Kirjoittaja Aihe: Minä vahingossa köyden  (Luettu 8753 kertaa)

Draugo

Minä vahingossa köyden
« : 12.12.2015, 13:03 »
Mulla on pyörinyt jo hetken laatikossa tuollanen julmettu puola puuvillalankaa. Nyt päätin sitten testata tulisiko siitä mitään ja tuli sitten näperreltyä punottu kyösi siitä. Pituudeksi tuli noin 4 metriä plus mitä tuo nyt sitten venyy kun koittais venyttää. Aika onnistunut ensimmäiseksi yritykseksi joskin vähän epätasainen punos ja välillä tullut pieniä muitakin epätasaisuuksia kun narun on halunnut kiertyä väärään suuntaan. Saa nähdä tuleeko tehtyä lisää ja jos tulee niin koska, oli kohtalaisen puuduttavaa työtä tuota palmikoida käsin.



Kuka haluaa tulla koittamaan miltä tuntuu  >:D

Halajan

  • Vieras
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #1 : 21.12.2015, 20:27 »
Jos köyden punominen hapottaa ja epätasaisuus häiritsee, niin allekirjoittanut suosittelee japanilaista kumihimo-lautaa. Näppärä peli ja saa kauniita punoksia aikaiseksi.

Draugo

Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #2 : 21.12.2015, 20:42 »
Pitää harkita. Aloitin itseasiassa uuden köyden vähän paremmalla tekniikalla ja sain punonnan käyntiin nyt illan aikana. Tekniikka siihen alkoi muodostua vasta tuon ensimmäisen köyden lopussa joten ensimmäine ~30cm on selkeästi parempaa laatua kuin edellinen yritys. Toisekseen en tosiaankaan puno tätä yhdeltä istumalta niinkuin tuota ensimmäistä. Ensimmäiseenkin meni joku 4 tuntia yhtämittasta punomista ja toiseen köyteen tulee yli tuplasti enemmän pituutta.

Halajan

  • Vieras
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #3 : 21.12.2015, 20:56 »
Suosittelen! Itse tein mielenkiinnosta erilaisia nyörejä ennen kuin vapautin kinkya puoltani, nyt voisi olla hyvä hetki yhdistää nämä puolet itsessäni :D Yksi "höpö"suosikeista oli punoa kuudella säikeessä, 4 väriä a ja 2 väriä b. Niistä syntyi sitten sievä pieni sydönkuvio keskelle kulkemaan. Voisi olla hyvinkin toimiva mustalla ja punaisella nahalla.... *menee itsekseen jupisten miettimään minne ohje on piiloutunut*

Hirvaz

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 494
  • Murrur.
  • Galleria
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #4 : 21.12.2015, 22:42 »
allekirjoittanut suosittelee japanilaista kumihimo-lautaa

Well that's what I'd call a joke name, sir, ma'am.


  * )

Halajan

  • Vieras
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #5 : 22.12.2015, 01:27 »
Well that's what I'd call a joke name, sir, ma'am.

Nöyrät pahoitteluni (nääh) japanilaisten puolesta, jotka ovat menneet moisen nimen keksimään. Tunnustan kerran laittaneeni fb päivitykseen vaik yhden sanan; *kumihimoilee* ja seuranneeni alkanutta keskustelua...Tämä siis ennen kuin ko. taito kunnolla rantautui Suomeen. Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #6 : 22.12.2015, 12:39 »
Well that's what I'd call a joke name, sir, ma'am.

Nöyrät pahoitteluni (nääh) japanilaisten puolesta, jotka ovat menneet moisen nimen keksimään. Tunnustan kerran laittaneeni fb päivitykseen vaik yhden sanan; *kumihimoilee* ja seuranneeni alkanutta keskustelua...Tämä siis ennen kuin ko. taito kunnolla rantautui Suomeen. Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset.

Muistaakseni jossain suomalaisessa käsityölehdessä oli kerran maininta seuraavan kuukauden aihepiireistä ja luki yhtenä kohtana "kumihimo". Ajattelin tottakai, että seuraavassa numerossa olisi ollut kumiaskartelua ja etsin numeron käsiini, mutta ei, olikin vaan juttu narunpunonnasta.  :))

Halajan

  • Vieras
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #7 : 22.12.2015, 18:03 »
Hmmm.... Millaista olisi kumiaskartelu :O ?

