Kirjoittaja Aihe: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?  (Luettu 21295 kertaa)

CRPulse

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #60 : 27.10.2017, 01:11 »
Jutut ja näkemykset täällä korostuu.. Väitän että mt -ongelmaiset, joilla keskimäärin aikaa, intohimoa ja sisäistä tarvetta enemmän kuin "valtaväestöllä" ylipäätään hengaavat netissä enemmän vapaa-aikoinaan.. ?! (Toki monet tekevät myös palkkatyötään somessa, pois se heistä.. ) Sitä päivää odotelles kun netti-addiktio julistetaan sairaudeks.. Ehkä maailmassa on ironiaa ja saisi luokituksen F65.5...

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #61 : 27.10.2017, 09:38 »
Sitä päivää odotelles kun netti-addiktio julistetaan sairaudeks..

Kyllähän kaikki riippuvuudet ovat sairauksia ja niihin voi saada vieroitushoitoa. Esimerkiksi Kiinassa on iso bisnes erilaiset vieroitushoitolat jossa teinejä yritetään saada pois nettiriippuvuudesta. Välillä sellaiset paikat ovat nousseet otsikoihin kun teinejä on kohdeltu liiankin ankarasti niissä - on tullut pahoinpitelyjä jopa kuolemaan asti ja itsemurhia.
Esimerkki:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005326157.html

lamie

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #62 : 27.10.2017, 11:46 »
Sitä päivää odotelles kun netti-addiktio julistetaan sairaudeks..

Kyllähän kaikki riippuvuudet ovat sairauksia ja niihin voi saada vieroitushoitoa. Esimerkiksi Kiinassa on iso bisnes erilaiset vieroitushoitolat jossa teinejä yritetään saada pois nettiriippuvuudesta. Välillä sellaiset paikat ovat nousseet otsikoihin kun teinejä on kohdeltu liiankin ankarasti niissä - on tullut pahoinpitelyjä jopa kuolemaan asti ja itsemurhia.
Esimerkki:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005326157.html

Kyllä sitä Suomessakin jo hoidetaan...
https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/tietoartikkelit/toiminnalliset-riippuvuudet/nettiriippuvuuden-hoito

Tulenkantaja

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #63 : 27.10.2017, 16:59 »
Tässähän on tosin vuosikymmenien mittaan tullut ammattilaistekin riveistä näkemystä, jonka mukaan ihmisten mielenterveysongelmat ja neuroosit ovat itse asiassa vain reflektio henkilön ympärillä olevan yhteiskunnan, kanssaihmisten ja ympäristön yleisestä hulluudesta ja epäjohdonmukaisuudesta. Eli kärjistettynä voi väittää, että jokainen ihminen on ainakin jossain määrin "hullu" ja "mielenterveysongelmainen" – erinomaisina esimerkkeinä yleisemmällä tasolla erinäiset kollektiivis-ideologiset harhaisuustilat, kuten esim. natsismi.

Valtaosa keskittyy vain niihin itsetuhoisimpiin ja omalaatuisimpiin tapauksiin, jonka jälkeen samaistetaan enemmän tai vähemmän heistä saatu (usein stereotypinen) kuva kaikkiin, joilla jonkin sortin diagnoosi löytyy, vaikka valtaosa heistä pystyvät elämäänkin mm. lääkkeiden ja säännöllisen terapian ja seurannan avulla normaalia elämää siinä missä muutkin, jotta epävarmuus ja pelko omista mielen defekteistä voidaan ulkoistaa jonnekkin ja minne tahansa muualle, kuin itseen. Näin ollen nostatetaan omaa paremmuudentunnetta suhteessa niihin toisiin, jotka nähdään joko oikein tai virheellisesti mielenterveysongelmaisina, kun ei kuuluta siihen "toiseen" tummaan joukkoon siellä jossain yhteiskunnan marginaaleissa. Kuitenkin olen jo sen muutaman tapauksen ehtinyt nähdä, jossa ylisuorittava arjen sankari ja menestyjä putoaa aivan yhtäkkiä mielenterveysongelm(ie)an takia täysin pohjalle, ja sieltä kömpiminen takaisin "normaaliuden" pariin vie pahimmassa tapauksessa vuosikausia. Toinen esimerkki ovat nämä eugeniikkamieliset öyhääjät siellä täällä, jotka ehdottavat naama suorassa "heikomman aineksen" sterilisointia – onko sellainen henkilö mieleltään sen vakaampi ja terveempi, kuin ne mielenterveysongelmaiset ihmiset, joiden sterilisointia hän alkujaan on ehdottamassa? Useimmiten kun omaan silmääni nämä suhteessa mielenterveysongelmaisiin paremmuuttaan esille tuovat ihmiset ovat oman toiminnan ja sanomiensa valossa paljon vaarallisempia ja kaiketi arvaamattomampia tapauksia, kuin jotkin kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavat teinitytöt, ja vaikea-asteista masennusta potevat alkoholisoituneet keski-ikäiset miehet.

