Äänestys

Oletko narsisti?

Olen dominoiva, ja narsisti
Olen dominoiva, mutta en koe olevani narsisti
Olen alistuva, ja narsisti
Olen alistuva, mutta en koe olevani narsisti
Olen narsisti, mutta en ole dominoiva tai alistuva
En ole narsisti, enkä myöskään dominoiva tai alistuva

Kirjoittaja Aihe: Tämä kysymys paljastaa narsistin  (Luettu 9209 kertaa)

Master T

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #15 : 10.08.2014, 15:24 »
Tuon tutkimuksen havainto, että narsistit ovat ylpeitä narsismistaan, pitää arkikokemuksen perusteellakin paikkansa.

Narsismi-sanaa käytetään usein tarkoittamaan varsinaisen narsismin lisäksi  kaikenlaista vähänkin itsekästä käyttäytymistä. Siitä ei varsinaisessa narsismissa ole kyse.

Guiden esityksissä usein nähdään naiset ja miehet vastakkain. Minä en ole kokenut maailmaa noin. En ole koskaan ajatellut, että narsismi olisi jotenkin miesten ongelma tai, että se jotenkin liittyisi sukupuoleen. Onko yleinen käsitys toinen kuin minun?

Vastuun näen kuuluvan valtaan. Mitä enemmän on valtaa, sitä enemmän on oltava vastuuta. Vastuuta ei voi, eikä pidä, vaatia sellaiselta, jolla ei ole valtaa. Tasa-arvon näen muuna kuin valtakysymyksenä. Ihmisillä on oltava yhtä suuri arvo. Vallan määrä voi vaihdella ihmisten kesken ja samalla vastuun määrä, mutta jokaisella on oltava sama ihmisarvo (tasa-arvo).

Ilmeisesti se, mitä tarkoitetaan tasa-arvolla, vaihtelee ihmisten mielissä. Mikäli sillä tarkoitetaan vallan tasajakoa, on silloin tietenkin myös vastuun jakauduttava samoin. Tuollainen vallan tasajako ei maailmassa koskaan toteudu täysin, eikä ole minusta toivottavaakaan, ainakaan kaikissa asioissa. Jos noin ei ole, ei vastuutakaan pidä jakaa tasan.

Aino

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #16 : 10.08.2014, 19:14 »
Ehkä olisi jälleen syytä muistaa, että psyykkisesti terveetkin ihmiset omaavat narsistisia piirteitä, olisi jopa huolestuttavaa, jos näin ei olisi. Narsistiseen persoonallisuushäiriöön taas kuuluu empatiakyvyttömyys, sekä häpeän- ja syyllisyydentunteiden puute. 

Lainaus wikipediasta:
Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena. Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia. Terveen narsistista itsensä toteuttamista voidaan pitää elämänhaluisen elämän edellytyksenä. Terveellä narsistilla on rikas tunne-elämä ja sen myötä kyky kokea voimakkaita tunteita ja innostusta. Hyvän itsetunnon ansiosta narsisti pystyy tarvittaessa olemaan myös yksin, ja terveen narsismin avulla ihminen kykenee selviytymään elämän kriiseistä ja kovistakin koettelemuksista.

Lähde: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Narsismi

Teerveestä narsismista: http://yle.fi/uutiset/terve_narsismi_on_hyva_asia__uskalla_ottaa_paikkasi/6968640

eugénie

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #17 : 11.08.2014, 00:27 »
Itsensä rakastaminen on tervettä. On muakin narsisistiksi sanottu, mutta se oli vaan yhdessä pitkässä parisuhteessa... :)

 Kinkymarkkinoilla ei ole leimaa isketty eikä kuulemma ole sellaista pers.häiriötä (LOL). Hmmmm.....alistuva narsisti, ilmankos olenkin niin hankala tapaus, että kaikki söpöt naiset hermostuvat ;)

eugénie

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #18 : 11.08.2014, 00:32 »
Vaihtoehdoista puuttuu: Olen narsisti ja lisäksi dominoiva ja alistuva...  >:D

Niinpä! Sun aikoihinhan mä tuon tsoukinpuolikkaan tuosta Narsistien Uhrien Tuesta keksin ;D tosin en ole yhtään varma, oletko juuri sinä narsisti. Voimakas switch-taipumus hiukan vähentää sitä riskiä, in my opinion. So rest in peace, my dear. :D

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #19 : 11.08.2014, 05:07 »
Ja uskotte että vastasin rehellisesti jos olen? >:D Hienoa >:D


eugénie

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #20 : 11.08.2014, 05:15 »
Ja uskotte että vastasin rehellisesti jos olen? >:D Hienoa >:D

Eihän täällä ole yksikään dominoiva asiaa myöntänyt, koska ilmapiiri on nyt narsismia vastaan. Selvää manipulointia ja narsistien kylmää laskelmallisuutta taas, hiiteen tuollaiset turhat tutkimukset :D narsisti myöntää narsisminsa vain kun hän katsoo sen itseään hyödyttävän.

