Varmasti ihan toimiva systeemi - tavallaan... Todennäköisesti lähes kaikki, jotka vastaavat "olen narsisti" sitä ovat, mutta paljastaako tuo jokaisen narsistin? Tuskin. Jokaisen sairaalloisen narsistin? Tuskin. Kyllä se yksi sairaalloisen narsistin ominaispiirteitä edelleen on, ettei tämä ominaisuutta itsessään tunnista.

Vaikka mikäpä minä olen asiaa arvioimaan, kun en ole lanttulääkäri, olemaan vain yhden sellaisen tielle työelämässä joutunut...  >:(

-katy-

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #9 : 09.08.2014, 22:05 »
Yhdessä vaiheessa tai silloin kun tästä alettiin enemmän puhua,kuten myös läheisriippuvuuksista jne.tuntui,että lähes kaikki ovat jotenkin sairaita,itsekin.
Silloin ei aina ehkä muistettu erottaa näitä kahta toisistaan. Eihän se tosin ihan helppoa olekaan,mutta kun elää asian kanssa läheisen muodossa,silloin sen tajuaa viimeistään kun on liian myöhäistä.> Kun siis itse on se vikapää ja sairas ja avuton,avun tarpeessa jne.<

http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuush%C3%A4iri%C3%B6

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #10 : 10.08.2014, 10:29 »
Olettaako kyselyn tekijä, ettei fetisisteissä ole lainkaan narsisteja, jotka haluaisivat myöntää sen?

Glori

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #11 : 10.08.2014, 10:38 »
Olettaako kyselyn tekijä, ettei fetisisteissä ole lainkaan narsisteja, jotka haluaisivat myöntää sen?

Kysymysten muotoilija varmastikin oli ajatellut, että noista kahdesta viimeisestä vaihtoehdosta saattaa yleiskinky, fetisisti tai muulla termillä itseään kuvaileva löytää vastausvaihtoehdon kysymykseen onko narsisti vai ei.

Tokikaan en ole varma, koska en muotoillut kysymysvaihtoehtoja, postasin vain.

Potulny

Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #12 : 10.08.2014, 13:50 »
Jokaisessa meissä on varmaan jonkin verran narsistin "vikaa". Eri asia on sitten kuinka paljon ja millä tavalla ae ilmenee. Itse olen aikoinani narsistin kanssa asunut pidemmän tovin ja hän ei kyllä myöntänyt koskaan olevansa narsisti. Kyllähän sitä voi kysyä ja varmaan os narsisteista varmaan asian myöntää, mutta ei todellakin kaikki. Siksi mä en usko tuon kysymyksen vastaavan muuhun kuin siihen onko ihmisellä omasta mielestään narsistisia piirteitä.

Qumma

Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #13 : 10.08.2014, 14:34 »
Olen narsissi  :love:

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #14 : 10.08.2014, 14:58 »
Narsismi suojelee ihmistä hyväksymistä kaikkea mitä kuulee, eli muodostaa terveessä muodossa kritiikin. Jolloin ihminen voi valita turvallisen ympäristön itselleen, jolloin voi luottaa siihen että perusasiat ovat kunnossa. Epäterve narsismi on yleensä johdettu miehiin, mutta juuri narsisti äidit ja nykyään maailman naisista yleiskuvan prinsessa antava media, tulee mukavasti narsistin myös naisille suomaan kunnan narsismista,  joiden suojelijana reissussa miehet joutuvat, kun eivät uskalla sanoa sanaakaan vastaan peläten joutuvansa hylätyksi.

No, niin taas päädyttiin profeministeihin,  jotka näkevät naisen tasa-arvoa ajamisen etusijalle, vaikka nainen käyttäytyy ihan millä tahansa tavalla. Toisaalta myös unohtavat tasa-arvoa tuovan tasa-vastuun,  joita he eivät ymmärrä naisilta vaatia, joista pahin on se, että nainen ei joudu koskaan sanoista kantamaan vastuuta.