Kirjoittaja Aihe: Norja kieltänyt syrjinnän fetisismin ja BDSM-harrastuneisuuden perusteella  (Luettu 6885 kertaa)

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 779
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Kuulostaa asialliselta.

Kuinkahan paljon ja minkätyyppistä syrjintää henkilön paljastuneeseen/avoimeen BDSM-aktiviisuuteen liittyen mahtaa esiintyä? Suomessa olen joskus keskustelufoorumeilla nähnyt viitattavan esim. lasten huoltajuuskiistoihin, mutta mitään faktoja syrjinnästä en tiedä. Mutta kyllähän tuollainen julkinen kannanotto, kuten Norjan tapauksessa on hyvä asia. Itselle tulee mieleen esim. mahdolliset ongelmat työpaikalla, jos sattuu olemaan jossakin sen tyyppisessä työpaikassa, jossa ammatinharjoittajan BDSM-suuntautuneisuutta ei välttämättä katsota hyvällä.

Täällä on esimerkkitapauksia maailmalta:

http://www.revisef65.org/discrimination.html

Suomesta nyt tulee mieleen lähinnä Iran juttu.

Itse en jaksa aina innostua uudesta pilkuntarkaksi menevästä lainsäädännöstä ja epäilen sen tehoa ihmisten asenteisiin. En tosin tiedä, mikä tilanne Norjassa oli. Voihan olla, että joissain tilanteisa siitä voi olla apua, jos vaikka pomminvarma BDSM:ää harjoittavan henkilönsyrjintätäpaus ilmenee, ei olisi epäselvää, että se olisi laitonta.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2013, 22:18 kirjoittanut Stylos »

Koo

  • Vieras
Kantani on, ettei lainsäädännöllä ihmisten asenteisiin vaikuteta, eli kenenkään arkielämä ei helpotu - mutta eipä tule oikeudellisia seuraamuksia jos niitä nyt niin kovin on tullutkaan!

Ja ihan ooteenä, otsikko assosioituu päässäni koko ajan fooruminickiin Norja jonka kyllä arvelen kieltäisivän syrjinnän ihan millä perusteella tahansa...  8)

Fixx

  • Vieras
Mä olen tässä odotellut mitä Norge aiheesta jyrähtää.

kide

  • Vieras
Mä olen tässä odotellut mitä Norge aiheesta jyrähtää.
:))
Johan kielsi.

candyflip

  • Vieras
Ja ihan ooteenä, otsikko assosioituu päässäni koko ajan fooruminickiin Norja jonka kyllä arvelen kieltäisivän syrjinnän ihan millä perusteella tahansa...  8)

Juu naureskelin kyllä täällä itsekin otsikolle postauksen jälkeen :>

Yritin googletella tätä lakia, että olisi jutulle saanut vähän laajemman pohjan. Nopealla etsinnällä ei kuitenkaan löytynyt kuin ns. alan sivustojen uutisointeja. Epäilen, että tässä on käynyt vähän samalla tavalla kuin f65:n poistamisessa sairausluokituksesta Suomessa - tavoite saadaan läpi, mutta saavutukselle ei haluta julkisuutta. Luulenkin, ettei Norjassa ehkä yhteiskunnallisesti ole sen vapaamielisempää näiden asioiden suhteen kuin Suomessa.

Toisaalta Norjan SMil näyttäisi olevan yhteiskunnallisesti aktivoituneempi, kuin nämä kotimaan järjestöt. Joten enpä tiedä, pitänee käydä tarkastamassa tilanne.

Tuolta löytyy lisää asiaa jos osaa norjaa tai jaksaa google-translateta: http://www.smil-norge.no/

[edit: kielioppinatseilin]

mastervsop

  • Vieras
Mä olen tässä odotellut mitä Norge aiheesta jyrähtää.

Siksi minäkin tämän avasin mutta petyin.. norjalaiset... nuo ikuiset syvään kumartelevat tosiviikingit ;)