Ihan kenellehän tahansa niin voi lopulta käydä, että mieli vain pettää, monien eri tekijöiden ja tapahtumien seurauksena, joten en ihan nyt niele tätä yleisesti viljeltyä mielikuvaa, jonka mukaan mielenterveysongelmia sairastavat tai muutoin niille alttiit ihmiset olisivat jollain tavoin olennaisesti "sopeutumattomampia" yksilöitä yhteiskunnassa.

En edelleenkään ole laisinkaan vakuuttunut siitä, että mielenterveysongelmat olisivat jollain tavoin erityisesti yleisempää BDSM -maailmassa, kuin muutoin.

Caro

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #64 : 27.10.2017, 17:30 »
Notta ei asiat unohtuis, kertaus ei ole pahiteeksi...:D

MrDarkSide

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #65 : 27.10.2017, 18:04 »
Notta ei asiat unohtuis, kertaus ei ole pahiteeksi...:D
ICD-10 tautiluokitukset on maakohtaisia.

THL julkisti toukokuussa 2011 arvioineensa ehdotusta tutustumalla diagnoosien lääketieteellisiin lähtökohtiin ja asiantuntijoiden näkemyksiin kyseisten kohtien oikeellisuudesta ja tarpeellisuudesta sekä tutustumalla yleiseen käytäntöön, kuten hoitoilmoitusten määriin. Näiden pohjalta THL päätti poistaa suomalaisesta ICD-10-tautiluokituksesta seuraavat kohdat:

F64.1 Transvestismi, kaksoisroolinen
F65.0 Esinekohtainen seksuaalihäiriö
F65.1 Transvestiittinen fetisismi
F65.5 Sadomasokismi
F65.6 Monimuotoiset sukupuoliset kohdehäiriöt

Oikean tiedon kertaus ei siis ole pahitteeksi  8)

Caro

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #66 : 27.10.2017, 18:26 »
Mun kuva oli historian havinaa, miten asiat ovat oleet. Tosin nytten kun olen käynyt psykiatrisen hoitana jutusilla masenuksen kanssa, niin otin esille BDSM:n, koska se on suuri osa minua ja persoonalisuutta ja vaikka aluksi olin varovainen asian kanssa, mutta hän sano mulle. Että jos psykiatrisessa hoitotyössä oleva ei tunnusta BDSM. Joutaisi mennä takasin kouluun opiskelemaan asioita ihmisen monimuotoisuudesta, koska kakki mitä ihminen tekee tai mistä saa nautintoa, ei vältämättä ole sairasta. Joten nyt olen kertonut hänelle miiteistä, bileistä ja muutakin aiheseen liityvästä toiminasta, tietysti kenekään nimi sanomatta tai ketään leimaamta, ihan vaan kokemuksina. Hänellä on myös herännyt kysymyksiä asioiten suhteen, miten yhdistää 70 % alistuva luonne, vahvaan persoonalisuuteen. Vastasin hänelle, että olen vahva alistuva, jolla on herkkä sydän. Elikkä lääke tiede pitää tänöä päivänä hyväksyä BDSM osan ihmisen elämää, tosin ne jotka ovat todella laitomia juttuja, mutta siinäkin on keihäs terouitettu kahdesta päästä. Jokainen voi miettiä, että millä tavalla.