Dominanssi

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #21 : 12.08.2014, 23:52 »
Nyt sinne ilmestyi ensimmäinen tunnustus.
Tuossahan ei anneta vaihtoehtoja valita terveen ja vähemmän terveen narsismin väliltä,
terveeksi kyllä itse itseni koen. Muilla toki voi olla muitakin näkemyksiä ja nekin voivat olla ihan oikeita ;)

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #22 : 14.08.2014, 15:35 »
Olettaako kyselyn tekijä, ettei fetisisteissä ole lainkaan narsisteja, jotka haluaisivat myöntää sen?

Tuskinpa vaan... Harvemmin pelkkä fetisismi tuo narsistista persoonallisuushäiriötä esiin. Ihmiset kumminkin on aina enemmän tai vähemmän hallitsevia ja hallittavia tyyppejä.

Horisontintörmäyttäjä

Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #23 : 15.08.2014, 21:47 »
Tällainen yhden kysymyksen metodi on kyllä harvinaisen naurettava.
Yhtä hyvinhän voisi kysyä vaikka, että oletko skitsofreeninen? jne.
Sitä paitsi ihmisethän käsittävät narsismin eri tavoin, joten käsitettä ei olisi suotavaa käyttää tuolla tavoin suorissa kysymyksissä.
Mediassa toitotetaan narsismia siihen malliin, että voisi kuvitella joka kolmannen ihmisen olevan narsisti. Oikeasti kyseessä on kuitenkin harvinainen persoonallisuushäiriö. Wikipedia-artikkelissa puhutaan melko harhaanjohtavasti terveestä narsismista (käsite on psykoanalyysistä ja sinällään pätevää tekstiä, mutta hieman ongelmallista tuoda sitä noin suoraan nykyaikaan). Narsismi on persoonallisuushäiriö ja terve itsetunto puolestaan on normaalia ja toivottavaa.
Kysymys on osoitus nykypsykiatrian tietystä alennustilasta, jossa tärkeintä on saada numeroita ja tuloksia, alalla vallitsee kvantifioimispakko ja määrällisten menetelmien ylivalta. Vaikeista asioista halutaan vääntää väkisin yksinkertaisia. Tuloksia ja numeroita tällaisilla kysymyksillä saa kyllä helposti, mutta laatu voikin olla sitten toinen juttu. 
Kokeneenkin asiantuntijan on vaikeaa tunnistaa narsismia ja se vaatii pitkiä haastatteluja ja laajoja kyselyitä. Oikea narsisti voi halutessaan huijata tutkijoita mennen tullen, koska narsisti on usein taitavan manipuloimaan toisia.

Nick

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #24 : 15.08.2014, 21:54 »
Tällainen yhden kysymyksen metodi on kyllä harvinaisen naurettava.
Lainaus
 
Kokeneenkin asiantuntijan on vaikeaa tunnistaa narsismia ja se vaatii pitkiä haastatteluja ja laajoja kyselyitä. Oikea narsisti voi halutessaan huijata tutkijoita mennen tullen, koska narsisti on usein taitavan manipuloimaan toisia.

Narsisti ei "jää kiinni" asiantuntijalle koskaan, ainoa keino on lähipiirin haastatteleminen. Siihen nähden suora kysymys voi toimia hyvinkin, sen voi realistisesti toteuttaa ja ilmeisesti metodi on kilpailukykyinen.

Tosin ainoa henkilö jonka tiedän narsistiksi vastaisi kieltävästi  :))

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #25 : 16.08.2014, 14:41 »
Näin ollen on parasta olla esittämättä kysymystä, mikäli kysyjä ei halua paljastua narsistiksi.  >:D

SirMichael

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 283
  • Kiintiö pervo
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #26 : 17.08.2014, 11:20 »
Moon narsissi

Synti

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 160
  • Voroileva kisu
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #27 : 30.04.2015, 12:36 »
Kyllähän kaikista löytyy ainakin ajoittain narsistisia piirteitä ja se nyt vaan menee niin..  Mutta kun monet niistä tunnusmerkeistä täyttyy kerta toisensa jälkeen, säännönmukaisesti ja ihminen saa otteeseensa ja ajaa sinut suohon imien kaikki voimasi syytöksillä ja marttyyriydella, pelaamalla mielelläsi... ja kun siitä pääsee irti, tajuaa miten helvetin onnekas sitä oli, että siihen ei mennyt enää yhtäkään päivää enempää.

Mutta ei tuosta kysymyksestä sen urpon kohdalla ollut kyllä apua.  O:-)

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #28 : 30.04.2015, 14:40 »
Suurin osa naisista määrittelee miehet joilla on oma mielipide narsisteksi, sillä eivät ole tottuneet kuulemaan vastaväitteitä. Eli ovat tottuneet helppoon elämään, jossa mies yrittää toteuttaa heidän kaikki toiveensa ilman vasta väitteitä. Toisaalta nämä naiset eivät ymmärrä itse olevan hyvin lähellä narsismin perusajatusta, josta näkyvin puoli on kuunteleminen ja sen ymmärtäminen keskustelua.

Myssy

Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #29 : 30.04.2015, 17:50 »
Hei, mä kuulun kolmasosaan. Eli alisuva, joka ei koe itsensä narsistiksi.