Kirjoittaja Aihe: Subin trauma  (Luettu 5860 kertaa)

Fiina

  • Vieras
Subin trauma
« : 21.04.2018, 09:21 »
Otsikko kolmannessa persoonassa, puhun siis itsestäni.

On siis pari seksuualista traumaa jotka kummittelee joidenkin sessioiden aikana, ja varsinkin niiden jälkeen.

Domi tykkää fyysisestä alistamisesta, ja se jotenkin aktivoi aidon paniikkireaktion. Onko jotain vinkkiä miten tämän voisi ulkoistaa? En ikinä halua sessiota keskeyttää, todellakaan, mutta sen tärinän, hengittämisvaikeuden ja sydämen hakkaamisen keskellä välillä mietin, olisiko pitänyt.

vila

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #1 : 21.04.2018, 09:55 »
Otsikko kolmannessa persoonassa, puhun siis itsestäni.

On siis pari seksuualista traumaa jotka kummittelee joidenkin sessioiden aikana, ja varsinkin niiden jälkeen.

Domi tykkää fyysisestä alistamisesta, ja se jotenkin aktivoi aidon paniikkireaktion. Onko jotain vinkkiä miten tämän voisi ulkoistaa? En ikinä halua sessiota keskeyttää, todellakaan, mutta sen tärinän, hengittämisvaikeuden ja sydämen hakkaamisen keskellä välillä mietin, olisiko pitänyt.

Sitä nimenomaan ei kannata ulkoistaa, koska se voi johtaa vielä vaikeampaan tilanteeseen. Tuohon tilanteeseen ei auta kuin puhuminen ja sitten sinun pitäisi lähteä hakemaan apua ihan ammattilaisilta (jos et ole jo lähtenyt).  BDSM soveltuu äärimmäisen huonosti traumojen työstämiseen.

Se mikä sinua voisi auttaa on se, että pohtisit (jos pystyt) että mikä noissa tilanteissa laukaisee sen traumareaktion. Onko se esimerkiksi tietty kosketus, tietty asento jne...? Triggerit ovat yleensäa aika spesifejä. Ja sitten sitä asentoa tai kosketusta voisi välttää? Esimerkiksi minulle raipat ovat erään trauman vuoksi trigger, mutta mikään muu lyömäväline ei aiheuta mitään traumareaktiota vaan ainoastaan nautintoa. Samoin samasta traumasta muistutti eräs asia, jonka Masterini teki luonnostaan session jälkeen. Puhuin hänelle asiasta ja hän muutti tapojaan. Se oli vain asia, jota hän ei edes tarkalleen ottaen tiedostanut tekevänsä.

Fiina

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #2 : 21.04.2018, 09:58 »
En varsinsisesti koe tarvetta brättäilylle, mutta kun tiedän domin nauttivan siitä, lähden siihen. Kun menee fyysiseksi, niin jokin alkukantainen "taisteluvietti" aktivoituu, ja lopulta fyysisesti alistettuna iskee paniikki. Sessio jatkuu ja paniikki laantuu, mutta palaa takaisin kun olen saanut tulla. Pari tuntia menee vaan täristen ja oksettaa. 

Tällaista ongelmaa ei aiemman domin kanssa ollut.


Fiina

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #3 : 21.04.2018, 10:19 »
Otsikko kolmannessa persoonassa, puhun siis itsestäni.

On siis pari seksuualista traumaa jotka kummittelee joidenkin sessioiden aikana, ja varsinkin niiden jälkeen.

Domi tykkää fyysisestä alistamisesta, ja se jotenkin aktivoi aidon paniikkireaktion. Onko jotain vinkkiä miten tämän voisi ulkoistaa? En ikinä halua sessiota keskeyttää, todellakaan, mutta sen tärinän, hengittämisvaikeuden ja sydämen hakkaamisen keskellä välillä mietin, olisiko pitänyt.

Sitä nimenomaan ei kannata ulkoistaa, koska se voi johtaa vielä vaikeampaan tilanteeseen. Tuohon tilanteeseen ei auta kuin puhuminen ja sitten sinun pitäisi lähteä hakemaan apua ihan ammattilaisilta (jos et ole jo lähtenyt).  BDSM soveltuu äärimmäisen huonosti traumojen työstämiseen.