Bizzaren bileitten jälkeen mun hoitaja kysy, että onko ollut kipuja, siis muutakin kuin bileistä saadut, koska minulla on fibromyalgia. Mua huvitti kysymys todellakin, mutta olin tyyni ja hyvilläni, eetei minua ole leimattu asioista, mikä on minulle elintärkeä.... :)

bmasteri

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #67 : 27.10.2017, 19:11 »
...En tiedä onko yhteyttä bdsm jutuilla ja masennuksella, mutta ymmärrän sen.että voi helpommin "ajautua" näihin. Otetaan Heavy Metal musiikki esimerkkinä, ei ole yllättävää että kyseinen tyyli ja kulttuuri puhuttelee enemmän heitä, joilla on vaikeuksia elämässä. Tiedän että se puhutteli minua...

Ei mitenkään tarkoitus vähätellä toisten kokemuksia mutta tämä vähän särähti omaan korvaan. Jokainen on yksilö ja kokee asiat eri tavoin mutta itse en vetäisi ihan näin suoraa viivaa raskaamman musiikin ja mielenterveysongelmien välille. Itsekin työuupumuksesta kärsineenä voin sanoa, että minulle Heavy Metal on lähinnä henkireikä. Tuskin kukaan r&b teinityttö yhtä äkkiä siirtyy kirkonpoltto linjalle, vaan kyllä sielläkin genressä varmaan ne puhuttelevat biisit löytyy. Tai vaikkapa Wagnerin valkyyrioiden ratsastus esimekkinä klassisesta musiikista. Aika syvissä vesissä mennään sen tunnelman kanssa. Vähän off topicina tulee mieleen Jenkkilän 80-luvun noitavainot hevibändejä kohtaan joissa hevimusa oli kaiken pahan alku ja juuri.
KISS = Kings in Satan’s service, WASP = We Are Satan’s People jne ;)

P.s. Jos joku sub kokee tarvetta tulla piiskatuksi Britney Spearsin ”Hit me baby one more time” biisin tahtiin, niin yv:tä vaan... :)

Kelpie

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #68 : 27.10.2017, 19:21 »
Itselläni on masennus ongelmana ja unen kanssa myös. En tiedä onko yhteyttä bdsm jutuilla ja masennuksella, mutta ymmärrän sen.että voi helpommin "ajautua" näihin. Otetaan Heavy Metal musiikki esimerkkinä, ei ole yllättävää että kyseinen tyyli ja kulttuuri puhuttelee enemmän heitä, joilla on vaikeuksia elämässä. Tiedän että se puhutteli minua. Kun löysin bdsm puolen itsestäni, kävin läpi todella synkkiä aikoja, joten on vaikea uskoa etteikö yhteyttä näillä olisi, ainakin minun kohdallani.
Herttileeri. Musiikkia suurempi yhteys masennuksella on jäätelöön, koska masentuneet tykkäävät syödä jäätelöä.
Jäätelö aiheuttaa siten masennusta. Kesällä myydään paljon jäätelöä. Kesällä on Turskafestivaalit. Jep, heavy metalin ja elämän vaikeuksien yhteyttä ei voi kiistää.

Mikä väärä syllogismi, onko se joku uusi jäätelömaku?

Laura

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 606
  • Fucking sunshine
  • Galleria
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #69 : 27.10.2017, 22:50 »
Tuo aloittajan kysymys "ovatko mt-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?" Miksi ne olisivat? Eräs puolituttu psykiatrinen sairaanhoitaja kertoi osastonsa lääkärin sanoneen, että jos kaikille suomalaisille tehtäisiin mielentilatutkimus, 60-70% saisi jonkinlaisen diagnoosin. Suurinosa tietty ei mitään vakavaa eikä lääkitystä välttämättä tarvitsisi. Luulen, että mielenterveysongelmat ovat jakautuneet tasaisesti eikä mitään tiettyä ryhmää voi leimata. Ei edes niitä jotka kuuntelee heavy metal musiikkia tai niitä jotka saavat kiksejä siitä kun itkee lattialla alastomana, alistettuna ja piiskattuna. Itse kuulun molempiin ryhmiin ja toistaiseksi omistan terveen paperit, kiitos THL ja vuosi 2011.