Aihe lähtee kyllä nyt rönsyilemään...

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2261
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #8 : 22.12.2015, 18:33 »
En ole ihan varma, mutta ehkä kumiaskartelulla tarkoitetaan kumivaatteiden ja -asusteiden tekemistä, kun ne vissiin liimataan kasaan? Tai voihan kumista askarrella kuulemma piiskojakin! :D

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #9 : 22.12.2015, 19:37 »
Making Rope - Medieval to Edwardian technique:
https://www.youtube.com/watch?v=By8K5mKSwDA

Hieman pienemmässä mittakaavassa:
https://www.youtube.com/watch?v=ba98GOaiqY0

Draugo

Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #10 : 22.12.2015, 20:18 »
Making Rope - Medieval to Edwardian technique:
https://www.youtube.com/watch?v=By8K5mKSwDA

Hieman pienemmässä mittakaavassa:
https://www.youtube.com/watch?v=ba98GOaiqY0

Pitää joo koittaa hommata joku tuollanen että saa tehtyä vähän paksumpia köysiä tuollasesta pellavalangasta ynnämuusta ja sitten kumihimo levy punontaa varten. Toistaseksi olen tehnyt noita köysiä tuosta langasta käsin tai poralla pyörittämällä mutta ongelmaksi tulee tasalaatuisuus. Tulee aivan erilainen kierre jokaiseen minkä tekee varsinkin kun pidempiä pätkiä on hirveen hankala mittailla täällä asunnossa silleen että olisivat kohtalaisen hyvin yhtä pitkiä.

Draugo

Köysi nro. 2
« Vastaus #11 : 29.12.2015, 11:25 »
Köysi numero 2 on valmis. Pituutta tuli tälle köydelle 8 metriä joista kuusi metriä tuli uskomattomalla vauhdilla sen jälkeen kun kumihimo-levy ja puolat saapuivat postista. En ottanut aikaa mutta pienen harjoittelun jälkeen köyden kasvun pystyi selkeästi havaitsemaan eikä punominen aiheuttanut suurta stressiä. Seuraava köysi tulee kyllä olemaan yksittäisistä puuvillalangoista punottu sen sijaan että yrittäisin tehdä ensin paksumpia köysiä ellen onnistu löytämään siihen sopivaa työvälinettä jostain. Porakoneella ja käsin tuo köyden kiertäminen on niin epävarmaa hommaa ettei maksa vaivaa. Joka tapauksessa ihan ok kun ottaa huomioon että kyseessä on toinen köysi ilman sen suurempia opetteluja, kunhan vaan alkoi tekemään.



Edit: En tiedä miten tämä postaus tänne joutui koska olin aivan varmasti painanivani kerhohuone-palstalla 'uusi aihe' painiketta, mutta olkoot nyt täällä sitten.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2015, 13:09 kirjoittanut Draugo »

Halajan

  • Vieras
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #12 : 05.01.2016, 23:41 »
Uu hienoa, että edistyt! Joku helpompi apuväline oli myös tuohon köyden kertaamiseen...kahdella säikeellä kertaamiseen ainakin, mikä sulla oli mielessä?

Salix

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 721
  • Wide awake...
  • Galleria
Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #13 : 05.01.2016, 23:49 »

Draugo

Vs: Minä vahingossa köyden
« Vastaus #14 : 06.01.2016, 00:02 »
Olisko tuossa mitään...

http://www.instructables.com/id/Rope-Making/

Tuon ohjeen löysin joo, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi yrittää tehdä. Jossain kohtaa varmasti tulee testattua jos en löydä mistään valmiina myynnissä tuollasta pientä versiota.

Tällä hetkellä teen uutta punamustaa punosta kahdeksasta säikeestä. Lanka on kohtalaisen vahvuista puuvillalankaa. Vähän on turhan ohkasta vielä, pitää tutkia jos löytäis vähän paksumpaa narua järkevään hintaan jostain. Tuosta tulee n. 6x4 milliä paksua punosta mutta mitä enemmän säikeitä ja mitä monimutkasempi punos niin sen hitaampaa on tietysti tehdä.