Se mikä sinua voisi auttaa on se, että pohtisit (jos pystyt) että mikä noissa tilanteissa laukaisee sen traumareaktion. Onko se esimerkiksi tietty kosketus, tietty asento jne...? Triggerit ovat yleensäa aika spesifejä. Ja sitten sitä asentoa tai kosketusta voisi välttää? Esimerkiksi minulle raipat ovat erään trauman vuoksi trigger, mutta mikään muu lyömäväline ei aiheuta mitään traumareaktiota vaan ainoastaan nautintoa. Samoin samasta traumasta muistutti eräs asia, jonka Masterini teki luonnostaan session jälkeen. Puhuin hänelle asiasta ja hän muutti tapojaan. Se oli vain asia, jota hän ei edes tarkalleen ottaen tiedostanut tekevänsä.

Ammattilaisella olen käynyt joskus, kyseessä vuosia sitten tapahtunut asia, joka nyt palasi yllättäen mieleen.

Luulen, että tuo fyysinen paini on se juttu joka laukaisee. Domi vielä antaa sen jatkua melko kauan.


Fiina

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #4 : 21.04.2018, 10:54 »
En haluaisi vaivata domia, koska tykkään hänen tavastaan toimia, ja juttu on aika alussa.

Psykologi joskus ehdotti, että kävisimme trauman läpi meditoiden, fyysisten tuntemusten avulla. En tiedä voisiko sitä hyödyntää noissa sessioiden jälkeisissä paniikkireaktioissa. Pyrkisin jäsentelemään paniikin aiheuttajan, ja tiedottamaan etten ole kyseissä hetkessä enää.

BDSM ei varmasti ole järkevin tapa asiaa ratkoa, mutta ei tästä eroonkaan pääse  :D

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 780
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Subin trauma
« Vastaus #5 : 21.04.2018, 11:06 »
Domin pitäisi kyllä ainakin olla ehdottomasti tietoinen tästä asiasta (toivon mukaan jo on), muuten voi seurata vakavaa sotkua. Ainakin teidän kannattaa yhdessä keskustella asiasta ja siitä miten toimia jatkossa. Konkreetista neuvoa tilanteesta eroon pääsemiseksi on omasta puolestani hankala antaa, koska tilanteet tosiaan ovat yksilöllisiä enkä sinänsä ole ammattilainen. Session keskeyttäminen tai jonkin asian jättäminen haluamistaan asioista pois on usein ikävää, mutta trauma myös hyvin pätevä syy niin tehdä.

vila

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #6 : 21.04.2018, 11:20 »
En varsinsisesti koe tarvetta brättäilylle, mutta kun tiedän domin nauttivan siitä, lähden siihen. Kun menee fyysiseksi, niin jokin alkukantainen "taisteluvietti" aktivoituu, ja lopulta fyysisesti alistettuna iskee paniikki. Sessio jatkuu ja paniikki laantuu, mutta palaa takaisin kun olen saanut tulla. Pari tuntia menee vaan täristen ja oksettaa. 

Tällaista ongelmaa ei aiemman domin kanssa ollut.

Se "taisteluvietti" voi olla ihan pelosta/ahdistuksesta johtuva aggressioreaktio, joka saattaa löytyä joiltakin ihmisiltä luonnostaan mutta traumatisoituneilla ihmisillä se on usein herkemmin pinnassa. Minulla itsellänikin on sellainen, sillä on joskus sovitusti leikitty koska pelkäsin sitä. Mutta ne ovat oikeasti olleet todella raskaista sessioita. Ne myös ovat vaatineet intensiivista aftercarea.