Olen kuullut sellaisen urbaanilegendan, että miehet ovat hakeneet vapautusta armeijasta sadomasokismin takia ennen vuotta 2011  :D

JohtajaMaster

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #70 : 28.10.2017, 07:37 »
:) Olisin laittanut lauralle YV:tä, mutta lauralla on loota täynnä.

R75

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #71 : 28.10.2017, 12:42 »
Olen kuullut sellaisen urbaanilegendan, että miehet ovat hakeneet vapautusta armeijasta sadomasokismin takia ennen vuotta 2011  :D
Olisinpa tajunnut tehdä tämän! Kun minä hain vapautusta, minulle kirjoitettiin jotain toistuvan masennuksen vaikeaa vaihetta.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1237
  • Truuhampster
  • Galleria
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #72 : 28.10.2017, 13:50 »
Tuo aloittajan kysymys "ovatko mt-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?" Miksi ne olisivat?

On myös tutkimuksia, joiden mukaan BDSM-piireissä mielenterveysongelmat on *vähemmän* yleisiä kuin vaniljojen parissa.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 723
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #73 : 29.10.2017, 13:42 »
On myös tutkimuksia, joiden mukaan BDSM-piireissä mielenterveysongelmat on *vähemmän* yleisiä kuin vaniljojen parissa.

Olen kuullut näistä tutkimuksista, mutten ikinä nähnyt. Onko kellään linkkiä, tutkimuksen nimeä, tai mitään sellaista?

pindown

  • Vieras
Vs: Ovatko MT-ongelmat yleisiä BDSM-piireissä?
« Vastaus #74 : 29.10.2017, 14:11 »
Mä näen mielenterveyden juurikin jonkinlaisena peilinä, joka peilaa yksilön elämänkokemusta. Pahoinpidellyt, kaltoin kohdellut ihmiset kärsivät mielenterveysongelmista. Mielenterveyden järkkymistä käsitellään kuitenkin aina täysin eri tavoin kuin somaattisia ongelmia. Kukaan ei käske fyysisesti pahoinpideltyä ihmistä keräämään itseänsä. Pahimmista mielenterveysongemista/itseään tuhoisasti lääkitsevistä ihmisistä käytännössä kaikki kantavat mukanaan jotain vakavaa traumaa. Suurempi trauma, suuremmat kivut, kovemmat lääkkeet tai pahimmat teot (pääsääntöisesti itselle). Väkivaltarikolliset kärsivät mielenterveysongelmista, mutta he oireilevat sen ulos päin, joten se ei näy masennuksena tms. samalla tavalla kuin ihmisellä jonka omaa erilaiset toimintamallit (sisäänpäin käpertyminen). Jälkimmäisistä käytetään nimenomaan "potilas" / "mielenterveysongelmainen"-termiä. Diagnooseissa on se puoli, että voidaan luoda yhteinen nimittäjä asioille, joista puhua muiden kanssa. Huono puoli on se että ne kuitenkin edustavat vallankäyttöä ja voivat vaikuttaa henkilön identiteettiin epäsuotuisasti, luoda häpeää ja alistumista. Mielenterveysongelmat siis ovat mielestäni sairauksia, mutta sairauksista ei pitäisi luoda kenellekään identiteettiä. Näiden sairauksien syihin ja oireiden lievittämiseen pitäisi panostaa huomattavasti, huomattavasti enemmän (ei lääkkeellisesti) ja niistä ei pidä puhua niin että ne olisivat yksilön luonnollinen ominaisuus/vika/persoona.

En tiedä onko bdsm-piireissä enempää näitä ongelmia vai ei, vai olisiko vain enemmän diagnooseja ja erilainen suhtautumistapa kuin eri piireissä. Esim. kovan luokan bisnes-elämässä tuutataan (ainakin osittain laillista) kamaa ihan sikana ja sieltä voi varmasti löytää sellaista tietynlaista tunnekylmyyttä aika isoissa määrin, joka voi peittää alleen ties mitä traumoja tai riittämättömyyttä.