Baarin kannatusmaksut
Mitkä on teille joitain sukupuoleen tai muuhun sosiaaliseen rooliin liittyviä asioita, joita olette pitäneet ns. luonnollisina (esim. toyn esimerkki siitä miten poikien piti työntää autoa, tytöt eivät saaneet), mutta olette jossain vaiheessa tulleet siihen tulokseen, että asia ei olekaan niin yksinkertainen?
Mä luulen, että tässä keskustelussa on järkevintä jättää huomiotta kommentit, joiden kirjoittaja selkeästi kieltäytyy tarkistamasta näkökantojaan tai esittää selvästi hupsuja näkemyksiä.
Ei kai kukaan sukupuoltaan päätä, vaan on mitä on.Jos oikeasti joku jaksaa vielä vuonna 2020 väittää, että sukupuoli olisi jotain muuta kuin performatiivinen psykososiaalisdynaaminen kokonaisuus, niin on kyllä höpsöä. Ette kai te ihmisten henkilötietoja lähde väestörekisteristä kaivamaan, että saatte sen juridisen sukupuolen tietää? Eikä sekään ole mitään muuta kuin yhdessä sovittu tapa jaotella väkeä fysiologian perusteella. Jos taas väite on, että sukupuolen merkitys rajautuu fysiologiaan, niin on kyllä posketon väite. Meillä on isot sosiaaliset sukupuolinormit jotka ei mitenkään liity vartalon muotoon.Minä olen mies koska koen itseni mieheksi, en siksi, että jalkojeni välissä on hassut killuttimet. En ole itse kokemustani valinnut, enkä koe, että voisin alkaa kokea itseni naiseksi. Jos joku muu kokee itsensä joksikin muuksi kuin mieheksi tai naiseksi, niin sitä kokemusta on vähän höpsöä lähteä kiistämään.Miten se edes toimisi? Meinaatteko, että voisi mennä sanomaan, että "on kyllä nyt väärin koettu"?Feminismissä parasta on se, että siinä tajutaan, että sukupuoli on yksilötason asia, eikä yhteiskunnan saneltavaksi soveltuva hallinnan kohde.Mä luulen, että sukupuolten erotteleminen yhteiskunnan tasolla ei mitenkään välttämättä ole väistämätön asia, vaikka rajatut tilat ovatkin usein etenkin vähemmistöjen kannalta hyvä asia. Mltä mieltä olette muut feministit tästä ajatuksesta?
Lainaus käyttäjältä: salix_alba - 13.03.2020, 11:45Mitkä on teille joitain sukupuoleen tai muuhun sosiaaliseen rooliin liittyviä asioita, joita olette pitäneet ns. luonnollisina (esim. toyn esimerkki siitä miten poikien piti työntää autoa, tytöt eivät saaneet), mutta olette jossain vaiheessa tulleet siihen tulokseen, että asia ei olekaan niin yksinkertainen?Joskus teininä luulin, että viihteessä näkyvien tyttö- ja naishahmojen paskuus johtuu siitä, että tytöt ja naiset nyt vaan ovat ärsyttäviä, avuttomia ja epäloogisia. Sittemmin olen käsittänyt, että se johtuu siitä, että naishahmot on suurimman osan ajasta kirjoitettu hävyttömän huonosti, eikä median ylläpitämä naiskuva millään tavalla vastaa mun tosielämän kokemuksia. Onneksi nykyään on asiat alkaneet vähän muuttua fiktiossakin.Tuohon teini-iän kokemukseen naisten huonoudesta toki varmaan vaikutti myös se, että kasvoin konservatiivisissa ympyröissä, missä kirjaimellisesti hoettiin että mies on perheen pää, mies on kyvykäs johtaja ja nainen tämän alamainen. Ja tietenkään en nähnyt niiden piirien naisten tekemää taidokasta työtä (lasten- ja kodinhoito, perheen arjen organisoiminen) osoituksena kyvykkyydestä, koska misogynia ja oletus siitä, että nämä asiat nyt vaan maagisesti tapahtuvat kun cisheteronainen vähän kättään heilauttaa.