Se tärinä luultavasti muuten on adrenaliinilasku, ihan elimistön fyysinen reaktio kun ensin olet ollut tappelumoodissa ja sitten yhtäkkiä toiminta päättyykin. Traumatausta todennäköisesti vielä voimistaa adrenaliinin eritystä ja piikki on korkeampi. Endorfiini on huomattavasti hitaampi hormoni kuin adrenaliini ja jos sen eritys ei ole ehtinyt huippuunsa vielä siinä vaiheessa kuin adrenaliini jo droppaa niin olotila ei välttämättä ole hirveän hehkeä. Esimerkiksi itse olen adrenaliinihuora ja haluaisin vaan fiksini mahdollisimman nopeasti, mutta Master on vuosien varrella oppinut että hänen täytyy viivyttää sitä minun fiksiäni ettei laskut mene tärisemiseksi. Tästä tekstistä voisi olla sinulle ja Domillesi hyötyä (erityisesti aftercarean osalta): https://friskybusinessboutique.com/the-endorphin-levels-in-bdsm/

Tietysti nyt kun puhutaan ihan aidosta traumasta niin BDSM:n parissa on saatavilla suomeksi aika vähän järkevää tietoa. Englanniksi on jonkin verran, mutta ne ovat yleensä suunnattu tietylle yleisölle. Yksi asia tietysti on myös se, että pystyykö ihminen muuttamaan omaa alistumistyyliään vain siksi, että Dominoiva preferoi toista tyyliä? Minä itse en usko, että voi ilman että ahdistaisi. Jos ei ole primal tai brätti vaan kiltti alistuva niin eihän se tunnu itselle oikealla tavalla turvalliselta ja aidolta jos vaaditaan olemaan jotain muuta. BDSM:n kuuluisi kuitenkin pohjimmiltaan tuottaa mukavia ja voimaannuttavia reaktioita, jotka on mahdollista saada kun kokee tulevansa hyväksytyksi juuri niin kuin itse kokee. Tässäkin taitaa olla se ensimmäinen ratkaisu keskustella asiasta rehellisesti D:n kanssa, hänelle voi tulla paha mieli mutta nuo sinut tunteesi ovat ihan yhtä valideja ja tärkeitä kuin hänen tunteensa. Trauma ei tee sinusta yhtään huonompaa alistuvaa tai tee sinun tarpeistasi jotenkin extra-vaativia.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Subin trauma
« Vastaus #7 : 21.04.2018, 14:23 »
En varsinsisesti koe tarvetta brättäilylle, mutta kun tiedän domin nauttivan siitä, lähden siihen. Kun menee fyysiseksi, niin jokin alkukantainen "taisteluvietti" aktivoituu, ja lopulta fyysisesti alistettuna iskee paniikki. Sessio jatkuu ja paniikki laantuu, mutta palaa takaisin kun olen saanut tulla. Pari tuntia menee vaan täristen ja oksettaa. 

Tällaista ongelmaa ei aiemman domin kanssa ollut.

Itselläni on paniikkihäiriö. Se alkaa sillä, että tulee adrenaliinia kehoon hurjat määrät. "Taistele tai pakene"-reaktio, tavallista voimakkaampana. Sen jälkeen pallea kramppaa, eli alkaa oksettaa. Tärisyttää, itkettää, pakokauhua. Olo tulee aallottain, välillä helpottaa, välillä huononee. Rentoutuminen ja kohtauksen laukeaminen on työn ja tuskan takana.

Ja minulla pisin on kestänyt pari päivää.

Se miten kuvailet omaa oloasi, kuulostaa hyvin tutulta. Mielestäni sinun olisi hyvä puhua D:n kanssa. Hyvän itsetunnon omaava D kyllä kestää sen.minusta on väärin, että sinun pitää omaa mielenterveyttäsi rasittaa vain koska D tykkää painia.

Puhukaa.

Fiina

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #8 : 21.04.2018, 18:45 »
Kiitos paljon kaikille vastauksista, ja Vilalle linkistä! Pitääkin näyttää se D:lle.

Tunnetaan entuudestaan, ja meillä on joskus ollut vanilijasuhde. Tietää traumasta, mutta ei yhdistä sitä sessioihin.

Ihan hirveän iso kynnys puhua tai varsinkaan pyytää muuttamaan mitään, kun en edes tiedä haluanko. Noita paniikkeja lukuunottamatta on niin täydellistä, että pelkään pilaavani sessiot. Tai pelkään, että D alkaa varoa ja ylitulkita..

Brättäily on aiemmin ollut osaltani tottelemattomuutta, sitäkin hillitysti, koska alistun niin nopeasti luonnostaan. Fyysisesti en olisi edes uskaltanut lähteä siihen ilman D:tä. Hän innostuu tuosta reaktiostani taistella kaikella voimalla niin paljon, etten oikeasti haluaisi pilata sitä. Nautin niin paljon kun hän nauttii..... Siksi yritän työstää tätä enemmän itse.
Jälkihoidon korostaminen ja lisääminen voisi kyllä auttaa, välillä tuntuu, että se on muutenkin vähän puutteellista  ::)

vila

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #9 : 21.04.2018, 18:59 »
Tuota puhumistakin voi ajatella alistumisen kautta. Jos päätät ettet puhu noista tunteista niin silloin sinä etukäteen päätät, ettei D:si pysty käsittelemään asiaa. Ratkaiset asian hänen puolestaan ja se on vähän väärin häntä kohtaan. Ymmärrän kyllä hyvin tuon puhumisen vaikeuden, minunkin on ollut vaikeaa puhua traumoistani ellen ole ensin itse etsinyt jotain "ratkaisua" oloihin. Erityisen vaikeaa se on ollut silloin kun ratkaisu on ollut se, että toisen ihmisen pitäisi muuttaa toimintaansa. Mutta toisaalta juuri se on avannut portteja uusiin alistumismaailmoihin ja lähentänyt ihmissuhdetta.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1237
  • Truuhampster
  • Galleria
Vs: Subin trauma
« Vastaus #10 : 21.04.2018, 19:23 »
Session pilaaminen on paljon pienempi paha kuin henkisen hyvinvointisi pilaaminen. Sessiota saa ja pitää keskeyttää, jos sen aikana tapahtuvat asiat aiheuttavat paniikkireaktion. Hyvä D ymmärtää ja hyväksyy tämän.

Muoks: Kökkö lause.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2018, 22:31 kirjoittanut Alexios »

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Subin trauma
« Vastaus #11 : 21.04.2018, 21:07 »
Session pilaaminen on paljon pienempi paha kuin henkinen hyvinvointisi. Sessiota saa ja pitää keskeyttää, jos sen aikana tapahtuvat asiat aiheuttavat paniikkireaktion. Hyvä D ymmärtää ja hyväksyy tämän.

WORD.

ofelia

Vs: Subin trauma
« Vastaus #12 : 21.04.2018, 22:15 »
Kuulostaa, että rajat ylittyvät ja pahasti. Tässä jos missä sitä kommunikointia tarvitaan. Varmasti dominoivakin toivoo että kerrot hänelle rehellisesti jos jokin välillänne ei toimi ja aiheuttaa vääränlaista ahdistusta. Fyysistä alistamista ei tarvitse lopettaa jos ette kumpikaan sitä halua, mutta yhdessä puhumalla voitte löytää keinoja toteuttaa sitä tavalla joka ei aiheuta sinussa paniikkireaktiota tai jonkin muun ratkaisun. Kovasti tsemppiä, puhuminen ei ole aina helppoa :)

Nvriih

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #13 : 22.04.2018, 08:30 »
Itselläni on hukkumiseen liittyvä trauma. Olen tehnyt sen hyvin selväksi sen jälkeen kun ekaa kertaa jouduin suihkun alle eräässä sessiossa. Master on tämän asian ymmärtänyt ja ottanut hyvin. Nyt kun vedellä leikitään se ilmoitetaan aina etukäteen, tehdään varovasti ja pidetään sen jälkeen taukoa, että saan rauhoittua. Mitään ei mennyt suhteessa rikki. Suosittelen siis puhumaan dominoivan kanssa, kyllä sitä ymmärrystä pitää löytyä.

Fiina

  • Vieras
Vs: Subin trauma
« Vastaus #14 : 22.04.2018, 10:06 »
Kiitos jälleen hyvistä vastauksista.

Meillä on periaatteessa 24/7- tyylinen suhde, joskin varmaan rennompi kuin muilla. On erikseen sovittuja sessioita yms.  Vanilijasuhteessakin oli elementtejä kotikurista, joten ehkä näistäkin johtuen puhuminen on todella haastavaa.

Oma vika, että olen näin nössö, mutta täytyy yrittää miettiä jokin keino puhua ilman nöyristelyä. Ehkä pitää kirjoittaa  ;D