Komppailen Toyta tässä erottelukysymyksessä! On hyvin ymmärrettävää, että joskus halutaan rajattuja tiloja/tapahtumia. Rajatessa tulisi mun mielestä vaan harjoittaa selkeyttä. Esimerkiksi musta ei olisi itsessään huono juttu, jos vaikkapa cisnaiset haluaisivat rajata itselleen omia ryhmiä/tiloja, mutta silloin rajausta ei kannata sanoittaa "vain naisille". Ja tietenkin mitä tulee välttämättömiin tiloihin (vessat, pukkarit), niin mun mielestä kaikille ihmisryhmille pitäisi järjestää mahdollisuus hyötyä niistä turvallisesti joko muuttamalla rajausta tai järjestämällä uusia tiloja. Tämä koskee sekä fyysisiä toimintarajoitteita että mielivaltaista sosiaalista ulossulkemista.Nämä pukkarikysymykset on mielenkiintoisia. Onko "ei miehiä ja naisia voi pistää samaan pukkariin kun miehet ahdistelee naisia"-kysymyksessä sukupuolisegregaatio hyvä ratkaisu pidemmän päälle, vai pitäisikö unisex-pukkareihin vaan kehittää tehokkaita käytäntöjä sen takaamiseen, että mitään epämiellyttävää ei tapahdu ja kaikki käyttäytyvät kunnioittavasti? Oon joskus lukenut paikasta, jossa unisex-pukkarit olivat normi eikä kukaan kokenut niitä kohauttaviksi, mutta valitettavasti lukemisesta on aikaa enkä yhtään muista, mihin tää juttu sijoittui. Olisi kiva löytää se. Pohdin myös, että hälventäisikö unisex-tilojen yleistyminen sitä miesten ja naisten välistä mystiikkaan perustuvaa vastakkainasettelua, jota cisheterokulttuurissa pidetään yllä?
Mun mielestä on mahtavaa, että muutkin kuin pari hassua ukkoa (joihin itse lukeudun) uskaltautuu lopultakin avaamaan suunsa täällä! Teillä on todnäk relevantimpaa sanottavaa feminismin hyödyllisyydestä ja piirteistä kuin meillä.
Munkin mielestä on ihan upeaa, että feministimiehet ottaa puheenvuoroja. Olen miettinyt, että liittyykö monien miesten feminismivastaisuus siihen, että oman valta-aseman menettäminen on uhkaavaa. Jos taustalla lymyää ajatus siitä, että ne toiset sitten tulee kohtelemaan miehiä samalla tavalla kuin miehet ovat pitkään kohdelleet muita? (Vaikka sehän ei ole tarkoitus. Ymmärrettävä pelko silti.)
Olen miettinyt, että liittyykö monien miesten feminismivastaisuus siihen, että oman valta-aseman menettäminen on uhkaavaa. Jos taustalla lymyää ajatus siitä, että ne toiset sitten tulee kohtelemaan miehiä samalla tavalla kuin miehet ovat pitkään kohdelleet muita?
Aidon tasa-arvon eteen työskentely myös oikeasti vaatii etuoikeuksista luopumista, ja se voi tuntua haastavalta. Esimerkiksi #metoo:n aiheuttama valitus siitä, että "mitään ei saa enää sanoa tai tehdä", johtuu käsittääkseni juuri tästä. "Mitääneisaaenää"-valittajat ovat kasvaneet yhteiskunnassa, jossa heidän ei tarvitse edes tiedostaa tekojensa vaikutuksia muihin. Ajattelemattomuus ilman vaaraa sosiaalisista seurauksista on etuoikeus. Nyt kun sitten kannattaisi opetella huomaavaisuutta ja miettiä kaksi kertaa ennen ensimmäisen impulssin mukaan toimimista - kuten kaikki muutkin aikuiset ihmiset tässä maailmassa tekevät - niin alkaa poru kun siitä on liikaa vaivaa.
Onneksi miehet keskenään ovat hyvin tasa-arvoisia eikä toisia miehiä kohdella erilailla kuin toisia miesten kesken. Siinä valossa tuo tilanne että jotain miestä kyykytettäisiin, on totaalisen kauhea skenaario. Miehelle.